MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Ska207
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ska207

Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ska207
    Posted: 14 desember 2008 at 20:01
ER det noen som vet hva slags Tenshodo motorboggie som ble brukt til Ska207 som ble laget av Pünther i sin tid?
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 20:37
Du kan jo se på understellet til 206"n tror det passerWink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 23:16
Et godt råd: glem Tenshodo boggien! Disse går tildels forferdelig, og hastigheten er i nærheten av GardermoT-banen.

Halling boggiene er vanvittig mye bedre.

Selv brukte jeg trikkeunderstellet til SB Modellbau: http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=72_100
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 00:00
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Et godt råd: glem Tenshodo boggien! Disse går tildels forferdelig, og hastigheten er i nærheten av GardermoT-banen.

Halling boggiene er vanvittig mye bedre.

Selv brukte jeg trikkeunderstellet til SB Modellbau: http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=72_100

Tviler ikke et sekund på at Tenshodo boggien ikke er en silkemyk tigerSmile.
Men hvor mye kommer man egentlig til å kjøre med denne Ska207"n? Og med en dekoder, vekt og bedre strømopptak så vil man nok få et mye bedre resultat, samt at man slepper å bygge om hele konseptetSmile.
Dekoder kan gjøre store undre, vet ikke hvor mange som tror at jeg har satt en Faulhaber i min Skd206 (som forøvrig har en Halling til opplysning), den "sniker" seg langs skinnene. Er en eller annen SvenskeWink som har sagt at han ikke så helt poenget med å legge så mye arbeid ned i et eget drivverk når et standard "billig" drivverk gikk så bra "rett ut av esken"Smile.

Eller kort fortalt, så er motoren til Halling for stor til at den passer i 207"n, så man gjøre noen "triks" for å få dette til..
Mvh

-SveinR

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 14:09
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Dekoder kan gjøre store undre, vet ikke hvor mange som tror at jeg har satt en Faulhaber i min Skd206 (som forøvrig har en Halling til opplysning), den "sniker" seg langs skinnene. Er en eller annen SvenskeWink som har sagt at han ikke så helt poenget med å legge så mye arbeid ned i et eget drivverk når et standard "billig" drivverk gikk så bra "rett ut av esken"Smile.

Eller kort fortalt, så er motoren til Halling for stor til at den passer i 207"n, så man gjøre noen "triks" for å få dette til..

Har du testet å sage bort de små svinghjulene på en hallingboggi?

Jeg har virkelig mine tvil om så små svinghjul gjør noe fra eller til.

Selv har jeg også et prosjekt som krever å modifisere Hallingboggier litt, men tenkte du kunne ødelegge en først!
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 14:56
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Har du testet å sage bort de små svinghjulene på en hallingboggi?

Jeg har virkelig mine tvil om så små svinghjul gjør noe fra eller til.

Selv har jeg også et prosjekt som krever å modifisere Hallingboggier litt, men tenkte du kunne ødelegge en først!

Disse svinghjulene må nok vekk ja, det er ikke det som er problemet.
Motoren er for stor slik at den ikke passer i hytten, er det som det store problemet.  Nå er ikke det et så stort problem for meg egentli da, da en Mashima 1510 passer utmerket nedi og med et ekstra sett med slike snekker m svinghjul ifra Halling så er saken i boks.

Men nå er Ska207 bygget for å stå på en Tenshodo boggi og for å gjøre alt enkelt for meg selv, så ønsket jeg å benytte meg av en slik en.
På skd206 er det jo greit å bytte motor, fordi den er jo bygget til å passe en Halling boggiSmile

Hva er det du skal bygge Håvard??  Husker jeg ikke helt feil så har du en Halling i H0m med eiker..
Mvh

-SveinR

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 15:42

Hva er det du skal bygge Håvard??  Husker jeg ikke helt feil så har du en Halling i H0m med eiker..

Det stemer det!
Det er jo min eldgamle plan om å lage et Westinghouselok i H0m jeg tenker på. De Halligboggiene passer perfekt både med tanke på hjuldiameter, akselavstand og antall eiker.

Men det kommer nok ikke til å skje denne uka...
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 15:53
Hei
Forsøk denne link.http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=2&cat=103

Hilsen
Arne
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 16:10
Takk for hjelpen ArneSmile

Men da kommer det egentlige spørsmålet. HVILKEN???
Ja nå kan jeg vel sette meg ned å finne ut både hjul diameter og avstand på orginalen, men NLM har jeg ikke på jobbCry

Men håper det er litt gull inni de til den prisen, sammenlignet med HallingDead
Mvh

-SveinR

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 17:35
Hei Svein,

Jeg har noen boogier som jeg kan avse om det skulle være av interesse.
Tenshodo905  WB 31mm, Ø11,5mm med eker (tiltenkt Skd220c en gang i tiden)
BEC060 WB 30,0mm, Ø9mm uten eker (tiltenkt Skd206 en gang i tiden)
Men kjenner jeg deg rett Svein nytter det ikke å komme her med slike store avvikende dingsebomserEmbarrassed

Ska207 har WB 2500mm(28,7mm), Ø810mm(9,3mm) 
Tenshodo 903 har riktig akselavstand men for store hjul.

Tenshodoen går ganske så greit men trenger nedvekting.
BEC"n går den også men bråker noe forferdelig.
BEC til venstre og Tenshodoen til høyre
Begge ubrukte, bare testet.

Arne
Back to Top
Håvard F View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 17:41
Hei. Har tenkt å byggje Ska 207. Har kjøpt byggjesettet frå K49/Scantrain og anbefalt Halling-boggi . Under ser de bilete av hallingen, men eg veit ikkje korleis eg skal gje meg i kast med han. ;-)

Eg forstår at det må moddast litt. Må både motor og svinghjul vekk? Og kva motor kan passe nedi der? Korleis får eg av motor?
Andre som har bygd denne modellen?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 18:08
Jeg er enig med deg, Svein at bruk av klokkeankermotorer (Faulhaber etc.) er temmelig unødvendig om man bruker en god dekoder med EMF-regulering (og kanskje i tillegg GoldCap-kondensatorbatteri for "å løse" problemer med dårlig strømopptak).
Derimot kan et lite svinghjul være en fordel med en slik løsning. Dette vil frembringe en masse slik at motoren roterer temmelig konstant i perioden en EMF-måling pågår (noen få mS).

Eneste gode argument for motorbytte er event. lydnivå fra originalmotoren. - Selv originale Lima-motorer oppfører seg ganske bra med en god dekoder.

Ellers ser jeg det diskuteres Tenshodo-drivboggier. Felles for dem alle er at de er for høyt gearet.  Muligens at dette kan rettes om man vil (og finner) en passende snekke med mindre gjengestigning og tilhørende tannhjul?
Jeg har 2 forskjellige utgaver av disse boggiene - en i plast og en i metall.
Her er det stor forskjell på driftsegenskapene - metallutgaven er langt å foretrekke. - Men selv plastutgaven gir akseptable gangegenskaper i "2-pack" på et Hg-lok med en god dekoder.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 18:29
Arne:

Må nok skuffe deg med at disse er nok litt utenfor min toleranse, selv om jeg ser på med selv som IKKE noen nagletellerSmile. Men ellers takk for tilbudet Arne. Men du trenger jo fortatt Tenshodoen til Skd220c din:)

HåvardF:
Skal vise deg et bilde av en ombygget Halling litt senere i kveld, må bare komme meg hjem fra jobb først. Kan også fortelle hva jeg har gjort.

Kjell & alle:
I min Ska223 som forøvrig også bruker Halling drivverk, har jeg satt inn en GoldCap, samt forbedret strømopptaket. Denne gikk på Grimstad stasjon under hele Fremotreffet i Kr.sand og stoppet ifølge Tore ikke en eneste gang. Fra før så hadde Christer Ritterberg sin 202 rekorden, da den stoppet kun EN gang under et slik treff. "kjøre" messig så er det ingenting som skilte en 3.polt hallingdrivverk mot en splitfram maxxon børsteløs drivverk.  Men som Kjell sier så er det lydnivået som er den største forkjellen.

Ulempen med Halling i 207 er at den ikke har rett akselavstand. Halling er enten 26 eller 30.5, mens 207 i 1:1 skal være 28.7mm. Her har Tenshodo rett akselavstand som Arne påpeker.
Mvh

-SveinR

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 18:48

Arne:

Men du trenger jo fortatt Tenshodoen til Skd220c din:)

Nå har det seg slik at når jeg starter på noe går det bare kort tid så er det å få kjøpt ferdig eller halvferdig, da er det bare å skyve det jeg begynte på utfor kanten. Hvis andre ønsker boogier er det bare å ta kontakt.

ArneSmile

Edited by aha - 15 desember 2008 at 18:52
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 19:39
Originally posted by aha aha wrote:

Nå har det seg slik at når jeg starter på noe går det bare kort tid så er det å få kjøpt ferdig eller halvferdig, da er det bare å skyve det jeg begynte på utfor kanten. Hvis andre ønsker boogier er det bare å ta kontakt.

ArneSmile

Kan jeg komme med ønsker om hva du skal starte med da?Wink

Jeg viste ikke at du hadde fått deg en "ordentlig" 220c, gratla
Mvh

-SveinR

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 19:53
Slik blir Hallingen om man skifter motor.

Å skifte motor på denne er relativt enkelt. Plastrammen er satt isammen av to deler som er sannept i sammen ved hjelp av bunnplaten og to toppdeler. Vips så er alt løst og motoren kan taes ut og ny settes inn.
Snekkene er ikke helt lette å få av, så disse fikk jeg kjøpt løse ifra Togbutikken.
Mvh

-SveinR

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 20:30
Det finnes et enkelaksel drivverk fra Weinert (hvis jeg ikke husker feil), med vanlig motor i hyggelig størrelse. Dette er veldig lett å tilpasse de fleste små skiftetraktorer. Disse finnes også fra SB i litt noblere utgave.

Ulempen med disse er at man får bare drift på en aksel.

Prototypen til Punthers Ska 207 mener jeg var utstyrt med et slikt drivverk.

Edited by Asgeir - 15 desember 2008 at 20:31
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2008 at 11:21
Det er vel bare det sørgelige faktum, Svein, at Mashima skal innstille produksjonen (om de ikke allerede har gjodt det)?
Da bare spørs det om "forsyningssituasjonen" for motorer blir like bra i fremtiden?

Ellers bruker jeg en liten ters beregnet på å løsne visere på manometere (ved kalibrering) til å trekke av slike snekkedrev og hjul. Derved unngår du å bøye akslinger.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2008 at 11:51
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er vel bare det sørgelige faktum, Svein, at Mashima skal innstille produksjonen (om de ikke allerede har gjodt det)?
Da bare spørs det om "forsyningssituasjonen" for motorer blir like bra i fremtiden?

Ellers bruker jeg en liten ters beregnet på å løsne visere på manometere (ved kalibrering) til å trekke av slike snekkedrev og hjul. Derved unngår du å bøye akslinger.

Nå er jeg klar over at Mashima trekker inn årene om ikke noen kjøper opp og fortsetter. Men produksjonen har ikke stoppet ennå, og jeg har fått frist til tidlig vårpart på å legge inn siste ordre, så kanskje man må planlegge et lite lager for kommende prosjekt?

Et hjulavdragingsverktøy kan kanskje også benyttes til denne jobben??  Antar at det ikke er så lett å få tak i dette verktøyet ditt KjellSmile
Mvh

-SveinR

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2008 at 13:05
Dette avtrekkerverktøyet er nok ikke noe som selges over disk hos vanlige verktøysbutikker lengre.
Jeg tror at både Budenberg, Wika og Clausen & Kaldager har hatt slikt verktøy i sitt sortement? - Nå er det ikke så vanlig med mekaniske manometer lengre - elektronikken har overtatt, her også med rimeligere pris og større nøyaktighet.
Det kan derfor være at noen gamle instrumentmakere har noen til overs?
- Mitt stammer derfra.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.