Print Page | Close Window

Apparatskap

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5329
Printed Date: 22 november 2024 at 18:42
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Apparatskap
Posted By: Bjørn R Larsen
Subject: Apparatskap
Date Posted: 07 april 2010 at 20:41
Jeg har i lengre tid gått med planer for hvordan å bygge sikringsskap. Disse står i stort antall langs norske jernbaner, og finnes i forskjellige utførelser og farger.
 
Her er ett:
 
 
...og sett bakfra:
 
 
Tidligere solgte Modellcompagniet slike, støpt i resin.
Jeg planla å bygge mine i plast + et par skinnebiter, og startet med å lage en prototype:
 
 
Skapet ser "enormt" ut på bildet, men er i virkeligheten bare 26 mm høyt...
 
 
Materialene som er benyttet er - foruten skinnebiter (bruk lav skinneprofil) -
  • 1 mm plastplate
  • 0.4 mm plastplate (Evergreen no. 9015)
  • 1 mm "V-groove" plastplate (Evergreen no. 4060)
  • tape (til hengsler)

Samt maling (farge etter ønske...)

Jeg ble såpass fornøyd med denne prototypen at jeg vil starte "masseproduksjon" utover kvelden Tongue
 


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com



Replies:
Posted By: a[c]e
Date Posted: 07 april 2010 at 20:51
Dette ble kjempebra! Flott modell!

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: merete_np
Date Posted: 07 april 2010 at 21:09
Nydeligt lille skab, som kan give liv på banen.LOL

-------------
M.v.h. Merete N-P


Posted By: Amatøren
Date Posted: 07 april 2010 at 22:05
Imponert!

Dette er faktisk en glemt form for bevaring av vår kultur historie. Å verne noen få 1:1 vil ikke bevare all desing for fremtiden. Å lage modeller av alt mulig så kan vi se hvordan det var. Dere som lager slike modeller burde få statstøtte for å lage noen ekstra som kommer på museum samt støtte til å bevare modellene hjemme.
Thumbs Up


-------------
Man lærer så lenge man lever.

http://digitalhuset.net/wbb - Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....


Posted By: helgeb
Date Posted: 07 april 2010 at 22:14
Veldig bra!
Modellen din av skapet er veldig likt originalen.
Har lurt på hvordan jeg skulle få til disse, og her var fasiten.
Kun en liten rettelse, det heter Apparatskap. Som man ser av originalen er den benevnet med
AS.I, som enkelt og greit betyr Apparatskap nr.1, dette står vanligvis ved veksel 1. Skapene ved innkjør heter AS.A og AS.B for innkjør A og innkjør B.
Kom gjerne opp med flere varianter av skapene, de er gjerne litt større inne på store stasjoner for å få plass til alle kablene.
 
Mvh helgeb


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 07 april 2010 at 23:03
Takk for ros! Embarrassed
 
Resultatet av kveldens "masseproduksjon" ble 6 ferdige skap, umalte:
 
 
Takk til helgeb for navnekorrigering. Jeg sjekket litt opp på forhånd før jeg benyttet betegnelsen "sikringsskap", Modellcompagniets resinmodell het "Sikring/Teleskap" og jeg fant et bilde på Jernbane.net med betegnelsen "sikringsskap" http://www.jernbane.net/norge/langslinjen/signaler/Sikringsskap.htm - http://www.jernbane.net/norge/langslinjen/signaler/Sikringsskap.htm
De pleier sjelden bruke gale betegnelser...
 
Takk også for ideen om flere varianter. Jeg får se hva jeg finner av bilder på originalene.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 07 april 2010 at 23:11
Jeg har også blitt fortalt at dette heter apparatskap. Det er mange slike begreper vi amatører bruker feil, eller at vi har andre ord for de enn det som brukes innen jernbanen. Så hva som brukes av begreper på nettforaene, må man ta med et visst forbehold. 

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 07 april 2010 at 23:22
Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler?

Og dette var sykt fine skap! Thumbs UpClap

Hva tar du for 1 skap da?Tongue


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 08 april 2010 at 07:04
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler?

Evergreen no. 4060 styrenplate. De er merket V-groove, som vel tilsvarer faspanel på norsk. Tror plankebredden var 1.5 mm.

Tapen jeg brukte var Scotch Magic tape. Den satt ikke så veldig godt, og måtte etterlimes noen steder. Det går sikkert an å finne noe som egner seg bedre.

Quote
Hva tar du for 1 skap da?Tongue


Tanken med å legge dette ut her, var å inspirere andre til å bygge slike selv. Dette er et enkelt prosjekt, som ikke krever all verdens av deler, tid eller presisjon.

Under finner du en enkel målsatt skisse av skapet, senere legger jeg kanskje ut noen trinn-for-trinn bilder. Så er det bare å sette i gang selv



Edit: Endret format på tegning fra gif til jpg pga. forumtekniske problemer.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: øystein lb
Date Posted: 09 april 2010 at 18:34

har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 09 april 2010 at 18:39
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut.

Nei, det har jeg dessverre ikke. Skissen og bildene bør være tilstrekkelig for et så enkelt byggverk.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 06 august 2017 at 16:58
Jeg har nå bygget flere slike apparatskap, og i den forbindelse også laget en detaljert byggebeskrivelse. Den ligger her:  https://bjornrl.wordpress.com/2017/08/06/bygging-av-apparatskap-i-h0/" rel="nofollow - https://bjornrl.wordpress.com/2017/08/06/bygging-av-apparatskap-i-h0/




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: StenR
Date Posted: 06 august 2017 at 21:56
Knall! Flott byggebeskrivelse. Dette må prøves :-)

StenR


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 07 august 2017 at 15:19
Apparatskap er nok den riktige betegnelsen, og slike skap har vært brukt til mye rart. I tillegg til kabelterminering, sikringer og slikt har det noen steder også vært plassert telefonapparater og sånt. Eksempelvis stod det en gang i tiden et slikt skap på tomta på Hønefoss der man kjørte ut fra lokstallområdet, med sveivetelefon direkte til stillverket. Så vidt jeg husker var dørene ordnet slik at bare den ene siden kunne åpnes med konduktørnøkkel (fikrkantnøkkel), den andre siden var låst med hengelås. Siden det er et standardisert skap kan man jo i prinsippet sette det hvor som helst hvor man har et slikt behov og putte inn hva som helst, spørsmålet er hvem som har nøkkel til hva.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 07 august 2017 at 20:38
Takk for info, Helge!

Jeg har observert at du har bilder av "det meste" innen jernbane, du skulle vel ikke ha noen bilder av åpne apparatskap så man kan se hva som befinner seg på innsiden? Det hadde vært gøy å sette en Preiser i arbeid LOL




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 august 2017 at 15:51
Takk for tilliten, men jeg har dessverre langt fra bilder av "det meste". Som de fleste andre angrer jeg aldri på bilder jeg tok, bare på alle de bildene jeg ikke tok, og det er alt for mange.
Jeg har heller ikke sett inni særlig mange slike apparatskap, selv om det (mest som følge av tilfeldigheter) er blitt noen ved av og til. Stort sett minnes jeg at det var noen kabler og bokser (sikkert termineringspunkter e.l.) inni der.
Skapet med telefon på Hønefoss observerte jeg at ble brukt mange ganger på 70-tallet, derfor husker jeg det spesielt. Det er sikkert borte for mange år siden. Ellers minnes jeg at jeg har sett slike skap med telefon i på Loenga (også mange år siden, den gangen Loenga var en ordentlig skiftestasjon med mye aktivitet og havnebanen gikk ut derfra), og enkelte andre steder. Hvis det skal være telefon i et slikt skap må det jo være fordi skiftepersonalet eller andre som jobber "på tomta" av en eller annen grunn har behov for å ringe derfra. Ellers var det jo tidligere (før mobiltelefonens tidsalder) plassert telefoner på de merkeligste steder, både i slike skap og i alt mulig annet av skap. Noen steder stod de åpent, bare med et lite tak over.


Posted By: GETEL57
Date Posted: 08 august 2017 at 17:11
Fra Bane NOR sin ordbok så kan sikkert noen kabeltermineringer puttes inn


http://www.banenor.no/Jernbanen/Jernbanedrift---eit-komplisert-samspel/Ordforklaringer/" rel="nofollow - BaeNOR definisjon AS


Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet:


https://digitaltmuseum.no/021056020000/bu-fra-leira-stasjon?aq=&i=3" rel="nofollow - Skap og bu på Leira

-------------
Terje


Posted By: Laurenz
Date Posted: 08 august 2017 at 17:31
Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell. 
Bildene vises 500px i bredden men de er på 1000, det er bare å høyreklikke og lagre.

 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 august 2017 at 18:27
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet:
https://digitaltmuseum.no/021056020000/bu-fra-leira-stasjon?aq=&i=3" rel="nofollow - Skap og bu på Leira
Skapet til venstre på dette bildet er av en annen type og mye mindre enn apparatskapet. Slike skap har vært veldig mye brukt som telefonskap langs linjen og diverse andre steder.
 
Huset til høyre er en standard PLO-kiosk - en liten bu med alt releutstyret til en automatisk sikret planovergang.
Døren til høyre går inn i selve kiosken hvor alt det tekniske utstyret står, denne døren har bare signalmontørene nøkkel til.
Den lille skapdøren til venstre er inn til betjeningsskapet for planovergangen, dette skapet har alt trafikkpersonalet (lokførere og konduktører) tilgang til. Der inne er det blant annet utløserknapper for å løse den ut manuelt hvis den ikke løser ut automatisk, brytere for å betjene den helt manuelt,  osv. I tillegg skal det der være skilt som settes opp på signalmastene mot veien hvis sikringsanlegget må slås av, og røde flagg for å sperre veien hvis tog skal passere (i lav hastighet) hvis sikringsanlegget er slått av.
 
Legg også merke til den lille stolpen midt i bildet. Det øverste skiltet er et hundremetersmerke (200 meter), det nederste er et "telefonskilt" som peker mot nærmeste telefonapparat hvor man kan få kontakt med togleder eller nærmeste betjente stasjon (avhengig av hva slags driftsform det er på strekningen). I dette tilfellet er sannsynligvis avstanden bare halvannen meter.
Både disse hundremetersmerkene og telefonene er tatt ut av bruk for lengst.
 
Det som vises på bildet har egentlig ikke noe med de flotte apparatskapene til Bjørn Larsen å gjøre, men de er like typiske anleggselementer som det vil være akkurat like interessant å produsere.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 august 2017 at 18:30
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell.
 
Flott, der har vi jo en typisk innmat i et slikt skap. Husk bare på å få med vepsebolene, de er det mest typiske av alt!!


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 08 august 2017 at 20:33
Tusen takk for alle opplysninger og bilder!

Jeg endte opp - ihvertfall denne gang - med en improvisasjon med noe litt større inni skapet.
Og uten vepsebol...




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net