Dr. Hansen hugger til |
Post Reply |
Author | ||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 mai 2009 at 15:45 |
|
Dr. Hansen har tidligere svingt huggjernet over gamle moduler for å skape noe nytt, og i går slo han til igjen mot gamle modulkasser.
Mens policyen har vært å ikke begynne på nye prosjekt før de forrige er avsluttet fikk gårsdagens rykte om at en ny interessant godsvogn er på vei ut på markedet om kort tid Hansen til å svinge huggjernet over en modul fellesskapet overtok i fjor og som har stått lagret siden da.
Det blir ikke store endringene i forhold til den opprinnelige planen daværende bygger hadde med modulen (2 seksjoner), men litt endring i landskapet/sporet gjorde noen slag med huggjernet nødvendig i går.
Hva slags industri som dukker opp på sidesporet etter hvert kan dere få gjette på en stund
Eirik
Edited by eika - 21 mai 2009 at 15:46 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og jeg får vel ikke lov til å gjette tenker jeg?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Èn vogn? Var det ikke fire stk da?
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hvilke vogner da?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Brede
Viderekommen Joined: 04 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja det hørtes spennende ut! Siden du bygger om en modul for et rykte om en vogn som kommer.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gåte:
*Bokstavlitraen på vognene har vært mye brukt her i landet tidligere, men da på en litt annen vogn og til litt annen frakt.
*Det samme godsslaget har blitt fraktet her til lands tidligere, men da på/i en helt annen vogn som hadde en helt annen litra.
Kjør debatt
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det skal visst være mer enn bare et rykte ...
|
||
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by bergsagel - 25 mai 2009 at 16:41 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nok den her Hansen har bestilt
Edited by eika - 22 mai 2009 at 11:24 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå var jeg et øyeblikk redd for at fremo Norge hadde mistet sin sponplatefabrikk .... Kan jo gjette på at man vil ha bruk for et slikt bygg: Forøvrig er det litt ufint å rippe opp i det med fullføring av uferdige modulprosjekt |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nesten, Roar. Men det er fra samme produsent da. I tillegg har Karlsen lagt til, for egen regning, et par alu.siloer for å gjøre anlegget litt større.
Og så langt har han kommet på byggverket:
Sist gang ble vist at noe ble hugget vekk, nå er dette på vei opp igjen. Riktignok i litt annen utførelse. Hovedsporet på nedsiden av siloene skal gå igjennom en liten skjæring. Sporet/linjeføringen skal også korrigeres litt i forhold til tidligere, derfor er skinnegangen fjernet. Vi skal likevel la korken ligge, da det ikke mange mm det er snakk om. I går fikk jeg lagt til nesten hele den ene siden av skjæringa. Deretter gjenstår å bygge opp på den andre siden av sporet, hvor det nå kun er flatt:
Og som de fleste sikkert ser, så er det gips støpt ved hjelp av div. Woodland-former. Deretter ble de saget til passende biter og limt fast med gips.
Til sist kan jeg vise hva andre i vårt miljø bedriver tiden med i Horten:
Vogna er bygget opp av ikke mindre enn tre svenske Lima-vogner, samt litt bruk av styrèn, og skal etterhvert litreres som SJ BC2. En vanlig vogn i de grenseoverskridende nattogene. Og det er Lars Gj. som står bak dette lille vindunderet
Edited by J-I Hansen - 04 juni 2009 at 16:32 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fint prosjekt, må bare oppfordre andre til å lage moduler med sidespor på også hvis man absolutt ikke vil lage strekningsmoduler.
Hvis jeg husker rett så var vel dette sidesporet tiltenkt kornsilo av den forrige eieren også?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du husker rett.
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut som et trivelig opplegg!
Moduler med trafikkfunksjon får vi aldri nok av. Bygget vil vel ruve bra i omgivelsene... trengs neppe noe stasjonsskilt for å se hvor kornvognene skal hen. |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det er på høy tid den kommer, for nå er kornvognene på vei. Her passerer de Raastadvatn:
Med en passelig slerke tomvogner på kroken er ikke belastningen så alt for stor for en Di3:
Vel fremme på Falkensten kornsilo finner vi en Di5 som er i gang med å hente ut noen lastede vogner for å gjøre plass til de tomme:
Selve modulen har det ikke skjedd så mye med siden sist.. Det er lagt ut nye skinner, og siloen har fått 3-4 strøk med lakk. Nå mangler bare litt slitasjespor og smuss før den er klar til å limes helt sammen
Nå har modelljernbaneverket region øst nettopp tatt på seg et større oppdrag som trolig vil okkupere det meste av hobbytiden vår i juli, så vi får se hva vi rekker å gjøre med silomodulen videre utover sommeren. Håpet er at den skal være såpass representabel landskapsmessig at vi kan ha den med til Kristiansand.
Ellers er det gledelig å endelig ha fått på plass kornvognene som til tross for sin utenlandske opprinnelse gjør seg godt på et moderne norsk treff siden hele 22 slike vogner ble leid inn rundt år 2000. Hansen har jo en del norske fra før, og var veldig geart på å få disse vognene og for å kunne utøke korntrafikken på fremtidige norske treff. Faktisk var han så ivrig at han, Tynset"n og jeg tilbragte flere timer på Elverum for et par år siden for å måle og fotografere forbildet fra alle kanter for å gi produsenten et best mulig grunnlag for produksjonen av modellen:
Eirik
Edited by eika - 17 juni 2009 at 00:39 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Apropos fantasifulle sendere/mottakere, "Falkensten kornsilo"???
Stilig, kornvognene ser ut til å ha hjul med RP25 flenser, stemmer det?
Ser forøvrig ut til at det er en del pollen på Råstad i år Edited by jevistad - 18 juni 2009 at 13:17 |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |