Print Page | Close Window

Dr. Hansen hugger til

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4503
Printed Date: 26 juni 2024 at 19:18
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dr. Hansen hugger til
Posted By: eika
Subject: Dr. Hansen hugger til
Date Posted: 21 mai 2009 at 15:45
Dr. Hansen har tidligere svingt huggjernet over gamle moduler for å skape noe nytt, og i går slo han til igjen mot gamle modulkasser.
 
Mens policyen har vært å ikke begynne på nye prosjekt før de forrige er avsluttet fikk gårsdagens rykte om at en ny interessant godsvogn er på vei ut på markedet om kort tid Hansen til å svinge huggjernet over en modul fellesskapet overtok i fjor og som har stått lagret siden da.
 
Det blir ikke store endringene i forhold til den opprinnelige planen daværende bygger hadde med modulen (2 seksjoner), men litt endring i landskapet/sporet gjorde noen slag med huggjernet nødvendig i går.
 
Hva slags industri som dukker opp på sidesporet etter hvert kan dere få gjette på en stundWink
 
 
 
Eirik
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 mai 2009 at 17:02
Og jeg får vel ikke lov til å gjette tenker jeg?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 mai 2009 at 18:33
Originally posted by eika eika wrote:

 
"... gårsdagens rykte om at en ny interessant godsvogn er på vei ut på markedet om kort tid ..."
 
 
Èn vogn? Var det ikke fire stk da? Wink


Posted By: Stian
Date Posted: 21 mai 2009 at 20:08
hvilke vogner da?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Brede
Date Posted: 21 mai 2009 at 20:33
Ja det hørtes spennende ut! Siden du bygger om en modul for et rykte om en vogn som kommer.


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 mai 2009 at 20:55
Originally posted by Stian Stian wrote:

hvilke vogner da?
 
 
Gåte:
 
*Bokstavlitraen på vognene har vært mye brukt her i landet tidligere, men da på en litt annen vogn og til litt annen frakt.
 
*Det samme godsslaget har blitt fraktet her til lands tidligere, men da på/i en helt annen vogn som hadde en helt annen litra.
 
 
Kjør debattSmile


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 mai 2009 at 20:56
Originally posted by Brede Brede wrote:

Ja det hørtes spennende ut! Siden du bygger om en modul for et rykte om en vogn som kommer.
 
 
Det skal visst være mer enn bare et rykte ... Smile


Posted By: bergsagel
Date Posted: 21 mai 2009 at 21:00
Clap


Posted By: eika
Date Posted: 21 mai 2009 at 23:01
Det er nok den her Hansen har bestiltWink
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4504 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4504
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Oar"n
Date Posted: 22 mai 2009 at 16:00
Originally posted by eika eika wrote:

Mens policyen har vært å ikke begynne på nye prosjekt før de forrige er avsluttet fikk gårsdagens rykte om at en ny interessant godsvogn er på vei ut på markedet om kort tid Hansen til å svinge huggjernet over en modul fellesskapet overtok i fjor og som har stått lagret siden da.
 

Hva slags industri som dukker opp på sidesporet etter hvert kan dere få gjette på en stundWink
 
 
Eirik
 


Nå var jeg et øyeblikk redd for at fremo Norge hadde mistet sin sponplatefabrikk ....Confused  
 
Kan jo gjette på at man vil ha bruk for http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3997&osCsid=b525097bbe668caafb8f0e19ff4e3aa0 - et slikt bygg:

Forøvrig er det litt ufint å rippe opp i det med fullføring av uferdige modulprosjektEmbarrassed


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 04 juni 2009 at 16:32
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

 
Kan jo gjette på at man vil ha bruk for http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3997&osCsid=b525097bbe668caafb8f0e19ff4e3aa0 - et slikt bygg:
 
 
Nesten, Roar. Men det er fra samme produsent da. I tillegg har Karlsen lagt til, for egen regning, et par alu.siloer for å gjøre anlegget litt større.
 
Og så langt har han kommet på byggverket:
 
 
 
Sist gang ble vist at noe ble hugget vekk, nå er dette på vei opp igjen. Riktignok i litt annen utførelse. Hovedsporet på nedsiden av siloene skal gå igjennom en liten skjæring. Sporet/linjeføringen skal også korrigeres litt i forhold til tidligere, derfor er skinnegangen fjernet. Vi skal likevel la korken ligge, da det ikke mange mm det er snakk om. I går fikk jeg lagt til nesten hele den ene siden av skjæringa. Deretter gjenstår å bygge opp på den andre siden av sporet, hvor det nå kun er flatt:
 
 
 
Og som de fleste sikkert ser, så er det gips støpt ved hjelp av div. Woodland-former. Deretter ble de saget til passende biter og limt fast med gips.
 
 
Til sist kan jeg vise hva andre i vårt miljø bedriver tiden med i Horten:
 
 
Vogna er bygget opp av ikke mindre enn tre svenske Lima-vogner, samt litt bruk av styrèn, og skal etterhvert litreres som SJ BC2. En vanlig vogn i de grenseoverskridende nattogene. Og det er Lars Gj. som står bak dette lille vindunderetClap
 
 
 


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 juni 2009 at 17:13
Fint prosjekt, må bare oppfordre andre til å lage moduler med sidespor på også hvis man absolutt ikke vil lage strekningsmoduler.
 
Hvis jeg husker rett så var vel dette sidesporet tiltenkt kornsilo av den forrige eieren også?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 04 juni 2009 at 17:48
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hvis jeg husker rett så var vel dette sidesporet tiltenkt kornsilo av den forrige eieren også?
 
Du husker rett.
 
http://www.modelljernbaneverket.no/content/view/5/11/ - http://www.modelljernbaneverket.no/content/view/5/11/


Posted By: Oar"n
Date Posted: 05 juni 2009 at 00:29
Ser ut som et trivelig opplegg!
Moduler med trafikkfunksjon får vi aldri nok av.  Bygget vil vel ruve bra i omgivelsene...   trengs neppe noe stasjonsskilt for å se hvor kornvognene skal henBig%20smile.


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: eika
Date Posted: 17 juni 2009 at 00:19
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Ser ut som et trivelig opplegg!
Moduler med trafikkfunksjon får vi aldri nok av.  Bygget vil vel ruve bra i omgivelsene...   trengs neppe noe stasjonsskilt for å se hvor kornvognene skal henBig%20smile.
Vil først bare få henge meg på Roar og Jon Einars kommentarer: Sidespor er mangelvare på treffene. Med flere sidespor av realistisk størrelse (Les: sidespor hvor industrien ser større ut enn godsvognene som skal lastes/losses...) så blir det mulig å få til flere skiftende godstog underveis og behovet for å frakte vogner fra oppstillingsstasjon til oppstillingsstasjon for å fylle opp togene minker. I tillegg så gir det et vesentlig mer realistisk treff enn man har med enkelte av dagens fantasifulle frakter og godsmottagere/sendere...Wink
På tale om navn så blir det nye navnet på denne industrien "Falkensten kornsilo"
 
Og det er på høy tid den kommer, for nå er kornvognene på vei. Her passerer de Raastadvatn:
 
 
Med en passelig slerke tomvogner på kroken er ikke belastningen så alt for stor for en Di3:
 
 
Vel fremme på Falkensten kornsilo finner vi en Di5 som er i gang med å hente ut noen lastede vogner for å gjøre plass til de tomme:
 
 
Selve modulen har det ikke skjedd så mye med siden sist.. Det er lagt ut nye skinner, og siloen har fått 3-4 strøk med lakk. Nå mangler bare litt slitasjespor og smuss før den er klar til å limes helt sammenSmile
 
Nå har modelljernbaneverket region øst nettopp tatt på seg et større oppdrag som trolig vil okkupere det meste av hobbytiden vår i juli, så vi får se hva vi rekker å gjøre med silomodulen videre utover sommeren. Håpet er at den skal være såpass representabel landskapsmessig at vi kan ha den med til Kristiansand.
 
Ellers er det gledelig å endelig ha fått på plass kornvognene som til tross for sin utenlandske opprinnelse gjør seg godt på et moderne norsk treff siden hele 22 slike vogner ble leid inn rundt år 2000. Hansen har jo en del norske fra før, og var veldig geart på å få disse vognene og for å kunne utøke korntrafikken på fremtidige norske treff. Faktisk var han så ivrig at han, Tynset"n og jeg tilbragte flere timer på Elverum for et par år siden for å måle og fotografere forbildet fra alle kanter for å gi produsenten et best mulig grunnlag for produksjonen av modellen:
 
 
Eirik
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 18 juni 2009 at 13:16
Originally posted by eika eika wrote:

I tillegg så gir det et vesentlig mer realistisk treff enn man har med enkelte av dagens fantasifulle frakter og godsmottagere/sendere...Wink
På tale om navn så blir det nye navnet på denne industrien "Falkensten kornsilo"
 
Apropos fantasifulle sendere/mottakere, "Falkensten kornsilo"???Angry 
 
Originally posted by eika eika wrote:

Og det er på høy tid den kommer, for nå er kornvognene på vei. Her passerer de Raastadvatn:
 
 
Med en passelig slerke tomvogner på kroken er ikke belastningen så alt for stor for en Di3:
 
 
 
 
 
Stilig, kornvognene ser ut til å ha hjul med RP25 flenser, stemmer det?
 
Ser forøvrig ut til at det er en del pollen på Råstad i årLOL


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net