Roco-nyheter 2008 |
Post Reply ![]() |
Author | ||
frankm ![]() Viderekommen ![]() Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 08 januar 2008 at 14:55 |
|
NMJ kan melde på sine sider at Roco i år kommer med flere nyheter med norske forbilder:
- NSB B1 personvogn gammeldesign - Autotransportvogner "Motortransport" - NSB Ellok EL18 Nydesign - NSB Ellok EL16 Cargonet (Sølv/gul) - NSB Damplok Type 61A (Br57) - Nytt sett med malmvogner. I tillegg kommer også de tidligere annonserte utgaven av el.16 i nydesign og svart/grå cargonet-design |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
er br 57en tysk design?? mest sansynelig. siden den har kommet i den nå så er det vell den som er ute nå.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, men kanskje NMJ kan lakke noen om eller har planer om det?? Hadde vært supert med en gammeltysker! Edited by Daniel Aune - 08 januar 2008 at 16:07 |
||
![]() |
||
frankm ![]() Viderekommen ![]() Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
det er gammeltysker"n Roco kommer med... loket kom hit til landet under krigen og fikk typebetegnelsen 61a etter krigen... egentlig er den vel ikke noe annet enn en omlakkert br57
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Rocos type 61/BR 57 kan vel ikke sies å være en nyhet. Mener jeg har to slike selv, så det er vel snakk om en relansering dersom den har vært borte fra katalogene en periode.
Edited by ses - 08 januar 2008 at 15:46 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Roco og NSB hadde flere varianter på Gammeltyskeren med hensyn til detaljeringen: ventilasjonsluker på førerhytten, antall sandkasser, forvarmer utstyr, antall domer og fødevannskranene etc.
Så det bør være mulig å lage en helt ny versjon av denne loktypen. I tillegg ser jeg at Roco har omarbeidet drivverket, uten at jeg vet nøyaktig hva dette innebærer. Dette bør være mulig å se på den tyske versjonen som alt har kommet i butikken.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Javel? Dokumentasjonen av type 61-lok er vel ikke akkurat formidabel, så så veldig mange variasjoner av de detaljene du nevner kan det vel ikke være så lenge man skal holde seg til dokumenterbare ting. Eller har det dukket opp en del nye bilder av typen i senere tid kanskje? Fra den tiden jeg jobbet med Damplokboka var det kun en 4-5 lok vi kunne si noe særlig om: 3236, 2031 (delvis), 2303, 3524 + et oversiktbilde over Lodalen med en 3-4 uspesifiserte lok. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Godt er det iallefall å høre at drivverket er av en annen type. Mener å erindre at det på den gamle modellen var ganske skralt.
|
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei
![]() Har for ca. 14 dage siden testkørt den nyeste tyske udgave af BR 57 og den har ganske andre køreegenskaber end den gamle udgave af type 61.
Mange hilsner
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
"Javel? Dokumentasjonen av type 61-lok er vel ikke akkurat formidabel, så så veldig mange variasjoner av de detaljene du nevner kan det vel ikke være så lenge man skal holde seg til dokumenterbare ting. Eller har det dukket opp en del nye bilder av typen i senere tid kanskje?
Fra den tiden jeg jobbet med Damplokboka var det kun en 4-5 lok vi kunne si noe særlig om: 3236, 2031 (delvis), 2303, 3524 + et oversiktbilde over Lodalen med en 3-4 uspesifiserte lok." Vanvittig mye bilder av Type 61 er det ikke, men det har da dukket opp noe:
På Jbm fotoArkiv ligger i tillegg: 2197, 2500 (dårlig bilde) og 2397 (med ny norsk tender).
I PS 68 s. 32: er det et greit bilde av 2610.
Største problemet med å dokumentere Type 61, er at det stort sett bare finnes bilde av den ene siden av hvert lokomotiv. Det er vel bare 3236, og delvis 2031, som det finnes greie bilder fra begge sider. Noe kan imidlertid resoneres frem med litt kunnskap om typen og hvordan andre lok ser ut.
Hvis vi ser på de bildene som finnes, uavhengig om det finnes bilder fra en eller begge sider, kan det dokumenteres følgende variasjoner:
2031: Rundt tak, 2 domer, 2 sandkasser
2197: Rundt tak, 2 domer, 1 sandkasse
2303: Rundt tak, endel "norske" detaljer etter hovedrevisjon
2397: Rundt tak, 2 domer, 2 sandkasser, samt ny norsk tender
2500: Takoppbygg med lufteluker
2610: Takoppbygg med lufteluker, 2 domer, 2 sandkasser
3236: Takoppbygg med lufteluker, 1 dom, 2 sandkasser
3524: Takoppbygg med lufteluker, 1 dom, 2 sandkasser
Fra produksjonshistorien til denne tyske loktypen har jeg også registrert:
- Fra 1913/14 ble skorsteinen utført kraftigere (dvs at lok 1035, 1052, 1121, 1158, 1190 og 1223 muligens hadde de gamle slanke skorsteinene når de kom til Norge. Dette er imidlertid ikke fotografisk dokumentert).
- Fra 1913/14 ble mange lok utstyrt med fødevanns forvarmer. Dette var utstyr som ikke fungerte så godt i Norge, samt at det var et ønske å få ned vekten, så dette ble som regel demontert av NSB.
- Fra 1918 ble det montert såkalte fødevannsrengjørere (i den første domen) og lokene fikk 2 domhatter.
- Fra 1920 kom førerhustaket med oppbygg og lufteluker.
- Fra 1921 kom det nye åpne fødevannsrengjørerne, og lokene ble dermed igjen levert med 1 domhatt.
I tillegg kom de norske forbedringene på de få lokene som var i drift inn på 50-tallet: bla. injektorer, frontvegg på tender, flere vaskeplugger, turbogenerator og sikkerhetsventiler etc. Her var det sikkert store forskjeller mellom lokene, så det er bare gode foto som kan duge som dokumentasjon.
Poenget er at med bare denne informasjonen er det mulig å lage flere dokumenterte visuelle varianter av denne loktypen, uten å bare trykke opp et nytt opplag av de 2 forrige versjonene.
Forrige utgivelse av denne loktypen fra Roco var begge feil, da både lok og tender skulle ha/ikke ha flagg på siden. De mest korrekte versjonene, uten hensyn til endel andre detaljer, fikk man dermed ved å bytte om lok og tender mellom de 2 variantene.
Et annet spørsmål er hvor lenge disse lokene, som var tiltenkt utlånt til Polen, kjørte med flagg på siden. Den vanligst varianten var nok et relativt sort lokomotiv, med røde bufferbjelker og muligens brun ramme, som var NSB"s standard på den tiden.
Edit: Tok med sitat fra SES Edited by Asgeir - 10 januar 2008 at 00:31 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, der var det kommet flere bilder av type 61. JEg har også et fabrikkfoto av nr.3334, og såfremt den beholdt antall domer og sandkasser hele driftstiden, så var den utstyrt med to domer og to sandkasser og tak med takluker.
Bildet av 2397 etter HR, fargebilde på NJMs database, har som du skriver fått ny tender, men det er vel ingen vanlig norsk tender, så jeg lurer på hva den kommer fra? Typebladene gir ingen indikasjon om lok med avvikende tender, så det er liten hjelp å få der. Boggiene er imidlertid standard norske. Kan det være at de har satt boggier på en 61-tender? |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Utseendemessig mistenker jeg akkurat det samme, men har heller ikke funnet noe skriftelig som tilsier det. En slik ombygging virket så "lite NSB-aktig" at jeg turte ikke å foreslå det
![]() Dataene om 3334 var ny for meg, og det er vel stor sannsynlighet at antall domer og sandkasser ble behold i driftstiden (men nok en gang: bilde i Norge er det eneste som duger).
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kan jeg bare få lov til å bøye meg littegranne i ned i støvet her over detaljkunnskapen som her fremvises?
|
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei
![]() Ditto her!!! Det er mageløst
![]() Vi uvidende har så uendelig meget at takke dette forum for
![]() Mange hilsner
Dan Edited by Dan Rasmussen - 10 januar 2008 at 14:11 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har vist om disse nyhetene
![]() ![]() |
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
NMJ skriver at originalen er fra 1980-tallet.
Det kan vel ikke være riktig, de ble jo hugget i løpet av 1950-årene.
Petter
![]() |
||
![]() |
||
JanT ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
NMJ mener nok ikke loket i 1:1, men den første modellen fra Roco av BR57 som kom på 80-tallet. Sitat:
"Roco modellen vil være en etterkrigsvariant med flere norske særtrekk. Modellen har fått et langt bedre drivverk enn originalen fra 1980-tallet og NEM 652 plugg for decoder."
|
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Åååå, så de mener den originale modellen! Takk skal du ha!
(Sånn går det når man leser slik fanden leser bibelen.)
Petter
![]() |
||
![]() |
||
Ove T ![]() Viderekommen ![]() Joined: 11 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kan det være så enkelt som at det er en tysk standardtender, brukt blant annet på P8? Det er ikke så lett å se detaljene på bildet av 2397, men boggiene likner vel like mye på de tyske som norske. I en tysk bok om BR 57 står det at flere lok fikk fireakslede tendere av type 2"2" T16 eller 2"2" T21,5. Ta en titt på Weinerts tenderbyggesett 4267/4268.
Mvh
Ove Tovås
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette var et interesant forslag! Hvis tenderen er av typen 2"2" T16 kan det forklare hvorfor det ikke kommer frem noen kapasitets forskjell i listene til NSB over Type 61. Den større varianten laster såpass mye mer vann at det burde normalt være registrert.
Jeg er tilbøyelig til å tro mer på denne forklaringen, enn at NSB skulle tatt seg bryet å bygge om en tender med boggier. Dette er jo ikke ukomplisert.
Har vi snublet over et faktum som gjør at historikken til denne loktypen i Norge må skrives litt om?
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Her er bilde av Roco sin nye Type 61. Den ser ut til å være i ett annet design enn Rocos tidligere modeller av dette lokomotiv.
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
kness ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men loket er jo flott detaljert og har knivskarpe detaljer. Til en vettug pris så tror jeg nok flere har lyst på denne.
Hilsen Kjetil
|
||
![]() |
||
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men det vil si at det er en
![]() |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Forvarmer utstyret som var på forrige variant er også tatt vekk. Skorsteinen er også lavere. NSB"s litt spesielle nummerering er tatt med, ved at prefikset 57 er "malt over".
Ellers er ingen av de særnorske detaljene som lokomotivene ble utstyrt med etter krigen på modellen. Her er det gode muligheter for den som ønsker å superdetaljere selv. Utgangspunktet i forhold til pris kan neppe bli bedre!
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
kness ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hilsen Kjetil
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I siste "På Sporet" (NJK medlemsblad) er det på side 9 et tidligere upublisert meget bra bilde av Type 61a nr 2500 med boggietender av ovenfor nevnte type.
Her kan Roco lage en variant til senere. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |