Endestasjoner |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 november 2009 at 19:41 |
Hei!
I Railway Modeller juli "09, og nå senest i Miba Spezial nr. 82 er det britiske anlegget "Berrow Branch" omtalt. Anleggets konsept er en sidebane med en endestasjon (skyggestasjon - endestasjon), som i sin tur grener av til nok en liten sidebane med en liten endestasjon. Det genererer således mye trafikk i forhold til sin størrelse.
Det finnes nok ett forbilde for alt, men nødvendigvis ikke i Norge; Mitt spørsmål er således hvorhvidt det har vært noen endestasjoner i Norge, som har vært endestasjon for to baner,eller en bane og ett lenger sidespor, samtidig? Jeg tenker ikke på store stasjoner som gamle Vestbane- eller Østbanestasjonen.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med mer eller mindre fantasi, men også med en sannhetsvri:
Kristiansand endestasjon for:
Oslo - Kristiansand
Stavanger-Kristiansand
Setesdalbanen til Kristiansand
Stavanger endestasjon for:
Kristiansand- Stavanger
Aalgaard?- Stavanger
|
|
SOHo
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bergen har jo en avgrening til godsterminalen på Minde. Om dette karakteriseres som sidebane eller sidespor vet jeg ikke.
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bergen er jo en stor stasjon, men den fyller nok kriteriene som er satt i hvert fall et år etter at Ulrikentunnelen ble åpnet. Da gikk hovedlinjen med alle fjerntog via den nye tunnelen, mens den gamle linjen fortsatt hadde lokaltogsdrift til Nesttun. Etter altfor kort tid ble denne linjen kuttet ned til sporet til Minde som traiNman nevner.
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mener også å huske at gamle Tønsbeg stasjon hadde en sporplan som gjorde den til sekkestasjon for Jarlsbergsbanens to grener, samtidig som den var utgangspunkt for Tønsberg-Eidsfosbanen. Men dette arrangementet varte vel kun til omkring første verdenskrig.
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |