Personvogn NSB B1 |
Post Reply |
Author | ||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 februar 2011 at 16:26 |
|
Jeg må si jeg undres litt over denne vognen…
Lest litt om den her: http://www.jernbane.net/norge/vogner/person/b1/index.asp Hvor gikk denne vognen her i landet tro, og er det en passende vogn for ett damplok i H0? Hadde vært artig om noen vet noe mer om denne mystiske vogn! Merker meg at det kun er bygget 8 vogner av denne, 3 F1 og 1 C1 til NSB. Det artige er at det er dobble dører på den! Første vogn med boggi dette mon tro? Her en flott modell fra Roco: Personvogn NSB B1 2. Klasse Denne må jeg bare ha noen vogner av! Stein Undreren |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NSB litra B1 var passasjervogner overtatt som erstatning etter krigen (dvs de sto igjen i Norge når tyskerne måtte reise hjem).
Dette var relativt vanlige vogner i Tyskland.
De ble i Norge etterhvert ombygget med bl.a ny innredning, senere nye norske boggier og tilslutt fikk de fleste gjennsveiset den ytterste døren i hver ende.
Vognene ble satt i drift kort tid etter krigen og har i hvertfall gått i fast trafikk på Rauma-, Røros og Gudbrandsdalsbanen (dvs. hele Hamar distrikt) og Oslo distrikt. På 80-tallet ble alle overført til Ofotbanen.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bonden
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2011 Location: norge Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den er ikke mer mystisk en at den kom hit til landet under krigen,og er av tysk opphav.Noe som og er tilfelle med F1 vognen. Tyskerne ettelot seg både damplok,godsvogner og passasjervogner i Norge etter krigen |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Foreslår heller at du ser på denne nettsiden på NJKs Materielldatabase: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=772&aut=0&eng= Der får du flere opplysinger om disse 8 vognene som tyskerne etterlot seg i 1945, og som ble innlemmet i NSBs vognpark. Hvor de gikk? Mange steder, men flere gikk i Oslo-området, blant annet på 70-tallet i det legendariske rushtidstoget "Ormen Lange" (kallenavn) mellom Oslo og Moss. Det gikk gjerne med et par slike B1-vogner, og så en lang slerke med trevogner, og trukket av El 14. De er levert med doble dører, men mot slutten av driftstiden ble den ene fjernet på flere av dem. Første vogn med boggi? Tenker du på eldste stålvogn med boggi? B1 (Bo3g) er bygget i 1939, men NSB fikk stålvogner allerede i 1935 (AB10/B10 t.2). Boggivogner ellers har man hatt siden ca 1880. I Norge gikk man generelt veldig tidlig bort fra 2-akslede personvogner, bortsett fra noen få unntak og da helst som CF/BF/BFV-vogner (kombinert med konduktøravdeling). |
||
Svein S
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, fikk med meg noen bilder av igjensveiset dør, men hva var grunnen til en extra dør tro?
Synes det er noen pene vogner faktisk! Håper disse vognene blir tatt vare på, noe jeg ser noen er! Takker for extra info! Stein |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tyskerne definerte disse vognene som Eilzugwagen. Muligens hadde den en ekstra dør fordi den gikk på raske, men mellomlange strekninger og det var viktig å få folk raskt inn og ut?
Ellers så er det vel restene av en B1 som brukes som gangbro mellom fløyene på hotellet på Finse?
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På Finse er det en som henger der i mellom ja! |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vogntypen er dessuten laget i H0. Om den er å få kjøpt lenger, vet jeg ikke.
|
||
Svein S
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hadde en link på inlegget mitt. Fåes kjøpt enda ja hos NMJ! De har da 20 igjen iallefall! |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siden det egentlig er en tysk vogn, som var tallrik på tyske spor, er det vel den norske vognen som har blitt produsert av flest produsenter, siden de tyske vognformene kunne brukes. Märklin, Roco (flere opplag, inkludert den som NMJ nå har). Lilliput, Prefo (DDR)/ Piko.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Rocos modell av B1 har en del feil, da den ikke har fått med seg modifikasjonene som ble gjort i Norge. Modellen ville stemt bedre med forbildet om de hadde vært merket Co3g eller Bo3g, vel å merke på et anlegg med forbilde henholdvis før 3. klasse ble avskaffet og før ca. 1970. De mest iøynefallende endringene var nok disse:
Rocos første B1, av 19925, hadde en gul stripe på denne nedre gurten. Den hører hjemme på Co3g og Bo3g, men ikke etter at vognene fik litra B1. Edited by TorsteinS - 10 februar 2011 at 18:33 |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Interressant togsammensettig!
- Og jeg som trodde at "Lima-El.14" med teakvognene fra Roco utstilt på Oslo S (i trappen ned mot undergangen til Oslo City) kun var ett reultat av hva giveren fant for hånden i H0, fremfor ett reelt forbilde.
Siste lokomivtrukne rushtids-/lokaltog mellom Oslo S og Moss jeg husker var El.16 med 3 eller 4 svenske SJ B5-vogner. De tidene er dessverre forbi, og alt er erstattet med motorvogner.
Jeg hilser gammle og spesielle togsammensettinger velkommen på dette forum, til inspirasjon til hva som kan gjengis i modell.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her et bilde av fellesferieutgaven av Ormen Lange, altså litt kortere enn til vanlig. Så vidt jeg kan se er det en B1-vogn rett bak El 14-loket.
|
||
Svein S
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
A matter of life and death
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den siste tiden gikk det da med EL 16 og 4-5 norske B3 vogner?
Jeg kan i hvert fall ikke huske at det gikk svenske vogner i disse togene, etter at jeg begynte i Nsb i slutten av 2000.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En periode gikk det svenskevogner i disse togene: El16/ Rc5 og 8 svenske vogner, B1 x 7 og en B5 i pendelen Sarpsborg - Oslo S over Østre linje, tognr 156/183. El16/Rc5 og 7 eller 8 svenske vogner i pendel Oslo S - Kongsberg. Mot slutten gikk det El18 og El16 med norske B3-ere, med en BF14 for ombordpersonalet. "Slutten" var vel i 2002/2003? Jan-Inge?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Juni 2003, mener jeg det var.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når jeg sammenligner bilder som viser enden av vognene med Rocos modell, er det et par ting til jeg legger merke til:
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Husker vognene også gikk på Gjøvikbanen på 80-tallet. Har et papr papirkopier et eller annet sted som viser El 11 med gitter, b1, b2 og b4 i samme tog. Det er noe jeg vil kalle et mj-tog!
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellen fra Schicht på eBay er antagelig den samme som fra Prefo/Piko, jfr. denne siden for relasjonen mellom selskapene: http://de.wikipedia.org/wiki/Schicht_(Modelleisenbahnhersteller) I likhet med Märklins forsøk på B1, er den basert på en modell av feil tysk vogn, og sånn sett synes jeg prisen på € 45,99 er alt for stiv. (Jeg klarer ikke å se om det var høyeste bud, eller om den ikke ble solgt til en slik utropspris.) |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |