FREMO blogg- morten.h |
Post Reply | Page 123 5> |
Author | ||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 desember 2008 at 18:25 |
|
Jepp,dere leste riktig....Morten har blitt syk og styrer med tog i DC Tenkte jeg skulle dele med meg når jeg (nå snart) setter i gang med mine tre første moduler. Det blir som nevnt tidligere i en annen tråd, bygging etter forbilde og ytterst få kompromisser vil bli gjordt.Mitt første byggetrinn blir Lågen HP,som ikke lenger eksisterer...den ble jevnet med jorden da Elveveien i Larvik ble bygget. Tidsepoken blir fra 1974 ( det ble lagt betong sviller i larvik allerede da) og frem til sent 80-tall da området ble omgjordt. Jeg har fått god konsulent hjelp fra Dr.Jevistad ,som jo har bygget en og annen modul tidligere På disse tre første modulene,står han for tegninger (ferdig CAD"et) samt loddingen av veksler og sporsperrer.....
(tegning utført av Jon Einar Vistad).....hadde jeg fortalt Jon Einar at jeg er en gammel illustratør,hadde han ikke turt og sende meg denne tegningen,men den er absolutt godkjent
De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til omformer,Lågen dampsag og revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
Det har gått my tid med til fotografering av sporene slik det ser ut i dag,samt at jeg har fått mye hjelp av lokale avis fotografer. Begyner å nærme meg det punktet hvor jeg har nok dokumentasjon av bygg og bruer/overganger til at jeg kan begyne byggingen....i de siste dager har jeg laget meg en papp "dummy" av E-avdelingen som ligger ved siden av tidligere Lågen HP. En stor takk til aha for disse tegningene,som ble brukt til E-avdelingen på Ganddal.Trengte kun noen små forandringer,før jeg hadde Lågen utgaven
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjempespennende!!! Jeg liker at du legger lista så høyt på ditt første Fremo-prosjekt.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja tiden er nok forbi da Lotus kan brukes som transportmiddel til treff
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
si ikke det........kan hende at Autoclassics klare å oppdrive en strømlinjeformet henger i karbonfiber med 345/35 dekk
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir interessant, Morten.
Er dette stedet man passerer over hvis man kjører ut fra Larvik på nordsia? Omtrent der Veitransport AS holder til?
Edited by Andreas - 20 desember 2008 at 20:13 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
stemmer
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Av en eller annen grunn trur jeg faktisk ikke du bekymrer deg så allverdens for akkurat det Morten
Vi har forøvrig litt plass til overs i anlegget her borte Morten, og egen transportavdeling som har utstyret i orden
Så det er bare å skrive en velbegrunnet søknad i et passende antall eksemplarer så skal vi la Dr. Hansen vurdere om du og modulen kan finnes verdige til å bli med i selskapet
Sidespormoduler kommer alltid godt med, så jeg tror ikke han vil være så vrien å få noe positivt svar fra
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Høres bra ut Eirik.....selv om jeg ikke er helt sikker på Hansen ....all utprøving og testing av moduler vil bli utført i Horten med jevne mellomrom,hvis jeg får lov ?......og jeg har ikke tenkt til å stresse disse modulene ferdig...kvalitet tar tid,ingen vei utenom
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her leser vi vel at ett eller flere sidespor kommer....
Blir spennende å følge med på.
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei.. Vi er ikke bestandig like sikre på Dr. Hansen vi heller...
Selv jobber jeg normalt ut fra prinsippet om at det trenger ikke gå fort når det ikke blir så bra heller (Noe jeg er sikker på Hansen er mer enn villig til å bekrefte at stemmer)
Testing skal vi nok sikkert få til
Edit: Forøvrig vil jeg foreslå at du øker lengden på seksjonene fra 120cm til 122 cm + endestykketykkelsen. Dermed kan du sage tvers over finerplaten på 122cm og slippe å kappe av de siste centimetrene
Eirik Edited by eika - 20 desember 2008 at 21:13 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut til å bli et supert prosjekt dette her Morten. Skal få presentert mitt eget prosjekt nå i løpet av julen... |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det her er jo meget spennende!
Bra og se at andre AC folk og kan bli konvertert!!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva skal stå under den byggningen du lager????
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
lol
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aha, så sporet til Revet gikk fra den siden tidligere? Sporet til A.A. mek lå alene det da?
Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
Ellers er du alltid(s) velkommen i Horten, Morten:-) Edited by J-I Hansen - 21 desember 2008 at 15:06 |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
stemmer,før Elveveien ble laget var sporet den veien og A.A. mek.verksted lå alene.....
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs....
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg gleder meg over dette prosjektet. Etter ytterligere antall meter, når du har kommet kommet ned til skiftetomta, så har du enda ikke nådd noen av godskundene
Men fraktpotensialet er i hvertfall enormt.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har jo unektelig et poeng der dr.Hansen, men jeg tydet dette bildet som at det ligger et beskyttelsesdeksel til en sporsperre ved siden av sporet: Bilde fra Lågen i NJK
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Morten
Det ser ud til vi går endnu et spændende Fremoår imøde Året 2008 har givet blod på tanden til mange, incl. mig selv. Dit projekt ser meget spændende ud Morten, og jeg vil følge det nøje.
Selv har jeg planlagt starten på mit Svenkerud projekt, stærkt inspireret af Dr. Jevistad, til at starte her i juleferien.
Nærmere vil følge på forummet.
Her til sidst vil jeg benytte lejligheden til at ønske dig og alle andre her på forummet en rigtig glædelig jul og et godt nytår, med håbet om at vi mødes til endnu flere træf i året der kommer.
Med Fremohilsen
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva slags materiell var plassert i den lille lokstallen?
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
her er noen bilder av hvordan det ser ut i dag..... sporet inn til "saga" nå byggmakker,ligger der ennå,bare veksel er fjernet..
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
......og sporet til revet,ligger nå påandre siden av overgangen,skimtes her sammen med sporet til Alfred A. Mek Verk. |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
A.A. mek har ikke vært i bruk på i hvertfall ti år.
Revet var i daglig bruk ut 2001.
Sporet til El.revisjonsavd. var i bruk til den forrige regjeringen begynte med privatisering, men er tydeligvis tatt i bruk igjen.
Sporet til saga: Hvertfall ti år.
Omformern: Aner ikke.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Revet var i daglig bruk ut 2001.
Ut mot Revet kommer man først ned til en skiftetomt med fire gjennomgående spor. Deretter deler det seg i to, hvor ett spor går ned igjennom impregneringskompaniet og videre ut til tidligere Rockwool. Impregneringen mottok trelast på svenske vogner (Kbis, Kbps bl.a.), mens Rockwool sendte ferdigvarer med utenlandske Hbis, Hbikks osv.
Det andre sporet går ned mot kaia, og deler seg i tre eller fire på veien dit. På slutten gikk det innimellom opptil 5-6 Rps`er med sjøkabel fra Nexans i Rognan, for utskiping. Utover det vet jeg ikke, men det ligger bl.a. en stor kornsilo på kaia.
Det var også en bedrift som losset stål av vogner (SJ Kis, Kils) som stod hensatt på skiftetomta.
|
||
Post Reply | Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |