2-spors lokstall |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19 mars 2008 at 21:02 |
|
Årets påskeprosjekt blir en lokstall til fastanlegget med forbilde fra Nelaug.
Denne lokstallen er typisk for 30-40 tallet, og selv om det ikke finnes noen som er helt like (såvidt jeg vet), så vil den passe fint på et kontrafaktisk anlegg.
På Nordlandsbanen finnes det flere som ligner, på Majavatn har de bare brukt kniven litt
![]() Den største av typen finnes vel i Egersund
En kollega fra Nelaug har samvittighetsfullt målt opp og tatt bilder av stallen som jeg så har laget en CAD-tegning av.
Denne er så skrevet ut på etikettpapir og limt direkte på styrénplater.
Steinar Snøtun har vært så gild å etse ut vindusrammer for meg, så da kommer vindusproduksjonen til å gå som en lek.
![]() Edited by jevistad - 19 mars 2008 at 21:26 |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette blir spennende Jon Einar. Ang. lokstall på Majavatn: Lite arkitektonisk Tar Steinar mange slike oppdrag ang. vinduer? (Eller må jeg snakke med min tidligere arbeidsgiver - Gilje Tre
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det vet jeg ikke, du får sende ham en PM. Men har du et konkret prosjekt som han synes er interessant så kanskje
![]() |
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den¨på Majavaten er av samme type som den på Trofors(bare at dette har 2 spor og ikke 1)
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Trofors ser for meg ut som en 3-spors stall?, men jeg er enig i at det er samme type bortsett fra tilbygget.
Uansett, litt prøveoppstilling må til før alle vinduer er ferdige:
![]() |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du store allverden! Vi trenger en slik til amjk"s Nelaug-modul. Kan du ikke lage to stk. når du først er igang?
![]() |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hehe, kanskje det.
Dette er faktisk ikke det vanskeligeste jeg har bygd, ferdig etsede vindusrammer hjelper enormt + at det blir mye penere.
Men blir jeg ferdig, så kan jeg jo låne den bort på kommende treff i Arendal, så har lokomotivene en plass og sove om natten og slipper å stå ute å fryse
![]() ![]() |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Stallen er ferdig sammensatt, nå gjenstår taktekking og litt maling her og der.
![]() |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nydelig! Det hadde vært moro om du tok den med deg så vi kunne ta en titt på den.
|
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fint lokstall det der ja. Har du bygget etter tegninger? Trofors har 3 båser, men bare 2 med spor i . Den siste er spikret igjen. Majavanten hadde også 2 spor. Men her der det stor forskjell på takhøyden.
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
LarsR ![]() Veteran ![]() Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Per dags dato har Trofors kun ett eneste spor inn i stallen.
|
||
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Wickerman :
Edited by Mr Bridger - 23 mars 2008 at 23:01 |
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
okay...har tegningen av majavatn lokstall og mange bilder. Husker ikke i farta om jeg har tegingen til Trofors også. Lokstallen på majavaten har inspektsjonsgrav, smøregrav eller hva det nå heter.
Edited by Wickerman - 24 mars 2008 at 00:05 |
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tegninger av Nelaug ligger her:
Som et kontrollmål for utskrift i pdf er langsiden 262mm
Bilder av lokstallen ligger her:
Disse er tatt av Rune Vindholmen
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Denne var lekker. Den har nok lyst på en liten tur til Arendal, før den "stalles" for godt hjemme hos deg. 262 mm lang? Da bør det være plass til de lengste lokene også da. Som DI 4 og 6 f.eks.
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er "etikettpapiret" kun for å lette utskjæring av styrèn, eller har den en passende overflate for bygningen?
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har ingen av disse lokene selv, så det får jeg ikke kontrollert, men det ville jeg tro? (260mm innvendig)
Jeg fant i allefall ut at det akkurat ikke er plass til en Stortysker (som stemmer bra med virkeligheten, de hadde nok ikke tyske lok i tankene når disse stallene ble bygget)
I mitt tilfelle er det kun for å lette tilskjæringen slik at jeg slipper å måle ut plassering av vinduer etc., men det kunne sikker vært brukt som ferdig overflate også hvis man f.eks farget eller evt. laget mønster på veggene i et eller annet "paint"-program.
I dette tilfellet er veggene sprøytemalt med "airbrush" før vinduene er satt i for å slippe en masse maskering. Når den er ferdig vil den bli flekket litt her der.
|
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg driver å bygger på denne lokstallen jeg og av tegninger jeg fikk av Jon Einar. Sjekket litt hvilke lok som gikk inn og jeg får inn alle mine utenom Stortyskeren. Tilogmed CD66 går inn som er superlang! Men det er akkurat.
Er det forresten noen som har bilder fra insiden? Hva var/er det i utbygget? Edited by Claes Lislerud - 24 mars 2008 at 16:51 |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg vil anta et spiserom og garderober. Muligens også et lite verksted.
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du har brukt helt glatte veggplater da?
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, det er vanlige glatte Evergreen 1mm styrénplater, 2mm på taket som er av et ukjent fabrikat.
Jeg tar med stallen til Arendal for endelig godkjenning av Modelljernbanetilsynets øverste organ
![]() |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Får håpe det ikke er for vanskelig...
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da var stallen så og si ferdig, bare litt smussing og flikking og kanskje kommer de en liten skogteig på taket etterhvert
![]() ![]() Fasade nord
![]() Fasade øst
![]() Fasade sør
![]() Fasade vest.
Da var årets påskeprosjekt i havn, takk for følget
![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det asfaltplater du bruker under sporet mm?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, på større flater slik som stasjoner, skiftetomter og magasin har jeg brukt det på hjemmeanlegget.
Men på FREMO-stasjoner slik som Sandnes kommer vi til å lime skinnene rett på x-fineren, da vi har kommet til at støyen ikke merkes i store forsamlinger
![]() |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lekkert.
![]() Er sporet i bakgrunnen et uttrekksspor, eller ...?
|
||
![]() |
||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har du prøvd porøsplater, dvs. samme greia, men uten asfalt? Vi bruker det på TMJK med godt resultat.
Forøvrig flott prosjekt! Og så fort du bygger ... Edited by Henning L - 25 mars 2008 at 00:50 |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det stemmer, og på et nivået nedenfor skal det gå et sidespor til et industriområde, som i første omgang blir et magasin.
Se sporplan (ikke helt oppdatert):
![]() |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nei det har jeg ikke prøvd, men det fungerer nok minst like bra.
Disse platene som jeg har brukt er rester fra garasjebyggingen.
Asfaltplatene trekker jo ikke vann så de vil jo ikke svelle, men det er vel kanskje ikke noe problem uansett?
Mange takk
![]() |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ser at du har satt opp egen plass til hus for E-avdelingen
![]() ![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |