Print Page | Close Window

Roco-nyheter 2008

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3227
Printed Date: 03 mars 2025 at 19:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Roco-nyheter 2008
Posted By: frankm
Subject: Roco-nyheter 2008
Date Posted: 08 januar 2008 at 14:55
NMJ kan melde på sine sider at Roco i år kommer med flere nyheter med norske forbilder:

- NSB B1 personvogn gammeldesign
- Autotransportvogner "Motortransport"
- NSB Ellok EL18 Nydesign
- NSB Ellok EL16 Cargonet (Sølv/gul)
- NSB Damplok Type 61A (Br57)
- Nytt sett med malmvogner.
I tillegg kommer også de tidligere annonserte utgaven av el.16 i nydesign og svart/grå cargonet-design



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 08 januar 2008 at 15:19
er br 57en tysk design?? mest sansynelig. siden den har kommet i den nå så er det vell den som er ute nå.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 januar 2008 at 15:24


Ja, men kanskje NMJ kan lakke noen om eller har planer om det?? Hadde vært supert med en gammeltysker!


Posted By: frankm
Date Posted: 08 januar 2008 at 15:42
det er gammeltysker"n Roco kommer med... loket kom hit til landet under krigen og fikk typebetegnelsen 61a etter krigen... egentlig er den vel ikke noe annet enn en omlakkert br57


Posted By: ses
Date Posted: 08 januar 2008 at 15:46
Rocos type 61/BR 57 kan vel ikke sies å være en nyhet. Mener jeg har to slike selv, så det er vel snakk om en relansering dersom den har vært borte fra katalogene en periode.

-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 08 januar 2008 at 21:57
Roco og NSB hadde flere varianter på Gammeltyskeren med hensyn til detaljeringen: ventilasjonsluker på førerhytten, antall sandkasser, forvarmer utstyr, antall domer og fødevannskranene etc.
 
Så det bør være mulig å lage en helt ny versjon av denne loktypen. I tillegg ser jeg at Roco har omarbeidet drivverket, uten at jeg vet nøyaktig hva dette innebærer. Dette bør være mulig å se på den tyske versjonen som alt har kommet i butikken.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 09 januar 2008 at 00:49
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Roco og NSB hadde flere varianter på Gammeltyskeren med hensyn til detaljeringen: ventilasjonsluker på førerhytten, antall sandkasser, forvarmer utstyr, antall domer og fødevannskranene etc.
 
Så det bør være mulig å lage en helt ny versjon av denne loktypen. ...


Javel? Dokumentasjonen av type 61-lok er vel ikke akkurat formidabel, så så veldig mange variasjoner av de detaljene du nevner kan det vel ikke være så lenge man skal holde seg til dokumenterbare ting. Eller har det dukket opp en del nye bilder av typen i senere tid kanskje?
Fra den tiden jeg jobbet med Damplokboka var det kun en 4-5 lok vi kunne si noe særlig om: 3236, 2031 (delvis), 2303, 3524 + et oversiktbilde over Lodalen med en 3-4 uspesifiserte lok.


-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 09 januar 2008 at 13:16
Godt er det iallefall å høre at drivverket er av en annen type. Mener å erindre at det på den gamle modellen var ganske skralt.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 januar 2008 at 13:35
HeiSmile
 
Har for ca. 14 dage siden testkørt den nyeste tyske udgave af BR 57 og den har ganske andre køreegenskaber end den gamle udgave af type 61.
 
Mange hilsner
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Asgeir
Date Posted: 10 januar 2008 at 00:24
"Javel? Dokumentasjonen av type 61-lok er vel ikke akkurat formidabel, så så veldig mange variasjoner av de detaljene du nevner kan det vel ikke være så lenge man skal holde seg til dokumenterbare ting. Eller har det dukket opp en del nye bilder av typen i senere tid kanskje?
Fra den tiden jeg jobbet med Damplokboka var det kun en 4-5 lok vi kunne si noe særlig om: 3236, 2031 (delvis), 2303, 3524 + et oversiktbilde over Lodalen med en 3-4 uspesifiserte lok."
 
Vanvittig mye bilder av Type 61 er det ikke, men det har da dukket opp noe:
På Jbm fotoArkiv ligger i tillegg: 2197, 2500 (dårlig bilde) og 2397 (med ny norsk tender).
I PS 68 s. 32: er det et greit bilde av 2610.
 
Største problemet med å dokumentere Type 61, er at det stort sett bare finnes bilde av den ene siden av hvert lokomotiv. Det er vel bare 3236, og delvis 2031, som det finnes greie bilder fra begge sider. Noe kan imidlertid resoneres frem med litt kunnskap om typen og hvordan andre lok ser ut.
 
Hvis vi ser på de bildene som finnes, uavhengig om det finnes bilder fra en eller begge sider, kan det dokumenteres følgende variasjoner:
2031: Rundt tak, 2 domer, 2 sandkasser
2197: Rundt tak, 2 domer, 1 sandkasse
2303: Rundt tak, endel "norske" detaljer etter hovedrevisjon
2397: Rundt tak, 2 domer, 2 sandkasser, samt ny norsk tender
2500: Takoppbygg med lufteluker
2610: Takoppbygg med lufteluker, 2 domer, 2 sandkasser
3236: Takoppbygg med lufteluker, 1 dom, 2 sandkasser
3524: Takoppbygg med lufteluker, 1 dom, 2 sandkasser
 
Fra produksjonshistorien til denne tyske loktypen har jeg også registrert:
- Fra 1913/14 ble skorsteinen utført kraftigere (dvs at lok  1035, 1052, 1121, 1158, 1190 og 1223 muligens hadde de gamle slanke skorsteinene når de kom til Norge. Dette er imidlertid ikke fotografisk dokumentert).
- Fra 1913/14 ble mange lok utstyrt med fødevanns forvarmer. Dette var utstyr som ikke fungerte så godt i Norge, samt at det var et ønske å få ned vekten, så dette ble som regel demontert av NSB.
- Fra 1918 ble det montert såkalte fødevannsrengjørere (i den første domen) og lokene fikk 2 domhatter.
- Fra 1920 kom førerhustaket med oppbygg og lufteluker.
- Fra 1921 kom det nye åpne fødevannsrengjørerne, og lokene ble dermed igjen levert med 1 domhatt.
 
I tillegg kom de norske forbedringene på de få lokene som var i drift inn på 50-tallet: bla. injektorer, frontvegg på tender, flere vaskeplugger, turbogenerator og sikkerhetsventiler etc. Her var det sikkert store forskjeller mellom lokene, så det er bare gode foto som kan duge som dokumentasjon.
 
Poenget er at med bare denne informasjonen er det mulig å lage flere dokumenterte visuelle varianter av denne loktypen, uten å bare trykke opp et nytt opplag av de 2 forrige versjonene.
 
Forrige utgivelse av denne loktypen fra Roco var begge feil, da både lok og tender skulle ha/ikke ha flagg på siden. De mest korrekte versjonene, uten hensyn til endel andre detaljer, fikk man dermed ved å bytte om lok og tender mellom de 2 variantene.
 
Et annet spørsmål er hvor lenge disse lokene, som var tiltenkt utlånt til Polen, kjørte med flagg på siden. Den vanligst varianten var nok et relativt sort lokomotiv, med røde bufferbjelker og muligens brun ramme, som var NSB"s standard på den tiden.
 
Edit: Tok med sitat fra SES


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 10 januar 2008 at 01:33
Ja, der var det kommet flere bilder av type 61. JEg har også et fabrikkfoto av nr.3334, og såfremt den beholdt antall domer og sandkasser hele driftstiden, så var den utstyrt med to domer og to sandkasser og tak med takluker.

Bildet av 2397 etter HR, fargebilde på NJMs database, har som du skriver fått ny tender, men det er vel ingen vanlig norsk tender, så jeg lurer på hva den kommer fra? Typebladene gir ingen indikasjon om lok med avvikende tender, så det er liten hjelp å få der. Boggiene er imidlertid standard norske. Kan det være at de har satt boggier på en 61-tender?


-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 10 januar 2008 at 07:51
Originally posted by ses ses wrote:


Bildet av 2397 etter HR, fargebilde på NJMs database, har som du skriver fått ny tender, men det er vel ingen vanlig norsk tender, så jeg lurer på hva den kommer fra? Typebladene gir ingen indikasjon om lok med avvikende tender, så det er liten hjelp å få der. Boggiene er imidlertid standard norske. Kan det være at de har satt boggier på en 61-tender?
 
Utseendemessig mistenker jeg akkurat det samme, men har heller ikke funnet noe skriftelig som tilsier det. En slik ombygging virket så "lite NSB-aktig" at jeg turte ikke å foreslå detEmbarrassed, men hvis man ser på tenderkassa har den flere detaljer som ligner mer på de orginale tenderne disse lokomotivene var utstyrt med enn en standard f.eks. Type 26/30- eller 31 tender.
 
Dataene om 3334 var ny for meg, og det er vel stor sannsynlighet at antall domer og sandkasser ble behold i driftstiden (men nok en gang: bilde i Norge er det eneste som duger).


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 januar 2008 at 11:56
Kan jeg bare få lov til å bøye meg littegranne i ned i støvet her over detaljkunnskapen som her fremvises?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 januar 2008 at 14:11
HeiSmile
 
Ditto her!!! Det er mageløstClap
 
Vi uvidende har så uendelig meget at takke dette forum for Wink
 
Mange hilsner
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 januar 2008 at 17:34
Originally posted by frankm frankm wrote:

NMJ kan melde på sine sider at Roco i år kommer med flere nyheter med norske forbilder:

- NSB B1 personvogn gammeldesign
- Autotransportvogner "Motortransport"
- NSB Ellok EL18 Nydesign
- NSB Ellok EL16 Cargonet (Sølv/gul)
- NSB Damplok Type 61A (Br57)
- Nytt sett med malmvogner.
I tillegg kommer også de tidligere annonserte utgaven av el.16 i nydesign og svart/grå cargonet-design
 
Har vist om disse nyheteneWink. Da er det bare å vente på NMJ nyhetene for 2008Wink


-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 januar 2008 at 17:37
Originally posted by frankm frankm wrote:

det er gammeltysker"n Roco kommer med... loket kom hit til landet under krigen og fikk typebetegnelsen 61a etter krigen... egentlig er den vel ikke noe annet enn en omlakkert br57
 
http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2991&osCsid=efb6b7866d5337eaa631518356e9d6e4 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2991&osCsid=efb6b7866d5337eaa631518356e9d6e4


-------------
A matter of life and death


Posted By: traiNman
Date Posted: 10 januar 2008 at 21:23
NMJ skriver at originalen er fra 1980-tallet.
 
Det kan vel ikke være riktig, de ble jo hugget i løpet av 1950-årene.
 
 
Petter Wink


Posted By: JanT
Date Posted: 10 januar 2008 at 21:44
NMJ mener nok ikke loket i 1:1, men den første modellen fra Roco av BR57 som kom på 80-tallet. Sitat:
"Roco modellen vil være en etterkrigsvariant med flere norske særtrekk. Modellen har fått et langt bedre drivverk enn originalen fra 1980-tallet og NEM 652 plugg for decoder."


Posted By: traiNman
Date Posted: 11 januar 2008 at 00:41
Åååå, så de mener den originale modellen! Takk skal du ha!
 
(Sånn går det når man leser slik fanden leser bibelen.)
 
Petter Evil%20Smile


Posted By: Ove T
Date Posted: 12 januar 2008 at 11:38
Originally posted by ses ses wrote:


Bildet av 2397 etter HR, fargebilde på NJMs database, har som du skriver fått ny tender, men det er vel ingen vanlig norsk tender, så jeg lurer på hva den kommer fra? Typebladene gir ingen indikasjon om lok med avvikende tender, så det er liten hjelp å få der. Boggiene er imidlertid standard norske. Kan det være at de har satt boggier på en 61-tender?
 
Kan det være så enkelt som at det er en tysk standardtender, brukt blant annet på P8? Det er ikke så lett å se detaljene på bildet av 2397, men boggiene likner vel like mye på de tyske som norske. I en tysk bok om BR 57 står det at flere lok fikk fireakslede tendere av type 2"2" T16 eller 2"2" T21,5. Ta en titt på Weinerts tenderbyggesett 4267/4268.
 
Mvh
Ove Tovås


Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 januar 2008 at 20:23
Quote
Kan det være så enkelt som at det er en tysk standardtender, brukt blant annet på P8? Det er ikke så lett å se detaljene på bildet av 2397, men boggiene likner vel like mye på de tyske som norske. I en tysk bok om BR 57 står det at flere lok fikk fireakslede tendere av type 2"2" T16 eller 2"2" T21,5. Ta en titt på Weinerts tenderbyggesett 4267/4268.
 
 
Dette var et interesant forslag! Hvis tenderen er av typen 2"2" T16 kan det forklare hvorfor det ikke kommer frem noen kapasitets forskjell i listene til NSB over Type 61. Den større varianten laster såpass mye mer vann at det burde normalt være registrert.
 
Jeg er tilbøyelig til å tro mer på denne forklaringen, enn at NSB skulle tatt seg bryet å bygge om en tender med boggier. Dette er jo ikke ukomplisert.
 
Har vi snublet over et faktum som gjør at historikken til denne loktypen i Norge må skrives litt om?


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2008 at 17:32
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Rocos type 61/BR 57 kan vel ikke sies å være en nyhet. Mener jeg har to slike selv, så det er vel snakk om en relansering dersom den har vært borte fra katalogene en periode.
 
http://www.roco.cc/content.php?id=1474&pd=3496&kat_id=NCwsSW50ZXJuYXRpb25hbCBDb2xsZWN0aW9uLCwwLDAsMjAwOCwxLDE=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=18&acdc=&archiv=&PHPSESSID=a2d5e0bd23eb0e81193f61a88e801f04 - Her er bilde av Roco sin nye Type 61. Den ser ut til å være i ett annet design enn Rocos tidligere modeller av dette lokomotiv.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: kness
Date Posted: 24 januar 2008 at 18:52
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
http://www.roco.cc/content.php?id=1474&pd=3496&kat_id=NCwsSW50ZXJuYXRpb25hbCBDb2xsZWN0aW9uLCwwLDAsMjAwOCwxLDE=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=18&acdc=&archiv=&PHPSESSID=a2d5e0bd23eb0e81193f61a88e801f04 - Her er bilde av Roco sin nye Type 61. Den ser ut til å være i ett annet design enn Rocos tidligere modeller av dette lokomotiv.
Da ser det ut til at Roco har gjort en større jobb med omlakkering til "Norske" farger enn endringer i detaljene. Modellen mangler jo for eksempel bakveggen i førerhytta, noe jeg tror de fleste lokene i Norge fikk. At hjulringene på tenderen er sjokoladebrune er vel også litt hmmm. Tja...
 
Men loket er jo flott detaljert og har knivskarpe detaljer. Til en vettug pris så tror jeg nok flere har lyst på denne.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 24 januar 2008 at 19:56
Originally posted by kness kness wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

 
http://www.roco.cc/content.php?id=1474&pd=3496&kat_id=NCwsSW50ZXJuYXRpb25hbCBDb2xsZWN0aW9uLCwwLDAsMjAwOCwxLDE=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=18&acdc=&archiv=&PHPSESSID=a2d5e0bd23eb0e81193f61a88e801f04 - Her er bilde av Roco sin nye Type 61. Den ser ut til å være i ett annet design enn Rocos tidligere modeller av dette lokomotiv.
Da ser det ut til at Roco har gjort en større jobb med omlakkering til "Norske" farger enn endringer i detaljene. Modellen mangler jo for eksempel bakveggen i førerhytta, noe jeg tror de fleste lokene i Norge fikk. At hjulringene på tenderen er sjokoladebrune er vel også litt hmmm. Tja...
 
Men loket er jo flott detaljert og har knivskarpe detaljer. Til en vettug pris så tror jeg nok flere har lyst på denne.
 
Hilsen  Kjetil
 
Men det vil si at det er en  godt modifikasjons kandidat.  Litt farge og så er det sikkert noen som har bilde av en bakvegg - vips så er modellen mer norsk enn som den kommer utav esken.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 24 januar 2008 at 19:57
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
Originally posted by ses ses wrote:

Rocos type 61/BR 57 kan vel ikke sies å være en nyhet. Mener jeg har to slike selv, så det er vel snakk om en relansering dersom den har vært borte fra katalogene en periode.
 
http://www.roco.cc/content.php?id=1474&pd=3496&kat_id=NCwsSW50ZXJuYXRpb25hbCBDb2xsZWN0aW9uLCwwLDAsMjAwOCwxLDE=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=18&acdc=&archiv=&PHPSESSID=a2d5e0bd23eb0e81193f61a88e801f04 - Her er bilde av Roco sin nye Type 61. Den ser ut til å være i ett annet design enn Rocos tidligere modeller av dette lokomotiv.
 
Forvarmer utstyret som var på forrige variant er også tatt vekk. Skorsteinen er også lavere. NSB"s litt spesielle nummerering er tatt med, ved at prefikset 57 er "malt over". 
Ellers er ingen av de særnorske detaljene som lokomotivene ble utstyrt med etter krigen på modellen. Her er det gode muligheter for den som ønsker å superdetaljere selv. Utgangspunktet i forhold til pris kan neppe bli bedre!


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: kness
Date Posted: 24 januar 2008 at 20:16
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Her er det gode muligheter for den som ønsker å superdetaljere selv. Utgangspunktet i forhold til pris kan neppe bli bedre!
Nettopp. Så i alle tilfeller tror jeg denne modellen fra Roco vil være et godt kjøp.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Asgeir
Date Posted: 18 mars 2008 at 19:20
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Quote
Kan det være så enkelt som at det er en tysk standardtender, brukt blant annet på P8? Det er ikke så lett å se detaljene på bildet av 2397, men boggiene likner vel like mye på de tyske som norske. I en tysk bok om BR 57 står det at flere lok fikk fireakslede tendere av type 2"2" T16 eller 2"2" T21,5. Ta en titt på Weinerts tenderbyggesett 4267/4268.
 
 
Dette var et interesant forslag! Hvis tenderen er av typen 2"2" T16 kan det forklare hvorfor det ikke kommer frem noen kapasitets forskjell i listene til NSB over Type 61. Den større varianten laster såpass mye mer vann at det burde normalt være registrert.
 
Jeg er tilbøyelig til å tro mer på denne forklaringen, enn at NSB skulle tatt seg bryet å bygge om en tender med boggier. Dette er jo ikke ukomplisert.
 
Har vi snublet over et faktum som gjør at historikken til denne loktypen i Norge må skrives litt om?
 
I siste "På Sporet" (NJK medlemsblad) er det på side 9 et tidligere upublisert meget bra bilde av Type 61a nr 2500 med boggietender av ovenfor nevnte type.
 
Her kan Roco lage en variant til senere.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net