Tidsepoke signaler |
Post Reply ![]() |
Author | |
Stein ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 desember 2009 at 11:19 |
Sitter her med flotte signaler fra togbutikken og prøver å plasserer de mest mulig korrekt. Står en fin artikkel om dette i siste MJ bladet, samt på mj-wiki. Men det nevnes at mens det nå brukes et separat signal for hvert spor på en stasjon, kunne det tidligere være felles utkjøringssignal for hele stasjonen. Er det noen som kan svare på hvilket periode en hadde den "gamle" signalbruken. Og brukte man da separate INN kjøringssignal, selv om man hadde felles UT kjøring? På forhånd takk for svar.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fellles utkjør brukes faktisk enda, f.eks på Nelaug og Mo i Rana (tror jeg)
Det er da i tillegg dvergsignaler som viser hvilket spor signalet gjelder for.
Disse stasjonene er ikke fjernstyrte, og uten at jeg kan si det sikkert så tror jeg ikke felles utkjør brukes på fjernstyrte stasjoner.
Uansett så har stasjonene innkjørssignaler. Edited by jevistad - 27 desember 2009 at 11:56 |
|
![]() |
|
Stein ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svar. Kjører tidsmessig frem til 1970. Oppfatter dette som at det da er korrekt å bruke et felles utkjøringssignal. I stedenfor dvergsignal kan en kanskje bruke tre-lys signal grønn rød grønn? Der et eller to grønne lys avgjør om man kan kjøre ut fra hovedspor eller avvik. Tar gjerne i mot råd/innspill fra flere.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel korrekt det, at fjernstyrte stasjoner har ett signal for hvert togspor i utkjør, og innkjørsignal. Det er stasjoner med komplett sikringsanlegg, men som ikke er fjernstyrte, som har/hadde ett felles utkjørsignal og dvergsignaler som anviser hvilket av sporene det evt. er "kjør" for. Disse stasjonene har (selvsagt) også innkjørsignal. Det enkleste utstyret er stasjoner med såkalt enkel innkjørsignalapparat kun. Disse har ikke utkjørsignal, er manuelle i den forstand at de har togekspeditør (txp ) som sikrer toggangen, og txp gir utkjørsignal med signalflagg fra plattform.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det ble vel ikke noen særlig fart på fjernstyringen før etter 1970, så hvis man ikke lager en konkret stasjon så passer det nok det.
Felles utkjør bruker som du sier 2 grønne for kjøring uten avvik og 1 grønt for kjøring over en eller flere avvikende sporveksler.
Dessverre er det ikke laget noen særlige mengder av fungerenede dvergsignaler i modell enda, så disse må man nok leve foruten uansett ![]() Edited by jevistad - 27 desember 2009 at 21:39 |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når kom rød/grønn signalene hos nsb?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1924, med anlegget Oslo V - Sandvika + Dombås på julaften samme år.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |