Sagbruk -en oppfølger |
Post Reply ![]() |
Author | |
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 mai 2010 at 20:32 |
Da siste nummer av MJ-bladet gikk i trykken var ikke interiøret i min 0-skalasag helt ferdig. På bildet i MJ-bladet var sagbladet bare superlimt til sagbenken.
Her følger en liten oppdatering på hva som har skjedd siden da. En aksling er lagd av 0,5 messing. Opplagring til denne er lagd av korte biter messingrør som er loddet til 1 X0,3mm messingstrips. Drivhjulet er selvdreid. boret noen hull for å illudere et slags eikehjul. Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet. Sagslede er på plass, men jeg ser nå at den kanskje er i smaleste laget. Ser også at det kunne gjort seg med litt bolter og slikt. Feks. er det meninga at sagvernet skal kunne løftes, og da burde man kunne se gjennomgående bolter i konstruksjonen. Saga er basert på tegninger og bilder, men detaljløsningene er en smule frilanset. ![]() ![]() Det som gjenstår er som sagt litt bolter og slikt, samt en styreplate (eller hva det nå heter) for å justere tykkelser. Jeg har nå bestemt meg for at saga er elektrisk drevet, til tross for at dette er ment å være en gårdssag fra før krigen. Siden saga ligger rett ved en elektrisk drevet jernbane finner jeg det troverdig at de kan ha vært svært tidlig ute med å skaffe seg en elektrisk sag. Til glede for dem som ennå ikke har somlet seg til å bli medlem i MJF og dermed ikke er i besittelse av siste nummeret av MJ-bladet bringer vi et bilde av hele sagbruket: ![]() Edited by Håvard H - 15 mai 2010 at 21:24 |
|
![]() |
|
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jo supert! Skal du montere driv reimer og dreie en motor i messing til den og
![]() |
|
![]() |
|
BNSF DASH 9 ![]() Viderekommen ![]() Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Regner med att Håvard setter en liten elmotor og reim så den fungerer
![]() Lars Erik
|
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
![]() |
|
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live. |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir nok en "dummy" motor,ja: ![]() Har bestillt en slik fra KB models i england. Så den er i 1:43,5, men ikke si det til noen! For en modell i 0-skala ser jeg ikke noe poeng i et sagblad som fungerer. Men for en modell i feks. 1:24 hadde det vært moro å bygd en helt fungerende sag med bevegelig sleide osv. Men det er et helt annet prosjekt. Edited by Håvard H - 16 mai 2010 at 10:13 |
|
![]() |
|
AT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet."
Vernet vart vippa opp av to grunnar etter det eg hugsar. Enkelte rotstokkar var grovare i enden enn sagbladet kunne dele. Vernet vart løfta opp, stokken kjørt fram og vernet lagt ned på stokken. Under saginga la vernet seg på plass etter kvart som stokken smalna av bakover. Det som bladet ikkje tok måtte gjerast med øks eller motorsag.
Vernet vart og vippa opp når sagbladtennene vart slipte og vikka.
Trur "sagsleden" var breiare på operatørsida. Stokken la seg ikkje perfekt når den kom inn på sagsleden. Den måtte snuast og justerast slik at det vart mest utkomme av stokken. Til å snu stokken vart det brukt eit jern som minna om eit kubein i eine enden(ikkje spikar uttrekkarenden).
På operatørsida(trur eg), langsetter av sagsleden er det eit jernrøyr. Der vart eit festejern tredd på og i andre enden slo ein inn ei feste klo/pigg i stokken,. Dette vart gjort både framme og bak på stokken. Då låg stokken støtt.
Desse verktøya låg på ei hylle mellom rullane under sagsleden.
Like ved sagbladet, montert påsida av benken stod operatør spaken. Rett opp stod sagsleden iro, framover når ein skar stokken og bakover når sagsleden retunerte.
Retting:
På operatørsida(trur eg), langsetter av sagsleden er det eit jernrøyr. Der vart eit festejern tredd på og i andre enden slo ein inn ei feste klo/pigg i stokken,. Dette vart gjort både framme og bak på stokken. Då låg stokken støtt.
Det skal vera på motsett side av operatøren.
Edited by AT - 16 mai 2010 at 15:28 |
|
AT
|
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Motorene som sitter i Setskogen, Prydz og Høland må vel være i passende størrelse? Og så kan man evt. lage motorvern i messing til å tre utenpå motoren. Muligheter for skalatro hastigheter og.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
EFP&CO ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har motorer på |11mm lengde og 3,8mm diameter, kan den bygges inn i KB-motoren?
|
|
Gospeltrain
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for fine bilder og en inspirerende tråd. Selv om den er noen år gammel.
![]() Jeg forsøker meg på litt "alvorlig" smussing i stor skala (16mm/1fot). Har forsøkt en blanding av eddik og stålull for å få fram gammelt trevirke, men får liksom ikke den ønskede effekten. Finnes det andre måter for å fram effekten av gammelt og slitent trevirke? |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har gått så langt som å bleke treverket med hydrogenperoksyd og så beise det med en sølvgrå beis. På dette sagbruket har jeg nøyd meg med å beise. Beisen lager jeg selv av svart lærfarge (Lincoln Leather Dye) som tynnes sterkt ut med isopropanol. Dette er eksakt det samme som selges i statene under navnet "Silverwood", et produkt som mange seriøse modellbyggere sverger til. Finnes en liten artikkel om det på MJwiki.no: Maling av gammelt tre Edited by Håvard H - 22 oktober 2015 at 21:49 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den lenken til MJwiki fører ikke noe steds, Håvard.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forumet fikser ikke linker som inneholder anførselstegn. Det er ordnet nå. Maling av "gammelt" tre |
|
![]() |
|
AtleB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 29 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 19 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Imponerende arbeid! Litt spesielt at en sag som er bygd på 90-tallet og revet på 2000-tallet, som omtrent heller aldri har vært i drift, kan gi resultater i form av en naturtro skalamodell på et mj-anlegg :D. Hadde "eieren" av forbildet visst hvilken inspirasjon han har skapt hos modellbyggeren så hadde han vel ristet på hodet ser jeg for meg
![]() ![]() |
|
Mvh Atle
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |