iast til lps tømmervogn |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
Wolfgang ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 desember 2004 Location: Austria Status: Offline Points: 37 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 06 januar 2008 at 18:34 |
|
Ber om forslag til fremstilling af tømmer (med og uten bark) til realistisk opplasting av Lps tømmervogn.
På forhånd tusen takk for all hjelp. |
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
1. Gå ut i nærmeste tre-bekledde område
2. Kutt av noen små bjørkekvister 3. Del den opp i små rette biter 4. Ta av barken, noe blir alltid igjen 5. Kjør tømmertogtog! Det enkle er ofte det beste, med mj-hilsen Carl-F. |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
|
Ta en titt her, Wolfgang: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2435&PID=17008367#17008367
Edited by Oar"n - 06 januar 2008 at 20:07 |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
EFP&CO ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
|
Har brukt kvister fra Spireahekk til både tømmerhytte og tømmerstokker med bark, dei har ein fin brunfarge og er rimelig rette, barken er veldig tynn så det blir noenlunde skalarett syns eg. " TIMBER!!"
|
||
Gospeltrain
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
Tømmer laget etter Roar"s metode med blomsterpinner:
![]() |
||
![]() |
||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
|
Romjulas fridager resulterte i flere tømmerlass:
Edited by Oar"n - 07 januar 2008 at 17:18 |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
|
Veldig bra det der, Roar.
![]() Er det Rps-vogner fra Agder Modell Teknikk?
Skulle gjerne hatt en togstamme med slike....
![]() Men de er vel ikke rå å få tak i lenger....
![]() Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
|
Jeg tror neppe at det er flere byggesett av RPS, Ove.
Mulig at det finnes noen igjen av containerversjonen Sggs. Det er samme vogn uten stakefester og staker. Jeg skal spørre Dag dersom han kommer i klubben i kveld. |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
Wolfgang ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 desember 2004 Location: Austria Status: Offline Points: 37 |
|
Tusen takk til dere alle for interessante forslag og tips, og gratulerer med de flotte modeller dere hat lagt frem.
Jeg skal nok prøve alle forslag.
|
||
![]() |
||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
|
Hei,
Et forslag fra meg også
![]() Jeg satt på hytta og laget tømmer. Brukte grillpinner av tre (ikke bambus). Kuttet i passende lengder, 6 - 7 cm ca 3mm tykke, pinner. Kuttet med rundt sagblad på Proxxon maskin (Dremel) Kuttet noen hundre, og så begynte jobben.
Prøvde meg frem med noen farger akrylmaling på tube, kom frem til 1,5 del burnt Umber, 1 del svart, og ca 1 del hvit. Ikke nøyaktige mål
![]() Satt noen timer og malte med bred, liten pensel, hver stamme. Du trenger ikke male så nøyaktig, for du skal nemlig skrape litt men en liten fil etter at det har tørket. Hos meg tørket det rimelig kjapt, for det var godt og varmt i hytta blitt..puh...27 grader.
Du skal skrape slik at det ser ut som om kuttemaskinen har herjet litt med stokken da den har blitt renset for greiner.
Dette blir fine tømmerstokker av gran.
Håper etterhvert å få et bilde av en ferdig Lps vogn, med tømmer.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Det ser jeg fram til! |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Sjekk hos Trønderfrim, Svein. Jeg var innom der i romjula og da hadde de en LPS med tømmer. (Tømmeret viste seg til min forundring være laget av meg, det hadde nok funnet veien dit via en viss messingprudusent i Bergen...) Tom: Dersom lengden holdes under 5,5cm så kan man ha 2 lass på en T4-vogn og 3 lass på en T0 boggivogn. Her er tømmer på en T0 samt en "Os"-vogn (ombygget tysk Kbs) Edited by Oar"n - 15 januar 2008 at 14:07 |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
|
Sjekk hos Trønderfrim, Svein. Jeg var innom der i romjula og da hadde de en LPS med tømmer. (Tømmeret viste seg til min forundring være laget av meg, det hadde nok funnet veien dit via en viss messingprudusent i Bergen...) [/QUOTE] Hva gjør du så lang hjemmeifra?
![]() ![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
|
Børte på langtur, ja. Julefeiring hos svigers. Trønderfrim var en hyggelig overaskelse for min del. Et greit utvalg med norsk mj-materiell, også det helt nye. Kongelig norsk forhandler av Scala design sammen med Tore i Grimstad? ![]() |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
![]() |
||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
|
Hei,
Nå har jeg laget tømmer til mine 7 vogner Det ble noen...Ca 150 stk pr vogn. Men så er spørsmålet: Hvordan er tømmeret sikret på forbildet?
Stålwire? Kjetting ? Er det noen der ute som kan gi svar
![]() MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
|
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
|
Sikringa varierer fra vogn til vogn. Bildene til Andreas viser jo kjetting i bruk. Denne kjettingen sitter vel fast på vognen og rulles ut når den skal brukes.
De svenske tømmervognene jeg ser lastes opp i Sundland mener jeg blir sikret med en lastsurrestropp midt mellom stakene.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
|
I byggeveiledningen til Lps på side 9 henvises til kjættingboks (også foto), på side 10 ser man dog tydelig stropper, også strammeinnretningen tyder på at der brykes stroppe - se også bildet av en Kbps;
Lnps synes derimot ikke å ha noen form for ekstra sikring. Kanskje det er faktisk tale om en kombination af kjætting plus tropp? ![]() ![]() Selv klarer jeg meg forløpig uten sikring: ![]() Edited by Wolfgang - 16 mars 2008 at 21:30 |
||
![]() |
||
|
Satt å så litt på diverse bilder jeg har av tømmervogner, virker som kjettingen midt mellom stakene går igjen på Lps vogner. Slike kjettinger er vel godkjent for 10 tonn? Stroppene det ble snakket om er såvidt meg bekjent godkjent for 5 tonn...
Vognene på bildet er vel av typen laaps(?) Her ser det ikke ut til å være noen sikkring, men til gjengjeld har vognene endegitter, så behovet er kanskje ikke tilstedet?
Edit: skivefeil Edited by Andreas - 16 mars 2008 at 21:59 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
Lars D ![]() Viderekommen ![]() Joined: 03 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 14 |
|
På de fleste Lps bildene jeg har er det kjetting, men kan se ut til å være stropper på noen. De vognene jeg har sett og tatt mål av i forbindelse med utviklingen av Lps byggesettet har kun vært vogner med kjetting. Vil tro kjetting er det mest vanlige. |
||
Lars D
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
|
![]() |
||
|
Aha... var noe sånt jeg tenkte meg, takk for oppklaringen!
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
|
Jeg har superfin kjetting fra Weinert på lager! Den er ypperlig til dette formål!
|
||
![]() |
||
|
Hei,
Det høres bra ut! Skal sjekke delebeholdningen hjemme. Mintes at jeg kjøpte noe Weinert-kjettinger for ikke så lenge siden.
Takker for mange fine svar
|
||
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
|
"Lnps synes derimot ikke å ha noen form for ekstra sikring."
-Denne har endegitter. Det har ikke Lps`n.
"Kanskje det er faktisk tale om en kombination af kjætting plus tropp? " -Nei, det holder med en av delene.
|
||
![]() |
||
|
Hei, Omsider ble mine tømmervogner ferdig. Det er for mye annet som ft. tar min tid, men her er i alle fall en smakebit av resultatet.
![]() ![]() Her er et nærbilde. Vognene er kraftig smusset. Ser daglig tømmertog passere Kolbotn, så jeg fikk en ide om hvordan de ser ut i virkeligheten.
Kjetting fra Weinert
![]() |
||
|
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
|
Åhh de var nydelige! De beste bygget og smusset hittil! Gratulerer!
![]() |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
|
Ah, lekkert!!! Med noen litt skeive staker og greier. Akkurat sånn det skal være!
Og kjettingene er prikken over I`en
![]() Vi får håpe både Tom og hans vogner tar turen til Fremo-treffet i Kristiansand.
![]() PS Ble 72-sett på deg til jobben i dag, Tom?
![]() |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |