Apparatskap |
Post Reply |
Author | ||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 april 2010 at 20:41 |
|
Jeg har i lengre tid gått med planer for hvordan å bygge sikringsskap. Disse står i stort antall langs norske jernbaner, og finnes i forskjellige utførelser og farger.
Her er ett:
...og sett bakfra:
Tidligere solgte Modellcompagniet slike, støpt i resin.
Jeg planla å bygge mine i plast + et par skinnebiter, og startet med å lage en prototype:
Skapet ser "enormt" ut på bildet, men er i virkeligheten bare 26 mm høyt...
Materialene som er benyttet er - foruten skinnebiter (bruk lav skinneprofil) -
Samt maling (farge etter ønske...) Jeg ble såpass fornøyd med denne prototypen at jeg vil starte "masseproduksjon" utover kvelden
Edited by Bjørn R Larsen - 07 august 2017 at 20:57 |
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette ble kjempebra! Flott modell!
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
merete_np
Nykommer Joined: 22 oktober 2007 Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydeligt lille skab, som kan give liv på banen.
|
||
M.v.h. Merete N-P
|
||
Amatøren
Viderekommen Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Imponert!
Dette er faktisk en glemt form for bevaring av vår kultur historie. Å verne noen få 1:1 vil ikke bevare all desing for fremtiden. Å lage modeller av alt mulig så kan vi se hvordan det var. Dere som lager slike modeller burde få statstøtte for å lage noen ekstra som kommer på museum samt støtte til å bevare modellene hjemme. |
||
helgeb
Viderekommen Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Veldig bra!
Modellen din av skapet er veldig likt originalen.
Har lurt på hvordan jeg skulle få til disse, og her var fasiten.
Kun en liten rettelse, det heter Apparatskap. Som man ser av originalen er den benevnet med
AS.I, som enkelt og greit betyr Apparatskap nr.1, dette står vanligvis ved veksel 1. Skapene ved innkjør heter AS.A og AS.B for innkjør A og innkjør B.
Kom gjerne opp med flere varianter av skapene, de er gjerne litt større inne på store stasjoner for å få plass til alle kablene.
Mvh helgeb
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for ros!
Resultatet av kveldens "masseproduksjon" ble 6 ferdige skap, umalte:
Takk til helgeb for navnekorrigering. Jeg sjekket litt opp på forhånd før jeg benyttet betegnelsen "sikringsskap", Modellcompagniets resinmodell het "Sikring/Teleskap" og jeg fant et bilde på Jernbane.net med betegnelsen "sikringsskap" http://www.jernbane.net/norge/langslinjen/signaler/Sikringsskap.htm
De pleier sjelden bruke gale betegnelser...
Takk også for ideen om flere varianter. Jeg får se hva jeg finner av bilder på originalene.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har også blitt fortalt at dette heter apparatskap. Det er mange slike begreper vi amatører bruker feil, eller at vi har andre ord for de enn det som brukes innen jernbanen. Så hva som brukes av begreper på nettforaene, må man ta med et visst forbehold.
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler? Og dette var sykt fine skap! Hva tar du for 1 skap da? |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Evergreen no. 4060 styrenplate. De er merket V-groove, som vel tilsvarer faspanel på norsk. Tror plankebredden var 1.5 mm. Tapen jeg brukte var Scotch Magic tape. Den satt ikke så veldig godt, og måtte etterlimes noen steder. Det går sikkert an å finne noe som egner seg bedre.
Tanken med å legge dette ut her, var å inspirere andre til å bygge slike selv. Dette er et enkelt prosjekt, som ikke krever all verdens av deler, tid eller presisjon. Under finner du en enkel målsatt skisse av skapet, senere legger jeg kanskje ut noen trinn-for-trinn bilder. Så er det bare å sette i gang selv Edit: Endret format på tegning fra gif til jpg pga. forumtekniske problemer. Edited by Bjørn R Larsen - 02 august 2017 at 07:57 |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by Bjørn R Larsen - 09 april 2010 at 18:39 |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har nå bygget flere slike apparatskap, og i den forbindelse også laget en detaljert byggebeskrivelse. Den ligger her: https://bjornrl.wordpress.com/2017/08/06/bygging-av-apparatskap-i-h0/
|
||
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Knall! Flott byggebeskrivelse. Dette må prøves :-)
StenR |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Apparatskap er nok den riktige betegnelsen, og slike skap har vært brukt til mye rart. I tillegg til kabelterminering, sikringer og slikt har det noen steder også vært plassert telefonapparater og sånt. Eksempelvis stod det en gang i tiden et slikt skap på tomta på Hønefoss der man kjørte ut fra lokstallområdet, med sveivetelefon direkte til stillverket. Så vidt jeg husker var dørene ordnet slik at bare den ene siden kunne åpnes med konduktørnøkkel (fikrkantnøkkel), den andre siden var låst med hengelås. Siden det er et standardisert skap kan man jo i prinsippet sette det hvor som helst hvor man har et slikt behov og putte inn hva som helst, spørsmålet er hvem som har nøkkel til hva.
Edited by H. Lindholm - 07 august 2017 at 15:21 |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for info, Helge!
Jeg har observert at du har bilder av "det meste" innen jernbane, du skulle vel ikke ha noen bilder av åpne apparatskap så man kan se hva som befinner seg på innsiden? Det hadde vært gøy å sette en Preiser i arbeid |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for tilliten, men jeg har dessverre langt fra bilder av "det meste". Som de fleste andre angrer jeg aldri på bilder jeg tok, bare på alle de bildene jeg ikke tok, og det er alt for mange.
Jeg har heller ikke sett inni særlig mange slike apparatskap, selv om det (mest som følge av tilfeldigheter) er blitt noen ved av og til. Stort sett minnes jeg at det var noen kabler og bokser (sikkert termineringspunkter e.l.) inni der. Skapet med telefon på Hønefoss observerte jeg at ble brukt mange ganger på 70-tallet, derfor husker jeg det spesielt. Det er sikkert borte for mange år siden. Ellers minnes jeg at jeg har sett slike skap med telefon i på Loenga (også mange år siden, den gangen Loenga var en ordentlig skiftestasjon med mye aktivitet og havnebanen gikk ut derfra), og enkelte andre steder. Hvis det skal være telefon i et slikt skap må det jo være fordi skiftepersonalet eller andre som jobber "på tomta" av en eller annen grunn har behov for å ringe derfra. Ellers var det jo tidligere (før mobiltelefonens tidsalder) plassert telefoner på de merkeligste steder, både i slike skap og i alt mulig annet av skap. Noen steder stod de åpent, bare med et lite tak over.
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fra Bane NOR sin ordbok så kan sikkert noen kabeltermineringer puttes inn
BaeNOR definisjon AS Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet: Skap og bu på Leira |
||
Terje
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell.
Bildene vises 500px i bredden men de er på 1000, det er bare å høyreklikke og lagre. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skapet til venstre på dette bildet er av en annen type og mye mindre enn apparatskapet. Slike skap har vært veldig mye brukt som telefonskap langs linjen og diverse andre steder. Huset til høyre er en standard PLO-kiosk - en liten bu med alt releutstyret til en automatisk sikret planovergang. Døren til høyre går inn i selve kiosken hvor alt det tekniske utstyret står, denne døren har bare signalmontørene nøkkel til. Den lille skapdøren til venstre er inn til betjeningsskapet for planovergangen, dette skapet har alt trafikkpersonalet (lokførere og konduktører) tilgang til. Der inne er det blant annet utløserknapper for å løse den ut manuelt hvis den ikke løser ut automatisk, brytere for å betjene den helt manuelt, osv. I tillegg skal det der være skilt som settes opp på signalmastene mot veien hvis sikringsanlegget må slås av, og røde flagg for å sperre veien hvis tog skal passere (i lav hastighet) hvis sikringsanlegget er slått av. Legg også merke til den lille stolpen midt i bildet. Det øverste skiltet er et hundremetersmerke (200 meter), det nederste er et "telefonskilt" som peker mot nærmeste telefonapparat hvor man kan få kontakt med togleder eller nærmeste betjente stasjon (avhengig av hva slags driftsform det er på strekningen). I dette tilfellet er sannsynligvis avstanden bare halvannen meter. Både disse hundremetersmerkene og telefonene er tatt ut av bruk for lengst. Det som vises på bildet har egentlig ikke noe med de flotte apparatskapene til Bjørn Larsen å gjøre, men de er like typiske anleggselementer som det vil være akkurat like interessant å produsere.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott, der har vi jo en typisk innmat i et slikt skap. Husk bare på å få med vepsebolene, de er det mest typiske av alt!!
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tusen takk for alle opplysninger og bilder!
Jeg endte opp - ihvertfall denne gang - med en improvisasjon med noe litt større inni skapet. Og uten vepsebol... |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |