Fremo signaler
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3571
Printed Date: 22 november 2024 at 16:29 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Fremo signaler
Posted By: Oar"n
Subject: Fremo signaler
Date Posted: 11 mai 2008 at 19:31
Det kommende Kristiansandstreffet skal som kjent være i moderne epoke og i større format enn vanlig. Jeg synes dette er anledningen til å foreslå at vi nå for alvor innfører bruk av lyssignaler.
Skal man først drive forbildetro jernbanedrift med stor mengde vognskift så kommer man ikke utenom signaler i skifteavstand fra stasjonen.
I Kristiansandsklubben kommer vi nå til å innføre følgende system:
- Vi utstyrer de signalene vi har/bygger med en 3-4 cm høy sokkel som passer i tilsvarende rør i moduler. Ledningene fra signalet samles i en 6-pins modulærplugg (RJ12, samme som loconet), røret må altså dimensjoneres etter dette (drøyt 1x1 cm innvendig)
- Vi utstyrer alle våre moduler med dette røret slik at sjansen er rimelig stor for at noen av disse modulene kan plasseres omtrent en toglengde utenfor stasjonen.
Håpet er selvsagt at mange synes dette er såpass fornuftig at de gidder å ta den lille jobben med å sette ned en slik rørbit i modulen(e) sine samt lage en blindplugg med f.eks en busk,relebu el.l. Røret kan like godt være firkantet, vi har ikke helt bestemt oss der ennå, men må være en standardartikkel de fleste kan få tak i.
Jeg presiserer at stasjonseiere er ansvarlig for sine signaler. Modulpluggen er selvsagt ikke nødvendig, men en standardisering her gjør at man lettere kan bytte/låne et signal eller kanskje senere kunne kjøpe "plug-and-play" signaler fra en produsent.
Jeg vet at det har vært diskutert andre fornuftige løsninger, men herved gjør vi det altså slik hos oss.
Kommentarer?
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Replies:
Posted By: Pelle
Date Posted: 11 mai 2008 at 20:03
Er ikke det største problemet egentlig å få tak i slike signaler? Jeg kan ikke huske å ha sett noen slike i salg de siste årene.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 11 mai 2008 at 23:21
Helt klart. Jeg sikret meg et par byggesett fra Modellcompagniet før det var slutt.
Hører du Svein? Vi MÅ ha noen signalbyggesett!!
For å ivareta den praktiske bruken på treff så går det jo an å lage noen forenklede utgaver selv, da. Med kun 3 lys.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 12 mai 2008 at 13:13
Oarn wrote:
Helt klart. Jeg sikret meg et par byggesett fra Modellcompagniet før det var slutt.
Hører du Svein? Vi MÅ ha noen signalbyggesett!!
|
Og igjen er det all grunn til minne om mulighetene for å få solgt div Hobby-Train-signaler som ligger i skuffer og skap rundt omkring. Jeg vil gjerne kjøpe de
|
Posted By: eika
Date Posted: 12 mai 2008 at 15:02
Jeg er enig i at vi bør forsøke å ha flest mulig stasjoner med signaler på "moderne" treff, men syns du ikke det er litt overdrevent å lage hull til signaler i alle moduler da Roar?
Det logiske burde jo være at eiere av stasjoner med signaler selv står for produksjon og medbringelse av 4 korte (10-20cm.) signalmoduler som så settes inn i passende avstand fra stasjonen mellom ordinære moduler. De 4 signalmodulene er da 2 med innkjørsignal og 2 med forsignal.
Jeg syns det høres ut som en selvfølge for stasjonseiere (av signalerte stasjoner..) å skulle medbringe slike. Det burde ikke være noe en vanlig strekningsmodulbygger bør bekymre seg for eller få ekstra arbeide for å tilpasse seg til.
"Steinsnes" som er under bygging i Horten vil hvertfall få slike signalmoduler medfølgende til treffet (ToreH: vi trenger 2 par endestykker og en regning på en kurvemodul fra Arendal...du fikse??)
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 12 mai 2008 at 16:17
Dersom folk bygger korte signalmoduler så er det helt utmerket! Jeg har laget 2 selv (bildet lenger opp) og Halvor har laget i alle fall en.
Men hvofor er ikke blitt flere?
Spørs om ikke noen synes det gir for lite modulmeter i forhold til arbeisinnsats, bruke opp et par endeplater, osv. Og man har vel alltid en ide om landskap, holdeplass osv som man gjerne vil få realisert.
Hos oss har vi behov for bl.a noen korte jokermoduler og utstyrt med signalholder slår vi 2 fluer i en smekk.
Kanskje noen bare trenger et mildt press fra miljøet for å få gjordt noe med saken?
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 12 mai 2008 at 17:06
Oarn wrote:
Dersom folk bygger korte signalmoduler så er det helt utmerket! Jeg har laget 2 selv (bildet lenger opp) og Halvor har laget i alle fall en.
Men hvofor er ikke blitt flere? |
Jeg har en. Den ble laget rundt 2004, for innkjørssignal på Bjørnlia. I de to andre endene på stasjonen har jeg plassert innkjørssignalene på selve stasjonsmodulen, hhv ca. 60 cm og 110 cm fra ytre veksel.
Oarn wrote:
Hos oss har vi behov for bl.a noen korte jokermoduler og utstyrt med signalholder slår vi 2 fluer i en smekk. |
Betyr det at det er en bit ledning mellom signalet og RJ12-pluggen da, slik at signalet kan vendes?
På min signalmodul har jeg en 3-pins kontakt på begge sider av sporet, slik at signalet kan vendes dersom modulen må stå den andre veien. En blindplugg med en busk på toppen dekker det andre hullet.
Signalmodulen er 10 cm lang, og signalet er hjemmebygget.
Oarn wrote:
Kanskje noen bare trenger et mildt press fra miljøet for å få gjordt noe med saken? |
Jeg synes i tilfelle at presset da bør legges på stasjonseierne og ikke eiere av de enkelte strekningsmoduler.
Det er viktig at de som tenker på å bygge stasjoner, på forhånd setter seg inn i hva for "ekstra" utstyr som kreves, som f.eks. RUT, telefon, RUT-kabler, vognkorthyller, stasjonsskilt, ev. signaler for inn- og utkjør osv. osv.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 12 mai 2008 at 17:52
Bjørn R Larsen wrote:
Jeg har en. Den ble laget rundt 2004, for innkjørssignal på Bjørnlia. I de to andre endene på stasjonen har jeg plassert innkjørssignalene på selve stasjonsmodulen, hhv ca. 60 cm og 110 cm fra ytre veksel.
|
Suverent.
Og så har vel Ganddal også slike når jeg tenker meg om. (og den har stort sett ikke skifting...)
Bjørn R Larsen wrote:
Betyr det at det er en bit ledning mellom signalet og RJ12-pluggen da, slik at signalet kan vendes?
|
10-15cm ledning var vel tanken.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 mai 2008 at 22:38
Grimstad har også en egen signalmodul
Eirik : Har sendt deg PM.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Urban Johansson
Date Posted: 13 mai 2008 at 09:31
Hei gutter!
På "ostkanten" håller vi också på med signalmoduler.
Till vår modul "Mariefred" håller vi på med 4 st signalmoduler (försignal + infartssignal). Det är dubbel uppsättning, eftersom vi inte kan vända skivsignalerna+semaforerna på modulerna.
Följande krav har vi ställt på signalmodulerna:
- Gavelprofil: B
- Längd: kortast möjligt: (15 - 20 cm)
- Elkontakt under: 5-pol DIN hona
- Stationen har 5-pol DIN hona och
- Sladden är standardiserad till 5-pol DIN hane-hane
Signalerna tillhör stationen och byggs av stationsbyggarna.
Att vi har "profil B" på signalmodulerna är för att vi ska kunna sätta in en/flera "linjemodul" mellan stationen och signalmodulen.
Tanken med att använda 5-polig DIN-kontakt är att vi ska "standardisera" resp signaltyp så att vi kan byta signalmodulerna mellan stationerna/blockposterna.
------------- Urban Johansson
Sverige
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 13 mai 2008 at 13:41
Varför inte använda DCC-protokollet för signalstyrning?
|
Posted By: halvors
Date Posted: 13 mai 2008 at 13:59
Jan Frelin wrote:
Varför inte använda DCC-protokollet för signalstyrning? |
Hei Jan og dere andre,
Det er i alle fall to grunner til å ikke bruke DCC-systemet for kontroll av signaler på modulene:
- FREMO-praksis for digitalsystemet sier klart at DCC-styringen for togene (eller Loconet for den del) ikke skal brukes til andre formål, av kapasitets- og feilsøkingshensyn.
- Manuell styring av signaler som det her er snakk om krever minimalt med elektronikk, om noe. Bruk av digitalsystemet for overføring av signalstyringen blir mer kostbart og komplisert
Nå har vi "jukset litt" her i Norge med Togmeldingsboksene ("Pål-boksene") som bruker Loconet, men det er påvist at de ikke har noen praktisk innvirkning på togstyringen. For meg er det først og fremst et spørsmål om å gjøre ting så enkelt som mulig. Styring av lys-signaler krever en vender og kanskje et par dioder, bruk av masse elektronikk blir fort litt "overkill".
Hilsen Halvor
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 13 mai 2008 at 14:22
Noe elektronikk må det vel være om man bruker 5lys signal, tenker da på blinkingen.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 13 mai 2008 at 14:56
På en slik signalmodul er det er vel ikke nødvendig å bytte om på siden signalet skal stå på, det er jo bare å montere det i en hylse med settskrue og rotere signalet den aktuelle vei?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 13 mai 2008 at 15:55
jevistad wrote:
På en slik signalmodul er det er vel ikke nødvendig å bytte om på siden signalet skal stå på, det er jo bare å montere det i en hylse med settskrue og rotere signalet den aktuelle vei? |
Helt klart. P.g.a. kurvatur og andre forhold står mange signaler på venstre siden av sporet.
På den annen side; Forsignal, trenger vi egentlig det? For den gemene hop er jo dette kun et signal man bare skal passere, uansett signalbilde.
|
Posted By: eika
Date Posted: 13 mai 2008 at 16:50
J-I Hansen wrote:
På den annen side; Forsignal, trenger vi egentlig det? For den gemene hop er jo dette kun et signal man bare skal passere, uansett signalbilde.
|
Tja... når man ser hvor lite oppmerksomme enkelte er når de kjører så skader det vel ikke akkurat om de får to signaler underveis som kan få dem til å våkne opp
Om ikke annet så kanskje forsignaler får dem til å våkne tilstrekkelig til å forstå at de kanskje bør se etter andre signaler og...
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 13 mai 2008 at 18:53
En stasjonseier gjør jo som han vil, og alle anstrengelser for å komme nærmere forbilde vil vi vel applaudere.
Men: Forsignaler kan vel kanskje forvirre de som er helt uinnvidde i jernbanens mysterier?
Dessuten krever de tilstrekkelig avstand mellom stasjoner, og det blir flere småmoduler å opp- og demontere på treff.
Bjørn Runar:
Kunne du skrive noen ord om hvordan lage et enkelt og greit 3-lys signal?
Til alle:
Finnes det en rimelig blinkekrets på ca 1 herz å få kjøpt?
(Jeg kjøpte 2-3 slike av Svein Isaksen i Bergen for mange år siden)
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 13 mai 2008 at 18:55
J-I Hansen wrote:
På den annen side; Forsignal, trenger vi egentlig det? For den gemene hop er jo dette kun et signal man bare skal passere, uansett signalbilde.
|
Nei, det er vel en gimmick bare for spesiellt interesserte, akkurat som utkjørssignaler, siden vi inntil videre ikke har fjernstyrte stasjoner
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 13 mai 2008 at 19:32
eika wrote:
Tja... når man ser hvor lite oppmerksomme enkelte er når de kjører så skader det vel ikke akkurat om de får to signaler underveis som kan få dem til å våkne opp
Om ikke annet så kanskje forsignaler får dem til å våkne tilstrekkelig til å forstå at de kanskje bør se etter andre signaler og...
Eirik |
Hei Eirik
Erfaringen viser vel at dette ikke bare gælder i model eller?
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 13 mai 2008 at 20:48
Oarn wrote:
Forsignaler kan vel kanskje forvirre de som er helt uinnvidde i jernbanens mysterier?
Dessuten krever de tilstrekkelig avstand mellom stasjoner, og det blir flere småmoduler å opp- og demontere på treff. |
Et forsignal skal vel stå rundt 800 m foran hovedsignalet. Vi er vel godt innpå forrige stasjon da...
Oarn wrote:
Bjørn Runar:
Kunne du skrive noen ord om hvordan lage et enkelt og greit 3-lys signal? |
Jeg har dessverre ikke noen oppskrift på et "enkelt og greit" signal. De signalene jeg har, bygget jeg for 6 år siden. Byggeteknikken var definitivt ikke egnet for masseproduksjon, men jeg har vel lært meg et og annet triks innen modellbygging siden den gang. Så et eventuelt nytt signal ville vel kanskje gå noe greiere...
Jeg skrev litt http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=243&SearchTerms=signal - på naboforumet om byggeteknikken den gang (i 2002) da signalene ble bygget, og her er et ferskt bilde av et av de signalene som ble bygget den gang. Dette er et "pent brukt" 2-lys signal som tidligere var plantet på Bjørnlia:
Og her et utkjørssignal "i bruk" på et FREMO-treff for noen år siden:
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 13 mai 2008 at 23:47
Inntil det settes opp dverger eller utkjørhovedsignaler for hvert spor, så er faktisk et felles utkjørhovedsignal gimmick. Siden man i tillegg må gi muntlig kjøretillatelse til det aktuelle toget. Slik sett hadde det holdt i massevis med enkelt innkjør i Fremo-miljøet.
Men som Roar sier, så skal man applaudere de som gjøres mest mulig forbilderiktig.
Men poenget mitt er at et forsignal gir lite nytte, sett i forhold til arbeidet. En egen signalmodul for et signal man strengt tatt ikke trenger.
Et utkjørhovedsignal blir i hvertfall sett, inne på stasjonene.
For ordens skyld; Dette er ingen kjepphest fra min side. Jeg skal lydig la Eirik og Dag Cato få sette opp forsignal der de vil
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 14 mai 2008 at 13:05
Hei
Dette er en meget interessant diskussion. Alle forholder sig meget modelmæssigt (økonomi, teknik og bygning af særlige moduler) til opsætningen af signaler.
Imidlertid synes jeg man glemmer æstestikken. Netop signaler i al almindelighed og korrekte signalbilleder i særdeleshed er noget der giver liv, på et flot anlæg.
De mange flotte Fremomoduler vil blive endnu mere levende når man benytter korrekte signalbilleder.
Dette kræver en del elektronik.
Ville det feks. ikke være muligt at bygge en forholdvis simpel elektronik som gør det muligt at sammensætte et fremskudt signal med et tilhørende indkørselssignal? Kunne man måske udstyre modulerne med en simpel signalkabelføring som kan sammensættes ligesom kørestrømmen.?
Jeg duer ikke til elektronik - men har dog set lyset
Med sommerhilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 13:44
J-I Hansen wrote:
Inntil det settes opp dverger eller utkjørhovedsignaler for hvert spor, så er faktisk et felles utkjørhovedsignal gimmick. Siden man i tillegg må gi muntlig kjøretillatelse til det aktuelle toget. Slik sett hadde det holdt i massevis med enkelt innkjør i Fremo-miljøet. |
Det er det jeg mener, man får jo uansett en muntlig kjørordre fra Txp slik vi har det i dag selv om det er utkjørssignaler for hvert spor. Men skal man ha utkjørssignaler som er forbildriktige så er det liksom litt mer leamikk som skal til. Innkjørsignaler (enkle) krever jo bare noen brytere og blir i tillegg veldig informative i motsetning til disse fastfrossede røde flaggene som florerer i dag
J-I Hansen wrote:
Men som Roar sier, så skal man applaudere de som gjøres mest mulig forbilderiktig. |
For all del, du vet vel hvor jeg står der Regner for øvrig med at det ikke er lenge til balisene er på plass på Horten eller deromkring
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 15:33
jevistad wrote:
Innkjørsignaler (enkle) krever jo bare noen brytere og blir i tillegg veldig informative i motsetning til disse fastfrossede røde flaggene som florerer i dag
|
Ja, faktisk kunne dette vært den enkleste og dermed beste løsningen for de aller fleste stasjonene i miljøet. (Kanskje ikke forgreningstasjoner da) Om ikke annet, så kun for å få et signalsystem og slippe flaggene.
jevistad wrote:
For all del, du vet vel hvor jeg står der
|
Aner ikke, men du sliter med et litt dårlig rykte i miljøet
jevistad wrote:
Regner for øvrig med at det ikke er lenge til balisene er på plass på Horten eller deromkring |
Horten skal ligge på strekning uten linjeblokk, og skal derfor ikke ha ATC-utrustning eller baliser. Når du ser stasjonen, så vil du forstå det.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 16:08
J-I Hansen wrote:
Horten skal ligge på strekning uten linjeblokk, og skal derfor ikke ha ATC-utrustning eller baliser. Når du ser stasjonen, så vil du forstå det. |
Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jeg
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 16:18
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 16:36
jevistad wrote:
Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jeg |
Åh? Dette må du fortelle mer om. Du vet noe jeg ikke vet.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 16:41
asai wrote:
Ser jeg fortsatt har mye å lære om jernbanedrift. Hva i all verden er baliser?
|
Litt enkelt sagt:
Baliser er små firkantede plater som ligger i mellom sporene ved hovedsignaler bl.a., som gir infomasjon til ATC`n ombord i toget. Ligger som oftest to eller tre etter hverandre.
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 16:44
J-I Hansen wrote:
asai wrote:
Ser jeg fortsatt har mye å lære om jernbanedrift. Hva i all verden er baliser?
|
Litt enkelt sagt:
Baliser er små firkantede plater som ligger i mellom sporene ved hovedsignaler bl.a., som gir infomasjon til ATC`n ombord i toget. Ligger som oftest to eller tre etter hverandre. |
Man lærer litt hver dag. Mange takk for info...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 17:07
J-I Hansen wrote:
jevistad wrote:
Hmm.. men ATC utrustningen ser da ut til å være på plass?
Bortsett fra balisene mener jeg |
Åh? Dette må du fortelle mer om. Du vet noe jeg ikke vet. |
Ja, man må jo blamere med sine kunnskaper når det er anledning vet du .
Jeg viser noen eksempler heller.
Innkjørsignal for Tinnoset, definitivt ikke ATC her:
Dette er jo et suverent forbilde for signal på en FREMO-stasjon, ugyldighetsmerket trenger man jo ikke ta med
Tinnoset hadde en variant av såkalt "Enkelt sikringsanlegg" med innkjørssignalet i avhengighet til kontrollåste veksler , men hadde ikke utkjørssignaler.
Innkjørssignal Sandnes med ATC utrustning og baliser.
Her er det ingen snarveier, alt bør med.
Men hva er forskjellen, borsett fra at det er forsignal for utkjør?
Tar til slutt med noe snacks fra Sandnes som blir å finne på modulen regner jeg med. SveinR lager vel noen dvergsignaler nå han blir skikkelig varm i trøya?
Utkjør fra godstomta mot nord på Sandnes stasjon.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 17:20
jevistad wrote:
Ja, man må jo blamere med sine kunnskaper når det er anledning vet du .
Dette er jo et suverent forbilde for signal på en FREMO-stasjon, ugyldighetsmerket trenger man jo ikke ta med
Tinnoset hadde en variant av såkalt "Enkelt sikringsanlegg" med kontrollåste veksler i avhengighet til innkjørssignalet, men hadde ikke utkjørssignaler.
|
Samme som på Gjøvik og Haltdalen da. Men hvorfor er dette bedre enn enkelt innkjør? Hva er det med dette forsignalet, bortsett fra at det ser ok ut?
jevistad wrote:
Innkjørssignal Sandnes med ATC utrustning og baliser.
Her er det ingen snarveier, alt bør med.
Men hva er forskjellen, borsett fra at det er forsignal for utkjør?
|
Det er tydeligvis den boksen på masta da. Lurer på om Tynset`n har nevnt den. Ellers har jeg null utbytte av å vite om den i jobben min
jevistad wrote:
Tar til slutt med noe snacks fra Sandnes som blir å finne på modulen regner jeg med. SveinR lager vel noen dvergsignaler nå han blir skikkelig varm i trøya?
Utkjør fra godstomta mot nord på Sandnes stasjon. |
Hm ja, motorisert sperre er fett
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 mai 2008 at 17:21
Har jeg forstått det riktig hivs jeg sier at alle signaler med en liten firkantet boks på selve signalmasten er ATC signaler?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 17:23
Mr Bridger wrote:
Har jeg forstått det riktig hivs jeg sier at alle signaler med en liten firkantet boks på selve signalmasten er ATC signaler? |
Alle hovedsignaler i så fall. Ikke mange dverger som har noe med ATC-systemet og gjøre. Det er koblingsboksen som forteller balisene hva lyssignalet viser.
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 17:43
J-I Hansen wrote:
Hm ja, motorisert sperre er fett
|
Hvorfor er det slike sperrer? Jeg har sett dem før, men ikke helt forstått funksjonen.
(Lærer jammen mye i dag)
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 17:44
J-I Hansen wrote:
Samme som på Gjøvik og Haltdalen da. Men hvorfor er dette bedre enn enkelt innkjør? Hva er det med dette forsignalet, bortsett fra at det ser ok ut?
|
Man har jo muligheten til lage litt mer ut av det i modell da, med noe enkle forriglinger og sånn
Men jeg vet ikke 100% hvordan et slikt anlegg fungerer, så hvis noen kan komme med utfyllende opplysninger så hadde det vært flott.
Men bla. jeg ser det vel for meg at for få stille "kjør uten avvik" så må alle nøklene til sporvekslene være på plass i samlelåsen, og for å stille "Kjør med avvik" så må de og de nøklene være på plass.
Man trenger jo ikke ha nøkler i modell (selv om det er det feteste), det kan jo lages til noe elektrisk også.
J-I Hansen wrote:
Det er tydeligvis den boksen på masta da. Lurer på om Tynset`n har nevnt den. Ellers har jeg null utbytte av å vite om den i jobben min
|
Å, er det det som er kriteriet nå plutselig?
Men det stemmer.
ATC ble utbygd etter 1980, og siden det er en del utstyr som bla. "kjenner etter" om den øverste grønne lyser og sender signaler til balisene, så krevde dette noe mere plass enn den enkle boksen som stod ved foten av masta.
Nå kan det jo være at det er satt opp slike skap i nyerere tid på strekning uten ATC også selvfølgelig, men det er vel ikke vanlig.
Hvordan er det på Gjøvikbanen f.eks.?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:06
asai wrote:
Hvorfor er det slike sperrer? Jeg har sett dem før, men ikke helt forstått funksjonen. (Lærer jammen mye i dag) |
Sporsperrer skal hindre materiell i å komme i bevegelse ut i trafikkert togspor.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:06
asai wrote:
Hvorfor er det slike sperrer? Jeg har sett dem før, men ikke helt forstått funksjonen.
|
Det er for å stoppe materiell som uforvarende kan komme rullende inn på andre trafikkerte spor. Man kan vel enkelt si at sporområder utenfor sperra har ikke txp/togleder kontroll på.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:07
jevistad wrote:
Hvordan er det på Gjøvikbanen f.eks.?
|
Hva tenker du på?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:09
Det er vel ikke linjeblokk og ATC på Gjøvikbanen nord for Roa? Er det skap på signalmastene der?
Edit: Nå har ikke jeg sett alle innleggene som kom til mens jeg skrev, så det kan ha blitt litt "goddag mann økseskaft" her
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:16
jevistad wrote:
Det er vel ikke linjeblokk og ATC på Gjøvikbanen nord for Roa? Er det skap på signalmastene der? |
Ikke linjeblokk eller ATC der nei. Men det er snart et år siden jeg var der oppe, så det husker jeg ikke. Jeg så vel ikke akkurat etter heller
Hm, kanskje jeg skulle tatt en overtidsvakt der snart...
Gjøvikbanen begynner jo å bli eksotisk, nå når man ikke er der lenger
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:24
J-I Hansen wrote:
Ikke linjeblokk eller ATC der nei.
|
Dette beviser vel at Norge er et rikt land siden man har råd til å ha folk ansatt for gjøre det teknikken kunne ha ordnet
Hvor mange stasjoner er bemannet på Gjøvikbanen tro?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:32
jevistad wrote:
asai wrote:
Hvorfor er det slike sperrer? Jeg har sett dem før, men ikke helt forstått funksjonen.
|
Det er for å stoppe materiell som uforvarende kan komme rullende inn på andre trafikkerte spor. Man kan vel enkelt si at sporområder utenfor sperra har ikke txp/togleder kontroll på. |
Egentlig veldig logisk... Burde vel tenkt meg den forsåvidt...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:35
jevistad wrote:
Dette beviser vel at Norge er et rikt land siden man har råd til å ha folk ansatt for gjøre det teknikken kunne ha ordnet
|
Hehe, ja på Gjøvikbanen er det lett å se at Norge er rikt Jada...
jevistad wrote:
Hvor mange stasjoner er bemannet på Gjøvikbanen tro? |
Grefsen: Stillverk med felles utkjør. Betjent hele døgnet.
Roa: Stillverk med felles utkjør. Betjent hele døgnet.
Gran: Enkelt innkjør. Mener den kun er betjent litt på ettermiddagen.
Jaren: Stillverk med felles utkjør. Stort sett alltid betjent.
Eina: Stillverk med felles utkjør. Mener den kun er betjent litt på ettermiddagen.
Raufoss: Enkelt innkjør. Ikke betjent på mange år.
Gjøvik: Enkelt sikringsanlegg. Betjent hele døgnet.
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:35
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:39
asai wrote:
Når jeg først har begynt "dumme" spørsmål, hva er linjeblokk? (Er vel muligens like opplagt)
Asai i skikkelig læremodus i dag.
|
Teknikken som kontrollerer at den aktuelle blokkstrekningen er fri for tog, slik at klarsignal kan stilles.
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:42
Og blokkstrekning? Strekningen mellom utkjørsignal til forsignal eller innkjørsignal på neste stasjon?
Asai muligens på bærtur....
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 18:48
asai wrote:
Og blokkstrekning? Strekningen mellom utkjørsignal til forsignal eller innkjørsignal på neste stasjon?
|
Strekningen fra et utkjør til neste innkjør et eksempel på en blokkstrekning. Og fra innkjør til utkjør er et annet eksempel. Men det gjelder kun for signalene i din kjøreretning selvfølgelig. Når man bytter kjøreretning, endres også blokkstrekningene til å gjelde fra signal til signal motsatt vei.
Forsignaler har ingenting med inndeling av strekninger å gjøre.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:01
J-I Hansen wrote:
Grefsen: Stillverk med felles utkjør. Betjent hele døgnet.
Roa: Stillverk med felles utkjør. Betjent hele døgnet.
Gran: Enkelt innkjør. Mener den kun er betjent litt på ettermiddagen.
Jaren: Stillverk med felles utkjør. Stort sett alltid betjent.
Eina: Stillverk med felles utkjør. Mener den kun er betjent litt på ettermiddagen.
Raufoss: Enkelt innkjør. Ikke betjent på mange år.
Gjøvik: Enkelt sikringsanlegg. Betjent hele døgnet. |
Felles utkjør er eksotisk for meg også, skulle hatt meg en tur og kikket på dette også snart
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:04
jevistad wrote:
Felles utkjør er eksotisk for meg også, skulle hatt meg en tur og kikket på dette også snart |
Det er jo det i Krs. Er det ikke det i Stavanger?
Er Egersund fjernstyrt?
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:07
jevistad wrote:
Innkjørssignal Sandnes med ATC utrustning og baliser.
|
Så blir neste spørsmål: Dette er ikke et enkelt innkjørsignal. Etter det jeg har sett er det forskjellige signalbilder på disse. (Kjører forbi innkjør mot nord på Bryne hver dag). Tror jeg vet forskjellen, men er det en enkel forklaring?
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:19
asai wrote:
Så blir neste spørsmål: Dette er ikke et enkelt innkjørsignal. Etter det jeg har sett er det forskjellige signalbilder på disse. |
Et enkelt innkjørsignal har èn rød, og èn grønn lampe. Disse tennes og slukkes ved bruk av en tilnærmet vanlig lysbryter. Og det kan tennes helt uavhengig om det står tog i noen av sporene, eller hvordan sporvekslene ligger. Du vil heller aldri få se noe som forteller om hvilken vei vekslene ligger; f.eks. til avvik eller til "rett spor".
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:28
J-I Hansen wrote:
jevistad wrote:
Felles utkjør er eksotisk for meg også, skulle hatt meg en tur og kikket på dette også snart |
Det er jo det i Krs. Er det ikke det i Stavanger?
Er Egersund fjernstyrt? |
Kristiansand er jo et helt annet sted
Forsåvidt er det felles indre utkjør i Stavanger ja, men med repetér signal ved hvert spor
Egersund er fjernstyrt ja, ingen felles utkjør der heller.
Men jeg ser rester etter det på mange stasjoner.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:30
J-I Hansen wrote:
asai wrote:
Så blir neste spørsmål: Dette er ikke et enkelt innkjørsignal. Etter det jeg har sett er det forskjellige signalbilder på disse. |
Et enkelt innkjørsignal har èn rød, og èn grønn lampe. Disse tennes og slukkes ved bruk av en tilnærmet vanlig lysbryter. Og det kan tennes helt uavhengig om det står tog i noen av sporene, eller hvordan sporvekslene ligger. Du vil heller aldri få se noe som forteller om hvilken vei vekslene ligger; f.eks. til avvik eller til "rett spor".
|
På slike som på bildet (og nevnte signal på Bryne), er det 2 grønne i øvre signal og 1 grønt i nedre, betyr det at det er grønt utkjør videre og veksler ligger ikke i avvik. Dersom det er grønt i kun øvre lys i øvre signal og orange blink i nedre, ligger veksler i avvik og det er rødt utkjør. Er jeg helt på bærtur eller er det sånn noenlunde?
Asai, lokførerspire?
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:35
asai wrote:
På slike som på bildet (og nevnte signal på Bryne), er det 2 grønne i øvre signal og 1 grønt i nedre, betyr det at det er grønt utkjør videre og veksler ligger ikke i avvik. Dersom det er grønt i kun øvre lys i øvre signal og orange blink i nedre, ligger veksler i avvik og det er rødt utkjør. Er jeg helt på bærtur eller er det sånn noenlunde?
Asai, lokførerspire?
|
Nei det høres helt korrekt ut, dette kan du teste på Ganddal-modulenl til høsten.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:42
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:53
Neste mulighet er Kolding...
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: asai
Date Posted: 14 mai 2008 at 19:59
Det skulle vært arrangert et treff her på sørvest landet....
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 mai 2008 at 20:04
Ja, det skal ikke stå på meg
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 mai 2008 at 20:47
Terje, her er en side som foklarer litt det der med lys og greier.
http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del1.htm - http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del1.htm
Arne
|
Posted By: asai
Date Posted: 15 mai 2008 at 06:28
aha wrote:
Terje, her er en side som foklarer litt det der med lys og greier.
http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del1.htm - http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del1.htm
Arne |
Veldig bra. Mange takk for den linken Arne.
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 15 mai 2008 at 10:12
Et "enkelt innkjørsignalapparat" er på plass ved innkjør Rykene på mitt hjemmeanlegg. Scratchbygget av Jon Einar
http://grimstadline.blogspot.com/ - http://grimstadline.blogspot.com/
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 mai 2008 at 11:05
Mr Bridger wrote:
Et "enkelt innkjørsignalapparat" er på plass ved innkjør Rykene på mitt hjemmeanlegg. Scratchbygget av Jon Einar
http://grimstadline.blogspot.com/ - http://grimstadline.blogspot.com/
|
Hm, har du satt signalet på VENSTRE side av sporet i en VENSTREKURVE!!! Galskap, Tore
Uavhengig av denne grove brøleren, så er det et pent signal.
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 15 mai 2008 at 11:48
Ja, jeg har nå diskutert dette litt med Jon Einar, og fått "smekk på fingeren" av ham også . Signalet er foreløpig bare løst montert, så jeg får se om jeg får plass til det på utsiden. Problemet er bare at det på utsiden av kurven er en ganske så bratt skrent nedover...
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 mai 2008 at 19:12
Det er vel ikke krav om at signalene skal stå på høyre side, selv om det nok er førstevalget.
------------- Svein S
|
Posted By: eika
Date Posted: 15 mai 2008 at 20:46
ses wrote:
Det er vel ikke krav om at signalene skal stå på høyre side, selv om det nok er førstevalget. |
Nei, ikke noe krav. Men med en venstrekurve og en fjellside så vil det jo gi størst siktlinje med signalet på høyre side av sporet.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 mai 2008 at 22:15
ses wrote:
Det er vel ikke krav om at signalene skal stå på høyre side, selv om det nok er førstevalget. |
Høyre side er helt klart der de normalt skal stå. Der det er FLERE spor, og et signal blir stående på venstre side, skal det merkes med en pil til høyre mot det gjeldende spor. Et signal som står på høyre side trenger ikke dette.
Men til Tore sitt forsvar; Vi vet jo ikke om det er en høyrekurve før signalet, slik at venstre side faktisk er det beste
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 mai 2008 at 23:28
J-I Hansen wrote:
ses wrote:
Det er vel ikke krav om at signalene skal stå på høyre side, selv om det nok er førstevalget. |
Høyre side er helt klart der de normalt skal stå. Der det er FLERE spor, og et signal blir stående på venstre side, skal det merkes med en pil til høyre mot det gjeldende spor. ... |
Beklager, men jeg kan vise til en rekke eksempler der man ikke bruker pil til høyre på et signal som er plassert til venstre. Her er ett slikt ferskt eksempel:
Pil trengs det først der det er tvil om hvilket spor et venstrestilt signal skal gjelde for. I det viste tilfellet er det selvsagt ingen tvil, og dermed trenger man ingen pil heller. Ellers synes plasseringen å være styrt av hensiktsmessighet, dvs. at signalet skal synes på best mulig måte. Og da kan en plassering til venstre for sporet være å foretrekke framfor en til høyre, selv om høyresiden vil være førstevalget.
------------- Svein S
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 mai 2008 at 23:39
ses wrote:
Beklager, men jeg kan vise til en rekke eksempler der man ikke bruker pil til høyre på et signal som er plassert til venstre. Her er ett slikt ferskt eksempel:
Pil trengs det først der det er tvil om hvilket spor et venstrestilt signal skal gjelde for. I det viste tilfellet er det selvsagt ingen tvil, og dermed trenger man ingen pil heller. Ellers synes plasseringen å være styrt av hensiktsmessighet, dvs. at signalet skal synes på best mulig måte. Og da kan en plassering til venstre for sporet være å foretrekke framfor en til høyre, selv om høyresiden vil være førstevalget.
|
Jeg skulle uttrykt meg klarere. Men dette gjelder selvsagt ikke på dobbeltspor, eller som her på to separate strekninger. Poenget var selvsagt der det er et spor til venstre, og det kan være tvil. Men høyre ER normalen, både for lys- og skiltsignaler. (Unntaket er selvfølgelig markeringsmerke for nedsatt hastighet.) Står det et signal til høyre for sporet, uten pil, så gjelder det for dette sporet. Tvil eller ikke.
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 mai 2008 at 09:02
Da er vi enige. Jeg har heller aldri sagt annet enn at plassering til høyre er det normale, men man finner noen få ganger at man har plassert signalet til venstre.
Vi har hatt en debatt om dette i et eller annet forum som jeg ikke klarer å finne tilbake til, der det vistes et venstrestilt innkjørsignal et sted på en rettstrekning på Jæren var det vel. Årsaken til det var nok at KL-stolpene var plassert til høyre slik at disse delvis ville dekke et høyrestilt signal. Da var det enklere bare å plassere signalet på motsatt side. Her var KL-anlegget eldre enn CTC-anlegget og derfor "først ute".
------------- Svein S
|
Posted By: asai
Date Posted: 16 mai 2008 at 12:13
ses wrote:
Da er vi enige. Jeg har heller aldri sagt annet enn at plassering til høyre er det normale, men man finner noen få ganger at man har plassert signalet til venstre.
Vi har hatt en debatt om dette i et eller annet forum som jeg ikke klarer å finne tilbake til, der det vistes et venstrestilt innkjørsignal et sted på en rettstrekning på Jæren var det vel. Årsaken til det var nok at KL-stolpene var plassert til høyre slik at disse delvis ville dekke et høyrestilt signal. Da var det enklere bare å plassere signalet på motsatt side. Her var KL-anlegget eldre enn CTC-anlegget og derfor "først ute". |
Mener dette var på Ganddal, rett utenfor stuedøra til Jon Einar...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 mai 2008 at 13:28
Nå fant jeg emnet dette stod i: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2834 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2834
------------- Svein S
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 16 mai 2008 at 14:05
ses wrote:
Beklager, men jeg kan vise til en rekke eksempler der man ikke bruker pil til høyre på et signal som er plassert til venstre. Her er ett slikt ferskt eksempel: |
Hadde du sagt ifra kunne jeg spandert kaffe på deg, Svein. Bildet er tatt noen meter fra husdøra hos meg.
Forøvrig er funksjonen til de to signalene her forskjellig. Det til venstre (linjen til/fra Oslo) er vanlig innkjør og linjen styres av fjernstyringen ned hit. Blinker rødt ved stopp som vanlig. Det til høyre (Stavangersporet, inkl. området på Krossen) er indre innkjør (heter det ikke det?) og har fast rødt lys. Linjen styres av Kristiansand stasjon helt fra innkjør til sportrekanten på Krossen. Mao et stykke å gå dersom man skulle håndstille signalet slik vi driver med på treff!
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 mai 2008 at 14:44
Skal huske på den kaffiinvitasjonen til neste gang.
Jeg kom med NJK-tog fra Stavanger (El 11 og trevognslerke med salongvogna 118 med stor veranda bakerst, hvorfra bildet er tatt), og skulle bare nedom Kristiansand for å få snudd toget slik at verandavogna kom bakerst.
For øvrig var forklaringen på de to forskjellige signalene nyttig, for jeg lurte på hvorfor bare det til venstre hadde påskrift om at fjernstyring slutter.
------------- Svein S
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 20 mai 2008 at 11:19
halvors wrote:
Jan Frelin wrote:
Varför inte använda DCC-protokollet för signalstyrning? |
Hei Jan og dere andre,
Det er i alle fall to grunner til å ikke bruke DCC-systemet for kontroll av signaler på modulene:
- FREMO-praksis for digitalsystemet sier klart at DCC-styringen for togene (eller Loconet for den del) ikke skal brukes til andre formål, av kapasitets- og feilsøkingshensyn.
- Manuell styring av signaler som det her er snakk om krever minimalt med elektronikk, om noe. Bruk av digitalsystemet for overføring av signalstyringen blir mer kostbart og komplisert
...
Hilsen Halvor |
Å andra sidan blir det en massa sladd mellan ställverk och signalplats.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 20 mai 2008 at 12:59
Et alternativ er å bruke et separat Loconet til signalstyring. Det er fullt mulig uten egen sentral. Det finnes en rekke Loconetmoduler som egner seg til signalstyring, vekselstyring, feedback etc. Man har fordelen ved et nettverk og man slipper å blande inn "togbussen"
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: halvors
Date Posted: 20 mai 2008 at 14:12
Jan Frelin wrote:
Å andra sidan blir det en massa sladd mellan ställverk och signalplats. |
Jo, noe blir det selvsagt, men det trenger ikke overdrives
Et to-lys signal trenger to ledere, et tre-lys trenger tre. Om man kopler litt smart.
Vi satser på å bruke datanett-kabler med 8 ledere, og dertil egnede kontakter i hus som kan monteres under modulene. En kabel fra styringspanelet for signalene til hver ende av stasjonen.
Ellers har jeg jo sansen for Dag Cato sitt forslag dersom man ønsker å styre mer enn bare signalene gjennom dette nettverket. Et spørsmålstegn ved strømforsyning av Loconet-enhetene: I det minste noen av disse vil kreve forsyningsspenning der hvor de er montert, dvs. distribuert utover stasjonsområdet. Dette kan fort bli like omfattende som tradisjonell kopling av for eksempel vekselmotorer...
Hilsen Halvor
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 20 mai 2008 at 15:30
Det stemmer nok at f.esk en DS64 trenger forsyningsspenning i tillegg til Loconetforbindelsen. Fordelen er jo at samme toleder forsyner 4 veksler og evt. x antall andre enheter. Så om det kanskje er litt unødvendig om man eksempelvis kun har en vekselmotor vil man begynne å tjene på det når antallet stiger. I tillegg kan samme toleder forsyne det meste annet.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 23 mai 2008 at 18:39
Dag Cato wrote:
Et alternativ er å bruke et separat Loconet til signalstyring. Det er fullt mulig uten egen sentral. Det finnes en rekke Loconetmoduler som egner seg til signalstyring, vekselstyring, feedback etc. Man har fordelen ved et nettverk og man slipper å blande inn "togbussen" |
Det låter intressant. Hur ser en sådan lösning ut? Måste man använda Digitrax-dekodrar?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 mai 2008 at 22:33
Det du trenger først og fremst er et interface til PC.
Jeg bruker Locobuffer USB %20 - http://www.rr-cirkits.com/ . Denne kan konfigureres så den fungerer uten sentral. Det du da i tillegg må gjøre er å sørge for 12 V på Locosynclinjene. da er du i gang.
Rr-cirkits har et io-kort for Loconet som vha små tillegskort kan brukes til det meste.
Uhlenbrock %20 - http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/4/INDEX.HTM!NewServerName=DAVID-IHS har tre loconetmoduler: Opptattmelder, IO-modul og signalstyringsmodul.
Så har en belgier ved navn Hans Deloof %20 - http://users.pandora.be/deloof/ noen kjekke Loconetmoduler
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 24 mai 2008 at 09:45
Länkarna verkar vara trasiga, men jag hittade sajterna ändå. Det verkar ju intressant för signalbyggaren, även om man säkert måste knöla ett tag för att designa ett system.
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 06 juni 2008 at 14:44
halvors wrote:
- FREMO-praksis for digitalsystemet sier klart at DCC-styringen for togene (eller Loconet for den del) ikke skal brukes til andre formål, av kapasitets- og feilsøkingshensyn.
|
Det verkar i och för sig klokt, men jag kan inte hitta den praksisen ens bland rekommendationerna i de FREMO-normer jag tittat på.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:58
For mer info om bruk av digitalsystemer i FREMO, se denne siden: http://dcc-mueller.de/artikel/nmra_dcc.htm#heading7 - http://dcc-mueller.de/artikel/nmra_dcc.htm#heading7 (på tysk).
(Kanskje vi bør få den oversatt ).
Hilsen Halvor
|
Posted By: umulius
Date Posted: 23 desember 2008 at 18:44
Har lest diverse innlegg for signalbygging, i tilegg er jeg nybegynner på dette nettsted, finnes det noen som har sjema for blinking, det må til på gamle NSB signaler.
------------- mvh umulius
|
Posted By: Dagfinn
Date Posted: 24 desember 2008 at 16:19
umulius wrote:
Har lest diverse innlegg for signalbygging, i tilegg er jeg nybegynner på dette nettsted, finnes det noen som har sjema for blinking, det må til på gamle NSB signaler. |
Dette du tenkte på??
Hurtigblink for plo:90 blink pr min. Langsomblink plo:45 blink i for/hoved/blokksignal:60
------------- Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
|
Posted By: umulius
Date Posted: 25 desember 2008 at 12:51
hei skal brukes til for/hoved signal: 60. finnes det noe skjema for dette
------------- mvh umulius
|
Posted By: Dagfinn
Date Posted: 25 desember 2008 at 15:11
Nå ble jeg usikker, Kan du utdype nærmere "finnes det noe skjema for dette"?
------------- Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 desember 2008 at 15:27
Det menes sikkert om det finnes noe kretsskjema for blinkelektronikk.
Jeg har dessverre ikke noe skjema, men det finnes byggesett for en rimelig penge f.eks. her:
http://www.electradeshop.com/lysbygges.htm - Electrade
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Dagfinn
Date Posted: 25 desember 2008 at 15:38
jevistad wrote:
Det menes sikkert om det finnes noe kretsskjema for blinkelektronikk.
Jeg har dessverre ikke noe skjema, men det finnes byggesett for en rimelig penge f.eks. her:
http://www.electradeshop.com/lysbygges.htm - Electrade |
A-ha... Tenkte tanken, men var jo litt usikker. Dette har jeg liggende, til alle typer. Det er en og samme krets
------------- Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
|
Posted By: umulius
Date Posted: 25 desember 2008 at 16:49
Hei det skal brukes på en stasjon og skal drive alle signaler som må ha blunkene dioder, hvis hver diode bruker ca 20 mA så må kretsen tåle 250 mA, har masse konponenter men ingen sjema for en slik krets
mvh
------------- mvh umulius
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 desember 2008 at 17:17
Kanskje denne kan brukes?
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Flashers.html - Flasher
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Dagfinn
Date Posted: 26 desember 2008 at 01:12
Flasher som jevistad viser til kan også benyttes. Blinklysrele fra bil kan også brukes, men intervallene blir noe ugreie i forhold til forbildet av 1:1.
Eller denne fra Westfalia.de:
Den jeg hadde i mine tanker var denne :) http://s65.photobucket.com/albums/h239/Berthie_2006/jernbane/mj/?action=view¤t=led-wechselblinker0.jpg">
------------- Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
|
Posted By: umulius
Date Posted: 26 desember 2008 at 11:39
Takker for tipsene, da er loddebolten funnet frem,
------------- mvh umulius
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 27 juli 2010 at 17:12
Hej!
Jag tänkte väcka liv i en gammal tråd. Har det blivit någon utveckling av signalstatndard inom FREMO-världen? Kan man hitta någon dokumentation på nätet?
Mvh,
Jan Frelin
|
|