Byggeblogg, Salten MJ klubb |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 februar 2009 at 22:12 |
||
Onsdag 13/5-09
Kreativiteten strålte! Gårsdagens møte var med den harde kjerne, Sven og undertegnede. Vi bestemte oss for å starte en time tidligere for å se om vi fikk gjort noe mere og det funket veldig bra! Vi fikk lagt på litt mere gips og forandret litt på terenget, "plantet gress" og male skinner. Nå begynner vi nærme oss en slutt for de første to modulene. Vi tok også kontakt med Toggruppe Helgeland. Her er noen bilder Sven tok på den obligatoriske "photo-shooten". Onsdag 4/3-09 Kort møte Idag har vi mest beundret hva vi har gjort på "fritiden". Det var bare Sven og jeg som var der. Dog fikk vi telefon fra en av gutta på Fauske. Sven har fortsatt og legge gips og har gjort et spennde forarbeid med vannet. Det skal bli spennende å se hvor dette ender. Undertegnede har jobbet med å bygge hus og plantet litt mere gress. Mandag 23/2-09 Ingen bilder Mandagen jobbet Sven med å legge gips og stifte fast mere "myggnetting" fra Faller. Hans Jacob hadde fått sin lille sving sammen og jeg hjalp han med det elektriske. Ingen av oss hadde med kamera, men det ble tatt en del bilder med mobiler. Vi må bare få over dem på pc´n. Onsdag 18/2-09 Mest prat... En litt sein oppdatering men her kommer den. Det var Sven, Hans-Jacob og undertegnede som møtte opp. Én til! Yes! Fortsetter dette så blir vi jo mange til slutt! Hans-Jacob hadde ikke bil så han hadde ikke tatt med seg sin modul så det ble mest planlegging. Vi bestemte oss for å bygge Oteråga kryssingsspor og noe av strekningen videre mot Fauske. Det vil bli en selektiv komprimert strekning som i virkligheten er 1,5 km men som i modell blir rundt 5-6 m trur vi. Sven hadde jobbet hjemme med å sage profil og malt modulkassen, og driver med å sage ut riksveien i kryssfiner. Undertegnede hadde ikke gjort noe siden modulen hadde stått i lokalet. Litt gress var alt som ble "plantert" i løpet av kvelden. Her er noen bilder som Sven tok. Her ser vi undergangen ved "Vågan" fra sjøsiden. Onsdag 4/2-09 Den spede start. Ikveld hadde endelig vi i Salten MJ klubb vår første byggekveld. Vi var ikke mange som møtte opp. Faktisk bare undertegnede og Sven. Sven hadde bygget sammen sin første Fremo-modul "trehvitt" og jeg har kommet litt lenger med min på forhånd. Vi monterte skinner og koblet det elektriske på Svens modul og fikk prøvekjørt den sammen med undertegnedes. Så mye arbeid på den andre modulen ble det ikke. Kun litt gress ble limt på, men man kan jo ikke være på to steder hver gang. Sven har akkurat kuttet skinnene og undertegnede planter gress. Klart for første prøvekjøring! Alt fungerte! Edited by Claes Lislerud - 14 mai 2009 at 22:02 |
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da er det bare å gratulere med nystartet klubb!
|
|||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vil følge i Dr. Jevistad sine spor og gratulere med oppstart av Salten MJ. Og enda bedre er det jo at det er Fremo det går i
|
|||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Gratulerer "gutter".
Likte den skjæringa som Nohaben smyger seg gjennom...
|
|||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Grattis Claes...
|
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ser jeg korrekt hvis jeg syns det ser ut som noen har vært litt kjappe til å sette i gang landskapsarbeidet på den grønne modulen, og faktisk har laget landskap helt ut til endene uten å skjære ned finerplaten i fronten/ryggen til samme høyde som endestykkene ? Det er litt vanskelig å se ut fra bildene, men jeg får et inntrykk av at hverken front eller bakkant er kappet ned noe som helst fra byggesettets medfølgende størrelse? Den hvite ser ut til å være like høy, men siden man jo ikke har fått landskap på den ennå vil det trolig være lettere å gå over den med stikksaga og lage en terrengprofil bortover sidene som matcher høyden på endestykket når man kommer til enden
...Og når jeg så har fått luftet min nysjerrighet så kan jeg ikke annet enn å henge meg på gratulantene ovenfor
Likte forresten plasseringen av bananpluggene. Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før...
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
hjp
Fremo og MjF medlem Joined: 20 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Grattis Sven og Claes for å komme igang, er med neste gang.
|
|||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du har så rett så rett Eirik.
Undertegnede ble litt vel ivrig....
Ellers takk til alle som har svart!
|
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
odin11
Veteran Joined: 16 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 112 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bra Norge trenger flere mj-klubber [:Y:]
|
|||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja, odin. Kansje vi skal starte Sande-Svelvik MJ-Klubb og holde på i Bryggerhuset? Ser fint ut dette. Hvor ligger Salten forresten? |
|||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei!
Salten ligger i området rundt Bodø.
Går dere med tanker om å starte egen modelljernbaneklubb, kan dere jo gjøre som "Gutta" i Salten Mj-Klubb; - Å få MjF til å legge ut en annonse for dere på hjemmesiden sin, slik som denne.
Uansett var det hyggelig å se at dette initiativet resulterte i noe konkret, Claes!
Gratulerer og lykke til!
Edited by Roger - 05 februar 2009 at 16:26 |
|||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Var ment som en spøk. Kan tenke meg ansiktet til bestemor på gården om vi begynner med noe slikt på brygger huset... Huff og huff |
|||
odin11
Veteran Joined: 16 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 112 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
vi skall ikke drepe dama [:P]
Edited by odin11 - 05 februar 2009 at 16:48 |
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
Oppdatert
|
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
Oppdatert
|
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
hvor fikk dere tak i de hvite planke tingene til og scratch bygge hus?
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Gratulerer med KLUBB gutter
|
|||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hobbyland har slike Stian, ellers så har vi noen slike plater på klubben også. Er Evergreen som har slike
|
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja det stemmer det, Svein. Det er Evergreen Plasticard jeg har brukt.
|
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
AleksanderB
Medlem i MJF Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ellers har Lokstallen hobby godt utvalg av styren produkter.
Graulerer med ny MJ klubb gutter, flotte moduler dere lager!
Norges nordligste MJ klubb?? Edited by AleksanderB - 05 mars 2009 at 20:56 |
|||
Hilsen Aleksander
|
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bloggen oppdatert
|
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tester om denne bilde opplastingen fungerer. Idag var vi 4 stk på møtet. Vi bygget det største anlegget hittil her oppe!!! En milepæl. Vi bestemte oss for å jobbe i garasjen siden undertegnede hadde bilen smekkfull av moduler, verktøy og +++ Vi bestemte oss for å kjøre på steinhard for å virkelig finne et permanent sted å være. Idag brukte vi nærmere 1,5 time på å rigge opp og ned. Med inlagt kaffepause ble det det en liten time jobbing... Jan og Hans-Jacob hadde under dagen bygget den første seksjonskassen til Oteråga krysningsspor. Meget bra jobba! De fikk planlagt veien videre, bokstavelig talt, for neste seksjon. Sven fikk ikke gjort så mye idag, han måtte hjelpe en å få start på bilen sin... Undertegnede loddet kabler og boret hull til et par spor på den nye skyggestasjonen "Fiplingdal". |
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
En aldrig så liten oppdatering om hva som har og skjer her oppe i nord. Nå er vi snart oppe i 15 meter med moduler! Modulkassene til Oteråga er mer eller mindre klare. Nå håper vi bare at forsvaret får det som de vil og får togstopp der så vi slipper å bare ha det som kryssningspor. (Oppslag i Avisa Nordland papirutgaven på fredag)
Undertegnede ballasterte skjæringen. Det gjorde mye! Sven malte hav. Utrulig vanskelig jobb å få det til. Forslag til forbedringer mottaes med takk. Min hjemmelagde "Grass Master" gjør en brukbar jobb. 4 av 6-7 modulene som er kjørbare nå. Fiplingdal lengst bort fra kameraet, Svens undergang å undertegnedes skjæring og fylling. Nå begynner lokalet vårt bli seriøst smått. Jakten etter ny er i full gang. |
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei!
Fra den vinkelen dette bilde er tatt, synes jeg egentlig at den metoden dere har benyttet allerede gir ett troverdig inntrykk av (klart sjø-) vann. Hvilken metode har dere benyttet?
Søker man på "vann" på forumet, skulle det dukke opp en del tråder som omhandler temaet. Ellers kan man jo la seg inspirere på disse linkene:
|
|||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er dette vi vil prøve å gjenskape, dog litt komprimert.
Bildeutsnitt fra kart.salten.no |
|||
Modellhilsen
Claes |
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
På min hjemmeside har jeg beskrevet fremgangsmåten jeg brukte for å lage vann på Grimstad stasjon. Hvis dere liker utseendet på denne varianten, så er den iallefall meget lett å få til.
http://grimstadline.blogspot.com/2009/02/water-part-i.html Edited by Mr Bridger - 30 august 2009 at 23:48 |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg synes vann og bølger så meget troverdige ut!
Legg gjerne ut oppskriften på hvordan det er gjort
Men det kunne kanskje vært litt skum eller rotete overflate der bølgene treffer fjæresteinene? Edited by jevistad - 31 august 2009 at 15:41 |
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
I feel your pain... Likevel pøser jeg på med kritikk: Pleier ikke bølger å bryte temmelig parallellt med strandlinja? Bølgene deres kommer temmelig diagonalt. Men de ser ikke så dumme ut! |
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kanskje akkurat den siste meteren før de treffer land.
Selestranden i Klepp
Det varierer sikker med lokale forhold, men hvis man zoomer litt ut i kartet som Claes linker til så synes det som den dominerende bølgeretningen er på skrå.
Edited by jevistad - 31 august 2009 at 16:12 |
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har da alltid trodd at bølgenes retning er avhengig av vinden og ikke av strandlinjen. Petter |
|||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |