Print Page | Close Window

Tidsepoke signaler

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5024
Printed Date: 15 mai 2025 at 14:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Tidsepoke signaler
Posted By: Stein
Subject: Tidsepoke signaler
Date Posted: 27 desember 2009 at 11:19
Sitter her med flotte signaler fra togbutikken og prøver å plasserer de mest mulig korrekt. Står en fin artikkel om dette i siste MJ bladet, samt på mj-wiki. Men det nevnes at mens det nå brukes et separat signal for hvert spor på en stasjon, kunne det tidligere være felles utkjøringssignal for hele stasjonen. Er det noen som kan svare på hvilket periode en hadde den "gamle" signalbruken. Og brukte man da separate INN kjøringssignal, selv om man hadde felles UT kjøring? På forhånd takk for svar.

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB



Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 27 desember 2009 at 11:55
Fellles utkjør brukes faktisk enda, f.eks på Nelaug og Mo i Rana (tror jeg)
Det er da i tillegg dvergsignaler som viser hvilket spor signalet gjelder for.
Disse stasjonene er ikke fjernstyrte, og uten at jeg kan si det sikkert så tror jeg ikke felles utkjør brukes på fjernstyrte stasjoner.
 
Uansett så har stasjonene innkjørssignaler.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Stein
Date Posted: 27 desember 2009 at 20:08
Takk for svar. Kjører tidsmessig frem til 1970. Oppfatter dette som at det da er korrekt å bruke et felles utkjøringssignal. I stedenfor dvergsignal kan en kanskje bruke tre-lys signal grønn rød grønn? Der et eller to grønne lys avgjør om man kan kjøre ut fra hovedspor eller avvik. Tar gjerne i mot råd/innspill fra flere.

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: ses
Date Posted: 27 desember 2009 at 20:45
Det er vel korrekt det, at fjernstyrte stasjoner har ett signal for hvert togspor i utkjør, og innkjørsignal. Det er stasjoner med komplett sikringsanlegg, men som ikke er fjernstyrte, som har/hadde ett felles utkjørsignal og dvergsignaler som anviser hvilket av sporene det evt. er "kjør" for. Disse stasjonene har (selvsagt) også innkjørsignal. Det enkleste utstyret er stasjoner med såkalt enkel innkjørsignalapparat kun. Disse har ikke utkjørsignal, er manuelle i den forstand at de har togekspeditør (txp ) som sikrer toggangen, og txp gir utkjørsignal med signalflagg fra plattform.


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 27 desember 2009 at 21:38
Originally posted by Stein Stein wrote:

Takk for svar. Kjører tidsmessig frem til 1970. Oppfatter dette som at det da er korrekt å bruke et felles utkjøringssignal. I stedenfor dvergsignal kan en kanskje bruke tre-lys signal grønn rød grønn? Der et eller to grønne lys avgjør om man kan kjøre ut fra hovedspor eller avvik. Tar gjerne i mot råd/innspill fra flere.
 
Ja det ble vel ikke noen særlig fart på fjernstyringen før etter 1970, så hvis man ikke lager en konkret stasjon så passer det nok det.
 
Felles utkjør bruker som du sier 2 grønne for kjøring uten avvik og 1 grønt for kjøring over en eller flere avvikende sporveksler.
Dessverre er det ikke laget noen særlige mengder av fungerenede dvergsignaler i modell enda, så disse må man nok leve foruten uansettSmile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Stian
Date Posted: 03 januar 2010 at 00:15
Når kom rød/grønn signalene hos nsb?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 03 januar 2010 at 06:17
1924, med anlegget Oslo V - Sandvika + Dombås på julaften samme år.

-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net