Print Page | Close Window

På byggebordet romjula 2010

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5899
Printed Date: 23 november 2024 at 15:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: På byggebordet romjula 2010
Posted By: Andreas
Subject: På byggebordet romjula 2010
Date Posted: 26 desember 2010 at 10:35
Etter å ha fått på plass en ordentlig byggekrok like før jul gikk jeg løs på en Trix grønne El 10.

Her er nåværende status. Ferdig omlakkert i rødbrun gammeldesign. Mangler dekaler (som jeg ikke får før i januar) samt et lag mattlakk og montering.




Sånn ble den nye byggekroken.




Noen andre som har noen prosjekter på gang nå i romjula?


-------------
Hilsen Andreas.   



Replies:
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 26 desember 2010 at 11:34
Hei
 
Joda, har bygget bygårder så plasten spruter :)
Har nettopp flyttet inn i 'nytt' hus, hvor ca 33 kvm er avsatt til MJ. Så jeg tenkte å rusle ned i kjelleren i dag og legge ut noe gråpapir, legge ut skinner, tegne og måle..  så får vi se..
Det blir en by med sentralstasjon, 5 eller 6 spor, dobbeltspor frem til første stasjon, deretter enkelt-spor.
Det blir Märklin K (har dette i bøtter og spann fra tidligere) kun slanke veksler m/tortoise, og min radius tilsvarende 2251 (61cm?) er planen, i allefall på synlige spor.
Går mye i flex skinner. Norsk og svensk rullende materiell, signaler fra skala design.
 
Det blir et punkt til punkt anlegg. Jeg er litt opptatt av å få til en illusjon av noe kjørelengde mellom stasjonene, og så et fint eksempel på det i siste MJ-bladet, Grimstad/Froland, hvor det er lagt inn en ekstra sløyfe mellom Grimstad og Rykene. (ellers hadde Rykene kun vært en kurve unna Grimstad).
 
Mulig jeg starter en byggelblogg når jeg starter på rammeverket ut på nyåret, både for å gi info og inspirasjon, men også for å innhente ideer og tips Tongue
 
Ha et godt nytt byggeår alle sammen Tongue
 


Posted By: SveinR
Date Posted: 26 desember 2010 at 12:09
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Etter å ha fått på plass en ordentlig byggekrok like før jul gikk jeg løs på en Trix grønne El 10.

Her er nåværende status. Ferdig omlakkert i rødbrun gammeldesign. Mangler dekaler (som jeg ikke får før i januar) samt et lag mattlakk og montering.

Hadde du sagt i fra så skulle jeg ha sendt deg dekaler til El10. Men uansett så er det blir El10 veldig fin i rødbrun. Et tips er å bruke en sølvpenn rundt lyktene, disse har jo en grønn plastkant. med en sølvpenn så "tusjer" man lett denne grønne kanten sølvfarget og man får en fin lyktSmile.
Ellers så skader det ikke å bytte ut de gule lysdiodene med noen med et mer naturlig skinn


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 desember 2010 at 12:38
Her går det i skinnelegging, kabling og lodding. Ble ferdig med den første seksjonen i går, og skal fortsette med neste seksjon i dag. Håpet er at jeg kommer så langt at jeg får lagt noe midlertidig kabling, slik at jeg får kjørt litt i løpet av romjula. Nå har togene mine stått stille lenge nok synes jeg, nesten NSB-tilstander her!Tongue



Samtidig sitter madammen på kjøkkenet og pusler med den første Jordan-bilen (A-Ford 1928), men den får jeg ikke lov til å ta bilder av før den er ferdig...

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 26 desember 2010 at 15:41
T3 nr.4848 hadde en liten tur innom byggebordet i går kveld for bytte av kobling, så nå er den NEM-kompatibel Smile Vognkort ble også laget, så denne blir satt i trafikk til kjøresesjon #3 på Grimstadbanen.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Stian
Date Posted: 26 desember 2010 at 16:36
kan du forklare hvordan du laget den nem kompatibel?Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 26 desember 2010 at 19:05
Jeg byttet ut Kadee-koblingene jeg hadde på den med NEM-koblinger fra Fleischmann

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Roger
Date Posted: 26 desember 2010 at 20:12
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg byttet ut Kadee-koblingene jeg hadde på den med NEM-koblinger fra Fleischmann
 
Var det fordi du synes Kadee-kobblinger funket for dårlig på europeisk materiell (med buffere), eventuellt gav for lang avstand???


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 26 desember 2010 at 21:55
Neida, bufferne hadde ingen innvirkning. Kadee-koblingene fungerte aldeles utmerket på mitt norske materiell og ser jo mye bedre ut enn NEM-koblinger. Grunnen til at jeg bestemte meg for sistnevnte var rett og slett at det er mye lettere å koble fra med disse, samt "oppdagelsen" av Fleischmann 6511-koblingen - som er en suveren kobling. Med denne kobler man i like lave hastigheter som med Kadee, men avkoblinger er mye lettere. Disse er mye bedre enn alle andre fabrikksmonterte koblinger.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Andreas
Date Posted: 27 desember 2010 at 11:55
Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Hadde du sagt i fra så skulle jeg ha sendt deg dekaler til El10. Men uansett så er det blir El10 veldig fin i rødbrun. Et tips er å bruke en sølvpenn rundt lyktene, disse har jo en grønn plastkant. med en sølvpenn så "tusjer" man lett denne grønne kanten sølvfarget og man får en fin lyktSmile.
Ellers så skader det ikke å bytte ut de gule lysdiodene med noen med et mer naturlig skinn


Hei Svein.

Har bestilt dekaler fra Electrade, men tok vist litt tid før de var på lager igjen skjønte jeg... Men har forsåvidt et annet dekalproblem jeg håper du kan hjelpe meg med. Hadde et lite arbeidsuhell med en kaffekopp og noen Lps dekaler, så jeg mangler dekaler til 3 vogner, er det mulig å oppdrive dette?

Angående El 10 hadde jeg lurt litt på hva jeg skulle gjøre rundt lyktene. Får handle en sølvpenn å prøve meg frem litt.





-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 27 desember 2010 at 11:55
Et enkelt spørsmål i julehelgen. Hvorfor er, eller hva gjør, denne koblingen så god?
Jeg bør tillegge at jeg ikke kjenner Fleischmann sine koblinger så godt.


-------------
SOHo


Posted By: eika
Date Posted: 27 desember 2010 at 13:12
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Et enkelt spørsmål i julehelgen. Hvorfor er, eller hva gjør, denne koblingen så god?
Jeg bør tillegge at jeg ikke kjenner Fleischmann sine koblinger så godt.
Jeg tror mye av svaret ligger i kvaliteten og nøyaktigheten koblingen er produsert med. I motsetning til en del andre NEM-koblinger som har en liten plastleppe ekstra for å sikre at bøylen skal holde seg nede og koblet så klarer Fleischmann seg uten. Manglende plastleppe for å holde bøylen nede, kombinert med en veldesignet skråkant for å løfte bøylene under påkobling gjør at koblingen kobler vesentlig lettere i lave hastigheter samtidig som metallet i bøylen kombinert med vinkelen på den skrå piggen bøylen trekkes mot under kjøring er nok til å holde den sikkert nede under kjøring slik at man unngår ufrivillige avkoblinger underveis.
 
 
De koblingene som har plastleppa for å holde bøylen nede er heller irriterende å bruke under skifting fordi man må ha så stor fart for å få dem til å koble sammen, samtidig som de er vanskelige å få koblet av igjen fordi plastleppene gjør sitt beste for å hindre metallbøylen i å gå opp selv når du vil den skal løftes opp...


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Roger
Date Posted: 27 desember 2010 at 21:26
Hei!
 
Disse bøylekobblingene fra Fleischmann fortjener vel antakeligvis en egen tråd, men siden alle meldingene om den er postet her, kan jeg like gjerne bare fortsette med mine spørsmål om den her.
 
Jeg spør av ren uvitenhet og nysgjerrighet, for når jeg ser på bildet ser jeg 'bare ett ordinært bøylekobbel'. Vitnespyrdene om at de allikevell av enkelte foretrekkes foran velfungerende Kadee-kobblinger viser at så antakeligvis ikke er tilfelle. Hvis de kobbler så lett sammen, og derved sitter 'løst' sammenkobblet, hvordan påvirkes da dette av ujevnheter og eventuelle stigninger i sporet? - Er ufrivillige avkobblinger vanligere med denne type bøylekobbel? Hvordan er de enklere å kobble fra hverandre? - Finnes det ett eget avkobblingsverktøy, eller er dette noe man lager selv?
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 28 desember 2010 at 20:11
Uten å vite mer om koplingen enn det bildet forteller, ser det ut til at det kan benyttes samme avkoplingsverkøy som de fleste andre bøylekoplinger: en plate fra undersiden.

For øvrig ser det ut til at den mangler for-av-kopling (som antakelig er det Eika mener med 'plastleppa' ?)
Nevnte funksjon er for å kunne skyve vogner videre etter fx en fjernstyrt avkopler uten at de hekter seg sammen igjen ...


-------------
Bjørn Egil


Posted By: jevistad
Date Posted: 29 desember 2010 at 18:23
På byggebordet står et WLab2-byggesett fra Skaladesign.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: MY1201
Date Posted: 29 desember 2010 at 20:01
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hvordan er de enklere å kobble fra hverandre?
 
De er enklere å koble av hverandre, fordi man ikke skal fikle med bøylen, slik som på andre koblinger, men trenger bare å løfte opp de delene som vender nedover med en liten plate.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: rosenblad
Date Posted: 30 desember 2010 at 20:59
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

For øvrig ser det ut til at den mangler for-av-kopling (som antakelig er det Eika mener med 'plastleppa' ?)
 
Nei, det han mener med plastleppa er en plastfjær som hindrer bøylen i å sprette opp og koble seg fra nobovogna! Foravkobling er det kun (så hvidt jeg vet) Märklin som har. Pussig nok fungerer Märklinkoblingene i plast bedre når foravkoblingen fjernes.Wink
 
Dette har jeg aldri sett som et problem, da denne plastleppa er lett å fjerne med en skarp kniv!Smile


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: tgreen
Date Posted: 30 desember 2010 at 21:38
Her i gården så holder jeg på med spor seksjoner for annlegget i kjelleren.


-------------
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 19 januar 2011 at 21:47
Selv om romjulen er over, kan jeg legge ut status på et av mine uferdige prosjekter.
 
.. en tysk åpen godsvogn (Fleischmann 5260) på vei mot en norsk L4. 


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Roger
Date Posted: 05 februar 2011 at 07:25
Hei!
 
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Et enkelt spørsmål i julehelgen. Hvorfor er, eller hva gjør, denne koblingen så god?
Jeg bør tillegge at jeg ikke kjenner Fleischmann sine koblinger så godt.
Jeg tror mye av svaret ligger i kvaliteten og nøyaktigheten koblingen er produsert med. I motsetning til en del andre NEM-koblinger som har en liten plastleppe ekstra for å sikre at bøylen skal holde seg nede og koblet så klarer Fleischmann seg uten. Manglende plastleppe for å holde bøylen nede, kombinert med en veldesignet skråkant for å løfte bøylene under påkobling gjør at koblingen kobler vesentlig lettere i lave hastigheter samtidig som metallet i bøylen kombinert med vinkelen på den skrå piggen bøylen trekkes mot under kjøring er nok til å holde den sikkert nede under kjøring slik at man unngår ufrivillige avkoblinger underveis.
 
 
De koblingene som har plastleppa for å holde bøylen nede er heller irriterende å bruke under skifting fordi man må ha så stor fart for å få dem til å koble sammen, samtidig som de er vanskelige å få koblet av igjen fordi plastleppene gjør sitt beste for å hindre metallbøylen i å gå opp selv når du vil den skal løftes opp...
 
Noen ganger sier (levende) bilder mer enn 1000 ord:
 
 
 
 
Det ser allikevell ikke ut som om den "tappen" under kobblingen, som man bruker til avkobling, er så lang under Fleischmann 6511 som den er under andre bøylekobblinger. -Stemmer dette??


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 februar 2011 at 21:23
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Etter å ha fått på plass en ordentlig byggekrok like før jul gikk jeg løs på en Trix grønne El 10.

Her er nåværende status. Ferdig omlakkert i rødbrun gammeldesign. Mangler dekaler (som jeg ikke får før i januar) samt et lag mattlakk og montering.

Har selv en grønn El 10 fra Trix som jeg tenker å lakkere om til rødbrun "gammeldesign". I den forbindelse oppdaget jeg at for å få en mest mulig korrekt modell, så må rekkverkene ved de fremre og bakre stigtrinnene gjøres om. Dette oppdaget jeg da jeg så Märklins (grønn) og NMJ's El 10 (rødbrun eller nydesign) på samme bilde i et eldre nummer av På Sporet. Så jeg sjekket bildene av El 10 i NJK's materielldatabase:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=10 - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=10

Det ser ut som om rekkverkene ble byttet på slutten av 60-tallet, mens lokene fortsatt var grønne. Gammel type rekkverk, montert på lokkassen, kan ses på bildet av 2506 fra ca. 1965, mens samme lok har fått nye rekkverk (fra plattform til stigtrinn) på bildet fra 1969.



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 mai 2011 at 15:52
Mange har sikkert lest artikkelen i siste nummer av  MJ-bladet om fornorskning av Fleischmann´s DB O10 / DRG "Halle". Disse basisvogner er dessverre utgått fra fabrikk men det kan ligge noen igjen hos forhandlere.
Jeg har forgjeves søkt etter noen eksemplar - og kom over restbeholdningen til Fleischmann som en forhandler i Praha hadde kjøpt. Disse er nå i Norge - til glede for medlemmer av SMJK (alle er desverre solgt - om noen lurer på det)!
 
PS! Forhandleren er nå helt tom for denne vogntypen. Han var forøvrig "ekspert" på å kjøpe opp restpartier av MJ.
 


Posted By: Stein
Date Posted: 11 mai 2011 at 16:54
Etter å ha lest den glimrende artikkelen i MJ bladet, søkte jeg selv etter denne vognen på nett.
Fant den hos Amundsen.  Der er den fremdeles oppført som lagervare.


-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 12 mai 2011 at 02:43

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Mange har sikkert lest artikkelen i siste nummer av  MJ-bladet om fornorskning av Fleischmann´s DB O10 / DRG "Halle".[...]

Jeg får dessverre ikke lest artikkelen, da min forespørsel om medlemskap i MJF har ligget ubehandlet siden slutten av mars.

Står det noe i artikkelen om Rocos Halle-vogn (46034 i DB-utgave) er egnet? Jeg synes den ser litt lavere ut enn Fleischmanns 5260. Rocos vogn er vel også utgått, men jeg fant et eksemplar til 3,50 Euro på en utenlandstur for en tid siden. Den mangler plankestruktur på innsiden av veggene, så den må lastes opp for å se bra ut.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net