Print Page | Close Window

Dovregubben

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5710
Printed Date: 23 november 2024 at 18:59
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dovregubben
Posted By: hev
Subject: Dovregubben
Date Posted: 03 oktober 2010 at 10:23
NMJ utgaven av Dovregubben, viser utseende av denne loktypen slik den var fra leveranse i 1935 og kun noen få år deretter (kanskje bare 2-3 år). Lokene endret utseende flere ganger deretter.
 
Det er vel ikke så mange av oss som opererer i tidsepoke før 2. verdenskrig, så spørsmål for de som har en slik modell, er det noen som har endret utseende til midten av 1950-tallet???


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel



Replies:
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 03 oktober 2010 at 10:57
Tips! Thor Augbo på Lillestrøm har bygget om en slik til "nyversjon". Ettersom han utviklet modellen for NMJ på Strømmen er nok han rette vedkommende for deg. Det kan også hende at Asgeir Stordahl kjenner til det. Telefonnumrene finner du på Gule Sider. Selv beholder jeg min i originalversjon litra 463.Uansett bør det byttes ut en del original "innmat" på disse (dioder,loddinger etc.) for at de skal gå godt og stabilt. Og da kan du spørre xxx xxx på Lørenskog eller Kjell Hofstad i Kristiansand.Det disse fire sammenlagt ikke vet er knapt verd å vite.Lykke til!


Posted By: hev
Date Posted: 03 oktober 2010 at 12:52

Takk for innspill.

Har snakket med Thor tidligere om en slik ombygging. Men at Dovregubben ble ombygget til oljefyring har jeg ikke hørt om tidligere. Toppen av kullkassene fikk montert deksel som trolig skulle holde nedbør vekk fra kullet. De fleste kjente bilder viser at dekslene sto åpne.
 
Jeg har selv startet ombyggingen, ca halvveis på kjelen. Mye arbeid og lang vei frem til ferdig 1957 utseende. Har andre gjort tilsvarende (utenom Thor)?


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: ses
Date Posted: 03 oktober 2010 at 15:24
Oljefyrt Dovregubbe er også helt ukjent for meg. Jeg bladde litt i boka "Doovregubben" nå, og finner ikke spor av noe slikt der.  

-------------
Svein S


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 03 oktober 2010 at 16:12
Originally posted by hev hev wrote:

Takk for innspill.

Har snakket med Thor tidligere om en slik ombygging. Men at Dovregubben ble ombygget til oljefyring har jeg ikke hørt om tidligere. Toppen av kullkassene fikk montert deksel som trolig skulle holde nedbør vekk fra kullet. De fleste kjente bilder viser at dekslene sto åpne.
 
Jeg har selv startet ombyggingen, ca halvveis på kjelen. Mye arbeid og lang vei frem til ferdig 1957 utseende. Har andre gjort tilsvarende (utenom Thor)?
 
Etter det jeg vet hadde tre første gubbene som kom etter 1935  en rekke ulikheter. Dernest kom de to fra Tyskland før Hamar og Thune bygde to til etter tyske modifiseringsanvisninger.Og dette gjorde vel ikke trekk-kraften bedre... Du kan finne interessante fotos i boken "På togtur med Dancher Jensen" av norgesvennen/dansken William Dancher Jensen.
 
Det var masser av ulikheter mellom de enkelte spesifikke lokene. Vakuumbremsene ble borte da trykkluften kom etter krigen. Sanddomen ble også endret. De opprinnelige røykskjermene ble byttet til Witte-skjermer. Frontlykten ble løftet opp fra røykdøren foran og opp på kjelen. Gangbrett ble endret noe og det kom visstnok et annet sylinderparti.Dere har selvsagt rett i at Gubben aldri var oljefyrt. Det var kun en gammelmannsglipp.
 
Kull-lukene ble satt på slik du nevner,og derved også adkomsten opp på tenderen - både stigtrinn og gripestenger.
 
Når det gjelder NMJ"s 1935-utgave av litra 463 ble den etter sigende laget i 350 eksemplarer ved sveitsiske Lemacho. Deres "abonnement"-kunder fikk 70 av disse,mens 280 ble sendt til Norge. Så gikk det trolig 80 stykker ut av Norge igjen,slik at et par hundre ble værende igjen til salgs i Norge. Så er det selvsagt handlet inn og ut av Norge i ettertid,så hvor mange som idag er i Norge vet vi vel ikke.
 
Du får sjekke opp mine opplysninger for jeg nevner de kun efter husken.Og hukommelsen blir jo ikke bedre med årene.Smile


Posted By: ses
Date Posted: 03 oktober 2010 at 17:34
Den beste kilden er nok boka "Dovregubben", skrevet av Johansson, Stenersen og Tovås i 1991. Utgitt av NJK og NJM. Den er vel neppe i salg lenger, men et bedre bibliotek burde kunne skaffe den, om du ikke har den allerede.

-------------
Svein S


Posted By: Ove T
Date Posted: 03 oktober 2010 at 18:01
Det ligger et bilde av en modernisert Gubbe på NMJs sider (NMJ Modellmuseum):
 http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=611&invis=2&osCsid=dc87525f67bb8f5f2f96275c9d4e6271

Jeg vet ikke hvor stort opplag denne ble laget i.

Mvh Ove T



Posted By: Mini
Date Posted: 09 oktober 2010 at 18:01
Ny gubbe på e-bay.de. Bruk søkeord NSB så finner du mye norsk. 12 bud hittil,og nå er det foreløpig oppe i 13000 norske kroner. Så kommer frakt på og moms 25 prosent av pris og frakt igjen. Ser ikke ut til at Norges største jernbane-ikon går av moten gitt...


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 11 februar 2011 at 12:54
http://cgi.ebay.de/LEMACO-HO-Dampflok-NSB-Typ-49A-DOVREGUBBEN-OVP-/150561515033?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item230e2a6619 -
Nok en Dovregubbe til salgs på eBay.
 
 
http://cgi.ebay.de/LEMACO-HO-Dampflok-NSB-Typ-49A-DOVREGUBBEN-OVP-/150561515033?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item230e2a6619


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net