Print Page | Close Window

Liming av plast.

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3282
Printed Date: 27 november 2024 at 23:55
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Topic: Liming av plast.
Posted By: Per Einar Orebe
Subject: Liming av plast.
Date Posted: 23 januar 2008 at 09:06
Jeg kom over en pakke med korte sugerør i en forretnig her ved juletider.  Øyemålet sa meg at disse ville passe som rørlast i Hobbytrade sine O-vogner.  Prisen var ikke avskrekkende, rørene var i svart plast så innkjøpet ble gjort. Etter at jul og nyttår var tilbakelagt så tok jeg frem disse og fant at de passa oppi med minst mulig margin, ikke noe mulihet for lastforskyving der nei!  Jeg laget meg en mal av klosser for å bruke til å holde formen på rørpakken mens jeg limte disse.  Prøvet først med et Epoxylim (Fra Clas Olson)  Resultatet så lovende ut - helt til jeg løftet rørene utav limeformen.  Litt lett behandling førte til at rørene slapp limmassen og jeg satt igjen med en del løse rør og en morsom epoxy klump.  Neste forsøk ver med superlim.  Dette herdet ikke etter mer enn 12 time, dvs det herda på finertuppene da jeg forsøkte å løfte rørstbelen utav forma igjen.  Nok en gang løse rør.

Det jeg har funnet ut er at materialet i rørene sansynligvis er Polypropylene (PP), en plast som brukes der plasten kommer i kontakt med næringsmiddeler som i embalasje etc.  Dete skal være en vrien plat å lime men med rett type lim og limprosess så skal det kunne gå.  Spørsmålet er da:  Hvilken prosess, hvilket lim?

Replies:
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 23 januar 2008 at 17:28
Loctite har et lim som de kaller Super Attak som skal lime alle typer plast, (også PE og PP, står det).
Jeg har f.eks. med hell benyttet det i "umulige" Wink plastkombinasjoner.
Jeg kjøpte det hos Clas Ohlson

-------------
Bjørn Egil

Date Posted: 24 januar 2008 at 21:44
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Loctite har et lim som de kaller Super Attak som skal lime alle typer plast, (også PE og PP, står det).
Jeg har f.eks. med hell benyttet det i "umulige" Wink plastkombinasjoner.
Jeg kjøpte det hos Clas Ohlson

Det var det limet jeg testa ogCry! Men - det funka ikke.  Godt pakka med sugerør var stor, for endel rør er herjea for mye med.  Må prøve å rubbe opp flaten og i tillegg sørge for at jeg får lagt delene i press slik at limfugen får press under herdingen.

Eller så sa en av kolegaene mine at det som ikke kunne limes med SICAFLEX ikke var verdt å lime.  Ikke annet produkt enn det.  Annet fabrikat montasjelim/fugemasse skal ikke gi samme resultat,  WE will see!  Smile

Posted By: b e pedersen
Date Posted: 25 januar 2008 at 13:51
Det er mye mulig det er avgjørende å få presset emnene sammen med et visst trykk, jeg tror nok jeg fikk til det.
Ellers finnes det, som du antyder, mye "klin" i bygningsindustrien, så noe burde vel feste seg Wink

-------------
Bjørn Egil

Posted By: Espen
Date Posted: 25 januar 2008 at 14:46
Mye klin ja, og et produkt som reklamerer med; fester alt til alt, er Teck 7 Smile  Finnes i flere farger også.
Bruker dette selv til alt mulig, både i heimen, på hytta, til mj og.......

MVH Espen

Posted By: odin11
Date Posted: 26 januar 2008 at 10:43
lim pistol funker bra

Posted By: Mr. Märklin
Date Posted: 07 februar 2008 at 20:44
Kanskje at litt lim fra Revell gjør susenQuestion

Date Posted: 08 februar 2008 at 12:02
Jeg har testa vanlig plastbyggesett lim.  Funker slett ikke.  Denn plasten lar seg ikke løse opp.

Posted By: Mr. Märklin
Date Posted: 08 februar 2008 at 14:31

Synd...Unhappy

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net