Fremo-treffenes plassering |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 september 2009 at 15:52 |
||
Vi var et par i går i TMJK som snakket om Fremo-treffene, og vi undret oss litt over plasseringen av de på kalenderen. Det finnes muligens gode forklaringer på at ting er slik de er, men vårt inntrykk er at de kommer litt i klumper og dermed kanskje konkurrer hverandre litt ut. Og kan det i tilfelle være årsaken til dårlig påmelding av rullende materiell til Gardermotreffet?
Nå ligger de tre "nasjonale" treffene slik: - Arendal, mars - Gardermoen, månedsskiftet okt/nov - Kristiansand, midt i november Det som slår meg som negativt er - ALLE treffene ligger på tidspunkter der det godt kan være vinterføre. Transport over lengre avstander kan derfor by på utfordringer, sammen med at antall timer i døgnet med dagslys er begrenset, noe som for mange av oss i alderen 50+ faktisk er et argument for ikke å bruke bil. - To av treffene ligger med to ukers mellomrom. Det sier seg selv at man skal være veldig motivert for å orke full deltagelse, i hvert fall med medbrakte moduler, til to treff så tett. Nå skjønner jeg at dette også må tilpasses andre MJ-messer og kanskje andre arrangementer også. Spørsmålet mitt er mer om dette har vært diskutert på et eller annet overordnet nivå? I Fremo-styret for eksempel? |
|||
Svein S
|
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Treffenes dato blir vel tatt opp både i styret i Fremo-Norge og på årsmøtet som pleier bli avholdt sammen med treffet i Arendal.
Når det gjelder de to treffene nå på høsten så må du huske på at de er fra to vidt forskjellige tidsepoker. Det vil si at det er forskjellige personer som i stor grad stiller med moduler og materiell.
Selv skal jeg ha bil og tilhenger full av moduler og rullende materiell til Kristiansand, mens jeg til Gardermoen kun har med et par moduler dit på bestilling fra arrangør, samt et par godsvogner...
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For Kristiansandstreffets del kan jeg opplyse at det var en omfattende diskusjon blant sentrale aktører (inkl. styret i Fremo-Norge) angående dato. På treffet i fjor (5.-7.9) fikk vi innspill på at september nok var vanskelig for en del deltakere. Siden oktober i år er nærmest "fullbooket" av Rendburgtreff, messer og Gardermotreffet, så falt vi ned på medio november.
Jeg ser absolutt problemet med nærhet til Gardermotreffet, jeg blir selv rammet av det, men det blir i hvert fall litt avstand til andre aktiviteter.
Forøvrig pleier november i Kristiansand å være regnfull, men snøfri.
|
|||
Hilsen
Roar Børte |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg ser det poenget med forskjellige epoker, men det er vel mange som ikke er dedikert til bare én epoke? En rekke moduler er også relativt tidløse, så det trenger ikke være forskjellige personer som stiller. Men når de legges så tett på hverandre, så blir det vel gjerne slik at det faktisk blir forskjellige personer. Det var det med høna og egget. En annen sak er at man noen steder etterhvert kanskje har fått så pass mange moduler at man i stor grad kan satse på at modulene "leveres" lokalt? |
|||
Svein S
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis man skal reise et stykke med moduler er det mer vel så interessant hvordan vær og førehold er underveis. Så var det det med mørketida, som følger kalenderen kun. |
|||
Svein S
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For å snakke litt til oss selv her oppe nordenfjells, så håper vi å få stablet nok moduler på beina etterhvert til selv å kunne arrangere lokalt treff. Vi hadde gode erfaringer med messe helga etter påske, så en idé kunne kanskje være å ha alternere mellom Fremo-treff og messe annenhvert år. (Kun høyttenkning fra min side....) Vi hadde besøk av Skårerbanens Venner på sist messe, og det gav inspirasjon til flere i TMJK i å bygge moduler selv.
|
|||
Svein S
|
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg syns ikke messe er noe alternativ til et fremo-treff fordi de er to vidt forskjellige ting. Inspirasjonen kan være mye større til å komme på et fremo-treff enn til å ta med moduler på en messe. Det er faktisk fullt mulig å få til både messer og fremo-treff årlig. Man må jo ikke nødvendigvis ha med fremo-dulrer på messene...
Når det gjelder trefftidspunktene er jo de egentlig redegjort for; verdt å merke seg er jo da at det er fremo-miljøet selv som heller legger treffene tett enn å legge dem til samme helg som andre messer eller utenlandske treff.
Stavanger Modelljernbaneklubb har f.eks. som en konsekvens av fremotreffene i år flyttet sin messe fra den tradisjonelle helgen og en uke frem for ikke å kollidere med Gardermotreffet.
Så noen blir i år å se både i Bergen, Larvik, Stavanger, Gardermoen og Kristiansand
Ellers har du rett i at det enkelte steder begynner bli såpass mange moduler at lokale treff blir lettere.
Modelljernbaneverket, region øst har i løpet av sommeren byttet tilholdssted og har som mål at så snart høstens treff er unnagjort så skal det monteres opp et kjørbart anlegg med 2 oppstillingsstasjoner, 3 andre stasjoner og 3 industrier på fri linje, og vi håper etter hvert på å kunne arrangere "minifremotreff" i vårt lokale.
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du foreslår altså en Fremo-standard som er basert på en avstemning?
|
|||
Svein S
|
|||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det å arrangere Fremo-treff er en hobby. Da får man slike treff som de som arrangerer treff vil ha. Hvis det er mange som vil ha nyere epoker, så kan de for eksempel stikke hodene sammen, og arrangere et eget treff. |
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og det er akkurat det som gjøres. Akkurat som de som ønsker et 50-tallstreff stikker sine hoder sammen og arrangerer et slikt Enkelt og greit |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
edit : Ellers er jeg enig med deg Svein,to treff tett etterhverandre er litt dumt......MJ-Norge er ikke stort, et høst,et vinter og et vår treff burde en vel klare å få til i steden for å ha 2 treff på høsten og 1 på våren... Edited by morten.h - 26 september 2009 at 11:22 |
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva er en dulr?
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
kan det være modul?
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det har vært nok vogner som passer med 1959 tidligere, men noen av de som eier disse deltar tydeligvis ikke i år, kanskje pga at to treff ligger tett på hverandre? Spørsmålet er om det å bestemme materiell ut fra en dato kun er å gjøre ting for snevert. Hvis man angav en epoke (tidsrom) i stedet, kunne det åpne for flere vogner. Hvis man for eksempel sa at treffet skulle gjenspeile en dag en gang mellom 1955 og 1965, så fikk man et ti-årsspenn man kunne forholde seg til. På meg virker det litt inkonsekvent at man er pinlig nøyaktig med å angi en dato som er styrende for valg av rullende materiell, mens man samtidig tillater bruk av el-lok uten at det er KL på (alle) modulene som er angitt som elektrifisert hovedlinje. Men det er nå min personlige mening. Et hyggelig og artig treff blir det sikkert likevel, om jeg for min del må sluke den kamelen. |
|||
Svein S
|
|||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Man må ha noen kompromisser, samtidig som man må sette grensen et sted.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Selvfølgelig. Og det er akkurat det jeg også går inn for ved å ikke være så strenge med datoen. Så spørsmålet er mer hvor det er viktig å kompromisse og hvor man ikke vil det. Så er det arrangørens rett til å sette rammene for et treff, så mine betraktninger er mer ment som et moment man kan vurdere for senere messers del. |
|||
Svein S
|
|||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
I Arendal har de operert med en tidsramme fra 1955 til 1975 uten at de har blitt nedrent av vogner av den grunn. Siste Arendalstreff hadde også mangel på godsvogner og under oppsummeringen etter treffet ble det henstilt til folk om å stille med minimum to vogner hver. Hvordan det var i Kristiansand sist treff vet jeg ikke, men jeg tror ikke de druknet i vogner der heller.
Tydeligvis skjer det ikke noe før det stilles krav. |
|||
Steinar
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva skal FREMO på messer?
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og når det gjelder personlige meninger om hva som går an, synes jeg det er like akseptabelt å se et elektrisk lok kjøre på en strekning uten (ferdig montert) KL-ledning som det er å se et damplok kjøre avgårde mens det "holder pusten" under hele treffet...
(Og dette er det nok OT fra meg om temaet "Lokomotiver og realisme".)
Edited by Lars Gjertsen - 26 september 2009 at 21:22 |
|||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
...eller så blir det litt mindre treff med færre deltagere i fremtiden.
|
|||
Steinar
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
er det kjangs for å få et treff i bergen utenom feks messen nå neste helg? jeg synnest at FREMO ser ganske interesangt ut, men siden jeg bare er 15 så vet vel alle her at en 15 årings økonomi ikke er så bra....og da er det ikke lett å dra til feks gardemoen fr å delta på treff. så om folk fra bergen gidder å være med å danne en fremo avd bergen så ville det vert knall!
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det har vel aldri vært så mange vogner som vi burde ha ut fra anleggets størrelse, men vi har jo klart oss. Men når vognparken er veldig skjevt fordelt så er vi sårbare om en av disse ikke kan komme et år.
Og selv om vi sikter oss inn på august 1959 så kan det hende at du ser noen kompromisser under trafikkspillet.
Det brukes jo på moderne treff, uten at det har hatt så veldig stort utslag på antall vogner der. Men det du nevner her er vel kanskje noe av den tankegangen som gjør at få stiller med vogner. Vi er normalt interessert i at folk stiller med noen vogner, tilpasset koblingene som brukes og omnummerert slik at de kan gli fritt inn i trafikkspillet. Så for de som ikke er spesielt interessert i å bruke TB hjemme, så invester i et par duplikater av vogner du har og konverter disse for eksklusivt Fremo bruk. Glem hele tanken på at man ikke vil konvertere eller borre i samlingen og kjøp et par dedikerte vogner. Noen plastvogner er ikke den største investeringen.
Kai
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ups! Skrivefeil. Det skal selvsagt være "for senere Fremo-treff sin del". |
|||
Svein S
|
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er fort gjort
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Et lite duste spørsmål fra en som er relativt fersk i FREMO.....er BM 88,BM 66 ,BM 64,BM 67 etc...fredet fra TB? det er jo rene motorvognsett,og det er for dyrt til å ikke få regelmessig "trim"..
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er vel bare å innse at noen synes TB-koblingene er topp mens andre synes det motsatte. Noen synes 1950-tallet og deromkring er det mest interessante, mens andre vil kjøre moderne. Så får de som er for det ene arrangere treff for sin favoritt og andre for sitt. De som vil leke samme lek får gjøre det, og andre leke med andre eller på et annet tidspunkt, framfor å gjøre alle treff like.
|
|||
Svein S
|
|||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |