Moduloppsettet i Kristiansand |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 august 2008 at 04:17 |
||||
Nå begynner vi å komme i mål med moduloppsettet til Kristiansandstreffet.
Noen nøkkeltall: Sørlandsbanen Vestlia -Skuggevik blir ca 64 meter lang. Grimstadlinja ca 13 meter Steinsneslinja ca 48 meter Neslandslinja ca 31 meter Det gir total linjelengde på rundt regnet 156 meter fordelt på 81 moduler (sånn ca) MVH DC |
|||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
...Og skulle noen ha noen moduler til overs så er det fortsatt kapasitet til noen rette moduler, samt ca. 120 grader kurve med "liten" radie og høy langside..
Eirik
|
|||||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Dette ser spennende ut.
Muligheter for å få dette i høyereoppløsning? Eller link til orginalfil?
|
|||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||||
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hva er det gule skraverte feltet?
|
|||||
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
|||||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Er Grimstad plassert i et rom for seg selv nede til høyre? Det passer isåfall for den rolige lille sidebanestasjonen . Håper ikke dere planlegger alt for stor trafikk dit. Jeg vil gjerne at det skal være en litt søvnig stasjon med gode muligheter for kaffedrikking.
|
|||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
De gule skraverte feltene er beregnet gangareal for operatører på anlegget.
Grimstad ligger ganske riktig nederst til høyre ute i korridoren. Den ligger på en sidelinje som grener av rett etter Sandnes og går via Bråstein og Korsnes.
Såvidt jeg husker vil persontrafikken der håndteres av en BM89, men det kan hende det dukker opp et og annet godstog som har lastet på Korsnes og må ned til Grimstad for å snu. Om ikke de er konkurs innen den tid er det mulig det er Obas som kjører det toget
Høy oppløsning av oppsettet er jeg sikker på DC vil fikse så raskt han får anledning.
Eirik
|
|||||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Dette ser spennende ut
|
|||||
-TUR-
Tore Urvik |
|||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Vi minner om at fristen for påmelding av personale/deltagere til treffet er 15/8, altså neste fredag!
Se denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3527 for mer info.
Alle påmeldte vil en ukes tid etter det få tilsendt komplett informasjon om anlegg etc. på e-post, men en kjapp gjennomgang viser følgende "knutepunkter" på anlegget:
Hva gjelder frakt så jobbes det fortsatt med opplegget og definisjonen på innholdet til enkelte av industriområdene langs linjen. Det som hvertfall er klart hittil er at det garantert vil bli trafikk av følgende godsslag:
Vi har fått inn en del påmeldt materiell, men er fortsatt åpen for mere. Spesiellt på godsvognsiden.
Er blandt de vogngruppene som står høyt på ønskelisten. Særlig tømmervogner, helst med avtagbar last er ønsket. På persontogsiden ser det ut til å være bra med B7 og El17/18 hvertfall. Vi har såvidt jeg vet og fått påmeldt BM89, BM73, BM93 og to nattog. Vi ønsker oss gjerne to nattogstammer til!!
Til godstog så disponerer vi hvertfall noen EL13, El14, El15 og litt skiftelok, men også her er det rom for flere lok, så har noen flere El13-14-16 så meld dem gjerne på.
Det er bare fint om vi får påmeldt mer materiell enn rutene legges opp til, slik at vi har en liten buffer å gå på.
Når det gjelder materiell så minner vi om at godsvogner må være utrustet med vognkort. Alle vogner skal ha standard NEM bøylekobling. Det har blitt anbefalt av andre å bruke Fleischmann sin utgave for best kobling/frakobling.
De fleste steder går det bra med NEM hjul. Så langt jeg har oversikt over er det kun Steinsnes havn som krever Rp25 hjul på materiellet.
Mvh
Eirik
|
|||||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Gleder meg!
Ser at det er Cargolink som skal kjøre biltog, da trenger jeg ikke ta med OBAS-loket mitt da altså?
Forøvrig skrives Ganddal med to d"er (og en n) Feilskriving slås nådeløst ned på hver eneste gang
|
|||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Greit, det skal bli
|
|||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
OBAS er da ikke arbeidsledig de. De har mye å gjøre fremdeles
|
|||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Cargo-Link leier vel inn OBAS da
|
|||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
For ikke å glemme RC-lok.
|
|||||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
"Bråstein avgrening" heter forøvrig Skillerud.
Bygging pågår så svetten siler.
Jeg tar som vanlig med tømmerlastene mine. En del av dem passer også greit i Lps"ene vet jeg.
Dersom folk har sikret seg de nye Os-vognene så har jeg massevis av rør og trelast. Blir Voiesaga med, forresten? Neslandsvatn Bruk tar i alle fall imot tømmer og sender trelast.
Hva med traktorer og annet landbruksutstyr fra f.eks Kverneland? Jeg har noe og det har sikkert mange andre også.
|
|||||
Hilsen
Roar Børte |
|||||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hvis jeg får tid, innimellom all kaffen mener jeg, kan Grimstad levere; skrapjern, fisk, surkål og ekstremt dårlig vin. I tillegg kommer alt annet som kan tenkes å komme sjøveien.
Til skrapjernet har jeg to L-vogner som da må transporteres over skiva og ut til Grimstad Skipsophugning (en og en på grunn av dårlig plass og for å gjøre det hele litt tidkrevende), men jeg mangler en kjølevogn eller to til fisketransport. Noen som kan stille opp med det? Jeg skulle også hatt en liten skiftetraktor til å ordne dette, men har ingen NSB-traktor. Vil en GFB-litrert traktor bli godkjent? Edited by Mr Bridger - 07 august 2008 at 20:08 |
|||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
|
|||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Skal tro om vi trenger Dm3 og 52 Uad?
|
|||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Slike vogner må vel vente til et gammelepoke-treff.
Men Os-vogner ble også brukt til skraptransport.
Dersom vi tøyer epoken litt så kan vel også Om-vognene til Märklin og Hobbytrade brukes. Og en slik smetter kanskje inn på skiva sammen med en liten traktor.
Hvis ikke må den spettes/vinsjes av skiva. Vinsjespill av korken på en lynlimtube el. l og sytråd som vaier. Dette fikser jo du, Tore!
|
|||||
Hilsen
Roar Børte |
|||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Edit: hvis Dm 3 og 52 vogner kommer inn til Grimstad,er det vel noen som får kaffen i halsen Edited by morten.h - 07 august 2008 at 23:19 |
|||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Skal vi se, da har vi to Dm3 og to stammer a 52 vogner pluss El15 til småtogkjøring. . . . . .
|
|||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
....HEY...Stoppppp!!!! Du har ikke tenkt på hvor mange malmvogner ( H0) som går i en Lotus.........Nissan Micra blir reine lastebilen i forhold
|
|||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Har da noen vogner og lok selv og må vite. Riktignok ikke smusset men. . . . .
|
|||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Er nok enig med Oar`n at L-vogner blir noe gamle.
MEN, siden det finnes så mange 206-traktorer, så kan det vel være en på sporet inne hos skipsopphuggingen? Som henter og bringer Eaos-vogner på svingskiva. For skiva klarer vel èn slik vogn om gangen?
Og Eaos´ene kan gjerne være innleid fra Tyskland.
Men det finnes kanskje ingen 206 med bøylekobbel?
Edited by J-I Hansen - 08 august 2008 at 02:47 |
|||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Tja, hvis det kan bety noe sånt som Grimstads Forenede Bryggedrift e.l, hvorfor ikke?
|
|||||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Det var da som svarte at jeg skal gå glipp av dette....
|
|||||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Grimstadbanen var i virkeligheten privatbane fra 1907-1912 og da het den GFB (Grimstad Frolandsbanen). Den ble så overtatt av NSB og ble lagt ned i 1961. I og med at Grimstad skal være med på et 80-talls treff, så har det åpenbart skjedd noe slik at historien må omskrives litt I min modellverden hjemme (hvor det nå er 1965), har privatbanen G.F.B gjenoppstått og tatt over all godstrafikk på banen mens en begrenset passasjertrafikk fremdeles taes hånd om av NSB. Det gjør at jeg stiller litt friere mht. materiell som brukes hjemme. Dersom det ikke oppleves for andre å være for "søkt" kan jeg altså bruke min tyske V15 som avbildet under her, men med GFB litrering. Den går akkurat inn på skiva sammen med en Om-vogn slik som Roar nevner. Den har også den fordelen at den går helt fantastisk flott Jeg får kanskje legge inn en søknad hos Modelljernbaneverkets øverste kontrollinstans; Modelljernbanetilsynet. |
|||||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hei Tore Da skal du nok være forberedt på at maskinen skal overholde alle gældende sikkerhedsforskrifter og vedlægge de originale fabriks-godkendelser.
Samtidig vil man sikkert forlange en miljøgodkendelse. Her ses det tydelig at den indeholder masser af miljø.
Charmerende maskine må jeg sige.
God weekend
Dan Edited by Dan Rasmussen - 08 august 2008 at 16:53 |
|||||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Å jo da.. Obas er ikke så arbeidsledige
Du får ta med slegga på treffet, så skal jeg forsøke å dukke
Jeg kan love at Obas ikke er arbeidsledige. Tvert i mot vil de stå for en stor del av tømmertransporten mellom Tremmetsrud, Korsnes, Neslandsvatn og den nybygde Solaasen sag og papir.
Siste jeg gjorde før jeg dro hjemmefra nå var å legge inn to dagsverk med Obas Di3 på den grafiske ruteplanen til treffet, og jeg kan love at begge de dagsverkene inneholder mange tog og løslok i beste Obas stil. Så de to turene der passer definitivt best for de virkelige operation-cowboyene blandt fremofolket.
Ellers er det snakk om at Tågab skal stå for kjøringen av et papirtog fra Solaasen sag og papir til Eikås ferge for utskiping derfra. Det ryktes at et nytt diesellok er under innkjøp til å håndtere trafikken. Nærmere bekreftelse ventes snarest fra Dr. Hansen
Det ser ut til å komme både nye og de "gamle" Märklin/trix utgavene av Os/Om og hva de ikke heter, så vognlast passende til disse vognene, både tømmer, plank og stål tas i mot med takk
Voiesaga er ikke med i følge designer DC. Neslandsvatn har denne gang konvertert og vil nå sende fra seg tømmer og motta trelast
Kverneland høres ut som en koslig bedrift. Bare Sandnesgutta får ferdig noen sidespor så...
Ellers kan det jo etterlyses Tømmervogner. Hvor er det blitt av alle Lps fra scaladesign? De 40 vognene noen i Vestfold kjøpte var vel et av tidenes mest mislykkede innkjøp etter min mening
GFB kan helt klart få drive skiftingen i Grimstad, så lenge materiellet deres er utrustet med korrekt koblingskrok for anledningen. Dette ble avklart i et møte mellom Modelljernbaneverket og Modelljernbanetilsynet i går De to L vognene det var snakk om vil imidlertid kun tillates å sees ute på anlegget i form av opphuggede vogndeler som skrotlast
Forøvrig minnes det nok en gang om påmeldingsfristen for deltagere som er i morgen!
Det ser ut som vi begynner bli godt dekket med persontogsmateriell, mens det på godssiden fortsatt er plass til mer materiell.
Men på generellt grunnlag: Har dere plass i baggasjen så ta med litt ekstra materiell. Det er mye bedre å ha litt ekstra i back-up enn å få et amputert treff fordi man mangler materiell!
Jeg håper og alle som er i besittelse av passende godsvognmateriell også har utrustet disse med vognkort, noe som er en forutsetning for at de skal kunne brukes i trafikken på treffet.
Mvh
Eirik
|
|||||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg har sendt melding med påmelding av en person, men har ikke fått noen tilbakemelding/bekreftelse på dette. Skal dette sendes ut nå? Tar med de vogner og lokomotiver jeg har så får vi se hva som trenges.
|
|||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Så påmeldingen i dag. så ut som DC hadde sendt et blankt svar, men ikke vært hjemme nok i dag til å få rettet opp i det
Nærmere informasjon og beskrivelser vil ellers bli sendt ut neste fredag slik at deltagerene får helgen på å kose seg med planene
Eirik
|
|||||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |