MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Liming av plast.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Liming av plast.

Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Liming av plast.
    Posted: 23 januar 2008 at 09:06
Jeg kom over en pakke med korte sugerør i en forretnig her ved juletider.  Øyemålet sa meg at disse ville passe som rørlast i Hobbytrade sine O-vogner.  Prisen var ikke avskrekkende, rørene var i svart plast så innkjøpet ble gjort. Etter at jul og nyttår var tilbakelagt så tok jeg frem disse og fant at de passa oppi med minst mulig margin, ikke noe mulihet for lastforskyving der nei!  Jeg laget meg en mal av klosser for å bruke til å holde formen på rørpakken mens jeg limte disse.  Prøvet først med et Epoxylim (Fra Clas Olson)  Resultatet så lovende ut - helt til jeg løftet rørene utav limeformen.  Litt lett behandling førte til at rørene slapp limmassen og jeg satt igjen med en del løse rør og en morsom epoxy klump.  Neste forsøk ver med superlim.  Dette herdet ikke etter mer enn 12 time, dvs det herda på finertuppene da jeg forsøkte å løfte rørstbelen utav forma igjen.  Nok en gang løse rør.

Det jeg har funnet ut er at materialet i rørene sansynligvis er Polypropylene (PP), en plast som brukes der plasten kommer i kontakt med næringsmiddeler som i embalasje etc.  Dete skal være en vrien plat å lime men med rett type lim og limprosess så skal det kunne gå.  Spørsmålet er da:  Hvilken prosess, hvilket lim?

Edited by Per Einar Orebe - 23 januar 2008 at 09:08
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 17:28
Loctite har et lim som de kaller Super Attak som skal lime alle typer plast, (også PE og PP, står det).
Jeg har f.eks. med hell benyttet det i "umulige" Wink plastkombinasjoner.
Jeg kjøpte det hos Clas Ohlson
Bjørn Egil
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2008 at 21:44
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Loctite har et lim som de kaller Super Attak som skal lime alle typer plast, (også PE og PP, står det).
Jeg har f.eks. med hell benyttet det i "umulige" Wink plastkombinasjoner.
Jeg kjøpte det hos Clas Ohlson

Det var det limet jeg testa ogCry! Men - det funka ikke.  Godt pakka med sugerør var stor, for endel rør er herjea for mye med.  Må prøve å rubbe opp flaten og i tillegg sørge for at jeg får lagt delene i press slik at limfugen får press under herdingen.

Eller så sa en av kolegaene mine at det som ikke kunne limes med SICAFLEX ikke var verdt å lime.  Ikke annet produkt enn det.  Annet fabrikat montasjelim/fugemasse skal ikke gi samme resultat,  WE will see!  Smile

Edited by Per Einar Orebe - 25 januar 2008 at 07:36
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 13:51
Det er mye mulig det er avgjørende å få presset emnene sammen med et visst trykk, jeg tror nok jeg fikk til det.
Ellers finnes det, som du antyder, mye "klin" i bygningsindustrien, så noe burde vel feste seg Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 14:46
Mye klin ja, og et produkt som reklamerer med; fester alt til alt, er Teck 7 Smile  Finnes i flere farger også.
Bruker dette selv til alt mulig, både i heimen, på hytta, til mj og.......

MVH Espen
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2008 at 10:43
lim pistol funker bra
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 20:44
Kanskje at litt lim fra Revell gjør susenQuestion
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 12:02
Jeg har testa vanlig plastbyggesett lim.  Funker slett ikke.  Denn plasten lar seg ikke løse opp.
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 14:31

Synd...Unhappy

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 1,031 seconds.