Legger inn en reprise på min konvertering av Trix til norsk Lm 1 fra MJF-forumet 1.4.2010:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5311&title=lm-1 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5311&title=lm-1
Påske + dårlig vær = hobbymodus. Så da tok jeg like godt og konverterte min tyske knallgule Trix el-revisjonsvogn med rød graf til norske farger anno 1974. Fortsatt gjenstår å sette på speil,bremseslanger og løse stiger som skal henge på plattformen på taket. Veldig artig modell dette med masse lyd-"knask",graf som går opp eller ned samt plattform som svinger seg opp og fra side til side.Rocomausen starter selvstarteren og motorlyden øker med pådraget,mens oppbremsing skriker i skinnegangen. Masse arbeidslyder også - vinkelsliping,saging av stål og slag fra slegge mot skinnegang gjør at det nesten bare mangler bevegelige Preiserfigurer!
Demonteringen av vognen går greit. Makt og kraft må bare brukes i passelige doser!Kåpen løsnes ved at du løfter opp litt av plattinggulvet på plattformen og løsner en stk. skrue. Husk at frontrutene skal dyttes ut,og ikke innover når du løsner dem. Selve taket løsner du fra vognkassen med to skruer. Alle vegghåndtak vipper du ut etter å ha rettet ut låseknekken bak.(8 stk)
På graf og takplattform beholdt jeg primer-gråfargen som selvsagt måtte males med pensel. Primet vognkassen direkte med Tamiya-box.Tamiya dull-red utenpå der igjen gir en fin gammelrød effekt.Husk også at nå er tiden inne til å benytte din fineste pensel for å lakke "gummi"-listene rundt alle vinduene. Her gjelder det å være stø på labben. På taket skal isolatorene være mørk brune,og under på begge sider av grafen skal det lakkes varselsgult/sort.
Dernest dekalpålegging. Overlakking med klarlakk utføres først etter ett døgn etter dekalpålegging. Dette for å slippe at overlakken møter fukt og det oppstår en slags krakelering.En ikke ukjent kar hvis navn begynner på J og slutter på ohnsrud produserte dekalene.Han kan sakene sine på dataen gitt.
To ting å passe på. La grafen stå i oppreist stilling når kåpen tas av. OG vær veeeldig forsiktig når du legger på den gule stripen. Kan være lurt å dele den i to før den legges på. Dyttes av underpapiret med en tannpirker etter å ha blitt lagt på vognsiden. Bruk helst Biltemas eller andres hodeforstørrelsesglass om du ikke har øyne som en ørn. Klargjør selvsagt først med Microset og fukt underlaget godt med denne ved hjelp av Q-tips. Likeledes dytter du etter litt tid stripen ned der den passerer dørsprekker.Ikke bruk lang tid på berøringen om du benytter Microsol til slutt der det er ujevnheter. Sug opp Microset"en med en q-tip eller to før du raskt etterkontrollerer plasseringen. Ved dørhåndtaket skjærer du over stripen og dytter den ned på hver side av håndtaket.
Og vips så har du mulighet til å utføre viktig linjearbeid på banestrekningene dine.
|