Dovregubben |
Post Reply |
Author | |
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 oktober 2010 at 10:23 |
NMJ utgaven av Dovregubben, viser utseende av denne loktypen slik den var fra leveranse i 1935 og kun noen få år deretter (kanskje bare 2-3 år). Lokene endret utseende flere ganger deretter.
Det er vel ikke så mange av oss som opererer i tidsepoke før 2. verdenskrig, så spørsmål for de som har en slik modell, er det noen som har endret utseende til midten av 1950-tallet???
|
|
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tips! Thor Augbo på Lillestrøm har bygget om en slik til "nyversjon". Ettersom han utviklet modellen for NMJ på Strømmen er nok han rette vedkommende for deg. Det kan også hende at Asgeir Stordahl kjenner til det. Telefonnumrene finner du på Gule Sider. Selv beholder jeg min i originalversjon litra 463.Uansett bør det byttes ut en del original "innmat" på disse (dioder,loddinger etc.) for at de skal gå godt og stabilt. Og da kan du spørre xxx xxx på Lørenskog eller Kjell Hofstad i Kristiansand.Det disse fire sammenlagt ikke vet er knapt verd å vite.Lykke til!
Edited by admin - 19 oktober 2010 at 23:42 |
|
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for innspill. Har snakket med Thor tidligere om en slik ombygging. Men at Dovregubben ble ombygget til oljefyring har jeg ikke hørt om tidligere. Toppen av kullkassene fikk montert deksel som trolig skulle holde nedbør vekk fra kullet. De fleste kjente bilder viser at dekslene sto åpne.
Jeg har selv startet ombyggingen, ca halvveis på kjelen. Mye arbeid og lang vei frem til ferdig 1957 utseende. Har andre gjort tilsvarende (utenom Thor)? Edited by hev - 03 oktober 2010 at 13:20 |
|
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oljefyrt Dovregubbe er også helt ukjent for meg. Jeg bladde litt i boka "Doovregubben" nå, og finner ikke spor av noe slikt der.
|
|
Svein S
|
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter det jeg vet hadde tre første gubbene som kom etter 1935 en rekke ulikheter. Dernest kom de to fra Tyskland før Hamar og Thune bygde to til etter tyske modifiseringsanvisninger.Og dette gjorde vel ikke trekk-kraften bedre... Du kan finne interessante fotos i boken "På togtur med Dancher Jensen" av norgesvennen/dansken William Dancher Jensen.
Det var masser av ulikheter mellom de enkelte spesifikke lokene. Vakuumbremsene ble borte da trykkluften kom etter krigen. Sanddomen ble også endret. De opprinnelige røykskjermene ble byttet til Witte-skjermer. Frontlykten ble løftet opp fra røykdøren foran og opp på kjelen. Gangbrett ble endret noe og det kom visstnok et annet sylinderparti.Dere har selvsagt rett i at Gubben aldri var oljefyrt. Det var kun en gammelmannsglipp.
Kull-lukene ble satt på slik du nevner,og derved også adkomsten opp på tenderen - både stigtrinn og gripestenger.
Når det gjelder NMJ"s 1935-utgave av litra 463 ble den etter sigende laget i 350 eksemplarer ved sveitsiske Lemacho. Deres "abonnement"-kunder fikk 70 av disse,mens 280 ble sendt til Norge. Så gikk det trolig 80 stykker ut av Norge igjen,slik at et par hundre ble værende igjen til salgs i Norge. Så er det selvsagt handlet inn og ut av Norge i ettertid,så hvor mange som idag er i Norge vet vi vel ikke.
Du får sjekke opp mine opplysninger for jeg nevner de kun efter husken.Og hukommelsen blir jo ikke bedre med årene.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den beste kilden er nok boka "Dovregubben", skrevet av Johansson, Stenersen og Tovås i 1991. Utgitt av NJK og NJM. Den er vel neppe i salg lenger, men et bedre bibliotek burde kunne skaffe den, om du ikke har den allerede.
|
|
Svein S
|
|
Ove T
Viderekommen Joined: 11 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ligger et bilde av en modernisert Gubbe på NMJs sider (NMJ Modellmuseum):
http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=611&invis=2&osCsid=dc87525f67bb8f5f2f96275c9d4e6271 Jeg vet ikke hvor stort opplag denne ble laget i. Mvh Ove T |
|
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ny gubbe på e-bay.de. Bruk søkeord NSB så finner du mye norsk. 12 bud hittil,og nå er det foreløpig oppe i 13000 norske kroner. Så kommer frakt på og moms 25 prosent av pris og frakt igjen. Ser ikke ut til at Norges største jernbane-ikon går av moten gitt...
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |