MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Rensing av hjul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rensing av hjul

Post Reply Post Reply
Author
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rensing av hjul
    Posted: 22 januar 2008 at 13:50
Hei alle

Har brukt et par dager på å lete etter en enkel og god måte å rense hjul på. Finner ingen ting...........
Syns det er litt tungvindt å sitte der med Qtips og rødsprit, spesielt på de lokene som jeg ikke kan snurre hjulene på manuelt, og de har jeg mange av Big%20smile
Kan se for meg flere måter å ordne dette på,  kansje enklest å lage en form for vugge av skumgummi, sette strøm på og så vaske mens hjulene snurrer ?
Hvordan sette strøm på ? Litt ugunstig med klyper rett på drivhjulene kansje, spesielt på damplok med stenger mellom alle hjulene Smile
Men, kan det tenkes at noen har bilder av hvordan dette kan fikses på en grei måte? Smile

MVH Espen
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 14:05
Trix har ein messingbørste som vert sett oppå staumførande skinner. Så set du drivboggien ned på børsten.

Peco har straumførande børste til å sette mot hjula.

skinneviskelær

AT
AT
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 14:13
Hei!

Er det noen som har erfaringer med slike børster?
Av samme grunn som man ikke skal pusse skinner med fint slipepapir, trodde jeg kanskje at slike børster kunne bidra til riper i lokomotivenes hjul. - Riper hvor dritt og smuss senere kan legge seg, og forringe strømopptaket. Tar jeg feil?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 15:37
Messing er så mykt at det går helt fint.  Ville være skeptisk til stål eller hardere.  Har brukt den som SLVF selger selv (Atlas??) med godt resultat.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 16:40
Messingbørster for rensing av hjul fungerer sånn passelig. Om de ødelegger hjulene tror jeg kan avhenge av hva slags metall hjulbanene er laget av. Stål bør ikke være noe problem, men nysølv vil jeg kanskje være mer forsiktig med. Nysølvbelagte messinghjul er definitivt et problem.

For rensing av lokhjul pleier jeg å bruke kjemisk rensing. Jeg bruker ofte Aceton, selv om jeg er klar over at det nok er en hestekurEmbarrassed. Men så langt har jeg ikke hatt problemer, for jeg dynker ikke vesken direkte på lok-delene... Renset bensin er sannsynligvis sikrere og sikkert like bra.

Selve rensingen gjør jeg på følgende måte (og ja, den fungerer kun på lokets drivhjulSleepy): Et stykke kraftig, porøst papir dynkes med renseveske og legges over sporet foran loket. Loket kjøres full fart forover og holdes fast over papiret med de fremste drivhjulene slik at de spinner over den våte delen av papiret. Strømopptaket på bakre hjul må selvsagt ha kontakt med skinnene. Deretter gjentas dette bakover for rensing av de bakerste drivhjulene. Hjulene blir enkelt rene, det går raskt, og krever minimal håndtering av loket (det er ikke engang nødvendig å løfte det fra skinnene).

Papiret som jeg bruker er rester av en tykk papirduk. Det tåler litt håndtering, og fliser ikke så lett opp.

For rensing av hjul uten drift er nok metoden med Q-tips så bra som noe annetTongue. Rødsprit har jeg hørt man ikke bør bruke fordi det legger igjen et "oljelag" på overflaten. Her har kanskje andre mer erfaring enn jeg?

Hilsen Halvor
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 16:54

Erfaring med messingbørste.....

No må ikkje mj vera så heilagt at hjula ikkje kan rensast.Wink

Bruker eg messingbørste så har eg gjort eit valg. På sikt kan det sikkert lage riper som igjen tetter seg enda raskare med smuss.
Reine hjul og godt straumopptak gir køyreglede for meg. Enkle og rimlige arbeidsoperasjoner, men med ulemper.

På hjul med straumopptak, utan drivverk ,bruker eg minidrill påmontert messingbørste.
Før børsting drypper eg på litt rødsprit for å mjuke opp smusset. Slepp då å gå så hardt fram med børstinga(trur eg).

Kva gjer de andre?
AT
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 17:24
La det gå rundt og rundt ... Wink

Ved å benytte en rensevogn med en myk pussekloss dynket i egnet rensevæske og la lokene i tur og orden trekke vogna en del runder på en liten sirkelbane, vil alle hjulene bli renset etter hvert.

Vognen kan være en slik:
http://www.modellbahn-shop.ch/images/articles/103244_1.jpg
eller tilsvarende.
Jeg har sett flere beskrivelser av selvbygging (uten at jeg har noen for hånden nå Embarrassed)
Bjørn Egil
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 22:58
Mange gode forslag her.
Såg i Peco katalogen en strømførende børste som virker lovende, skal bestille meg en slik, så får vi se hvordan den funker.
Har allerede et par rensevogner som fast innslag i et par vognstammer.
Så nå satser jeg på at alt blir braBig%20smile

MVH Espen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 23:14
Rensing av lok på Gardermobaneanlegget ble gjort mekanisk med skinneviskelær med lok liggende i vugge og løs strømførende skinnebit som gav strøm til den andre boggien.
Se nærmere omtale og bilde under avsnittet "Strømopptak og renhold" her: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=233&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 03:14
Jeg bruker en klut innsatt med poleringsmiddel (fås kjøpt hos gullsmeder bla). En drittjobb å polere alle hjulene første gang, men etterpå er problemet med smuss nesten borte.
MVH

DC

Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 07:55
Eg brukte samme metode som eg renser "pinner" på kretskort: Bretter vanlig kvitt papir og renser uten noe slags fludium.
Gospeltrain
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 15:52
Hei,

Jeg gjør som følger: Har laget lommer i en skumgummi plate for forskjellige typer lok og vogner. Har loddet lstrøførende edninger på et lite stykke messing skinner som jeg holder ned på hjulene med en hånd og bruker Q-tips med White Spirit eller Heptan på drivhjulene med andre hånd. Vognhjul renser jeg på samme måte, har en gummiskive i dremmel"en kjører den med lav hastighet mot motsatt hjul og bruker Q-tips. Dette fungerer ok.

Mvh
Per
perflo
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 15:56
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg bruker en klut innsatt med poleringsmiddel (fås kjøpt hos gullsmeder bla). En drittjobb å polere alle hjulene første gang, men etterpå er problemet med smuss nesten borte.

Har du forsøkt å ta den jobben med en dremel med poleringshjul på i stedet for klut?

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 16:47
Originally posted by eika eika wrote:

Har du forsøkt å ta den jobben med en dremel med poleringshjul på i stedet for klut?

Eirik

Niks, men satt inn med poleringsmiddel er det absolutt verdt et forsøk. Risikerer ikke annet enn å kaste bort penger på poleringsmiddel
MVH

DC

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 17:14

Niks, men satt inn med poleringsmiddel er det absolutt verdt et forsøk. Risikerer ikke annet enn å kaste bort penger på poleringsmiddel

Har både lok og dremel liggende her i Horten jeg, så det er bare å ta med deg poleringsmiddelet å komme det, så kan du få lov og testeWink
Det passer kanskje torsdag neste uke?Clown

Eirik
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 17:48
Torsdag i neste uke er perfekt. rundt litt etter 12?
MVH

DC

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 21:07

Torsdag i neste uke er perfekt. rundt litt etter 12?
Henter deg på Skoppum stasjon 11.57... Må rekke et fly fra Torp litt senere på dagen, men er du ikke ferdig før det kan du kan sikkert slenge med en tur til Tyskland, og så heller fortsette poleringen når vi kommer hjemClown

eirik
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 22:27
Tja, skal tenke litt på det, men egentlig burde jeg legge gulvbelegg i kjellerboden . . . . .
MVH

DC

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2008 at 13:21
Hei,

Hadde selv problemer med et Heljan lok" for en tid tilbake. Det hadde dårlige strømopptak-egenskaper. Renset med sprit, hjalp noe, men ikke nok. Igjen gikk jeg en tur i garasjen, der er det mye rart på tuber og i bokser. Endte opp med å prøve en tube for polering av forniklede deler på bil. Tror det heter Autosol, og det finnes i handelen enda.

Det fungerte 100%. Hjulene ble skinnende rene, ingen riper, og går nå som en drøm Thumbs%20Up

MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 08:44
Vi har prøvet Autosol til annen rensing på HMjK sitt anlegg (Reine skinner)  Ikke serlig vellukket!  Det virker som det ble liggende igjen et belegg (noe fett?) såm på litt sikt skapte problemer.  Kanskje det funket på hjul, der en kan polere skikkelig?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.