Hvilken norsk godsvogn mest savnet? |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19 oktober 2010 at 21:33 |
|
Når man har for mye tid en kveld er det mange rare spørsmål som kan slå ned i hodet.
I kveld ble jeg uvisst av hvilken grunn sittende og lure på hvilken norsk godsvogn som burde vært produsert i modell. Hva er ditt forslag? |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den er produsert: G4
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Derfor det lille ordet *burde* !
|
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
INGEN tvil! Hvit kjølevogn med påskriftene "Frische Fische aus Norwegen". Det kan det da ikke være noe å lure på...
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fisk er godt og sunt, så det er et bra valg.
Finnes det et understell i H0 som passer for denne om en vognkasse skulle materialisere seg ut av den tynne lufta? Og hvilket nummer av På Sporet var det som hadde en artikkel om denne vogna, mener bestemt å ha sett noe slikt. Og tynn luft er nok ved nærmere tanke ikke nok, en tegning må nok til... |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Bilde <- Ser den aktuelle kjølevogna slik ut?
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vil ha kjølevogn/melkevogn...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mer spesifikt, bilde eller tegning please! |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Denne kjølevogna er nok på vei så smått om senn
![]() ![]() Edited by Mr Bridger - 19 oktober 2010 at 23:11 |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vakkert! Er det en kommende S&S vogn? Og kan det stemme at det er en støpt vognkasse? |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg skjønte jo det, men ville bare signalisere at den mest typiske og kanskje mest utbredte av alle norske godsvogntyper er G4-vogna. At den er å få i modell nå (Løp og kjøp!) er det viktigste som har skjedd på norsk MJ-front på lenge, etter min mening. Så alle andre vogner blir sekundære i forhold, samtidig som vi selvsagt trenger flere typer fordi slik var virkeligheten. Den nest viktigste, hvis vi tenker litt eldre epoker enn de mest moderne, er etter min mening N-vogn (stakevogn), men den har Cad87 kommet med nylig. "problemet" med den er at den er for lett til å brukes driftssikkert, men det handler om å vekte den ned, kanskje med passende tung last. Mange mener vel at en 2-aksling i H0 bør veie omtrent 50 gram. Så har andre her foreslått kjølevogn, og bildene som er vist så langt er av litra H3. Det er et godt forslag Den noe nyere og tyngre H4 er også en god kandidat, og de var i bruk i flere år enn H3, og kand erfor forsvares i godstog til godt utpå 1970-tallet, mens det var svært få H3-vogner igjen i vanlig drift i 1970. En nevnte også melkvogn, litra S. Det er nesten helt like G3-vogner, men med tofagsdør og litt andre lufteluker/vinduer. Skal se om jeg finner et bilde etterhvert. G3 er selvsfølgelig også en viktig vogntype av de gamle, men også den har Cad87 produsert, om men litt grov i støpen etter manges mening. Plattformvogner litra T har det også kommet nye varianter av den siste tiden. Med uic-litra hetert de Kbps eller Os, men disse startet som hhv. T5 og Tl5. Så her mangler vi T4 og T3 som var i bruk gostt ut på 1970-tallet de også. Utbredt var også L4-vogene, senere UIC Elo. De er tidsmessig parallelle til G4-vognene, altså fra litt før krigen og framover. Jeg skal se hva jeg kan få lagt til av bilder etterhvert. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jepp, den kommer nok etterhvert ja. Det er et klassisk messingbyggesett, så kassen er ikke støpt. |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er et bilde av tre (nesten) av de nevnte vogntype. Fra venstre en G1, så en T3 eller Tl3 (litt vanskelig å se), og så fire H3-vogner.
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og her en melkvogn, litra Sf3, med bremserhuset intakt altså. De fleste S-vognene startet som Sf, men så ble bremserhuset avleggs etter at godstogene ble trykkluftbremset fra 1936 og utover. Ved revisjoner ble gjerne bremserhuset fjernet (da ble de litra S3) hvis det var i dårlig forfatning, og erstattet med en plattform og et bremseratt på veggen.
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og til slutt en Elo (L4)
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
jhv ![]() Veteran ![]() Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Litt OT i forhold til tema, men gjelder eldre godsvogner:
Holder på med et diorama, med tema "Skrøpli" sanatorium og holdeplass. Sidespor med en liten lasterampe for nødvendigheter til institusjonen Men noen må også reise derfra. Og her kommer spørsmålet: Har noen foto av NSB's gamle likvogner ? |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er et litt spesielt bilde av en likvogn: Men jeg har et par mye bedre hjemme av samme vogntypen, som det forøvrig kun fantes to eksemplarer av. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hva med grusvogner? Ø3 eller Ø4..?
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Likvogn??? Det var nytt!
Hva var kapasiteten - og gikk den fast i trafikk eller bare ved "spesielle anledninger"?
I dag har vi jo Toten Transport. - Tyskerene lurer på hvorfor vi har så mange nordmenn som dør i utlandet at vi må frakte dem hjem med trailere? - Jeg har fått spørsmål der nede.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror det særlig var når kister skulle fraktes over større avstander at disse vognene ble benyttet, og antagelig bare med en kiste av gangen, selv om kapasitet i vogna sikkert var for flere. Uten at jeg er sikker, vil jeg tro vogna hadde noe kjøling. Det virker som at bruken av disse vognene opphørte omtrent samtidig med at stykkgodstrafikken forsvant i 1973.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
krsven ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 287 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Litra Zl er vel ikke den mest representative vognen av NSBs vognpark, men et "artig"innslag ville den ha vært i tog. Forøvrig var vognene merket med skilt, og da logisk nok sort kors på hvit bunn. Et slikt skilt er bevart etter nedskruing på Burud. Vognene var i alle fall i en periode stasjonert med en i Oslo distr. og en i Trondheim, men vognene gikk vel etter ordre på hele nettet. Ikke minst i veiløse bygder(stasjoner uten veiforbindelse) og/eller tog på lengre avstander var vognene å se. Imidlertid har det eksistert flere likvogner - eller vogner brukt som likvogner enn disse to jeg nevner her. Zu - vogner gikk vel også i liktransport?
|
||
krsven
|
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
At vi har fått Kbps/Os, Rps og G4 er jeg veldig glad for. Disse type har jeg savnet.
Øverst på ønskelista mi står nå uten tvil Lps, tømmervogna!
Av vogner som hadde vært veldig artig og veldig typisk norsk så er det 2 som jeg gjernde hadde sett i modell:
Type Xbf
![]() Og Ø2
![]() |
||
![]() |
||
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kunne godt tenke meg LK - kalkvogn, S - melkevogn, H - kjølevogn, T1, T3, TI3, T4, Ø2, To1
|
||
![]() |
||
Steinar Snøtun ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også.
|
||
Steinar
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg personlig kunne godt tenkt meg T2,T3,T4,Hfv4,G2,N1 og T0?(boggie stakevogn) som ferdige modeller.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men de byggesettene er jo ikke å få tak i lenger, bortsett fra G3, N2 og da H etterhvert
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
G2
![]() |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Joda, L3 er fortsatt å få tak i. Nf2 må du bestille. Kontakt meg på PM. Terje |
||
Terje V.
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvor får du L3?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |