Print Page | Close Window

Sagbruk -en oppfølger

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5422
Printed Date: 04 mai 2024 at 21:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Sagbruk -en oppfølger
Posted By: Håvard H
Subject: Sagbruk -en oppfølger
Date Posted: 15 mai 2010 at 20:32
Da siste nummer av MJ-bladet gikk i trykken var ikke interiøret i min 0-skalasag helt ferdig. På bildet i MJ-bladet var sagbladet bare superlimt til sagbenken.

Her følger en liten oppdatering på hva som har skjedd siden da.

En aksling er lagd av 0,5 messing. Opplagring til denne er lagd av korte biter messingrør som er loddet til 1 X0,3mm messingstrips. Drivhjulet er selvdreid. boret noen hull for å illudere et slags eikehjul.

Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet.

Sagslede er på plass, men jeg ser nå at den kanskje er i smaleste laget.
Ser også at det kunne gjort seg med litt bolter og slikt. Feks. er det meninga at sagvernet skal kunne løftes, og da burde man kunne se gjennomgående bolter i konstruksjonen. Saga er basert på tegninger og bilder, men detaljløsningene er en smule frilanset.






Det som gjenstår er som sagt litt bolter og slikt, samt en styreplate (eller hva det nå heter) for å justere tykkelser.

Jeg har nå bestemt meg for at saga er elektrisk drevet, til tross for at dette er ment å være en gårdssag fra før krigen. Siden saga ligger rett ved en elektrisk drevet jernbane finner jeg det troverdig at de kan ha vært svært tidlig ute med å skaffe seg en elektrisk sag.

Til glede for dem som ennå ikke har somlet seg til å bli medlem i MJF og dermed ikke er i besittelse av siste nummeret av MJ-bladet bringer vi et bilde av hele sagbruket:



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid



Replies:
Posted By: øystein lb
Date Posted: 15 mai 2010 at 22:46
Dette er jo supert! Skal du montere driv reimer og dreie en motor i messing til den ogSmile

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: BNSF DASH 9
Date Posted: 16 mai 2010 at 00:06
Regner med att Håvard setter en liten elmotor og reim så den fungerer Clap


Lars Erik


-------------
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.


Posted By: øystein lb
Date Posted: 16 mai 2010 at 01:11

Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 16 mai 2010 at 10:12
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live.


Det blir nok en "dummy" motor,ja:

Har bestillt en slik fra http://www.kbscale.com/ - KB models i england. Så den er i 1:43,5, men ikke si det til noen!

For en modell i 0-skala ser jeg ikke noe poeng i et sagblad som fungerer.
Men for en modell i feks. 1:24 hadde det vært moro å bygd en helt fungerende sag med bevegelig sleide osv. Men det er et helt annet prosjekt.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: AT
Date Posted: 16 mai 2010 at 14:09
 
"Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet."
 
Vernet vart vippa opp av to grunnar etter det eg hugsar. Enkelte rotstokkar var grovare i enden enn sagbladet kunne dele. Vernet vart løfta opp, stokken kjørt fram og vernet lagt ned på stokken. Under saginga la vernet  seg på plass etter kvart som stokken smalna av bakover. Det som bladet ikkje tok måtte gjerast med øks eller motorsag.
Vernet vart og vippa opp når sagbladtennene vart slipte og vikka.
 
Trur "sagsleden" var breiare på operatørsida. Stokken la seg ikkje perfekt når den kom inn på sagsleden. Den måtte snuast og justerast slik at det vart mest utkomme av stokken. Til å snu stokken vart det brukt eit jern som minna om eit kubein i eine enden(ikkje spikar uttrekkarenden).
På operatørsida(trur eg), langsetter  av sagsleden er det eit jernrøyr. Der vart eit festejern tredd på og i andre enden slo ein inn ei feste klo/pigg i stokken,. Dette vart gjort både framme og bak på stokken. Då låg stokken støtt.
Desse verktøya låg på ei hylle mellom rullane under sagsleden.
 
 Like ved sagbladet, montert påsida av benken stod operatør spaken. Rett opp stod sagsleden iro, framover når ein skar stokken og bakover når sagsleden retunerte.
 
Retting:
 På operatørsida(trur eg), langsetter  av sagsleden er det eit jernrøyr. Der vart eit festejern tredd på og i andre enden slo ein inn ei feste klo/pigg i stokken,. Dette vart gjort både framme og bak på stokken. Då låg stokken støtt.
 
Det skal vera på motsett side av operatøren.
 


-------------
AT


Posted By: MY1201
Date Posted: 16 mai 2010 at 14:35
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Trur det er litt vanskelig og få kjøpt en fungerende motor som ligner det han må ha. Han er jo ganske kravstor. Jeg har jo sett denne modellen i live.

 
Motorene som sitter i Setskogen, Prydz og Høland må vel være i passende størrelse? Og så kan man evt. lage motorvern i messing til å tre utenpå motoren. Muligheter for skalatro hastigheter og.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 25 mai 2010 at 15:07
Har motorer på |11mm lengde og 3,8mm diameter, kan den bygges inn i KB-motoren?

-------------
Gospeltrain


Posted By: KjellAn
Date Posted: 22 oktober 2015 at 20:21
Takk for fine bilder og en inspirerende tråd. Selv om den er noen år gammel.

Jeg forsøker meg på litt "alvorlig" smussing i stor skala (16mm/1fot). Har forsøkt en blanding av eddik og stålull for å få fram gammelt trevirke, men får liksom ikke den ønskede effekten.

Finnes det andre måter for å fram effekten av gammelt og slitent trevirke?

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Håvard H
Date Posted: 22 oktober 2015 at 21:23
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Takk for fine bilder og en inspirerende tråd. Selv om den er noen år gammel.

Jeg forsøker meg på litt "alvorlig" smussing i stor skala (16mm/1fot). Har forsøkt en blanding av eddik og stålull for å få fram gammelt trevirke, men får liksom ikke den ønskede effekten.

Finnes det andre måter for å fram effekten av gammelt og slitent trevirke?


Jeg har gått så langt som å bleke treverket med hydrogenperoksyd og så beise det med en sølvgrå beis. På dette sagbruket har jeg nøyd meg med å beise.

Beisen lager jeg selv av svart lærfarge (Lincoln Leather Dye) som tynnes sterkt ut med isopropanol.
Dette er eksakt det samme som selges i statene under navnet "Silverwood", et produkt som mange seriøse modellbyggere sverger til.

Finnes en liten artikkel om det på MJwiki.no:
http://mjwiki.no/wiki/Maling_av_gammelt_tre" rel="nofollow - Maling av gammelt tre

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 22 oktober 2015 at 21:37
Den lenken til MJwiki fører ikke noe steds, Håvard.


-------------
Svein S


Posted By: Håvard H
Date Posted: 22 oktober 2015 at 21:54
Originally posted by ses ses wrote:

Den lenken til MJwiki fører ikke noe steds, Håvard.


Forumet fikser ikke linker som inneholder anførselstegn. Det er ordnet nå.

http://mjwiki.no/wiki/Maling_av_gammelt_tre" rel="nofollow - Maling av "gammelt" tre

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: AtleB
Date Posted: 26 oktober 2015 at 12:58
Imponerende arbeid! Litt spesielt at en sag som er bygd på 90-tallet og revet på 2000-tallet, som omtrent heller aldri har vært i drift, kan gi resultater i form av en naturtro skalamodell på et mj-anlegg :D. Hadde "eieren" av forbildet visst hvilken inspirasjon han har skapt hos modellbyggeren så hadde han vel ristet på hodet ser jeg for meg LOL Hehe Smile   
 


-------------
Mvh Atle



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net