Portalkrana i Egersund revet |
Post Reply |
Author | ||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 juni 2009 at 19:14 |
|
Denne type kran er vel noe av det mest typiske man kan tenke seg på en norsk jernbanestasjon.
Men denne (og sikkert de fleste andre) har ikke blitt brukt på årevis, og stålet i overgangen mellom fundament og mast var blitt rustent og dårlig. Så for å unngå at den deiset i bakken av seg selv før eller siden, så ble den revet.
Legger ut noen bilder i tilfelle det er noen som vil bygge den i modell.
Krana slik den stod i vinter.
Slik den fremstod når jeg passerte i dag.
Løpekatten, sporvidden er 600mm.
Drivmotor for løpekatten.
Mens vi var der dundret 5804 forbi i perfekt motlys
Gild redskap.
Det er Teigen avd. Egersund som hugger krana.
Delene lastes opp i en vekselkontainer og vil bli fraktet ut til "øyna".
Det mest logiske i mine øyne hadde vært at det den ble lastet opp i en Ealos, men den tiden er nok forbi
Til info så vil kranene på Gyland st. lide samme skjebne, så hvis man vil ha bilder så må man kjappe seg:
Men nå er det på tide å ut å feire jonsok, takk for oppmerksomheten
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fine bilder, Jon Einar - men akk så vemodig!
Jeg kan forstå at kranene med løpekatt forsvinner men "pyramidekranen" på Gyland er ikke så gammel. Etter det jeg husker, kom denne seint på 60-tallet i forbindelse med Sira-Kvina-utbyggingen for å kunne løfte spesialtransport til kraftutbyggingen i Tonstad Kraftverk. Dette er en kran for å løfte generatordeler og trafoer. Vegnettet ellers var ikke dimensjonert for slike tungtransporter. - Tviler på at så mye er utført i ettertid på småveiene fra E39 og til Gyland slik at de nå tåler belastningen?
|
||
grinda
Fremo og MjF medlem Joined: 24 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flotte bilder Jon Einar. Ja det er trist å se at slike detaljer forsvinner fra verden i skala 1:1. Stasjonsmiljøene rundtforbi blir fattiger når slike dataljer forsvinner. Men er det noen som vet om det finnes noen typetegninger av slike kraner?
Krana i paradis i Stavanger, var den heilt lik denne på Egersund? Vet du det Jon Einar?
Hilsen Erik K Edited by grinda - 23 juni 2009 at 22:35 |
||
Hilsen
Erik K |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
(Skulle gjerne hatt på konteinerkrana i Sandnes også)
Men jeg har fotografert og målt opp etter beste evne, så det blir nok en råd å lage noe som ligner
Krana i Paradis ligner litt i den ene enden, men har et noe større arbeidsområde i andre enden:
Edited by jevistad - 23 juni 2009 at 23:20 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Krana var ukjent for Sira-Kvina Kraftselskap når JBV henvendte seg dit, så de ser nok for seg andre metoder for få tunge kolli opp dit på i framtiden.
Statnett transport AS tar nok jobben, og transport på jernbanen forekommer nok, men tipper at omlastingen foregår på en annen måte i dag? Edited by jevistad - 23 juni 2009 at 23:11 |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dere må måle, folkens!
Skaff dere en liten notisbok og en 2 meter tomstokk. Det er ikke mange mål som er nødvendig. For denne portalkranen hadde det nesten vært nok med avstanden mellom føttene. I tillegg bør man ta bilder som er så "flate" som mulig. Dvs. rett forfra, bakfra og fra sidene på så langt hold som mulig. Poenget er å få tatt bildene uten å vippe kameraet oppover i det hele tatt, slik at man unngår perspektivisk forkorting (styrtende linjer). Sagt på en annen måte: billedplanet parallellt med motivet. Har man ett sikkert mål på et slikt bilde er det en smal sak å skalere det slik at bildet kan benyttes som en skalategning. Men ikke utsett dokumenteringsjobber, er det noe denne tråden bør lære oss så er det at i morgen kan det være for seint! Edited by Håvard H - 24 juni 2009 at 11:26 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har man ikke har annen mulighet, så kan styrtende linjer rettes opp i et godt billedbehandlingsprogram - innen rimelighetens grenser, selvfølgelig.
|
||
Svein S
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nesten ikke grenser for hvor styrtende linjene kan være og likevel rettes opp i feks. Photoshop eller gratisprogrammet GIMP. Problemet er at proporsjonene kan komme i ulage, dvs. at forholdet mellom vertikale og horisontale mål blir feil. I praksis er det ofte vanskelig å få målt høyden på feks. en vegg. Et knep kan være å måle høyde og bredde på et vindu i 1. etasje i tillegg til lengden. Ved hjelp av vindusmålene kan man så sjekke proporsjonene. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis du har en sikker avstand både vertikalt og horisontalt, så kan du korrigere for feil som oppstår ved proporsjonene kommer i ulage. Det er ikke lett, men det er mulig. Jeg har også sett at noen rette linjer krummes litt under visse forhold (vidvinkel? stor opprettingsgrad av styrtende linjer? linsefeil?) ved opprettingen av de styrtende linjene. Det var derfor jeg skrev "innen rimelighetens grenser".
|
||
Svein S
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har tatt en del vitale mål og mange bilder, så det skal la seg gjøre å lage en korrekt (nok) tegning av denne krana.
Den er 9meter mellom beina.
Høyden ser ut til å være ca. 9 meter også, men dette bør la seg beregne ut fra bildet.
Tårnene skrever 3,1 meter, men dette ser faktisk ut til være justerbart.
Legg merke til tannhjulene på skråstagene, også mulig det har noe med monteringen av krana å gjøre?
|
||
grinda
Fremo og MjF medlem Joined: 24 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med? Og når ble de satt opp?
Erik
ps forsatt synd de forsvinner fra stasjonsmiljøene.
Er noen fredet, foreslått fredet?
Fredet, er en god ting.....
|
||
Hilsen
Erik K |
||
steinkit
Viderekommen Joined: 21 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Trist den er fjernet. Bygger modell av Egersund stasjon så det kan se ut som jeg må fjerne min også
|
||
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController? |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tilsvarende kran her i Horten er skiltet med "største last 15 Tonn".
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det gjelder spørsmålet om når denne ble satt opp, så er det utført kvalifisert gjetning på "60-tallet.
Kan forøvrig opplyse om at jeg jobber med en Acad-tegning av denne krana. Edited by jevistad - 26 juni 2009 at 15:29 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Pyamidekrana" på Gyland var nok spesiell? Den er kun i stand til å løfte lasten rett opp og ikke sideveis. Derfor måtte vognen trekkes ut under hengende last.
Husker jeg ikke helt feil, så var det Brødrene Nygaard i Kristiansand som sto for alle tunglasttransporter til Sira-Kvina-utbyggingen? De hadde ikke stor nok mobilkran på den tiden. At kraftselskapet "ikke husker noe", er vel at folkene som var med er forlengst pensjonister (som meg)?
Det er sikkert mer effektiv transport de bruker i dag enn tog?
Dette var i den tiden da RV44 om Åna-Sira/Jøssingfjord var hovedvei mellom Stavanger og Kristiansand. Det som i dag er deler av E39 var da dårlig grusvei. Derfor jernbanetransport.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |