Nytt hus, nytt rom.... anleggg? |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 februar 2011 at 11:14 |
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så er man igang med planleggingen.. det eneste som er klart er at jeg skal ha en by med en sentralstasjon (med tilhørende skifteområde), forhåpentligvis får jeg plass til 2 banestrekninger, og litt smågodt utover som småindustri etc.....
Anlegget skal være av typen pkt til pkt....
Tenkte jeg skulle starte med by-plasseringen... er det noen erfarne hoder som ser den umiddelbare plassering av denne? (ønsker som sagt en forgrening ut fra denne til 2 ulike banestrkninger)
Det er kun en dør å ta hensyn til i rommet, markert på tegningen..
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Målene er litt ca, kan plusse på noen desimetere her og der
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ca 30 kvadratmeter annleggsrom er veldig bra plass å boltre seg på.
Du vil ha en by med sentralstasjon, to baenstrekninger og punkt til punkt. Da ville jeg kanskje ikke begynt med å bestemme hvor byen skal være, men heller forsøkte å planlegge banestrekningene først, og så se hvor det kan egne seg med byen. Med to banestrekninger vil jeg anta at du må ha en forgreningsstasjon slik at anlegget blir Y-formet el.l. Da er det naturlig at forgreningsstasjonen blir bystasjonen. Du kan godt la store deler av byen ligge utenfor anlegget, men du må antyde med måten veier og bygninger og landskapet rundt stasjonen bygges at her fortsetter byen utenfor anleggskanten. I det hele tatt handler MJ mye om å skape en illusjon av noe mer enn det man faktisk modellerer. |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, tanken er en form for 'Y'... dvs at sentralstasjonen blir som gamle Oslo Ø, sporene ender i butt mot stasjonsbygningen... så ser jeg for meg et par kvartaler med by på andre siden av stasjonsbygningen, samt langs den ene siden langs sporene.... og bil parkering/sjø langs den andre siden... og da er vi farlig nær gamle gode Oslo Ø
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sekkestasjon som bystasjon og ta baner ut derfra. Ja, da er plasseringen av den stasjonen ganske sentral i anleggskonseptet. Jeg startet på noe lignende en gang, men ikke Y-stasjon, men jeg begynte på en modell av Vestbanestasjonen i Oslo, anno 1920:
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du sier ikke noe om skalaen, men siden de fleste bygger i H0, så er det kanskje det?
|
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Blir spennende å følge med på dette, Øystein! God plass er ikke å forrakte, i nytt hus å greier!
Hadde du tenk på en halvøy der på: 3m,4m,5m delen? Utnytter plasssen på gulvet bra da! Er selv igang med et anlegg for tiden, så det blir kanskje noe utveksling her?! Lykke til! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det er vel mer enn rimelig å anta det, siden tråden er postet i delforumet for "H0".
Hvor langt og bredt var Vestbanen/Drammensbanen-anlegget ditt Svein, og hvor lange togstammer var det plass til på Vestbanen (i modell)?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Anlegget mitt var på 3,2 x 5 meter. Men det ble bare påbegynt før jeg flyttet, så noen erfaringer med toglengder husker jeg ikke, men det var vel ikke så verst siden stasjonen var nær-prototyp i størrelse. Det er beskrevet grundig på hjemmesida mi: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=222&nid=3&engelsk=0
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tillat meg en skisse over en mulig løsning.
Rommet er faktisk litt vanskelig med den dørplasseringen, men punkt-til-punkt-konseptet gjør det selvsagt litt lettere. Nå vet ikke jeg hva slags kurveradier du aksepterer, men jeg prøver å holde meg til 75 cm som minumum, og det ligger til grunn her. Siden bystasjonen som sekkestasjon vil ta mye plass la jeg dens langs langveggen. Men da må begge banene gå ved siden av hverandre et godt stykke før det er plass til at de skilles. Da foreslår jeg heller dobbeltspor fram til neste stasjon som blir den faktiske forgreningsstasjonen. Så en rød linje derfra til en butt rett ved døra, mens blå linje tar seg en runde i midten av rommet for å vinne høyde og ender i sin endestasjon. Da blir det fire stasjoner til sammen. Det finnes sikkert en rekke andre løsninger også, men jeg synes det er litt artig å drodle på slike sporplaner, så her er ett forslag. |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Litt sen med tilbakemelding her nå, men jeg har vært på jobb en tur og kjørt litt 1:1, tog 822 i dag.
Men nå... tilbake til 1:87
Joda, skalaen er H0 den... Märklin K... regner med utstrakt bruk av flex, da det er fint til slakke kurver og overgangskurver.. og jeg har kun slakke veksler..
Rullende materiell er norsk, med et lite innslag svensk..
Ja Svein (Sando), jeg har tittet mye i boken din, (som selvfølgelig står i bokhylla her i huset) og på den kristiania/drammen banen, i det hele tatt mye inspirasjon i den boka, samt god nostalgi (anlegget ditt på gutterommet) som bringer meg fort tilbake til 60 tallet
Jeg tenkte i de baner som din skisse (takk for den), men så tenkte jeg at det ville være synd å bruke hele langveggen kun på sentralstasjon/by området.... men på den annen side kan det vel bli noe 'snuppete' om det blir for kort... jeg ser fort for meg at sporene inn i butt mot stasjonen (ca.5 stk) bør være nærmere 2 m + vekselområdet... og da er vi oppe i de lengdene som langveggen er.
En annen ide var å ha sentralstasjonen der hvor du har tegnet 'loopen', hvor en bane vil gå ut fra stasjonen i en høyre kurve og den andre vil gå rett frem, med mulig avgrening til et skifteområde...
Ang radier, så synes jeg Märklin 2251 slakke radie blir for krapp, den er vel rundt 62 om jeg ikke husker feil.... synes 75 radie høres fornuftig ut.. i allefall der hvor det er synlig....
Hvor mye anbefales til en romslig gangvei mellom anleggsdelene som minimum?
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og til 'hellelad', hvor langt har du kommet i planlegging/bygging?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Hvor mye anbefales til en romslig gangvei mellom anleggsdelene som minimum?"
Det avhenger av i hvert fall to ting: 1) Hvor mange som skal opere anlegget, og 2) Din egen størrelse (bredde). De fleste sier vel av 50 cm er et minimum hvis man ikke skal kunne passere hverandre, og er dette et anlegg man operer alene går vel det. Er man av den mer brede typen, må man kanskje legge på 10 cm. Unntaksvis ´kan man også gå ned 10 cm over en kort strekning. Skal flere betjene det, kan man ha så smale partier dersom det skjer på et mindre antall steder og de ikke er lange, slik at man kan "krysse" rett bortenfor. |
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Jo, er vel i gang med rammene og har fått opp det som skal være av feste på veggene. Noe av plan ligger på "Vestlandsbana" - Nytt anlegg! må vite Ellers blir det lagt ut bilder ettervert på mitt album, inntil jeg får lastet opp bilder på en "normal" måte! Jeg har gått igjennom mange tanker og muligheter for mitt rom om igjen og om igjen osv. Kommet frem til en grei løsning synes jeg! Ser frem til å legge ut skinnene og få på plass det som trengs for den biten! Ser frem til dette altså! Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Blir rammeverk her og, med finèr underlag for sportraseer og andre flater.... Jeg oppretter nok en liten blogg her når anleggs-arbeidet tar til... men først må jeg tenke litt videre på rom utnyttelsen... Skissen til ses gir en følelse av god avstand mellom stasjonene, og litt luft i anlegget... og det er slik jeg tenker, det kan bli for mye spor og
Den døra er et lite problem, skulle vært flyttet noe til høyre, men det lar seg dessverre ikke gjøre, for der er det et bad som nabo
Men selvfølgelig kan jeg hugge ned langveggen.... og få 4m x 8m til.... men jeg er redd min kjære ikke er helt enig i den prioriteringen... trenger visst en kjellerbod til andre ting og... hørte dere... andre ting.. finnes det andre ting enn MJ?
Vel... flisleggerne regnet nøyaktig mål på 33kvm.. så jeg skal vel ikke klage...
Det blir vel stort sett jeg som opererer banen, og jeg skulle vel fortsatt klare å åle meg forbi på 50 cm.... men jeg tror vi sier 60..
Jeg liker følelsen av at det er litt romslig, men vi får se hvordan den endelige sporplanen blir... og står alt på at det må bli 50 noen steder, så går det nok bra.
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og til Stein; dette mj- viruset blir du aldri kvitt... det er resistent, og står i mot det meste.
Viruset kan gå i dvale i enkelte perioder, men kommer tilbake med full styrke..
selv ble jeg bitt en gang midt på 60-tallet som 5-6 åring.... og jeg ble bitt så kraftig at jeg for noen år siden hoppet av karrieren for å kjøre 1:1 også.... sånn kan det gå..
Jeg tok en titt på 'vestlandsbana' og ser du er godt i gang med grunn-arbeidet... det blir morro å følge arbeidet fremover..
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan var/er det vanlig å snu tog med lok på sekkestasjoner med buttspor, som Kristiansand og gamle Oslo Ø og Oslo V? Hadde man et nytt lok klart, slik at det første loket innerst i buttsporet ble koblet fra, og det andre overtok? Eller skiftet loket side like før eller etter at toget var inne på stasjonen, slik at toget måtte rygges et stykke? Eller hadde man en veksel vel en loklengde fra enden av buttsporet, slik at loket kunne flyttes mens toget stod ved perrongen? Ut fra kart.gulesider.no, ser det ut som det er en slik veksel for ett av sporene i Kristiansand stasjon. Det var kanskje avhengig av om toget skulle videre (Kristiansand), eller om det var endestasjonen (Oslo Ø/V)? |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ulike måter å gjøre det på.... som du sier kan det finnes en veksel nesten inne ved butten, slik at loket kobles fra, skiftes over i et annet spor, og går på i andre enden av vognstammen... f.eks Gjøvik.
Når man går i butt på Oslo S (Ø), bakker man alt opp i lodalen... evt. kobler man fra loket i togspor, og en skiftemaskin går på bak vognstammen og trekker vognene opp i lodalen, og loket kjøres opp etterpå.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det vanlige er at man på store stasjoner tar med seg hele stammen til en egen driftsbanegård. Det kan dels gjøres av togloket, som Oslo S og til Lodalen, dels av et skiftelok, som på Oslo V der driftsbanegåeden delvis lå parallelt med perrongsporene. En El 10 med bremsevogn (vekt) var standard på Oslo V.
|
|
Svein S
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
I Oslo feks når tog 42 & 50 kommer i spor 1 på Oslo s(buttspor) så rygger toget opp i Lodalen. Noen ganger kommer skiftemaskinen ned og henter vognene(El17 eller EL18 lok brukes, trur man helst bruker 18 lok hvis mulig?), og loket går som løslok opp etter at vogner er blitt hentet.
I Bergen kan de ikke gå rundt så er kommer skiftemaskinen fra Mantena så fort toget har ankommet og henter vogner slik at loket kommer seg ut. Vogene blir enten skiftet inn med sovevogner(wlab2), eller settes opp i samme spor for retur til Oslo(feks sykkeltoget)
I Kristiansand må man bytte kjøreretning og loket går selv rundt da det ligger sporveksel til nabosporet nede ved butten.
I Trondheim er det ikke buttspor for spor 1-5. Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet. Loktogene bruker buttsporene, eller til parkering av lok. Noen ganger bruker man togloket til skifting. Gjelder også Cargonet.
I Bodø er det sporveksel ved plattformen som er spor 2, som deler spor med godsterminalen. Det er plass til å gå rundt med et lok omgangen.Når Cargonet går rundt med loket, så laster/loser man toget. Og fyller diesel og tørner evetuelt lok(Cd66 når de var i drift)
Når NSB har gått rundt stammen, fyller man diesel og tørner loket(grunnet støy i førerom 1) setter man ut eller inn vogner(sovevoger feks) og toget settes opp i spor 1 til toget har avg til Trondheim.
Dieselanlegget i Bodø står nede ved lokstallen.
På Nordlansbanen er det togloket som er skiftemaskin.
Selv om ikke det er butt i Åndalsnes ved plattfrom( den er ved lokstallen) brukte man her også togloket. Cargonet skifter også med togloket (enten DI8 eller CD312 inn Hustadmarmor)
I Stavanger har man muligheten til gå gå rundt i sporet foran stasjonen, mens nattoget blir satt opp i buttspor ved avgang(hvis de forsatt gjør det) da lokaltogene ellers bruker sporet som har rundgang som ender i butt foran stasjonsbygget (også her plass til å gå rundt med et lok omgangen?)
Edited by Wickerman - 14 februar 2011 at 20:49 |
|
A matter of life and death
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
På den tiden jeg jobbet på Oslo S (97-99) ble alltid vognstammen til ankommet tog trukket av skiftemaskin opp til Lodalen, og loket gikk løst etterpå.
Ned fra Lodalen bakket lok+vogner til rett spor på stasjonen. Unntak var vel nattog til Trondheim fra sp1, det ble på den tida satt opp ganske tidlig på kvelden mens loket ikke kom før ca en time før avgang. Jeg kan kun huske en gang at lok+vogner bakket sammenkoblet opp i Lodalen, og det var pga mangel på skiftemaskin og kort snutid. (MYE forsinkelser den dagen som sikkert gjorde at skiftemaskina heller ikke fulgte det planlagte tidsskjemaet ;p ) |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for informasjonen! P.g.a. blokkleilighet med begrenset plass, sysler jeg litt med tanken på et hylleanlegg langs et par av stueveggene, med en sekkestasjon i den ene enden, og da ønsker jeg selvsagt å kunne snu togene på en realistisk måte. Av dagens norske sekkestasjoner med buttspor ved perrongene er det vel bare i Kristiansand at noen av togene kjører videre? |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
sitat:
"Det blir vel stort sett jeg som opererer banen, og jeg skulle vel fortsatt klare å åle meg forbi på 50 cm.... men jeg tror vi sier 60.."
Kva vert konsekvensen av 50 cm bredde på gangareal?
Eg har ei smal passering på 50 cm som rett bortenfor opner seg opp til 85 cm. I praksis må eg passera sidelengs med armane ned ved sida, eller ein arm framfor meg og ein arm bak ryggen ,eller eg kan løfte armane ved passering.
Eg likar ikkje å stå ved det smale partiet og køyre tog. Får liksom ikkje snudd kroppen etter toga. Skal eg bøye meg ned mot sporet må det skje med knebøy. Det er ikkje plass til baken om eg bøyer meg litt iryggen. Fryktelig upraktisk under bygginga.
Ei smal passering på 50 cm fungerar på eit lite parti.
Har du risikovurdert anlegget ditt? Kor nagelfast skal det vera?
Eit mj-anlegg har nokre truslar. Kanskje dette kan vera noko å tenkja gjennom og dermed sikra byggeglede.
Får mj-anlegget stå i fred i rommet?
Ofte er det lagt ned mykje arbeid, pengar og ikkje minst tid. Kan deler/seksjonar flyttast til nytt rom eller hus? Verta brukt vidare.
Du vert inspirert, kunskapen og dyktighet aukar. Du føler at du er komen eit steg vidare. Noko av det første du laga vil du kassara og byta ut. Let det seg gjera?
Står dei ulike stasjonane og industriane på rett plass? Kva om du må flytte seksjonane litt for å få ei bedre løysing?
Gjer grovarbeid som saging, sparkling, pussing osv ute. Sparar resten av anlegget for mykje støv.
|
|
AT
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wickerman. Du sier følgende: Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet.
Kan opplyse deg om at det ikke er CN som skifterpersontogene. det er Mantena som gjør det |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nemlig. Ut fra en lignende tankegang har jeg siden 1980 bygget så godt som alle anleggene jeg har vært involvert i som seksjonsanlegg, dvs. at anlegget kan tas fra hverandre ved flytting. Om ikke alt kan brukes på nytt, så har man muligheten og nedpakkingen av anlegget tar atskillig kortere tid og er skånsom. Slik så anlegget mitt ut da jeg flyttet fra Elverum i 1983: |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her renner det inn med momenter, og godt er det For øyeblikket har jeg tapetsert gulvet med gråpapir, lagt ut noen spor for å få en idè om plassbehovet, passasjer osv..
Og når rammeverket er produsert, bruker jeg tegningen som mal for trasèplatene.... så får vi se hvor det bærer..
Det er selvfølgelig noe å tenke på dette med å lage rammeverket i seksjoner, slik at det er mulig å redde noe ved evt flytting.
Tanken er å ha en bakgrunnsplate, og `tak' på anlegget, men det kan seksjoneres dette og. I allefall gjøre det mulig å skru fra hverandre på en mer eller mindre fornuftig måte.
Jeg tenkte litt på å lage en del av gangen, f.eks lage rammeverket langs langveggen først, og gjøre den litt ferdig før jeg fortsetter mot neste stasjon.
Men ved nærmere ettertanke er det kanskje smartest å lage ferdig hele rammeverket, rydde og vaske før man begynner på sportrasè og videre detaljering... for å unngå sagspon osv...
Ellers er dette et kjellerrom, som er dedikert kun til dette formålet og får stå i fred.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by Wickerman - 15 februar 2011 at 13:10 |
|
A matter of life and death
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Cargonet skifter i Trondheim, på dager med liten trafikk skifter togloket selv, feks i påsken når Cargonet selv ikke kjører. Mantena i Bergen skifter persontogene. Det står også om Bergen. Du quotet vell delen om Trondheim
|
|
A matter of life and death
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Den spede begynnelse....
|
|
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |