Peco vs GeoLine |
Post Reply |
Author | ||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 februar 2011 at 11:34 |
|
Jeg er kommet i skade for å få meg ett dilemma... Litt vel tidlig for en nykommer vil du si, men jammen kom ett dilemma her ja! Har en del GeoLine skinner nå, noe av det kom sammen med togsettet jeg kjøpte (Bergensexpressen). Har kjøpt inn flere skinner og vekslere av GeoLine i ettertid, men nå ser jeg jo at Peco er penere og noe rimeligere... Pakker med flexiskinner med tre og betongsviller frister mer nå! Det blir mye R3 og R4 svinger her, men en god del rette strekk og penser! Kommer ikke til å ha pensemotor på dette anlegget, da jeg vil gjøre litt av denne jobben selv må vite!
All denne tvil med tanke på grusing og pukking, men jeg vet det er mulig å få dette "pent" til med GeoLine skinner også... Peco fungerer vel sammen med Roco Digital vil jeg tro, men loddebolten må vel frem uansett da! Har masse lyst på code100... selv om jeg har nyere togmateriell. Håper noen vil få meg inn i rett pens og på rett spor "igjen"! Kom gjerne med historier og erfaringer rundt dette! Takk. |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Code 100?
|
||
Svein S
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, skrev jeg det feil eller stusser du på valg, Svein? |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ville heller valgt Code 75 eller 83.
men det er meg
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Code 100 er veldig grovt, så eg reknar med det er valget Svein stusser på. I allefall gjer eg det. Det er vel no ikkje noko materiell i salg i dag som har behov for så grove skinner. Jan-Rune
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den er grei! Gode bilder av diverse anlegg og videoer kan vel lyge litt på størrelse tenker jeg. Jeg må inn på sporet om at dette er mindre enn jeg tror! Jeg vil nok gå for Code 83 da tenker jeg... Det er jo de GeoLine skinnene jeg har nå. Kan jeg mixe Peco og GeoLine tro?
Takker for innspill! Stein |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heisan.
Meiner du kan mikse GeoLine med Peco code 83. Det kan hende du må bryte av litt plast på GeoLine der du går over til Peco, men det burde gå smertefritt. Jan-Rune
|
||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du tittet på Tillig Elite code 83 skinner?
|
||
SOHo
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja kikket på de, men de er ikke i min elite enda for å si det sånn. Men pene! Stein |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Til din informasjon. Det finnes en overganskinne fra Roco som settes mellom Geoline og skinner av samme type som Peco, Tillig osv code 83.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Generelt kan det meste kombineres. Når det gjelder overgang mellom ulike skinnehøyder, så finnes det både overgangslasker mellom bestemte størrelser. Jeg bruker ofte en billig-metode med å bruke en lask passende i den største skinnen, og så klemme den flat på halvparten og lodde den lavere skinnen oppå det flatklemte. Dette passer i hvert fall bra på høyden ved overgangen mellom code 100 og 75. Jeg har foretrukket det framfor overgangslask, som jeg synes har virket litt "slaskete", mens en loddet overgang blir helt stabil og fast.
Edited by ses - 07 februar 2011 at 15:47 |
||
Svein S
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kommet til en riktig pens og jeg går for Peco nå!
Men hva skal jeg velge? Code 75 Finescale eller Code 83 Streamline??? Geilolufta gjør godt... Kom med anbefaling! Stein |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med code 83 kan i alle fall det aller meste av nyere mj-materiell kjøre uten at flensen subber nedi svillene/svillefestene. Code 75 er lavere i høyde, og derved mindre klaring for flensene, uten at jeg har noen eksakte erfaringer på hvilke produsenters hjul som "aksepteres" av code 75.
Hardangerbana (som jeg har forstått er forbildet ditt?) hadde antakelig en skinnevekt som er nærmere code 75 enn 83. Deri legger dilemmaet.
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det ikke også slik at Code 83 egentlig er basert på amerikansk forbilde, mens Code 75 er mer "norsklignende"..?
Svein A |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
A matter of life and death
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
du MÅ ikke gjøre det. jeg har ikke gjort det. men det er vel opp til den enkelte person da.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hardangerbanen hadde helt sikkert en skinnehøyde som tilsvarer enda mindre enn code 75 i H0. Som sidebane tviler jeg på om den hadde større skinnevekt enn 35 kg/m, men uansett er det nok bare skinner på 60 og 64 kg/m som skulle tilsi noe høyere enn code 75. Slike skinner er relativt nye i Norge, og jeg antar at de hovedsakelig er brukt på Ofotbanen (etter oppgraderingen til 30 tonns aksellast) og høyhastighetsstrekninger som f.eks. Gardermobanen. Mer info om skinnehøyder for MJ, men begrenset til forbilder opp til 49 kg/m, finner du her: http://mjwiki.no/wiki/Skinnegang På denne siden hos Jernbaneverket: http://trv.jbv.no/wiki/Rullende_materiell/Infrastrukturens_egenskaper/Spor_og_profil#Skinneprofil fant jeg en link til et vedlegg med tegninger og dimensjoner på skinneprofiler som brukes i dag: https://trv.jbv.no/PDF/Overbygning/530/Vedlegg/T3006B03.pdf Selv 60- og 64-kilos skinner har en høyde (172mm) som kun svarer til code 78. Edited by TorsteinS - 02 mars 2011 at 19:59 |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
A matter of life and death
|
||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kom med anbefaling!
Kva med å sjå utvalget av skinner som ei øskje konfekt med masse godbitar oppi?
Kvifor låse seg opp til eitt skinnesystem?
Sett heller saman skinner og veksler etter formål, ikkje etter fabrikant/code.
Inspirasjon, læring, utvikling, - det er jo spennande å prøve noko nytt.
På Voss stasjon feks Geoline code 83
Parti mellom Voss og Urdland, Tillig code 83 betongsviller Scene anno 2011?
Eide Peco code 75, Scene anno 1980?
osv.....
|
||
AT
|
||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
AT
|
||
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har akkurat kommet i samme dilemma. Kjøpt inn masse Geoline, og så ser jeg at det ikke ser pent ut, eller er funksjonelt på et modelljernbaneanlegg heller. Å kjøpe inn masse småbiter i tilegg til det jeg mangler for en skikkelig layout er lite hensiktsmessig. Masse penger ut av vinduet allerede....
Så nå blir det Peco. Men har ikke helt klart å feste meg ved 75 eller 83 ennå. Jeg har noe gammelt vognmateriell som antageligvis ikke er glad i for lave skinnehøyder, -Limas B3 -vogner f.eks. Men om man ser stort på det, er NMJ sine vogner av bedre kvalitet og riktigere. Så det kan jo være en god anledning til å anskaffe seg de, hvis jeg går for code 75. Trekkraftaggregatene jeg har er NMJ's El 17 og Rocos BR 140 så langt. De burde vel gå greit på 75 skinner?
|
||
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hjulflenser kan også dreies ned så de går uproblematisk på code 75. Helst i dreibenk, men noen klarer det med en drill med ikke alt for stort turtall. Ikke akkurat å anbefale, men i nøden....
|
||
Svein S
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller bytte ut hjulene. Man får hjul helt ned i 10 kroner akselen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er sikkert en mye bedre idé. Jeg er så gammel at jeg er oppdratt til å tenke ombruk framfor nykjøp. Noen ganger blir det for snevert. På en annen side: har man først tilgang til en (liten) metalldreiebenk kan den brukes til slikt, og det er ikke mange minutter man bruker på en hjulaksel. Det fordrer selvsagt at man får til en riktig flensprofil (avrundet), noe som ferdige hjul allerede bør inneha.
|
||
Svein S
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |