Ska207 |
Post Reply ![]() |
Author | ||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 14 desember 2008 at 20:01 |
|
ER det noen som vet hva slags Tenshodo motorboggie som ble brukt til Ska207 som ble laget av Pünther i sin tid?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du kan jo se på understellet til 206"n tror det passer
![]() |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Et godt råd: glem Tenshodo boggien! Disse går tildels forferdelig, og hastigheten er i nærheten av GardermoT-banen.
Halling boggiene er vanvittig mye bedre.
Selv brukte jeg trikkeunderstellet til SB Modellbau: http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=72_100
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tviler ikke et sekund på at Tenshodo boggien ikke er en silkemyk tiger
![]() Men hvor mye kommer man egentlig til å kjøre med denne Ska207"n? Og med en dekoder, vekt og bedre strømopptak så vil man nok få et mye bedre resultat, samt at man slepper å bygge om hele konseptet
![]() Dekoder kan gjøre store undre, vet ikke hvor mange som tror at jeg har satt en Faulhaber i min Skd206 (som forøvrig har en Halling til opplysning), den "sniker" seg langs skinnene. Er en eller annen Svenske
![]() ![]() Eller kort fortalt, så er motoren til Halling for stor til at den passer i 207"n, så man gjøre noen "triks" for å få dette til..
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har du testet å sage bort de små svinghjulene på en hallingboggi? Jeg har virkelig mine tvil om så små svinghjul gjør noe fra eller til. Selv har jeg også et prosjekt som krever å modifisere Hallingboggier litt, men tenkte du kunne ødelegge en først! ![]() |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Disse svinghjulene må nok vekk ja, det er ikke det som er problemet.
Motoren er for stor slik at den ikke passer i hytten, er det som det store problemet. Nå er ikke det et så stort problem for meg egentli da, da en Mashima 1510 passer utmerket nedi og med et ekstra sett med slike snekker m svinghjul ifra Halling så er saken i boks.
Men nå er Ska207 bygget for å stå på en Tenshodo boggi og for å gjøre alt enkelt for meg selv, så ønsket jeg å benytte meg av en slik en.
På skd206 er det jo greit å bytte motor, fordi den er jo bygget til å passe en Halling boggi
![]() Hva er det du skal bygge Håvard?? Husker jeg ikke helt feil så har du en Halling i H0m med eiker..
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det stemer det! Det er jo min eldgamle plan om å lage et Westinghouselok i H0m jeg tenker på. De Halligboggiene passer perfekt både med tanke på hjuldiameter, akselavstand og antall eiker. Men det kommer nok ikke til å skje denne uka... |
||
![]() |
||
Arne Syverstad ![]() Viderekommen ![]() Joined: 08 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei
Forsøk denne link.http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=2&cat=103
Hilsen
Arne
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk for hjelpen Arne
![]() Men da kommer det egentlige spørsmålet. HVILKEN???
Ja nå kan jeg vel sette meg ned å finne ut både hjul diameter og avstand på orginalen, men NLM har jeg ikke på jobb
![]() Men håper det er litt gull inni de til den prisen, sammenlignet med Halling
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei Svein,
Jeg har noen boogier som jeg kan avse om det skulle være av interesse.
Tenshodo905 WB 31mm, Ø11,5mm med eker (tiltenkt Skd220c en gang i tiden)
BEC060 WB 30,0mm, Ø9mm uten eker (tiltenkt Skd206 en gang i tiden)
Men kjenner jeg deg rett Svein nytter det ikke å komme her med slike store avvikende dingsebomser
![]() Ska207 har WB 2500mm(28,7mm), Ø810mm(9,3mm)
Tenshodo 903 har riktig akselavstand men for store hjul.
Tenshodoen går ganske så greit men trenger nedvekting.
BEC"n går den også men bråker noe forferdelig.
BEC til venstre og Tenshodoen til høyre
Begge ubrukte, bare testet.
Arne
|
||
![]() |
||
Håvard F ![]() Viderekommen ![]() Joined: 15 desember 2008 Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei. Har tenkt å byggje Ska 207. Har kjøpt byggjesettet frå K49/Scantrain og anbefalt Halling-boggi . Under ser de bilete av hallingen, men eg veit ikkje korleis eg skal gje meg i kast med han. ;-)
Eg forstår at det må moddast litt. Må både motor og svinghjul vekk? Og kva motor kan passe nedi der? Korleis får eg av motor? Andre som har bygd denne modellen? ![]() |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg er enig med deg, Svein at bruk av klokkeankermotorer (Faulhaber etc.) er temmelig unødvendig om man bruker en god dekoder med EMF-regulering (og kanskje i tillegg GoldCap-kondensatorbatteri for "å løse" problemer med dårlig strømopptak).
Derimot kan et lite svinghjul være en fordel med en slik løsning. Dette vil frembringe en masse slik at motoren roterer temmelig konstant i perioden en EMF-måling pågår (noen få mS).
Eneste gode argument for motorbytte er event. lydnivå fra originalmotoren. - Selv originale Lima-motorer oppfører seg ganske bra med en god dekoder.
Ellers ser jeg det diskuteres Tenshodo-drivboggier. Felles for dem alle er at de er for høyt gearet. Muligens at dette kan rettes om man vil (og finner) en passende snekke med mindre gjengestigning og tilhørende tannhjul?
Jeg har 2 forskjellige utgaver av disse boggiene - en i plast og en i metall.
Her er det stor forskjell på driftsegenskapene - metallutgaven er langt å foretrekke. - Men selv plastutgaven gir akseptable gangegenskaper i "2-pack" på et Hg-lok med en god dekoder.
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Arne:
Må nok skuffe deg med at disse er nok litt utenfor min toleranse, selv om jeg ser på med selv som IKKE noen nagleteller
![]() HåvardF:
Skal vise deg et bilde av en ombygget Halling litt senere i kveld, må bare komme meg hjem fra jobb først. Kan også fortelle hva jeg har gjort.
Kjell & alle:
I min Ska223 som forøvrig også bruker Halling drivverk, har jeg satt inn en GoldCap, samt forbedret strømopptaket. Denne gikk på Grimstad stasjon under hele Fremotreffet i Kr.sand og stoppet ifølge Tore ikke en eneste gang. Fra før så hadde Christer Ritterberg sin 202 rekorden, da den stoppet kun EN gang under et slik treff. "kjøre" messig så er det ingenting som skilte en 3.polt hallingdrivverk mot en splitfram maxxon børsteløs drivverk. Men som Kjell sier så er det lydnivået som er den største forkjellen.
Ulempen med Halling i 207 er at den ikke har rett akselavstand. Halling er enten 26 eller 30.5, mens 207 i 1:1 skal være 28.7mm. Her har Tenshodo rett akselavstand som Arne påpeker.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå har det seg slik at når jeg starter på noe går det bare kort tid så er det å få kjøpt ferdig eller halvferdig, da er det bare å skyve det jeg begynte på utfor kanten. Hvis andre ønsker boogier er det bare å ta kontakt.
Arne
![]() Edited by aha - 15 desember 2008 at 18:52 |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kan jeg komme med ønsker om hva du skal starte med da?
![]() Jeg viste ikke at du hadde fått deg en "ordentlig" 220c, gratla
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() Å skifte motor på denne er relativt enkelt. Plastrammen er satt isammen av to deler som er sannept i sammen ved hjelp av bunnplaten og to toppdeler. Vips så er alt løst og motoren kan taes ut og ny settes inn.
Snekkene er ikke helt lette å få av, så disse fikk jeg kjøpt løse ifra Togbutikken.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det finnes et enkelaksel drivverk fra Weinert (hvis jeg ikke husker feil), med vanlig motor i hyggelig størrelse. Dette er veldig lett å tilpasse de fleste små skiftetraktorer. Disse finnes også fra SB i litt noblere utgave.
Ulempen med disse er at man får bare drift på en aksel.
Prototypen til Punthers Ska 207 mener jeg var utstyrt med et slikt drivverk. Edited by Asgeir - 15 desember 2008 at 20:31 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vel bare det sørgelige faktum, Svein, at Mashima skal innstille produksjonen (om de ikke allerede har gjodt det)?
Da bare spørs det om "forsyningssituasjonen" for motorer blir like bra i fremtiden?
Ellers bruker jeg en liten ters beregnet på å løsne visere på manometere (ved kalibrering) til å trekke av slike snekkedrev og hjul. Derved unngår du å bøye akslinger.
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå er jeg klar over at Mashima trekker inn årene om ikke noen kjøper opp og fortsetter. Men produksjonen har ikke stoppet ennå, og jeg har fått frist til tidlig vårpart på å legge inn siste ordre, så kanskje man må planlegge et lite lager for kommende prosjekt?
Et hjulavdragingsverktøy kan kanskje også benyttes til denne jobben?? Antar at det ikke er så lett å få tak i dette verktøyet ditt Kjell
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette avtrekkerverktøyet er nok ikke noe som selges over disk hos vanlige verktøysbutikker lengre.
Jeg tror at både Budenberg, Wika og Clausen & Kaldager har hatt slikt verktøy i sitt sortement? - Nå er det ikke så vanlig med mekaniske manometer lengre - elektronikken har overtatt, her også med rimeligere pris og større nøyaktighet.
Det kan derfor være at noen gamle instrumentmakere har noen til overs?
- Mitt stammer derfra.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |