elpro wrote:
[Normalt kommenterer jeg ikke kommentarer, men her var det spørsmål blandet med påstander om hva som er skrevet. Først, jeg har ikke påstått noe om at det er større avvik hos andre skinneprodusenter. Jeg påstår at C skinnene har kanskje de laveste toleransen du finner hos de store produsentene i dag. Å dokumentere at de har lave toleranser kan enkelt gjøres ved måling. Men vel så mye ved "straight out of the box" bruk med hensyn på passform, soliditet, produksjonsfeil, avporinger mm. Så lang har jeg vel ikke reklamert på mer enn en C skinne så langt. Jeg har også Roco skinner, hvor jeg sliter litt med enkelte vekseltunger. Om det er skinnehøyde og strengavstand som kun teller, er jo det en ting, men det alene forteller ikke hele sannheten om alle toleranser i en produksjonslinje.
Det er ikke alltid slik at noe MÅ være bedre ennn annet. Det er rett og slett slik at noe kan vare bra i seg selv. |
"Kommenterer ikke kommentarer" ?? Nei vel, er du bare her for å slenge ut påstandene dine da? ikke for å diskutere når det blir stilt spørsmålstegn ved sannheten i det du påstår??
Og jo; du har påstått at det er større avvik hos andre skinneprodusenter. Det gjorde du det øyeblikk du hevdet av Märklin hadde mindre produksjonstoleranser enn de andre. Skal dette stemme så innebærer jo det logisk nok at de andre har større toleranser, så selv om du skrev det ene så er det andre en absolutt konsekvens av din påstand.
Men jeg skjønner ut fra ditt siste innlegg at du ikke har spesiellt stort belegg for din påstand utover egen erfaring som virker å være Märklin og "noen" roco veksler. I så fall blir jo vurderingen lite vitenskaplig da det som avgjør testen i større grad er materiellet du bruker, måten du kjører på, kompetansen din på sporlegging og kvaliteten/toleransen på modellene som kjører på sporet.
Jeg vil f.eks. våge påstanden at både Peco og Tillig som er store spesialiserte skinneprodusenter kan operere med vesentlig lavere toleranser enn Märklin. Hvorfor? Jo, fordi skinnene deres er så mye finere og slankere i utformingen. Jo finere en konstruksjon er jo mindre bør/må toleransene være. Definisjonen på lav toleranse er ikke at en skinne er så grov at alt kan kjøres gjennom den utan avsporing, men at skinnen faktisk er så nøyaktig at unøyaktig rullende materiell faktisk vil spore av. Muligens derfor du opplevde problemer med Rocovekslene? Materiellet ditt var ikke like fint og nøyaktig som vekslene?
Og for å understreke det: Jeg har ikke sagt at märklin har en dårlig skinne selv om den er overdimensjonert og grov i utseendet. Teknisk og bruksmessig er den nok suveren til sitt formål. Det jeg var ute etter var din påstand om at den grove skinnen faktisk skulle være bedre i toleransene enn mer forbilderiktige skinner fra andre produsenter. Den påstanden kjøper jeg fortsatt ikke.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|