På byggebordet Del 6 |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 mars 2008 at 00:14 |
|
Sniktitt på noe nytt…
I løpet av vinteren har jeg jobbet med flere nye messing byggeset. En av testbyggerene har satt sammen noen modeller, og her er resultate. G4. Her i original utgave med sveiset understell. H3. Denne vognen er laget spesielt etter ønske fra et messinbyggende medlem i NJK Kråkstad miljøet. N2 type 2. Her står en N2 vogn klar til dyst. Tilslutt en takk til Godtlands gjengen som hjalp til med bygging/maling samt at de holdt ut med meg under mange harde diskusjoner under byggingen. Per Roar Johansen Scandinavian Miniature & RMS |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
trudde nesten du hadde avgått ved døden Per Roar, har vært stille fra deg lenge...
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt fra hva som skjer på mitt byggebord for tiden:
Roco El 16 2212 kjøpt på messa i Kråkstad forrige helg, bygget om fra likestrøm til vekselstrøm digital.
Fikk en øddelagt Lima El 13 av Christian her på forumet, som jeg har begynt restaureringen av. Stort sett ikke gjort annet enn å plukke av det som må byttes ut, fjernet rekkverk i fronten og nettopp gitt den en runde med Tamiya Primer. Grunner den en omgang såpass tidlig for å lettere se riper og hakk som må sprakles.
2 Lps"er. Den ene skal jeg få dekalene på i kveld og den andre trenger et lag til med lakk så er den også klar for dekaler.
Et par gamle Lima vogner får koblingsholdere.
...Og ellers ser det like rotete ut på byggebordet som alltid
Edit: Skrivefeil... Edited by Andreas - 16 april 2008 at 17:33 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
....Lenge siden jeg har bidratt til denne tråden,så jeg får vise noe av det jeg har gjordt som ikke har blitt vist ennå.......driver å prefeksjonerer smusse teknikker på vogner og her i alle fall ett resultat..som ikke ser for gæli ut... Edited by morten.h - 24 april 2008 at 23:44 |
||
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Både vogn og last er meget bra, men de skulle vært hver for seg. Altså: Lasten har jo ikke ligget på vogna så lenge som vogna har gått. Skulle vært en større nyanse forskjell der. Dette må kun sees på som konstruktiv kritikk fra en som IKKE kan smusse vogner selv.
|
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by morten.h - 24 april 2008 at 23:59 |
||
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den skal i hvertfall tas med på treffet i Krs, slik at den kan sendes til Norsk Stål på Steinsnes
Edited by J-I Hansen - 25 april 2008 at 00:07 |
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jai hore po dai
|
||
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
siden jeg har flere av denne vognen og alle har samme nummer,så trenger jeg og omlitterere de. Er det noen som vet hvor mange av disse To-vogene NSB hadde/har og hvilke vognummer som er aktuelle? Edited by morten.h - 26 april 2008 at 22:04 |
||
||
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vakkert!
Slenger av en pall med godsvogner en fredag jeg skal nedover og henter dem ferdig smusset når jeg stikker oppover søndagen... ekke no problem det regner jeg med?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
kunne godt tenke meg å bli ferdig med lastebil prosjektet og El 14 maskinen din Andreas,før du kommer med en europalle med vogner......å lage gode støpeformer tar fryktelig lang tid,men det blir litt mere fortgang i sakene fremover ( mere fritid til hobby).......
|
||
||
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hehe du kan ta det pent med ro... kommer nok ikke til å smusse lok og vogner, synes det er greit å ha dem "nyrevidert" Lastebilene ja... skal få bestilt noe ekstra dekk til dem snart. Veit du sånn cirkus hvor mange som skal lages? Bestiller Herpa hjul, mye finere enn de stygge sakene fra AWM....
Edit: Får være makan til dårlig norsk
Edited by Andreas - 27 april 2008 at 12:40 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg går ut i fra at denne har nummer 38 228? Det er da i følge mine papirer en To type 5.
Pr. 1/1-75 ser det ut som det var kun to av denne; nummer 38 203 og 38240 (Å, det er derfor den heter To altså) Men det kan se ut som det i alle fall har eksistert 37 stk. av denne.
Det er jo en gammel haug av vogn da, bygget i 1921, men den har nok fått nye boggier underveis.
|
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Collector models har lagd den gamle versjonen av vognen.
|
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sakte, men sikkert overvinner jeg messingloddeskrekken.
En loddestasjon og en blåselampe hjelper på selvtilliten.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
ser man på.... Skrekken er nok overvunnet! Gleder meg til å se den ferdig
|
||
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Morten H,
Dette var vakkert !! MJ-Hilsen Tom Lynga Edited by TomL - 27 april 2008 at 22:57 |
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
morten.h
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På byggebordet mitt står en bygning under oppføring. Den skal bli Larsens Tapperi, en bedrift med eget sidespor på DMJK"s klubbanlegg. Bedriften skal plasseres i det ledige området her. Byggingen går noe i rykk og napp, siden dette ikke akkurat er den tiden på året hvor man har mest tid å avse til modellbygging. Men bygningen står fremme på byggebordet, og da får jeg gjort litt nå og da...
Så langt er jeg ihvertfall kommet: Bygningen er så og si utelukkende laget av 1 mm plastplater, som jeg har en del liggende av. Ytterveggene består av doble plater. Rampen er i samme materiale, med plankemønster risset inn. Lagerreolene er laget av tynne utskårede plaststriper. Rettet en liten trykkfeil... Edited by Bjørn R Larsen - 18 mai 2008 at 11:45 |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Se der ja, den kommer til å bli bra på annlegget vårt når den blir ferdig. Så du bygger ikke i tre altså?
kokken
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, dette skal bli en stygg, platekledt bygning. Plastplater var helt ypperlig til dette formålet. Og siden været var dårlig i går, kom den siste veggen på plass også: |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvordan er prisene på byggemateriale til slike egenproduserte bygninger?? En del ferdige byggesett er forholdsvis dyre og ofte eksisterer ikke det man ønsker.
|
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flere mj-forretninger har diverse plastplater (med og uten mønster) samt vinduer og diverse profiler til salgs. Jeg vet ikke noe særlig om prisene på disse, men vil tro at du kan komme noe billigere ut ved å bygge selv. Og så er det jo mye mer morsomt da, det å kunne bygge en bygning helt etter egne spesifikasjoner. Den bygningen jeg holder på med nå, vil koste omtrent ingenting i byggedeler, siden jeg har plastplatene tilgjengelig. Noen I-bjelker (fra Evergreen) under plattformen er foreløpig de eneste kommersielle plastbyggedelene jeg har benyttet. Og så kommer lim og maling i tillegg. |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Evergreen (http://www.evergreenscalemodels.com/) har et stort utvalg av plater og profiler. Evergreen føres av de fleste hobbyforhandlere. Jeg har blandt annet bygd denne gården fra ulike plater og "planker":
Takplatene er riktignok fra Kibri. En annen produsent er Slater"s Plastikard (http://www.slatersplastikard.com/), som blandt annet føres av Stavanger lok og vognfabrikk (http://www.slvf-ans.com/). Skal du bygge stor industri, kan Plastruct (http://www.plastruct.com/) være en kilde til profiler og rør mm. Norsk importør er den butikken jeg tilbragte mye tid i som ungdom; Hobby Shop i Trondheim (http://www.hobbyshop.no/). Lykke til med byggingen.
Edited by Morten Jacobsen - 19 mai 2008 at 20:13 |
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
scantrain leverer blant annet diverse sånne plater
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På byggebordet nå ligger en 1:7 dobbel kryssveksel til en større stasjon på sørlandet.
Noen vitale deler er ennå ikke laget, men det nærmer seg.
Egentlig er det jo bare fire veksler i én, men jeg tror jeg skulle bygd fire enkle dobbelt så fort
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Like lækkert som alltid kjære doktor
Men si meg.. om jeg tolker teksten på sjablongen der riktig så er jeg litt nysjerrig på hva det er vedkommende som skal ha den er i gang med for et prosjekt? Så noen bilder av en mindre industrimodul fra Koldingtreffet, men får ikke det til å rime helt med "en større sørlandsstasjon"
Er det prosjektet med en større endestasjon som er i ferd med å bli til virkelighet?
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke endestasjon akkurat, men i nærheten.
Men nå røper jeg muligens for mye
Men etter det jeg forstår er ferdigstillelsesdatoen av modulen uviss, vekselen er byttearbeid mot noen modellkubikk med furutrær.
Så han er nok bare framsynt Edited by jevistad - 15 november 2008 at 11:52 |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |