MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lm 1.01 revisjonsvogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lm 1.01 revisjonsvogn

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lm 1.01 revisjonsvogn
    Posted: 12 mars 2011 at 21:13

Trix T22215 som  utganspunkt for NSB Lm 1.01 el-revisjonsvogn?

Trix T22215 Powered Catenary Maintenance Car.
 
Collector sin LM1.01 er lite tilgjengelig. Ut fra de få bildene jeg finner av Lm 1.01 (jernbane.net) så er den mer enn nær nok til å lage en god illusjon av NSB sin utgave. Noen som har prøvd seg på denne til norsk? Finnes det noen bilder med litreringen?
 
 
Terje
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 21:26
Hei

Jeg har bygget om en modell til LM1, men jeg brukte den gule utgaven. Jeg malte den om til NSB gammel design, og malte taket grått.
Den har vært avbildet i Mj bladet.
Jeg har en tegning av forbildet, men kan ikke se mange avvik i forhold til modellen foruten fargen. Ett avvik er at NSB sin utgave fikk montert lysstoff rør på siden av taket, noe jeg ikke satte på min modell.
Selve ombyggingen er enkel, og det blir en flott modell på skinnene.

PR
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 21:28
Originally posted by TerjeS TerjeS wrote:

Trix T22215 som  utganspunkt for NSB Lm 1.01 el-revisjonsvogn?

 
 
Collector sin LM1.01 er lite tilgjengelig. Ut fra de få bildene jeg finner av Lm 1.01 (jernbane.net) så er den mer enn nær nok til å lage en god illusjon av NSB sin utgave. Noen som har prøvd seg på denne til norsk? Finnes det noen bilder med litreringen?
 
 
 
Hei,
 
Her er Trix utgaven i norsk utgave, et prakteksemplar:
 
Arne
 
Der var Per Roar litt før meg, men kan da også tilføye at det er Per Roars modell jeg har fotografert på et Fremotreff for et par år siden Wink


Edited by aha - 12 mars 2011 at 21:32
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 21:46
Takk for fine bilder. Oppmuntrende!
Har sjekket innom Elektropersonalet sine bildebøker, men ikke funnet noe på litreringen.
Er det noen kilde noe sted for litreringen og merkingen av vogna?
Terje
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 21:58

Kan dette hjelpe noe?:

Jernbane.net
Arne
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 22:23
Takk for linkene.
Da har jeg et utgangspunkt for et fint lite prosjekt
Terje
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 22:45
Legger inn en reprise på min konvertering av Trix til norsk Lm 1 fra MJF-forumet 1.4.2010:
 
 
 
Påske + dårlig vær = hobbymodus. Så da tok jeg like godt og konverterte min tyske knallgule Trix el-revisjonsvogn med rød graf til norske farger anno 1974. Fortsatt gjenstår å sette på speil,bremseslanger og løse stiger som skal henge på plattformen på taket. Veldig artig modell dette med masse lyd-"knask",graf som går opp eller ned samt plattform som svinger seg opp og fra side til side.Rocomausen starter selvstarteren og motorlyden øker med pådraget,mens oppbremsing skriker i skinnegangen. Masse arbeidslyder også - vinkelsliping,saging av stål og slag fra slegge mot skinnegang gjør at det nesten bare mangler bevegelige Preiserfigurer!
 
Demonteringen av vognen går greit. Makt og kraft må bare brukes i passelige doser!Kåpen løsnes ved at du løfter opp litt av plattinggulvet på plattformen og løsner en stk. skrue. Husk at frontrutene skal dyttes ut,og ikke innover når du løsner dem. Selve taket løsner du fra vognkassen med to skruer. Alle vegghåndtak vipper du ut etter å ha rettet ut låseknekken bak.(8 stk)
På graf og takplattform beholdt jeg primer-gråfargen som selvsagt måtte males med pensel. Primet vognkassen direkte med Tamiya-box.Tamiya dull-red utenpå der igjen gir en fin gammelrød effekt.Husk også at nå er tiden inne til å benytte din fineste pensel for å lakke "gummi"-listene rundt alle vinduene. Her gjelder det å være stø på labben. På taket skal isolatorene være mørk brune,og under på begge sider av grafen skal det lakkes varselsgult/sort.
 
 Dernest dekalpålegging. Overlakking med klarlakk utføres først etter ett døgn etter dekalpålegging. Dette for å slippe at overlakken møter fukt og det oppstår en slags krakelering.En ikke ukjent kar hvis navn begynner på J og slutter på ohnsrud produserte dekalene.Han kan sakene sine på dataen gitt.
 
 To ting å passe på. La grafen stå i oppreist stilling når kåpen tas av. OG vær veeeldig forsiktig når du legger på den gule stripen. Kan være lurt å dele den i to før den legges på. Dyttes av underpapiret med en tannpirker etter å ha blitt lagt på vognsiden. Bruk helst Biltemas eller andres hodeforstørrelsesglass om du ikke har øyne som en ørn. Klargjør selvsagt først med Microset og fukt underlaget godt med denne ved hjelp av Q-tips. Likeledes dytter du etter litt tid stripen ned der den passerer dørsprekker.Ikke bruk lang tid på berøringen om du benytter Microsol til slutt der det er ujevnheter. Sug opp Microset"en med en q-tip eller to før du raskt etterkontrollerer plasseringen. Ved dørhåndtaket skjærer du over stripen og dytter den ned på hver side av håndtaket.
 
Og vips så har du mulighet til å utføre viktig linjearbeid på banestrekningene dine.Big smile


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2011 at 10:17
Jeg har lenge vært på jakt etter dekalene til Lm101. - Gjerne 2 eks.
Er det noen som har tips på hvor jeg kan få tak i disse?
 
- Ellers så har den mest avanserte Trix-utgaven (det finnes 2 utgaver, med og uten fjernstyrbar arbeidsplattform) meget dårlig lyddekoder. Denne er tydeligvis "arvegods" fra Märklin og beregnet på SDS-motor. Derfor er lyden temmelig primitiv. - Stort sett har den bare 2 lyder for drift - en tomgangslyd og en lyd når den kjører. Kjørelyden er ikke særlig tilpasset hverken fart eller belastning.
Det  postitive er at Trix-utgaven har klokkeankermotor - og ikke SDS-motor. Den kjører derfor rimelig bra.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2011 at 15:07
Hei
 
Har samme behovet. Järn har i innlegget ovenfor en lenke til sin gamle tråd og i den oppgir han at dekalene er laget av Svein-Ove Johnsrud i Kløfta MJ klubb. Får prøve en høflig henvendelse dit.
 
Takk for info på lyden.
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.