MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Peco
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco

Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco
    Posted: 21 februar 2011 at 20:48
Jeg har prøvd å finne ut om det har skjedd noe med Peco sine code 75 skinner på betongsviller.
Jeg har sondert div. forum angående  dette, men ikke funnet ut noe mer enn at de har laget fleksiskinner og et par sporskiftere. Har noen av dere andre lesere noen nyheter å bringe?
SOHo
Back to Top
hansu View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hansu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 20:56
Hei,
Det enkleste er vel å sjekke kilden, dvs http://www.peco-uk.com/.
Hans Utne
(NSB/H0)
Nærbø
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 10:19
Hei, og god søndag formiddag.
Jeg har vært inne på hjemmesiden, uten å finne noe om mitt spørsmål.
Jeg hadde håpet at kanskje noen forhandlere eller noen besøkende på leketøysmessen i Nurnberg hadde med noen nyheter i bagasjen hjem.
Det er vel et par år siden fleksiskinnene kom. Etter det har det skjedd vel skjedd svært lite med veksler, kryss, etc.
SOHo
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 12:11
Hei!

Man har jo SL-E1095 og SL-E1096 fra Peco, som er Electrofrog-veksler i H0/00 i code 75, midium størrelse, med betongsviller.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 12:27
Det er vel 6 eller 7 år siden jeg først foreslo veksler med betongsviller for eksportsjefen til Peco på Nürnbergmesen. Responsen da var heller lunken. Jeg tror det skyldes at de skjeler vel mye til sin egen jernbane, og at det ikke er tatt i bruk så mange betongveksler i England.
For eksportsjefen ble nærmest overrasket når jeg sa at selv lille Norge hadde fler og fler betongveksler i bruk.

Tydeligvis har de likevel lyttet og studert, for etter den tid har de jo kommet med sine første veksler med betongsviller (Det beste eksempelet på at de lytter er at de året etter at jeg foreslo for eieren selv at de skulle produsere vekselmotor med lavere strømforbruk og lang styrepinne så var den å finne i nyhetsbrosjyren). Peco er imidlertid et lite og typisk engelsk selskap som skynder seg langsomt og ser an avkastning og respons før de utvider produktspekteret. De siste årene har mesteparten av fokus vært på det nye amerikanske code83 systemet, men du vil nok finne mer betong i code 75 etter hvert Smile

Selv gleder jeg meg mer til å se om de snart kommer med en ennå lengre veksel enn dagens lengste, slik jeg har mast om noen årWink

Edited by eika - 27 februar 2011 at 12:28
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 12:37
Hei!

Originally posted by eika eika wrote:

Selv gleder jeg meg mer til å se om de snart kommer med en ennå lengre veksel enn dagens lengste, slik jeg har mast om noen årWink

Slik som det Peco-baserte 'Mein Gleis'-systemet til Weinert?

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 12:56

Kan du ikke høre om de kan lage noen spor og veksler i code 60 til H0 også, skinnestrengene har de jo allerede.
Selv om en viss importør ikke er så hissig på skaffe deWink

Edited by jevistad - 27 februar 2011 at 13:00
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:11
Code 60 høres interessant ut. Hvem lager det?
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:29
Ser ut til at Peco har Code 60 på sine Z-skala skinner.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:59
Hei!

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

I såfall må jo dette bli Code 60 i H0 (f):

Grubenbahn i H0f fra Busch

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 23:28
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Code 60 på Z mens code 55 vel er utbredt på den større skala N?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 16:15
Originally posted by ses ses wrote:

Code 60 på Z mens code 55 vel er utbredt på den større skala N?
Code 55 skinnen til peco er ikke "ekte" i den forstand at skinneprofilen har to skinnehoder. Det nederste ligger innstøpt i svillene og er med på å skape stabilitet, mens det er øvre skinnehode som er synlig og gir skinnen utseende som code 55. På denne måten får man en lavprofilskinne uten at skinnefestene blir så store at flensene slår nedi.

Men om man skreller skinnene av svillene så sitter man igjen med en meget spesiell profil som ikke vil se noe særlig ut om planen er å bruke den til håndlagt spor.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 20:20
Stadig nye ting å lære på dette forumet. Smile
Svein S
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2011 at 11:57
Jeg ser i MIBA Messe at Peco kommer med slanke sporskifter med betongsviller uten at det er angitt fler detaljer. dessuten flexiskinner med "rustne" stålsviller.
magnus
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 23:02
Hei!

De siste årene har mesteparten av fokus vært på det nye amerikanske code83 systemet, men du vil nok finne mer betong i code 75 etter hvert Smile

Ikke bare annonserte Peco nye store sporveksler i H0/00 Streamline code 75 med betongsviller på messa i Nürnberg i år, men de blir også lengre og får større radie enn de øvrige sporvekslene i samme sortiment. De nye vekslene får en lengde på 300mm og en radius på 1702mm.

Finnes det noen eksempler på skinner i normalspor med metallsviller i Norge, tilsvarende de Peco ellers introduserte som nyhet i år?
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 23:50
Det ligger en veksel på kløftefoss på krøderbanen som er i stål.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.