Hvor stor bredde mellom skinnene. |
Post Reply |
Author | ||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 oktober 2010 at 20:29 |
|
Hei jeg sitter og tegner meg et H0 anlegg og lurer på hva er minste bredde senter senter mellom skinner parallelt og i svinger. Det skal gå mest gods vogner på banen men vil også ha mulighet til og kjøre lange passasjer vogner uten at de slår inni værandre når de passerer et annet tog. Jeg har så og si bare bygd N skala før så er litt usikker på minste målene i H0. Leste et sted at 75mm\cc var minimum uten at de krasjer,men dette synes jeg ser litt mye ut. Det er ingen radier som er mindre en 500mm.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan se i NEM-normene, norm 112 omhandler avstand mellom sporene:
Norm 112 refererer også til norm 103:
|
||
martinth
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tusen takk. De linken,e der må jeg lagre kjekke de.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
5 cm på rettlinje går helt fint. Hvis kurvene er krappe og vognene lange, må du øke avstanden i kurvene. Det sikreste er å gjøre et forsøk med de lengste vognene du tenker å bruke, og legge ut en kurve på minimumsradien, og måle hvor langt ut fra senterlinjen på sporet den ytterste delen av vogna stikker. Mål både på utsiden og innsiden. Så ganger du det største av de målene du finner med to, og da har du den teoretiske minsteavstanden mellom sporene. Avhengig av om du bruker fleksispor eller seksjonsspor i de krappeste kurvene, bør du legge på noen millimeter, mer for fleskispor enn for seksjonsspor siden radiene i fleksispor kan stedvis komme til å bli noe krappere enn du tror du bruker. Legg til 2-3 mm ved seksjonsspor og 4-5 ved fleksispor, tenker jeg kan være ok. Men ikke gå under 5 cm selv om testene skulle tillate det. Men tipset om å sjekke NEM-normene er et alternativ. |
||
Svein S
|
||
martinth
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ingen kurver som er mindre en 500mm og det er kun to stk. Resterende er på 600 - 700mm så da burde det vel holde med 70mm ? i kurvene. Nem normen sier 59mm for gruppe c vogner og det er opp til 27,2 m 1:1. Det er ikke så lett og få testet med vogner for jeg kunne tenke meg de nye passasjer vognene til Nsb med el 18 i spissen. De lengste vognene jeg har liggende for tiden er tankvognene til Statoil og de er ikke så lange. Edited by martinth - 31 oktober 2010 at 23:51 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis NEM-normen sier 59 så trenger du vel ikke gå opp til 70?
|
||
Svein S
|
||
martinth
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jo sant vet bare ikke hvor godt man kan stole på Nem normene. |
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
HVorfor skulle du ikke kunne stole på NEM-normene i dette?
|
||
Svein S
|
||
martinth
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jo vis dere sier at de er til og stole på så er de nok det. Har bare ikke vært borte i de før så da stiller jeg meg litt kritisk til de. Men Bjørn R er det en intrernett side du har funnet de normene eller er det en bok du har. Det er sikkert flere kjekke mål der jeg kan få bruk for?. Edited by martinth - 01 november 2010 at 09:52 |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke alle normene er oversatt til engelsk. Det har sikkert noe å gjøre med at UK så vidt jeg vet ikke er medlem av MOROP... |
||
martinth
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |