EL 14 fra NMJ...? |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 januar 2011 at 00:21 |
||
Når kjente størrelser begynner å bråselge ut sine Lima El 14 på QXL med frist til dagen før NMJ legger ut sin nye katalog er det fristende å spørre: Kommer NMJ med EL 14 denne gangen? Det vil i såfall være en svært velkommen modell. Strømmen har jo alt grunnlagsmaterialet fra før i den lekre Superline-versjonen sin. Isåfall blir det nok ytterligere salgsrush på Limas EL14-varianter i tiden som kommer.
Pssst! Se hva som skjer...
|
|||
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Svaret får vi torsdag morgen ;-)
|
|||
MvH
Thomas Olsen |
|||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bråselge ????
Hva mener du med det ? Edited by Espen - 31 januar 2011 at 16:28 |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Han har solgt både ene og det andre fra samlingen sin i lengre tid. El. 14 har han lagt ut flere ganger. Det er ikke noe annet en en tilfeldighet.
|
|||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Sitat NMJ:
96 sider fullfarge fullspekket med Norske, Svenske og noen utland samt flotte bilder fra noen modelljernbaner og NMJ modeller. Hvilke norske modelljernbaner har NMJ valgt å presentere sine nye norske modeller med "flotte bilder" fra mon tro? Moro å spekulere litt,men det skal bli spennende å se. Det blir ihvertfall litt av et år for oss alle. Idag slapp Togbutikken prototypbilder av El 13. Så kommer El 11 i ferdigmodell og SKD 224 i byggesett fra Scala Design.
Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året? Modellini i Västarås lager fortsatt de gamle,gode malmvognene som passer til El 12. Ikke er de dyre heller. Kommer Strømmen med damper til 1890-boggie-vognene sine? Blir det en Type 21 som passer til de uten stafferinger eller blir det en Type 13 som passer godt til de med stafferinger? Og hva med en BM69 annonsert nå som jule-overraskelse? Hva med kjøle/melke-vogner eller grusvogner?
Hvem hadde drømt om et slikt fabelaktig utbud av norsk materiell den gangen Limas El 13 og Nohaben fra Märklin stort sett var eneste mulighet. Det er lov å ha spente forventninger men det er også all grunn til å JUBLE for norske MJ'ere i tider som disse.
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kanskje vel optimistisk? Det er i alle fall ikke noe slikt i Rocos "New Product Catalogue 2011". |
|||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skal vi først gjette på hva som kommer fra NMJ i morgen, så er det ikke usannsynlig at en"Kristine Valdresdatter" dukker opp - dersom man skal vurdere den sparsomme info og rykter som foreligger? Jeg ville også tro at et lite norsk damplok som kan brukes sammen med de Epoke 1 messingvognene som kom for noen år siden, står høyt oppe på listen? Der er dokumentasjon hovedutfordringen. - Kanskje en Type 21a er aktuell? Dette er jo et lok som har gått "over hele landet" med lang innsatstid og kan gjøres i en rekke utgaver? Selv om det finnes byggesett av dette loket - er det et spørsmål om hvor mange som er ferdigbygget? Kanskje neste motorvognprosjekt (etter BM69 er levert) er BM65, 67 og 68 i Topline? Helt usannsynlig er heller ikke El15 i Topline. Her har jo NMJ allerede samlet inn mye dokumentasjon til Superline-utgaven. Den Rumenske utgaven er jo allerede annonsert fra NMJ - og er til og med på markedet gjennom ACME (som forøvrig er samarbeidspartner til NMJ). Det som er/var uklart, er om NMJ snakket om en separat utvikling av dette lok - eller om det var ment å være et samarbeidsprosjekt, basert på felles utgangspunkt? Det er neppe god forretning å lage 2 utgaver av samme lok? Hadde akselavstandene til El15 tilsvart El14, så hadde nok dette vært høyst aktuelt å bruke drivverk videre til El14? |
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det blir uansett spennende å se hva de finner på i morgen.
Hva med Di2 eller tp18?
|
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
A matter of life and death
|
|||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
O hellige EL13 er iallefall kommet inn på perrongen hos NMJ!!! Pluss mye annet snop!!!
Edited by helleland - 03 februar 2011 at 10:41 |
|||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut.
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Ibn Torsdab
Nykommer Joined: 09 januar 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Interessant at du sier at modellen kunne vært bedre. Selv har jeg en bestilling inne hos Togbutikken, og det blir spennende å se hvilken av de to leverandørene som kommer opp med den beste modellen.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva er "isolerer"? Når du sammenligner med Lima, så virker det som om det er utseendet du snakker om, men hva med kjøreegenskapene? Men det er kanskje litt tidlig å spørre om det under 2 timer siden du var i butikken. |
|||
Svein S
|
|||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
hei
Antar at han mener isolatorer Svein.
Har nettopp bestillt en, skal bli spennende å se.
Hvis kjøreegenskapene er som den 17modellen jeg har så ligger de mange toglender fooran Lima.
Men egentlig; det burde vel vært startet en ny tråd på El13 eller?
(og jadda, jeg kunne ha gjort det, men i farten så---)
Bjørn
|
|||
mvh
Bjørn |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva med hjulflensene da?, det nærbildet jeg har sett av modellen på Alvalia sine sider ser ikke bra ut mht. til det.
Hobbytrade bruker å lever bra saker i så henseende også, så jeg tror nok jeg drøyer til den kommer uansett
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMJ ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?
Edited by ses - 03 februar 2011 at 13:00 |
|||
Svein S
|
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk?
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil
A
|
|||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hadde gjort seg med topline utgave av BM65 med teak styre og mellomvogner.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Til Asgeir: NMT=Norsk MuseumsTog. Av en eller grunn strever jeg med disse TBF-ene og blander sammen NMT og NJM og NTM (Norsk Teknisk Museum) stadig vekk. Til Arne: Som tilhørende arten av skrøpelig mennesker så ikke bare kan jeg gjøre feil, men jeg gjør nok det faktisk flere ganger i løpet av en dag. Men i dette tilfellet tror jeg nesten det var en god gjerning, ikke sant? |
|||
Svein S
|
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Til Asgeir: NMT=Norsk MuseumsTog. Av en eller grunn strever jeg med disse TBF-ene og blander sammen NMT og NJM og NTM (Norsk Teknisk Museum) stadig vekk. Hei Svein: Jeg kunne ikke dy meg
Intet vondt ment......
Det er mange forkortninger i NSB- og MJ-verden, men heldigvis ikke i nærheten av de militære kretser. Jeg nevner kort: APC, MG, LPC og RPG (alle har en definert mening).
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kunne også nevnt NMJ og NJM.
|
|||
Svein S
|
|||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nå tror jeg ikke Svein trenger noen trøst, men likevel;
De eneste menneskene jg vet om som aldri gjør en feil er de som aldri gjør noe.
Men det er vel i grunnen de som gjør den største feilen av oss alle?
mvh
Bjørn
i hobbyfilosofmodus
|
|||
mvh
Bjørn |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kjører hovedsaklig diesel for for meg var det ikke så mange store nyheter borsett fra SKD 225, prisen var ikke så ille heller. Leves kun i DC og ikke i AC til glede for de som kjører Marklin sa NMJ
|
|||
A matter of life and death
|
|||
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Som nevnt i en tidligere tråd, tror jeg det er et aldri så lite vakuum der ute etter motorvogner av god årgang i topline kvalitet (les 65/67/68/69,86/91) og tipper storsalg for de som våger seg ut i produksjon :)
|
|||
Mr. Karlsen
Veteran Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvor finner du 225, Lars?
|
|||
Mr. Karlsen
Veteran Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Mot normalen velger NMJ å levere El. 13 uten decoder i vekselstrømsutgaven, og derfor må jeg spørre om hvilke decodere som anbefales til en modell som etter sigende har en silkemyk motor.
|
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Om ikke topline, så kan det hende at drømmen blir virkelighet snarere enn du tror.. |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |