MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging er igang
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging er igang

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging er igang
    Posted: 28 november 2007 at 16:57
Jeg er nå kommet i gang med bygging av 2 anlegg !
Det ene skal bli et standard Fleischmann anlegg, analog. Dette er et anlegg som skal kunne stues vekk og tas frem for bruk av barna.
Mitt eget anlegg, hovedanlegget, skal bli en rundbane rundt i et rom som er ca 7 X 3,5 meter. Det skal inneholde en godsterminal, holdeplass og en by med en hovedstasjon.
Rommet skal være en kombinert bar, kino og modelljernbane !!  Smile
Skal prøve å få ut noen bilder her etter hvert.

Har kjøpt inn en del Peco skinner og penser og har bygget underlaget for godsterminalen. (Bygger i seksjoner)
Et spørsmål i den forbindelse: Noen som har en tegning/beskrivelse over hvordan skinne oppbyggingen bør/skal være? Tenker da på hvordan man f.eks. limer/fester skinnen til kork? Eller er det andre underlag som er bra?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 18:31
Emnet er omtalt en del ganger tidligere, men mulig det er lenge siden sist Wink

Her er i alle fall ett tilfelle:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2895&KW=ballast
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 20:10
Det går helt fint å lime Peco-skinner med vanlig hvitlim (sløydlim). Det sitter ikke all verdens godt, men det er også en fordel den dagen man kanskje skal ha det opp igjen. Hvis man så ballsterer og limer ballasten fast med uttynnet hvitlim el.l. reversible prosesser, så bidrar det til å forsegle bindingen av sporet.
Svein S
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 22:40
Hei
Hvorfor skal barna avspises med et analogt anlegg, når det er de som bruker mest data, og de fleste nybegynnersett er digitale?
Lag tilkoblingen slik at begge typer kan brukes, synes jeg. tenk at naboens barn vil testkjøre sine lok på banen. 
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 11:31
Selve anlegget er vel hverken analogt eller digitalt. Det er jo bare måten å styre det på som er forskjellig, så det digitale styringssystemet kan jo også fint brukes på det "analoge" anlegget.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 14:50
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Selve anlegget er vel hverken analogt eller digitalt. Det er jo bare måten å styre det på som er forskjellig, så det digitale styringssystemet kan jo også fint brukes på det "analoge" anlegget.


Det stemmer jo.. Jeg tenker også at jeg muligens lager til en ekstra sporveksel/sidespor på dette barneanlegget slik at det kan kobles sammen med hovedanlegget.  :)
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 14:51
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Hei
Hvorfor skal barna avspises med et analogt anlegg, når det er de som bruker mest data, og de fleste nybegynnersett er digitale?
Lag tilkoblingen slik at begge typer kan brukes, synes jeg. tenk at naboens barn vil testkjøre sine lok på banen. 


Nå skal jeg ikke kjøpe noe til Fleischmann anlegget. Alt materiell, både skinner og rullende, har jeg allerede.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 14:54
Originally posted by ses ses wrote:

Det går helt fint å lime Peco-skinner med vanlig hvitlim (sløydlim). Det sitter ikke all verdens godt, men det er også en fordel den dagen man kanskje skal ha det opp igjen. Hvis man så ballsterer og limer ballasten fast med uttynnet hvitlim el.l. reversible prosesser, så bidrar det til å forsegle bindingen av sporet.


Har lest litt om dette nå. Virker veldig greit. Er det dette du selv bruker på anlegget dere bygger i Trondheim?

Jeg har forsøkt meg litt på Fleischmann anlegget mitt med noe som heter Track-Bed. Ser veldig greit ut. Er litt usikker på om jeg skal gå for dette på resten av anlegget, eller bruke kork. Noen som har erfaring med begge??

Hva slags ballast er best? Rustfarget eller en uten farge som man smusser selv?


Edited by asai - 29 november 2007 at 14:56
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 15:47
Dette bildet fra bloggen til TMJK nylig, viser bruk av hvitlim som jeg brukte når jeg festet skinna til svingskivevogna. Bldet ble tatt før limet var ferdig tørket.
 
Når det gjelder ballast, har jeg beste erfaring med bruk av naturballast. Det krever litt mer av å lete den opp og rense den, men finner man passende finkornet sand i forhold til hva man vil modellere, gir den en nyanserikdom som overgår det meste av masseprodusert kunstig ballast. Billig er den også! Nå har jeg sett prøver av tysk kommersiell ballast med utgangspunkt i knust stein som ser bra ut, og dette er da også en type naturballast, men altså fabrikkmessig ordnet.
På Gardermoanlegget brukte jeg først noe Woodland-ballast, men ble så skuffet at jeg fjernet det og erstattet det med sand jeg fant i elvebredden ved Tallerås bro i kjølvannet av den store flommen i 1995.
Men dette er min erfaring og min mening. Andre har sikkert andre synspuntker på dette. Mitt råd er at man prøver litt forskjellige ting og selv velger det man finner mest tilfredsstillende.


Edited by ses - 29 november 2007 at 15:47
Svein S
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 16:57
Originally posted by ses ses wrote:

Dette bildet fra bloggen til TMJK nylig, viser bruk av hvitlim som jeg brukte når jeg festet skinna til svingskivevogna. Bldet ble tatt før limet var ferdig tørket.
 
Når det gjelder ballast, har jeg beste erfaring med bruk av naturballast. Det krever litt mer av å lete den opp og rense den, men finner man passende finkornet sand i forhold til hva man vil modellere, gir den en nyanserikdom som overgår det meste av masseprodusert kunstig ballast. Billig er den også! Nå har jeg sett prøver av tysk kommersiell ballast med utgangspunkt i knust stein som ser bra ut, og dette er da også en type naturballast, men altså fabrikkmessig ordnet.
På Gardermoanlegget brukte jeg først noe Woodland-ballast, men ble så skuffet at jeg fjernet det og erstattet det med sand jeg fant i elvebredden ved Tallerås bro i kjølvannet av den store flommen i 1995.
Men dette er min erfaring og min mening. Andre har sikkert andre synspuntker på dette. Mitt råd er at man prøver litt forskjellige ting og selv velger det man finner mest tilfredsstillende.


Jeg har vært inne på denne bloggen for noen dager siden. Gleder meg til å følge dette prosjektet videre. Ser spennede ut. Ellers får jeg mye inspirasjon og tips fra Stavanger Modelljernbaneklubb, som ligger mer i mitt nærområde. Wink
Har laget meg en liten skinnebit som test, hvor jeg vil forsøke litt forskjellig, så får jeg se hva det blir til.
Hva mener du om spørsmålet mitt om Track-bed kontra kork?



Edited by asai - 29 november 2007 at 16:58
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 17:34
Hei Terje,
 
Hva som er best underlag vet ikke jeg da jeg syns det blir støy uansett etter at ballasten er tørket i limet.
Selve konstruksjonen av "kassene" / underlaget betyr nok også en del for resonansen.
 
Er selv i gang med litt ballastering etter tips og ideer fra Dr. Vistad.
Se denne linken hvor han selv har hentet, silt og farget den.
 
+ et bilde fra det jeg holder på med Shocked
 
Arne


Edited by aha - 29 november 2007 at 17:37
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 18:15
Da tester jeg litt videre med Track-bed på Fleischmann anlegget mitt.
Jeg har enda ikke fått tid til å besøke deg Arne etter at vi snakket sammen hos SMJK forrige tirsdag.
Som du forstår av denne tråden har jeg endret planene mine bittelitt, ved å bygge 2 anlegg. Big%20smile

Regner med å ta meg en tur til Stavanger igjen på tirsdag.

Sitter akkurat å ser litt bilder på Bahn-TV av verdens største modelljernbaneanlegg.

Forøvrig forstår jeg godt navnet Dr. Vistad. Utrolig inspirerende å se bilder fra det han driver med. Clap
Kunne svært gjerne tenkt meg å sett Ganddal live...
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2007 at 20:53
Jeg har laget en tegning av gods seksjonen min.
Kommentarer?

Har også et par bilder:

Har bygget et par hyller under seksjonen for gods...

Har lagt ut noe Fleischmann skinner for å teste ut sporplanen litt...
Planen røk litt når jeg fikk Peco pensene. De var en del lengre ja. Embarrassed


Edited by asai - 29 november 2007 at 22:13
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 00:42

Du kan også bruke Botix, gulvsparkel, til å lime fast skinnene. Dette kan smøres på en uke i forveien uten at det størkner. Men når du først har lagt på skinnene, så får du det nesten ikke av igjen, så vær nøye med leggingen av sporet. Bruk en pensel til å legge ut sparkelmasse i et tynt lag og bruk en sparkel til å jevne det hele, spør i en byggevarebutikk om utstyr.

 

Hilsen Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 06:41
Et festemiddel som ikke er nevnt i denne tråden er acryl fugemasse.
Det er passe mykt og fester skinnene bra. Likevel kan du løsne skinnene lett hvis behov for justering. I tillegg får du et mykt underlag som sammen med kork eller lydisolerende plater gir mindre lydoverføring fra skinnene til rammeverket under.

Se for øvrig denne tråden av Bjørn R Larsen.

Edited by KjellAn - 30 november 2007 at 06:42
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 13:38
Her er jeg i gang med ramme for Fleischmann anlegget.


Sporene er lagt ut slik det nesten skal bli. Sidesporet til høyre skal ikke være sånn...

Litt av sporet er limt fast til Track-bed underlaget ved hjelp av akryl fugemasse. Så foreløpig ser det greit ut.
Tror allikevel jeg går for kork og trelim på hovedanlegget mitt.

Har også satt på mitt rullende matriell som test.
Det meste er Lima, bortsett fra settet som står lengst til høyre. Dette er Fleischmann.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 04:16
....ellers,kan jeg anbefale det vi i grafiske kaller "blokkelim", det oppfører seg ganske likt som "snekkerlim",bortsett fra at blokkelim blir elastisk og transporterer lyd veldig dårlig...Nasjonal lim AS, skaffer detteWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 18:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....ellers,kan jeg anbefale det vi i grafiske kaller "blokkelim", det oppfører seg ganske likt som "snekkerlim",bortsett fra at blokkelim blir elastisk og transporterer lyd veldig dårlig...Nasjonal lim AS, skaffer detteWink


Liker mottoet ditt: Tog skal gå på skinner. Helt etter min smak.. Wink

Nå er avgjørelsen tatt om hvordan skinnene skal legges. Jeg er også nesten i mål med planene for resten av anlegget. Big%20smile Dette blir bra.
Skal poste mer bilder etter hvert når byggearbeidene kommer skikkelig i gang.
Men noen nye spørsmål:
Perrong:
Hvor høy skal denne være? F.eks. OK skinne til OK perrong.
Hva bør avstanden være? Fra center skinne til kant perrong.

Lasterampe for godsvogner: (Hbikks vogner)
Egentlig samme spørsmål som på perrong...

Fremdriftsplanen for anlegget er at det skal bygges slik at alt av skinner skal legges så fort som mulig. Så blir det kjøring på anlegget snarest mulig.. Tongue
Deretter blir det pynting. Scenery er ikke viktig. Kjøring er 1.pri.
Har ingen rullende materiell til dette anlegget enda.
Trenger noen tips ang vognstammer. Tenker at jeg skal satse på NSB i nåtid. Noen forslag til hva jeg bør ha? Gods og persontog.
Har ikke plass til 100% realisme. Ser for meg ca 7 vogner på gods- og 3 vogner på persontog.


Edited by asai - 01 desember 2007 at 18:36
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 18:57
Du kan se i NEM-normene for å finne hvilke avstander det bør være.
NEM 102 og NEM 103 er aktuelle for dine spørsmål.

NEM-normene

Edit: Har rettet opp linkingen, det ble noe krøll med dem...

Edited by Bjørn R Larsen - 01 desember 2007 at 19:05
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 22:39
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Du kan se i NEM-normene for å finne hvilke avstander det bør være.
NEM 102 og NEM 103 er aktuelle for dine spørsmål.

NEM-normene

Edit: Har rettet opp linkingen, det ble noe krøll med dem...


Mange takk for den linken. Bokmerke er herved laget. Mye spennede her. Smile


Edited by asai - 02 desember 2007 at 22:39
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 21:30
Jeg har nå bestemt meg for å prøve meg på en litt fiktiv Ålgårdsbane.
Ønsker å lage Figgjo og Ålgård stasjon tilnærmet lik slik disse var.
Er det noen som har sporplaner for disse stasjonene?
Godsterminalen jeg har planer om skal hete Skurve. Folk som er litt kjent i Ålgårds området vet hvor dette er. Her er det for tiden en kjempe utbygging av en næringspark. Det er ikke planer om noe togtraffikk her, så dette blir bare en drøm.

Kjøreplanen min blir godstrafikk fra Skurve (f.eks. betongelementer fra AS Betong), via Figgjo hvor det tas med noen containere fra Figgjo AS. Deretter går ferden inn i en tunnel som illustrerer verden. Smile
I tillegg noe persontraffikk til Ålgård med stopp på Figgjo.

Skal legge ut sporplan av anlegget så fort jeg har fått den tegnet...
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 21:35

Husk på å bruke riktige materialer når du bygger Skurve så ikke det raser ut for deg!

 
Petter Wink
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 21:55
Hallo Asai.
 
Hva med ett sidespor inn til Dirdal?
 
 
Gilje Vindu. For noen år siden kom trevirke fra Sverige til Sandnes Stasjon, hvor bedriftens egne lastebiler hentet materialene. Nå for tiden kommer med polske og latviske trailere... Itillegg går det flere vogntog i uka østover med ferdige vindu...
 
Norstone på Dirdal, pukk og stein...
 
Så har du Martinsen i Oltedal, kommer mange containere til dem med varer fra østen... m.m.
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:28
Ja, jeg har vært inne på tanken med Gilje tidligere. I første omgang får det bli lastebiler til Skurve. Spor til Dirdal får bli neste byggetrinn... Wink

Det blir ikke RISA (Ras I Samtlige Anlegg) som skal ta grunnarbeidene for anlegget..  LOL
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:33
Hei Terje,
 
Prøvde nå og sende deg en mail på gitt adresse i profil men den kom i retur?? Send meg en PM eller hva det heter med riktig adresse så sender jeg en del info til deg.
 
Arne
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 22:41
Hei

Er det noen som har en grei sporplan til en godsterminal?
Står litt fast i planleggingen av Skurve, så det hadde vært greit med et forbilde som jeg kunne tilpasset...
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 22:49
http://www.jernbaneverket.no/marked/togselskap/network_statement_a/

Hvis du ser i kolonnen til høyre så finner du pdf filer med skjematiske sporplaner for alle norske godsterminaler, havneterminaler, tømmerterminaler, osv.....Smile


Edited by Yngve - 09 desember 2007 at 22:49
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 07:50
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

http://www.jernbaneverket.no/marked/togselskap/network_statement_a/

Hvis du ser i kolonnen til høyre så finner du pdf filer med skjematiske sporplaner for alle norske godsterminaler, havneterminaler, tømmerterminaler, osv.....Smile


Mange takk. Her må jeg jo kunne finne en løsning.. Smile
Skal legge ut sporplan over anlegget mitt i løpet av dagen eller i morgen.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 10:15
Nå er første byggetrinn klar for bygging:
Ønsker kommentarer på godsterminalen (Skurve).

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 12:35
Hei
 
Det kan ikke tenkes at at "Skurve" ville bestått av flere små stikkspor inn til hver enkelt bedrift da, og kanskje med et omløpsspor?
 
Gjerne bygget som en FREMOdulWink.
 
Så kan du sortere vognene på Ålgård.
 
Bare en tanke sånn i forbifartenSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.