Kombinering av Märklinspor |
Post Reply ![]() |
Author | ||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 november 2009 at 10:03 |
|
Jeg har fått et nytt spørsmål fra min bekjent hvis sønn er på vei inn i MJ. Jeg tror jeg vet svaret, men for sikkerhets skyld spør jeg Märklin-ekspertene her på forumet:
Jag har gamle Märklin-räls, se här: http://www.youtube.com/watch?v=Z-URk6YyB44 Behöver vi övergå till de nya rälsen ifall vi väljer Märklin?Kan man kombinera C- och K-räls eller måste man välja? Jeg mener selv å huske at finnes overgangsskinner mellom M og K-skinner, men hva med C? Nå er M-skinner ute av sortementet, men for min bekjent er vel spørsmålet mer om å koble seg tild et man måtte ha M-skinner fra før, med nyere typer. Edited by ses - 09 november 2009 at 10:05 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her har du det du leter etter:
Edited by Andreas - 09 november 2009 at 10:13 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flott. Hva med C til K?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, tilsvarende overgang har #24922
Med "skuffene fulle" av M-skinner, hadde jeg (tidligere ![]() Etter min mening ... |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
elpro ![]() Viderekommen ![]() Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Utfra egenerfaring, støtter jeg siste taler. Men det er flere argumenter for å forlate M skinnene. C og K skinner er mer fleksible elektrisk sett som f.eks. når en ønsker å isolere skinnestrengener, samt at M skinnene gir mer støy når en kjører. Og du får fler avsporinger med M enn f.eks. C, C skinnene har en meget god nøyaktighet, kanskje de laveste produksjonstoleransene du finner hos de store produsentene i dag.
ElPro
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Overgangsskinne mellom C og K finnes og har varenummer 24922.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvilket grunnlag og evt. dokumentasjon har du for å påstå at det er større avvik i toleransene hos andre skinneprodusenter?
Tatt i betraktning av Märklin jo leverer noen av de grovere skinnene som er å få på markedet utseendemessig så vil hvertfall jeg tro toleransegrensene er vesentlig lavere hos produsenter av skinner med mer forbilderiktig utseende siden avvik der får større effekt enn på en så grov skinne som C-skinnen.
Eirik Edited by eika - 10 november 2009 at 17:21 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Toleranse eller ikke, støy eller ikke. For noen av oss som er vokst med M-skinner som eneste alternativ i Märklin, er K-skinner og C-skinner liksom ikke ordentlig Märklin. Men slik tale er selvsagt bare en eldre manns nostalgiske svermerier....
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Grov? I forhold til hva? Nå er det vel ikke mye "Krøderbanemateriell" i Märklins sortiment. Med IC"er og Hercules"er etc på programmet kan en da ikke levere Fremoistisk skinnemateriell? ![]() |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
elpro ![]() Viderekommen ![]() Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Normalt kommenterer jeg ikke kommentarer, men her var det spørsmål blandet med påstander om hva som er skrevet. Først, jeg har ikke påstått noe om at det er større avvik hos andre skinneprodusenter. Jeg påstår at C skinnene har kanskje de laveste toleransen du finner hos de store produsentene i dag. Å dokumentere at de har lave toleranser kan enkelt gjøres ved måling. Men vel så mye ved "straight out of the box" bruk med hensyn på passform, soliditet, produksjonsfeil, avporinger mm. Så lang har jeg vel ikke reklamert på mer enn en C skinne så langt. Jeg har også Roco skinner, hvor jeg sliter litt med enkelte vekseltunger. Om det er skinnehøyde og strengavstand som kun teller, er jo det en ting, men det alene forteller ikke hele sannheten om alle toleranser i en produksjonslinje.
Det er ikke alltid slik at noe MÅ være bedre ennn annet. Det er rett og slett slik at noe kan vare bra i seg selv. Edited by elpro - 11 november 2009 at 14:44 |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og jo; du har påstått at det er større avvik hos andre skinneprodusenter. Det gjorde du det øyeblikk du hevdet av Märklin hadde mindre produksjonstoleranser enn de andre. Skal dette stemme så innebærer jo det logisk nok at de andre har større toleranser, så selv om du skrev det ene så er det andre en absolutt konsekvens av din påstand.
Men jeg skjønner ut fra ditt siste innlegg at du ikke har spesiellt stort belegg for din påstand utover egen erfaring som virker å være Märklin og "noen" roco veksler. I så fall blir jo vurderingen lite vitenskaplig da det som avgjør testen i større grad er materiellet du bruker, måten du kjører på, kompetansen din på sporlegging og kvaliteten/toleransen på modellene som kjører på sporet.
Jeg vil f.eks. våge påstanden at både Peco og Tillig som er store spesialiserte skinneprodusenter kan operere med vesentlig lavere toleranser enn Märklin. Hvorfor? Jo, fordi skinnene deres er så mye finere og slankere i utformingen. Jo finere en konstruksjon er jo mindre bør/må toleransene være. Definisjonen på lav toleranse er ikke at en skinne er så grov at alt kan kjøres gjennom den utan avsporing, men at skinnen faktisk er så nøyaktig at unøyaktig rullende materiell faktisk vil spore av. Muligens derfor du opplevde problemer med Rocovekslene? Materiellet ditt var ikke like fint og nøyaktig som vekslene?
Og for å understreke det: Jeg har ikke sagt at märklin har en dårlig skinne selv om den er overdimensjonert og grov i utseendet. Teknisk og bruksmessig er den nok suveren til sitt formål. Det jeg var ute etter var din påstand om at den grove skinnen faktisk skulle være bedre i toleransene enn mer forbilderiktige skinner fra andre produsenter. Den påstanden kjøper jeg fortsatt ikke.
Eirik Edited by eika - 12 november 2009 at 00:58 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
AKPe ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 21 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Eirik.
Det kommer vel litt anpå hvilke toleranser det snakkes om. Det det går om er jo toleranse på avstand mellom skinnene f-eks. De kan godt være dårligere på den forbilderiktige enn på den "grove".
|
||
akp
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |