På byggebordet romjula 2010 |
Post Reply |
Author | ||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 desember 2010 at 10:35 |
|
Etter å ha fått på plass en ordentlig byggekrok like før jul gikk jeg løs på en Trix grønne El 10.
Her er nåværende status. Ferdig omlakkert i rødbrun gammeldesign. Mangler dekaler (som jeg ikke får før i januar) samt et lag mattlakk og montering. Sånn ble den nye byggekroken. Noen andre som har noen prosjekter på gang nå i romjula? |
||
Hilsen Andreas.
|
||
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Joda, har bygget bygårder så plasten spruter :)
Har nettopp flyttet inn i 'nytt' hus, hvor ca 33 kvm er avsatt til MJ. Så jeg tenkte å rusle ned i kjelleren i dag og legge ut noe gråpapir, legge ut skinner, tegne og måle.. så får vi se..
Det blir en by med sentralstasjon, 5 eller 6 spor, dobbeltspor frem til første stasjon, deretter enkelt-spor.
Det blir Märklin K (har dette i bøtter og spann fra tidligere) kun slanke veksler m/tortoise, og min radius tilsvarende 2251 (61cm?) er planen, i allefall på synlige spor.
Går mye i flex skinner. Norsk og svensk rullende materiell, signaler fra skala design.
Det blir et punkt til punkt anlegg. Jeg er litt opptatt av å få til en illusjon av noe kjørelengde mellom stasjonene, og så et fint eksempel på det i siste MJ-bladet, Grimstad/Froland, hvor det er lagt inn en ekstra sløyfe mellom Grimstad og Rykene. (ellers hadde Rykene kun vært en kurve unna Grimstad).
Mulig jeg starter en byggelblogg når jeg starter på rammeverket ut på nyåret, både for å gi info og inspirasjon, men også for å innhente ideer og tips
Ha et godt nytt byggeår alle sammen
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ellers så skader det ikke å bytte ut de gule lysdiodene med noen med et mer naturlig skinn
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her går det i skinnelegging, kabling og lodding. Ble ferdig med den første seksjonen i går, og skal fortsette med neste seksjon i dag. Håpet er at jeg kommer så langt at jeg får lagt noe midlertidig kabling, slik at jeg får kjørt litt i løpet av romjula. Nå har togene mine stått stille lenge nok synes jeg, nesten NSB-tilstander her!
Samtidig sitter madammen på kjøkkenet og pusler med den første Jordan-bilen (A-Ford 1928), men den får jeg ikke lov til å ta bilder av før den er ferdig... Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
T3 nr.4848 hadde en liten tur innom byggebordet i går kveld for bytte av kobling, så nå er den NEM-kompatibel Vognkort ble også laget, så denne blir satt i trafikk til kjøresesjon #3 på Grimstadbanen.
Edited by Mr Bridger - 26 desember 2010 at 16:41 |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
kan du forklare hvordan du laget den nem kompatibel?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg byttet ut Kadee-koblingene jeg hadde på den med NEM-koblinger fra Fleischmann
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Var det fordi du synes Kadee-kobblinger funket for dårlig på europeisk materiell (med buffere), eventuellt gav for lang avstand???
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Neida, bufferne hadde ingen innvirkning. Kadee-koblingene fungerte aldeles utmerket på mitt norske materiell og ser jo mye bedre ut enn NEM-koblinger. Grunnen til at jeg bestemte meg for sistnevnte var rett og slett at det er mye lettere å koble fra med disse, samt "oppdagelsen" av Fleischmann 6511-koblingen - som er en suveren kobling. Med denne kobler man i like lave hastigheter som med Kadee, men avkoblinger er mye lettere. Disse er mye bedre enn alle andre fabrikksmonterte koblinger.
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein. Har bestilt dekaler fra Electrade, men tok vist litt tid før de var på lager igjen skjønte jeg... Men har forsåvidt et annet dekalproblem jeg håper du kan hjelpe meg med. Hadde et lite arbeidsuhell med en kaffekopp og noen Lps dekaler, så jeg mangler dekaler til 3 vogner, er det mulig å oppdrive dette? Angående El 10 hadde jeg lurt litt på hva jeg skulle gjøre rundt lyktene. Får handle en sølvpenn å prøve meg frem litt. |
||
Hilsen Andreas.
|
||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et enkelt spørsmål i julehelgen. Hvorfor er, eller hva gjør, denne koblingen så god?
Jeg bør tillegge at jeg ikke kjenner Fleischmann sine koblinger så godt.
|
||
SOHo
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De koblingene som har plastleppa for å holde bøylen nede er heller irriterende å bruke under skifting fordi man må ha så stor fart for å få dem til å koble sammen, samtidig som de er vanskelige å få koblet av igjen fordi plastleppene gjør sitt beste for å hindre metallbøylen i å gå opp selv når du vil den skal løftes opp...
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Disse bøylekobblingene fra Fleischmann fortjener vel antakeligvis en egen tråd, men siden alle meldingene om den er postet her, kan jeg like gjerne bare fortsette med mine spørsmål om den her.
Jeg spør av ren uvitenhet og nysgjerrighet, for når jeg ser på bildet ser jeg 'bare ett ordinært bøylekobbel'. Vitnespyrdene om at de allikevell av enkelte foretrekkes foran velfungerende Kadee-kobblinger viser at så antakeligvis ikke er tilfelle. Hvis de kobbler så lett sammen, og derved sitter 'løst' sammenkobblet, hvordan påvirkes da dette av ujevnheter og eventuelle stigninger i sporet? - Er ufrivillige avkobblinger vanligere med denne type bøylekobbel? Hvordan er de enklere å kobble fra hverandre? - Finnes det ett eget avkobblingsverktøy, eller er dette noe man lager selv?
Edited by Roger - 27 desember 2010 at 21:34 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Uten å vite mer om koplingen enn det bildet forteller, ser det ut til at det kan benyttes samme avkoplingsverkøy som de fleste andre bøylekoplinger: en plate fra undersiden.
For øvrig ser det ut til at den mangler for-av-kopling (som antakelig er det Eika mener med 'plastleppa' ?) Nevnte funksjon er for å kunne skyve vogner videre etter fx en fjernstyrt avkopler uten at de hekter seg sammen igjen ... |
||
Bjørn Egil
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På byggebordet står et WLab2-byggesett fra Skaladesign.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De er enklere å koble av hverandre, fordi man ikke skal fikle med bøylen, slik som på andre koblinger, men trenger bare å løfte opp de delene som vender nedover med en liten plate.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, det han mener med plastleppa er en plastfjær som hindrer bøylen i å sprette opp og koble seg fra nobovogna! Foravkobling er det kun (så hvidt jeg vet) Märklin som har. Pussig nok fungerer Märklinkoblingene i plast bedre når foravkoblingen fjernes.
Dette har jeg aldri sett som et problem, da denne plastleppa er lett å fjerne med en skarp kniv!
|
||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
||
tgreen
Medlem i MJF Joined: 29 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her i gården så holder jeg på med spor seksjoner for annlegget i kjelleren.
|
||
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selv om romjulen er over, kan jeg legge ut status på et av mine uferdige prosjekter.
.. en tysk åpen godsvogn (Fleischmann 5260) på vei mot en norsk L4. Edited by Morten Jacobsen - 20 januar 2011 at 06:54 |
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Noen ganger sier (levende) bilder mer enn 1000 ord:
Det ser allikevell ikke ut som om den "tappen" under kobblingen, som man bruker til avkobling, er så lang under Fleischmann 6511 som den er under andre bøylekobblinger. -Stemmer dette??
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har selv en grønn El 10 fra Trix som jeg tenker å lakkere om til rødbrun "gammeldesign". I den forbindelse oppdaget jeg at for å få en mest mulig korrekt modell, så må rekkverkene ved de fremre og bakre stigtrinnene gjøres om. Dette oppdaget jeg da jeg så Märklins (grønn) og NMJ's El 10 (rødbrun eller nydesign) på samme bilde i et eldre nummer av På Sporet. Så jeg sjekket bildene av El 10 i NJK's materielldatabase: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=10 Det ser ut som om rekkverkene ble byttet på slutten av 60-tallet, mens lokene fortsatt var grønne. Gammel type rekkverk, montert på lokkassen, kan ses på bildet av 2506 fra ca. 1965, mens samme lok har fått nye rekkverk (fra plattform til stigtrinn) på bildet fra 1969. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange har sikkert lest artikkelen i siste nummer av MJ-bladet om fornorskning av Fleischmann´s DB O10 / DRG "Halle". Disse basisvogner er dessverre utgått fra fabrikk men det kan ligge noen igjen hos forhandlere.
Jeg har forgjeves søkt etter noen eksemplar - og kom over restbeholdningen til Fleischmann som en forhandler i Praha hadde kjøpt. Disse er nå i Norge - til glede for medlemmer av SMJK (alle er desverre solgt - om noen lurer på det)!
PS! Forhandleren er nå helt tom for denne vogntypen. Han var forøvrig "ekspert" på å kjøpe opp restpartier av MJ.
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter å ha lest den glimrende artikkelen i MJ bladet, søkte jeg selv etter denne vognen på nett.
Fant den hos Amundsen. Der er den fremdeles oppført som lagervare.
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg får dessverre ikke lest artikkelen, da min forespørsel om medlemskap i MJF har ligget ubehandlet siden slutten av mars. Står det noe i artikkelen om Rocos Halle-vogn (46034 i DB-utgave) er egnet? Jeg synes den ser litt lavere ut enn Fleischmanns 5260. Rocos vogn er vel også utgått, men jeg fant et eksemplar til 3,50 Euro på en utenlandstur for en tid siden. Den mangler plankestruktur på innsiden av veggene, så den må lastes opp for å se bra ut. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |