Finnes det ett forbilde? |
Post Reply ![]() |
Author | ||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 08 august 2010 at 21:44 |
|
Hei!
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Spikkestadlinjen er vel på sett og vis det, i hvert fall hvis kravet er ekspedisjonssteder i behold. Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Interessant. Siden Bergensbanen ble elektrifisert det samme år, betyr dette kanskje at "sidesporene" Tunestveit-Midttun og Bergen-Minde ikke var like høyt prioritert lenger. og derved forble uelektrifiserte med damp- og dieseldrift?
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:
"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk. NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994." |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kommer et slikt forbilde, nemlig når linjen mellom Hommelvik og Hell om Muruvik sidespor erstattes med direktetunnell under Gjevingåsen. Da skal nemlig sporet fra Hell til Muruvik beholdes for sidesporets skyld. Det er mange planer om bruken av sporet, som gikk ut av daglig bruk i 2006 da Meraker Smelteverk på Kopperå ble nedlagt. De hadde daglige malmtransporter mellom Muruvik og Kopperå i kanskje 100 år (verket opprettet i 1898). I dag benyttes sporet sporadisk da det både har store arealer rundt seg til for eksempel tømmerutveksling, og siden det er havn her. Det har vært foreslått å legge Tørndelags nye godsterminal her. Tunnellen er under driving og skal etter planen stå ferdig høsten 2011. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ben ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
Ben
|
||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det ble en skrivefeil. Det skal være Seimsmark (mellom Garnes og Arna) som nevnt flere ganger tidligere i sitatet. |
||
Svein S
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |