MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hvilke strømavtakere er dette?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilke strømavtakere er dette?

Post Reply Post Reply
Author
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilke strømavtakere er dette?
    Posted: 04 januar 2009 at 18:41
Riktig god søndagskveld godt folk!

Jeg har nå tilsammen 5 El16 lok på mitt digitale anlegg. Jeg har luftledninger på en del av annlegget, og prøver å bruke strømavtakerne på lokene mine så sant det lar seg gjøre... Dette er ikke alltid like lett...

Av de 5 16-lokene har jeg kun ett som jeg kan bruke strømavtakerne på, 2213. De ser slik ut:

Jeg lurer fælt på om noen kjenner igjen denne typen strømavtakere, gjerne tilogmed hvilken produsent det er, varenummer?

Jeg skal såklart ikke ha ettbensavtakere på alle lokene, men vi begynner i det små... :)

MvH
Thomas Olsen
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 13:31
Hei!

Det du har her er en Märklin pantograf. Nummeret kan jeg ikke hjelpe deg med men det er den som sitter på El18. Det er ikke tilrådelig å bruke pantografer til strømopptak på digitale anlegg, men til kosmetisk bruk er det selvfølgelig OK.

MVH, Tom

Edited by rosenblad - 05 januar 2009 at 13:34
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 14:05
Åssen ser"u sånnt me" én gang ... ? Wink

Ellers er det (dersom noen er i tvil om det Embarrassed) det som er over den H-formede foten som er en Märklin enhetsstrømopptaker med nr 644240
.. i følge delelista til mitt 34635 ...
Bjørn Egil
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 16:12
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!

Det du har her er en Märklin pantograf. Nummeret kan jeg ikke hjelpe deg med men det er den som sitter på El18. Det er ikke tilrådelig å bruke pantografer til strømopptak på digitale anlegg, men til kosmetisk bruk er det selvfølgelig OK.

MVH, Tom

Hvorfor i alle dager er det ikke tilrådelig? Jeg bruker både stromavtaker og slepesko, fungerer så fint som bare det! :)

Takk for svarene forøvrig, da er det håp da! :)

Edited by Per-Inge-2613 - 05 januar 2009 at 16:17
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 18:42
Det er mange som har fått problemer når de kjører digital signaler via kjøreledningen. Jeg har ikke målt selv med en logikk analysator, men jeg vil tro at de korte glimtene som oppstår når pantografen går langs kjøretråden kan være nok til å forstyrre digital signalen og gi bit feil i protokollen. Men, det er bare å prøve kansje det fungerer.

En bedre løsning vil trolig være å se om du får det til å fungere ved å kjøre analogt signal på kjøretråden og digitalt vi skinnene. Da får du også en mulighet til å kjøre analoge elektrolok på anlegget.
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 19:24
Hvorfor ksulle jeg nå gjøre det når det fungerer utmerket å bruke kjøretråden..? Hos oss så fungerer det å bruke luftledning sammenkoblet med slepesko så bra som bare det :)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 22:06
Om jeg husker korrekt så var dette med digital og kjøreledning en advarsel som dukket opp i digitlens spede barndom, og som hadde mest med likestrømstogene å gjøre. Historien slik jeg mener å huske den er som følger:

Når man kjører likestøm på digital via kontaktledningen så henter man ene polen i ene ledningen, mens andre polen kommer fra den ene skinnen. Ved å kjøre gjennom en vendesløyfe ville man sende returstrømmen ut gjennom motsatt skinne, og i en gitt uheldig situasjon i det man krysser fra et boosterområde til et annet så kunne man risikere å få dobbelt spenning på dekoderen om ikke fasene var korrekte.

Siden Märklin jo bruker begge skinneprofiler som felles så vil naturlig nok ikke samme problematikken oppstå på den måten der.

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 22:46
Nei, man skulle ikke tro det spiller noen rolle om strømavtageren sitter over eller under loket.

Petter Wink
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 10:55
Hei!

Jeg skjønner ikke vitsen med denne diskusjonen. Med 9999 adresser kan ikke jeg se problemet!Wink

MVH, Tom

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 13:48
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!

Jeg skjønner ikke vitsen med denne diskusjonen. Med 9999 adresser kan ikke jeg se problemet!Wink

MVH, Tom

Jeg vet svært lite om digital drift, men snuser litt på det, så derfor litt nysgjerrig.

Her skriver du at grunnen til ikke å bruke KL er at man har 9999 adresser tilgjengelig "i" strømskinna. Men lenger opp skriver du "Det er ikke tilrådelig å bruke pantografer til strømopptak på digitale anlegg,". Går da tilrådeligheten på at det ikke er teknisk tilrådelig, eller at det ikke er nødvendig? Det er nemlig to forskjellige ting.

Når du skrev at det ikke var tilrådelig, lurte jeg kanskje på om det hadde noe med at strømopptak gjennom KL kunne feile oftere enn gjennom slepesko. Ved 1:1 snakker man jo om at strømavtageren kan få fraslag fra tråden, med lysbue som følge. Det er vel ikke mye lysbue å satse på med de spenningene man har på MJ, men så vidt jeg har forstått kan digitalkontrolle falle bort ved problemer med elektrisk kontakt mellom spor(/KL) og lokomotiv?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 14:35
Det skulle ikke være noe teknisk i veien for å ha "levende kontaktledning" og digitaldrift, rent prinsippielt.
Det å blande inn en kombinasjon av digitaldrift med kjøreledning og analog 2-skinnedrift kan lett forårsake overspenningen som eika nevner over. Samme kan man risikere ved overgang mellom boosteravsnitt som ikke er helt fasesynkrone. Dette vil imidlertid gi begrensninger og risiko som er unødvendig om man velger digitaldrift via skinnene.

Utfordringene med digital kontaktledning er vendesløyfedrift og blandet drift mellom el.lok og andre lok som ikke har strømavtaker. - Her må el.loket hele tiden gå samme vei og kan ikke snues via vendesløyfe eller skive da kun ene skinnen og kontaktledningen utgjør de 2 poler som er nødvendig. Den andre skinnen vil ha samme polaritet som kontaktledningen. - Man kan selvfølgelig bygge lokene om til "Märklin-standard" med uisolerte hjul og fjerne slepeskoen på el.lok, men "standard" vil det ikke være.

En annen utfordring er driftssikkerhet. Godt strømopptak er meget viktig på lok som kjøres digitalt. Med kun ett eller to punkter som ligger an mot kontaktledningen, blir dette langt dårligere enn 4 hjul med strømopptak.

De fleste digitalsystem har en syklisk repeterende protokoll. Dette setter en del begrensninger på hvor mange lok som kan være på banen samtidig. Derfor har de mest avanserte system en mulighet til å slå av den sykliske repetering av kommandoer og bare sende ut kommando til et lok når det er endringer i kommandoen.
Dette vil forårsake at om dekoderen ikke er i stand til å lagre siste kommando (som de fleste dekodere), vil loket stoppe opp til man f.eks. justerer farten om det oppstår kontaktproblemer.

Edited by Kjell H. - 06 januar 2009 at 14:38
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 21:43
Hei Svein!

Det er ikke teknisk tilrådelig å bruke pantografer til strømopptak på digitale anlegg, som Kjell forklarer meget bra. Med 9999 adresser er det absolutt ikke en nødvendig diskusjon heller, da det er mer enn nok plass i kjøreskinnene! Du må jo velge adressen uansett, så hvorfor skille mellom skinner og kjøretråd? Dette blir rett og slett for dumt!

MVH, Tom

Roco Z21, British OO
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 22:41
Jeg kjører digitalt med Märklin-skinner og skal også ha kontaktledning til mine el-lok.

Men jeg har etter mine erfaringer med digital-driften sett at det er uheldig med dårlig strømopptak spesielt for lyd-dekodere. De liker dårlig små strømbrudd som det gjerne blir med bare strømopptak via kjøreledningene.

Men, jeg tror ikke det burde være nødvendig med BÅDE strømopptak via punktkontaktene OG kjøreledningen. Det krever jo kontaktledning også i tunnelene, og det blir jo unødvendige kostnader.
Jeg lar strømavtakerne løpe fritt inne i tunnelene, og lar de heller få kjøreledning ute på de åpne strekningene.
Jeg kan derfor ikke skjønne hvorfor jeg skal sette spenning på kjøreledningene - det blir jo bare masse ekstra å passe på ved seksjonsskillene ved bl.a. boosterskillene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 23:05
Originally posted by ses ses wrote:

Når du skrev at det ikke var tilrådelig, lurte jeg kanskje på om det hadde noe med at strømopptak gjennom KL kunne feile oftere enn gjennom slepesko. Ved 1:1 snakker man jo om at strømavtageren kan få fraslag fra tråden, med lysbue som følge. Det er vel ikke mye lysbue å satse på med de spenningene man har på MJ, men så vidt jeg har forstått kan digitalkontrolle falle bort ved problemer med elektrisk kontakt mellom spor(/KL) og lokomotiv?

Svein, jeg har hørt om lokhjul som har blitt sveiset fast til skinnene etter en kortslutning på anlegg med digital styring.
Det kan gå ganske mye strøm ved en kortslutning.
Jeg har faktisk selv sett "blålyset" (lysbuen?) ved et hjul ved kortslutning på anlegget.
Så dette skal man nok ikke kimse av.

Det må da være mye enklere hvis man skal kjøre digitalt å gjøre som KjellAn og la kontaktledningen være dummy.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 07:40
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

...... jeg har hørt om lokhjul som har blitt sveiset fast til skinnene etter en kortslutning på anlegg med digital styring.
Det kan gå ganske mye strøm ved en kortslutning.
Jeg har faktisk selv sett "blålyset" (lysbuen?) ved et hjul ved kortslutning på anlegget........

Da er vi inne på en annen diskusjon om kortslutningsnivå og effekt i boosterkretser.
Jeg har tidligere advart om å ha mer max.strøm pr. sporavsnitt enn 2-3 A, nettopp for å unngå slikt "kostbart fyrverkeri". Det er ikke tilfeldig at det er i dette område max. strøm ligger på boostere fra de større leverandørene. For storskala er dette anderledes. Her kan og må  man øke strømbegrensingen. Et digitalsystem vil alltid kjøre max.strøm den kan levere ut i en kortslutning, før strømmen blir regulert ned til max. effektivverdi.
Derfor kan strøm i kortsluttningsøyeblikket bli langt høyere enn det som er oppgitt for boosteren. Her er tildels store variasjoner mellom leverandørene og dette er avhengig av hvordan boosteren er konstruert.

Årsaken til at det "må være slik", er at boosteren skal tollerere den kortvarige kortsluttning som oppstår ifm. vendesløyfedrift og kortvarige strømtopper fra opplading av kondensatorer i dekodere under oppstart og ved kontaktproblemer uten at dette oppfattes som kortslutning og boosteren kobler ut.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 12:24
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har tidligere advart om å ha mer max.strøm pr. sporavsnitt enn 2-3 A, nettopp for å unngå slikt "kostbart fyrverkeri".

Som du skriver er dette egentlig en helt annen diskusjon, men jeg har opplevd dette problemet i N-skala med en analog kjørekontroller på 1 A og. Der smeltet svillene i vekselen toget sto i slik at sporvidden krympet...

Så om digitalboosteren gir ut 2, 3 eller 5 A spiller egentlig ingen rolle, da selv de minste boosterene på 2A mest sansynlig vil kunne forårsake samme skader som en på 5A.

Men - dette problemet vil jo kun oppstå dersom brukeren er direkte uoppmerksom og ikke har oversikt over hva vedkommende kjører av tog, så å handle utstyr ut fra muligheten for en slik situasjon blir som å måtte tenke seg om for å finne ut "hvor uoppmerksom er jeg vanligvis?" For å forårsake en situasjon må du jo sette et tog i bevegelse, kjøre det inn i en sporveksel som ligger feil vei og dermed forårsaker kortslutning og så glemme eller ikke merke at toget står der, og kanskje gå fra toget i den stillingen med anlegget påslått en stund. Jeg vil tro den statistiske sjansen for at dette skjer er relativt liten, selv om jeg jo har opplevd det i klubben her i Horten.

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
mephizto View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mephizto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 00:03
Ser dere diskuterer strømopptak av kjøreledning, eller kontaktledning som det egentlig heter iflg JBV/NSB. Min erfaring er at noen lok nøkker en del ved bruk av kontaktledninger og digitaldrift. Så mitt råd er. Bruk slepeskoen på digital, og bruk kontaktledningene til analogdrift på el lok. Noe av nøkkingne kan dog bli borte om man pusser pantografen etc.
Have a nice day on rails
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 01:05
Nå må jeg nesten skrive her igjen.. Jeg spurte kun om noen visste noe om strømavtakeren, og her begynner folk å diskutere hvorvidt det er gunstig å bruke luftledninger på digital? Kunne dere ikke tatt det i en egen tråd da?

Jeg bruker det på mitt annlegg, i tillegg til slepskoen da disse to er koblet sammen, og har MYE bedre strømoptak og er veldig fornøyd med det, uansett hva andre mener....
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 02:13
Strømavtakeren er ikke helt norsk. På de norske togene er det en liten "bøyle" nederst. Rocos El 18 har dette, og bør evt. kunne bestilles som reservedel hvis du vil ha tak i noen ekstra. Mulig også Sommerfelt har slike i sitt sortiment, men det er viktig at de har denne "bøylen" som er karakteristisk.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.