Rundbane |
Post Reply |
Author | |
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 april 2008 at 14:48 |
Noen som trodde at det bare i MJ-verdenen man lager skinneovaler?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Litt "uniformt" og monotont landskap kanskje, men det viser i hvertfall at det finnes ett forbilde for alt!
Her er én til (jernbanen er markert med svart/hvit stipplet linje).
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Jon Einar
Tøft, men kansje litt kjedeligt å ha så mange vogner på en så liten rundbane, ser heller ikke ut som om toget kommer seg ut av sløyfa uten å måtte rygge MVH Espen |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Espen
Ja jeg såg også på det, men det ser ut som lokomotivene går "back to back" så når alle vognene er tømt så kobles vel bare lokene av og kjører til andre enden av toget, kobler til og kjører ut samme vei som det kom inn.
Edit: Nesten riktig, det står jo faktisk hvordan det gjøres hvis man ser litt ned på siden i kommentarfeltet Edited by jevistad - 15 april 2008 at 09:16 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg registrerer at det i andre tråder på forumet akkurat nå disskuteres interesse for amerikanske jernbaner, blant ikke de ikke typiske "amerikanske rallarne". Og det er kanskje til USA man må får å finne forbilder til "rundbaner". Dette er ingen oval, men er rundbane med relativ høy "spaghetti-faktor":
Mer om denne banen kan man lese her.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
USA ser tydeligvis ut til å være alle rundbaners hjemland. Denne her ser jo ut til å komme rett ut av Kalmbachs 101 Trackplans.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, men dette er tydeligvis et jernbanemuseum, og det gjelds liksom ikke som forbilde på ordinær jernbanedrift, synes nå jeg. De har sikkert hatt behov for å kunne kjøre med materiellet av publikumshensyn, og har de hatt plass til en sammenhengende strekning som man slipper å skifte kjørretning på, så forenkler det driften.
|
|
Svein S
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Siden du ikke spesifiserer at det er snakk om en modell, forutsetter jeg at det er jernbaner i 1:1 du mener. - Hva er det egentlige forbildet på "ordinær jernbanedrift" da?
Dette er ganske riktig ett jernbanemuseum som faktisk er i skala 1:1. - Altså er det her snakk om en virkelig jernbane, selv om den er konstruert i musealt øyemed, og kan således fungere som ett troverdig forbilde for modelljernbane med akkurat dette tema.
En museumsjernbane, eller ett jernbanemuseum i modell gjør at man blir utrolig fleksibel i forhold til det materiellet man vil benytte, da slike museer gjerne sammler inn alt som er interessant. På denne link kan man normalt se ett jernbanemuseum i modell (H0), hvor banen er en oval. - Altså, helt som i virkeligheten!
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Museumsdrift er museumsdrift og ikke ordinær jernbanedrift. Museer skal gjenskape en fortid som ikke er lenger. Det er mulig jeg er mer "snerpete" på dette enn andre, men for meg var dampdriften i Norge over i 1971, samme hvor mye flott arbeid det gjøres av NMT, KRB, GVB, UHB, NJM og Setesdalsbanen.
|
|
Svein S
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller hva med rundbanen ved Bronx Terminal?
I virkeligheten...
og i modell...
|
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wooooow..begge var utrolig tøffe. Litt av en jobb å bygge anlegg av Bronx terminal.Sporplanen var mildts sagt..spesiell.
|
|
Tut, tut.
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Om det er en mikro (sirkel-) rundbane, "Pizza" eller en slags svingskive blir kanskje ett definisjonsspørsmål; Men dette er ihvertfall en modell med forbilde fra virkeligheten, den går på skinner og er helt rund:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Mange av disse eksemplene i denne tråden er jo fra USA, men man trenger ikke dra lenger enn til nabolandet vårt i øst for å finne ovaler i 1:1.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet du hva dette er? Er det normalspor? Kurveradien er temmelig nøyaktig 100 meter i hvert fall. Det er ganske trangt til normalspor å være, men Bergen havnebane hadde vel 70 m noen steder. Det var derfordamplok type 15 ble til type 21 når Vossebanen skulle ha normalsporlok i 1904, for type 15 hadde for lang fast hjulstand til å klare 70 meters kurve. Den velkjente type 21 har derfor litt kortere hjulstand.
|
|
Svein S
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Dette er AB Stockholms Lokaltrafik (SL) sitt anlegg og verksted i Bro, og sporvidden er ganske riktig 1435mm. - Kurveradien er faktisk ennå litt trangere enn du oppgir, da radien er 90m. På denne pdf-filen kan ma lese mer, samt se en sporplan. Edited by Roger - 08 juli 2009 at 22:11 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |