MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo signaler

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo signaler
    Posted: 11 mai 2008 at 19:31
Det kommende Kristiansandstreffet skal som kjent være i moderne epoke og i større format enn vanlig.   Jeg synes dette er anledningen til å foreslå at vi nå for alvor innfører bruk av lyssignaler.
Skal man først drive forbildetro jernbanedrift med stor mengde vognskift så kommer man ikke utenom signaler i skifteavstand fra stasjonen.
 
I Kristiansandsklubben kommer vi nå til å innføre følgende system:
-   Vi utstyrer de signalene vi har/bygger med en 3-4 cm høy sokkel som passer i tilsvarende rør i moduler.  Ledningene fra signalet samles i en 6-pins modulærplugg (RJ12, samme som loconet),  røret må altså dimensjoneres etter dette (drøyt 1x1 cm innvendig)
-   Vi utstyrer alle våre moduler med dette røret slik at sjansen er rimelig stor for at noen av disse modulene kan plasseres omtrent en toglengde utenfor stasjonen.
 
Her er et eksempel:
 
Håpet er selvsagt at mange synes dette er såpass fornuftig at de gidder å ta den lille jobben med å sette ned en slik rørbit i modulen(e) sine samt lage en blindplugg med f.eks en busk,relebu el.l.   Røret kan like godt være firkantet, vi har ikke helt bestemt oss der ennå,  men må være en standardartikkel de fleste kan få tak i.
Jeg presiserer at stasjonseiere er ansvarlig for sine signaler.  Modulpluggen er selvsagt ikke nødvendig, men en standardisering her gjør at man lettere kan bytte/låne et signal eller kanskje senere kunne kjøpe "plug-and-play" signaler fra en produsent.
 
Jeg vet at det har vært diskutert andre fornuftige løsninger, men herved gjør vi det altså slik hos oss.  
Kommentarer?
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2008 at 20:03
Er ikke det største problemet egentlig å få tak i slike signaler? Jeg kan ikke huske å ha sett noen slike i salg de siste årene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2008 at 23:21
Helt klart. Jeg sikret meg et par byggesett fra Modellcompagniet før det var slutt.

Hører du Svein?    Vi MÅ ha noen signalbyggesett!!

For å ivareta den praktiske bruken på treff så går det jo an å lage noen forenklede utgaver selv, da. Med kun 3 lys.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 13:13
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Helt klart. Jeg sikret meg et par byggesett fra Modellcompagniet før det var slutt.

Hører du Svein?    Vi MÅ ha noen signalbyggesett!!

 
Og igjen er det all grunn til minne om mulighetene for å få solgt div Hobby-Train-signaler som ligger i skuffer og skap rundt omkring. Jeg vil gjerne kjøpe deSmile
 
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 15:02

Jeg er enig i at vi bør forsøke å ha flest mulig stasjoner med signaler på "moderne" treff, men syns du ikke det er litt overdrevent å lage hull til signaler i alle moduler da Roar?

 
Det logiske burde jo være at eiere av stasjoner med signaler selv står for produksjon og medbringelse av 4 korte (10-20cm.) signalmoduler som så settes inn i passende avstand fra stasjonen mellom ordinære moduler. De 4 signalmodulene er da 2 med innkjørsignal og 2 med forsignal.
 
Jeg syns det høres ut som en selvfølge for stasjonseiere (av signalerte stasjoner..) å skulle medbringe slike. Det burde ikke være noe en vanlig strekningsmodulbygger bør bekymre seg for eller få ekstra arbeide for å tilpasse seg til.
 
"Steinsnes" som er under bygging i Horten vil hvertfall få slike signalmoduler medfølgende til treffet (ToreH: vi trenger 2 par endestykker og en regning på en kurvemodul fra Arendal...du fikse??)
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 16:17
Dersom folk bygger korte signalmoduler så er det helt utmerket! Jeg har laget 2 selv (bildet lenger opp) og Halvor har laget i alle fall en.

Men hvofor er ikke blitt flere?
Spørs om ikke noen synes det gir for lite modulmeter i forhold til arbeisinnsats, bruke opp et par endeplater, osv.   Og man har vel alltid en ide om landskap, holdeplass osv som man gjerne vil få realisert.

Hos oss har vi behov for bl.a noen korte jokermoduler og utstyrt med signalholder slår vi 2 fluer i en smekk.

Kanskje noen bare trenger et mildt press fra miljøet for å få gjordt noe med saken?
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 17:06
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Dersom folk bygger korte signalmoduler så er det helt utmerket! Jeg har laget 2 selv (bildet lenger opp) og Halvor har laget i alle fall en.

Men hvofor er ikke blitt flere?


Jeg har en. Den ble laget rundt 2004, for innkjørssignal på Bjørnlia. I de to andre endene på stasjonen har jeg plassert innkjørssignalene på selve stasjonsmodulen, hhv ca. 60 cm og 110 cm fra ytre veksel.

Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Hos oss har vi behov for bl.a noen korte jokermoduler og utstyrt med signalholder slår vi 2 fluer i en smekk.


Betyr det at det er en bit ledning mellom signalet og RJ12-pluggen da, slik at signalet kan vendes?

På min signalmodul har jeg en 3-pins kontakt på begge sider av sporet, slik at signalet kan vendes dersom modulen må stå den andre veien. En blindplugg med en busk på toppen dekker det andre hullet.



Signalmodulen er 10 cm lang, og signalet er hjemmebygget.

Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Kanskje noen bare trenger et mildt press fra miljøet for å få gjordt noe med saken?


Jeg synes i tilfelle at presset da bør legges på stasjonseierne og ikke eiere av de enkelte strekningsmoduler.

Det er viktig at de som tenker på å bygge stasjoner, på forhånd setter seg inn i hva for "ekstra" utstyr som kreves, som f.eks. RUT, telefon, RUT-kabler, vognkorthyller, stasjonsskilt, ev. signaler for inn- og utkjør osv. osv.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 17:52
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:


Jeg har en. Den ble laget rundt 2004, for innkjørssignal på Bjørnlia. I de to andre endene på stasjonen har jeg plassert innkjørssignalene på selve stasjonsmodulen, hhv ca. 60 cm og 110 cm fra ytre veksel.

Suverent.
Og så har vel Ganddal også slike når jeg tenker meg om. (og den har stort sett ikke skifting...)
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:


Betyr det at det er en bit ledning mellom signalet og RJ12-pluggen da, slik at signalet kan vendes?

10-15cm ledning var vel tanken.

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 22:38
Grimstad har også en egen signalmodul

Eirik : Har sendt deg PM.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 09:31
Hei gutter!
 
På "ostkanten" Wink håller vi också på med signalmoduler.
 
Till vår modul "Mariefred" håller vi på med 4 st signalmoduler (försignal + infartssignal).  Det är dubbel uppsättning, eftersom vi inte kan vända skivsignalerna+semaforerna på modulerna.
 
Följande krav har vi ställt på signalmodulerna:
  • Gavelprofil: B
  • Längd: kortast möjligt: (15 - 20 cm)
  • Elkontakt under: 5-pol DIN hona
  • Stationen har 5-pol DIN hona och
  • Sladden är standardiserad till 5-pol DIN hane-hane
 
Signalerna tillhör stationen och byggs av stationsbyggarna.
 
Att vi har "profil B" på signalmodulerna är för att vi ska kunna sätta in en/flera "linjemodul" mellan stationen och signalmodulen.
 
Tanken med att använda 5-polig DIN-kontakt är att vi ska "standardisera" resp signaltyp så att vi kan byta signalmodulerna mellan stationerna/blockposterna.
 
Urban Johansson
Sverige


Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 13:41
Varför inte använda DCC-protokollet för signalstyrning?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 13:59
Originally posted by Jan Frelin Jan Frelin wrote:

Varför inte använda DCC-protokollet för signalstyrning?
Hei Jan og dere andre,
 
Det er i alle fall to grunner til å ikke bruke DCC-systemet for kontroll av signaler på modulene:
  • FREMO-praksis for digitalsystemet sier klart at DCC-styringen for togene (eller Loconet for den del) ikke skal brukes til andre formål, av kapasitets- og feilsøkingshensyn.
  • Manuell styring av signaler som det her er snakk om krever minimalt med elektronikk, om noe. Bruk av digitalsystemet for overføring av signalstyringen blir mer kostbart og komplisertTongue

Nå har vi "jukset litt" her i Norge med Togmeldingsboksene ("Pål-boksene") som bruker Loconet, men det er påvist at de ikke har noen praktisk innvirkning på togstyringen. For meg er det først og fremst et spørsmål om å gjøre ting så enkelt som mulig. Styring av lys-signaler krever en vender og kanskje et par dioder, bruk av masse elektronikk blir fort litt "overkill".

Hilsen Halvor
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 14:22
Noe elektronikk må det vel være om man bruker 5lys signal, tenker da på blinkingen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 14:56
På en slik signalmodul er det er vel ikke nødvendig å bytte om på siden signalet skal stå på, det er jo bare å montere det i en hylse med settskrue og rotere signalet den aktuelle vei?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 15:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

På en slik signalmodul er det er vel ikke nødvendig å bytte om på siden signalet skal stå på, det er jo bare å montere det i en hylse med settskrue og rotere signalet den aktuelle vei?
 
Helt klart. P.g.a. kurvatur og andre forhold står mange signaler på venstre siden av sporet.
 
På den annen side; Forsignal, trenger vi egentlig det? For den gemene hop er jo dette kun et signal man bare skal passere, uansett signalbilde.
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 16:50
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

På den annen side; Forsignal, trenger vi egentlig det? For den gemene hop er jo dette kun et signal man bare skal passere, uansett signalbilde.
 
 
Tja... når man ser hvor lite oppmerksomme enkelte er når de kjører så skader det vel ikke akkurat om de får to signaler underveis som kan få dem til å våkne oppLOL
 
Om ikke annet så kanskje forsignaler får dem til å våkne tilstrekkelig til å forstå at de kanskje bør se etter andre signaler og...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 18:53
En stasjonseier gjør jo som han vil, og alle anstrengelser for å komme nærmere forbilde vil vi vel applaudere.
Men: Forsignaler kan vel kanskje forvirre de som er helt uinnvidde i jernbanens mysterier?
Dessuten krever de tilstrekkelig avstand mellom stasjoner, og det blir flere småmoduler å opp- og demontere på treff.

Bjørn Runar:
Kunne du skrive noen ord om hvordan lage et enkelt og greit 3-lys signal?

Til alle:
Finnes det en rimelig blinkekrets på ca 1 herz å få kjøpt?
(Jeg kjøpte 2-3 slike av Svein Isaksen i Bergen for mange år siden)



Edited by Oar"n - 13 mai 2008 at 18:54
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 18:55
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

På den annen side; Forsignal, trenger vi egentlig det? For den gemene hop er jo dette kun et signal man bare skal passere, uansett signalbilde.
 
Nei, det er vel en gimmick bare for spesiellt interesserte, akkurat som utkjørssignaler, siden vi inntil videre ikke har fjernstyrte stasjonerWink
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 19:32
Originally posted by eika eika wrote:

 
Tja... når man ser hvor lite oppmerksomme enkelte er når de kjører så skader det vel ikke akkurat om de får to signaler underveis som kan få dem til å våkne oppLOL
 
Om ikke annet så kanskje forsignaler får dem til å våkne tilstrekkelig til å forstå at de kanskje bør se etter andre signaler og...
 Eirik
 
Hei Eirik
 
Erfaringen viser vel at dette ikke bare gælder i model LOL eller?
 
Mange hilsner
Dan  
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 20:48
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Forsignaler kan vel kanskje forvirre de som er helt uinnvidde i jernbanens mysterier?
Dessuten krever de tilstrekkelig avstand mellom stasjoner, og det blir flere småmoduler å opp- og demontere på treff.


Et forsignal skal vel stå rundt 800 m foran hovedsignalet. Vi er vel godt innpå forrige stasjon da...

Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Bjørn Runar:
Kunne du skrive noen ord om hvordan lage et enkelt og greit 3-lys signal?


Jeg har dessverre ikke noen oppskrift på et "enkelt og greit" signal. De signalene jeg har, bygget jeg for 6 år siden. Byggeteknikken var definitivt ikke egnet for masseproduksjon, men jeg har vel lært meg et og annet triks innen modellbygging siden den gang. Så et eventuelt nytt signal ville vel kanskje gå noe greiere...

Jeg skrev litt på naboforumet om byggeteknikken den gang (i 2002) da signalene ble bygget, og her er et ferskt bilde av et av de signalene som ble bygget den gang. Dette er et "pent brukt" 2-lys signal som tidligere var plantet på Bjørnlia:



Og her et utkjørssignal "i bruk" på et FREMO-treff for noen år siden:

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 23:47
 
 
Inntil det settes opp dverger eller utkjørhovedsignaler for hvert spor, så er faktisk et felles utkjørhovedsignal gimmick. Siden man i tillegg må gi muntlig kjøretillatelse til det aktuelle toget. Slik sett hadde det holdt i massevis med enkelt innkjør i Fremo-miljøet.
 
 
Men som Roar sier, så skal man applaudere de som gjøres mest mulig forbilderiktig.
 
Men poenget mitt er at et forsignal gir lite nytte, sett i forhold til arbeidet. En egen signalmodul for et signal man strengt tatt ikke trenger.
 
Et utkjørhovedsignal blir i hvertfall sett, inne på stasjonene.
 
For ordens skyld; Dette er ingen kjepphest fra min side. Jeg skal lydig la Eirik og Dag Cato få sette opp forsignal der de vilSmile
 
 


Edited by J-I Hansen - 13 mai 2008 at 23:47
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 13:05
HeiSmile
 
Dette er en meget interessant diskussion. Alle forholder sig meget modelmæssigt (økonomi, teknik og bygning af særlige moduler) til opsætningen af signaler.
 
Imidlertid synes jeg man glemmer æstestikken. Netop signaler i al almindelighed og korrekte signalbilleder i særdeleshed er noget der giver liv, på et flot anlæg. Smile
 
De mange flotte Fremomoduler vil blive endnu mere levende når man benytter korrekte signalbilleder. Smile
 
Dette kræver en del elektronik.
 
Ville det feks. ikke være muligt at bygge en forholdvis simpel elektronik som gør det muligt at sammensætte et fremskudt signal med et tilhørende indkørselssignal? Kunne man måske udstyre modulerne med en simpel signalkabelføring som kan sammensættes ligesom kørestrømmen.?
 
Jeg duer ikke til elektronik - men har dog set lysetLOL 
 
Med sommerhilsen
 
Dan
 
 
 
 
 


Edited by Dan Rasmussen - 14 mai 2008 at 13:06
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 13:44
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
Inntil det settes opp dverger eller utkjørhovedsignaler for hvert spor, så er faktisk et felles utkjørhovedsignal gimmick. Siden man i tillegg må gi muntlig kjøretillatelse til det aktuelle toget. Slik sett hadde det holdt i massevis med enkelt innkjør i Fremo-miljøet.
 
Det er det jeg mener, man får jo uansett en muntlig kjørordre fra Txp slik vi har det i dag selv om det er utkjørssignaler for hvert spor. Men skal man ha utkjørssignaler som er forbildriktige så er det liksom litt mer leamikk som skal til. Innkjørsignaler (enkle) krever jo bare noen brytere og blir i tillegg veldig informative i motsetning til disse fastfrossede røde flaggene som florerer i dagWink
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 Men som Roar sier, så skal man applaudere de som gjøres mest mulig forbilderiktig.
 
 
For all del, du vet vel hvor jeg står derSmile  Regner for øvrig med at det ikke er lenge til balisene er på plass på Horten eller deromkringWink
 


Edited by jevistad - 14 mai 2008 at 13:47
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 15:33
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Innkjørsignaler (enkle) krever jo bare noen brytere og blir i tillegg veldig informative i motsetning til disse fastfrossede røde flaggene som florerer i dagWink
 
Ja, faktisk kunne dette vært den enkleste og dermed beste løsningen for de aller fleste stasjonene i miljøet. (Kanskje ikke forgreningstasjoner da) Om ikke annet, så kun for å få et signalsystem og slippe flaggene.
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
For all del, du vet vel hvor jeg står derSmile 
 
Aner ikke, men du sliter med et litt dårlig rykte i miljøetSmile 
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Regner for øvrig med at det ikke er lenge til balisene er på plass på Horten eller deromkringWink
 
Horten skal ligge på strekning uten linjeblokk, og skal derfor ikke ha ATC-utrustning eller baliser. Når du ser stasjonen, så vil du forstå det.Smile


Edited by J-I Hansen - 14 mai 2008 at 15:34
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 16:08
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Horten skal ligge på strekning uten linjeblokk, og skal derfor ikke ha ATC-utrustning eller baliser. Når du ser stasjonen, så vil du forstå det.Smile
Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jegWink
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 16:18
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Horten skal ligge på strekning uten linjeblokk, og skal derfor ikke ha ATC-utrustning eller baliser. Når du ser stasjonen, så vil du forstå det.Smile
Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jegWink


Ser jeg fortsatt har mye å lære om jernbanedrift. Hva i all verden er baliser?

Forøvrig er jeg tilhenger av å ha utkjørsignaler på stasjonene, om ikke annet enn for å gi et ekstra godt utseende. Enkle innkjørsignaler er mer et must, synes jeg. Forsignaler blir, for noviser som meg, bare forvirring... LOL


Edited by asai - 14 mai 2008 at 16:19
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 16:36
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jegWink
 
Åh? Dette må du fortelle mer om. Du vet noe jeg ikke vet.Smile


Edited by J-I Hansen - 14 mai 2008 at 16:37
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 16:41
Originally posted by asai asai wrote:


Ser jeg fortsatt har mye å lære om jernbanedrift. Hva i all verden er baliser?

 
Litt enkelt sagt:
Baliser er små firkantede plater som ligger i mellom sporene ved hovedsignaler bl.a., som gir infomasjon til ATC`n ombord i toget. Ligger som oftest to eller tre etter hverandre.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 16:44
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by asai asai wrote:


Ser jeg fortsatt har mye å lære om jernbanedrift. Hva i all verden er baliser?

 
Litt enkelt sagt:
Baliser er små firkantede plater som ligger i mellom sporene ved hovedsignaler bl.a., som gir infomasjon til ATC`n ombord i toget. Ligger som oftest to eller tre etter hverandre.


Man lærer litt hver dag. Mange takk for info...  Smile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 17:07
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jegWink
 
Åh? Dette må du fortelle mer om. Du vet noe jeg ikke vet.Smile
 
Ja, man må jo blamere med sine kunnskaper når det er anledning vet duEmbarrassed.
 
Jeg viser noen eksempler heller.
 
Innkjørsignal for Tinnoset, definitivt ikke ATC her:
 
Dette er jo et suverent forbilde for signal på en FREMO-stasjon, ugyldighetsmerket trenger man jo ikke ta medWink 
Tinnoset hadde en variant av såkalt "Enkelt sikringsanlegg" med innkjørssignalet i avhengighet til kontrollåste veksler , men hadde ikke utkjørssignaler.
 
Innkjørssignal Sandnes med ATC utrustning og baliser.
 
 
Her er det ingen snarveier, alt bør med.
Men hva er forskjellen, borsett fra at det er forsignal for utkjør?
 
Tar til slutt med noe snacks fra Sandnes som blir å finne på modulen regner jeg med. SveinR lager vel noen dvergsignaler nå han blir skikkelig varm i trøya?
 
Utkjør fra godstomta mot nord på Sandnes stasjon.


Edited by jevistad - 14 mai 2008 at 17:15
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.