MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Stillverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stillverk

Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stillverk
    Posted: 04 desember 2007 at 14:02
Jeg fant et fantastisk bilde på AMJK sine nettsider fra et Fremo-treff i Tyskland nylig, som viser stillverket på en modell av Ganddal stasjon:

Jeg vet ikke hvem som har bygget dette, men det er det sikekrt noen som vet. Det kunne vært veldig interessant dersom byggeren kunne si noe om hvordan dette er laget og koblet elektrisk.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2007 at 14:39
Det er Dr. Vistad detTongue
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2007 at 16:11
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2007 at 23:56
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg fant et fantastisk bilde på AMJK sine nettsider fra et Fremo-treff i Tyskland nylig, som viser stillverket på en modell av Ganddal stasjon:

Jeg vet ikke hvem som har bygget dette, men det er det sikekrt noen som vet. Det kunne vært veldig interessant dersom byggeren kunne si noe om hvordan dette er laget og koblet elektrisk.

Hei

Hyggelig at du likte stillverkstablået.

Jeg vet ikke helt om oppkoblingen av dette bør være forbilde for noe, da det må betraktes som en prototype.

Det er jo relébasert, og det hele begynte med et enkelt ønske om å ”rive” signalene, og så ballet det bare på seg.

Og jeg er ingen signalmontør, så jeg har nok begynt i feil ende.

Stasjonen er bygd opp med 4 sporfelt; A & B feltet og sporfelt 1 & 2, som detekteres for materiell ved hjelp av en ferdigkjøpt variant av ”Optimized detektor” som tør være velkjent for byggeren av Gardermoen-anlegget Smile

BD20

Det var faktisk dine artikler om byggingen av Gardermoen-anlegget som inspirerte meg til å bygge dette stillverket.

Jeg fikk tak i noen NX-relésatser fra det gamle stillverket på Bryne st, men mangepolede relé fra en gammel telefonsentral gjør nok samme nytte.

Relesats og strømforsyning fra en gammel PC

Ellers er det brukt en del dioder.

Koblingsskjemaet er tegnet på AutoCad som er litt vanskelig å gjengi her.

Det er en del arbeid å koble opp dette stillverket, og hadde jeg vært bevandret i dataprogrammering så hadde nok dét blitt benyttet i stedet.

Men da hadde man ikke fått med den stilige lyden fra reléer som trekker til og slipperSmile

Stillverket består av 4 ”hovedkomponenter: Tablå med kabler, Sentral koblingsboks hengslet fast i modulens underside, løs relesats med kabler og strømforsyning med kabler.

Sentral koblingsboks er forsynt med kontakter for tilkobling av de andre komponentene, inkludert egne løse, pluggbare kabler ut til sporveksler, signaler og sporsperrer på grunn av at det er en seksjonert modul.

Til noen av disse kablene er det brukt 4-pars datakabel med RJ-45 plugger og stikk.

Stillverket har naturlig nok ikke alle finessene som det i 1:1, men som jeg bruker å unnskylde meg med; jeg har ikke et helt rom til disposisjon som kan fylles opp med relé.

Men noe finnes da:

-         Ikke mulig å stille signal mot belagt spor

-         Ikke mulig med samtidig innkjør.

-         Ikke mulig å stille ”fiendtlige togveier”

-         Korrekte norske signalbilder i hoved- og forsignal.

-         Når togvei er lagt kan denne kun løses ut ved belegg av sporfeltet eller ved nødoppløsning.

Ellers er det drøftet litt på forumet tidligere: Stillverk 

Send meg gjerne en PM hvis du vil vite mer.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 11:12
Det er hyggelig at man kan inspirere hverandre. Du gav meg nemlig lyst til å bygge en lignende replika til en prototypstasjon i Fremo jeg så vidt har begynt på nå. Den hadde denne typen tablå i den perioden jeg modellerer stasjon. Det med ratlende releer hørtes også artig ut, men det gjør modulen en smule tung da?
Jeg ser at sporfeltene lyser gult alle sammen på bildet. Betyr det at sporet er ledig?
Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 14:33
Hei
I disse tider med lydekodere som kan programmeres av oss selv - hva med å tenke annerledes - bygge et slikt stillverk med en eller flere lyddekodere?
Det skulle gi få vektproblemer...

Edited by olavm - 05 desember 2007 at 14:33
OlavM
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 19:34

Du gav meg nemlig lyst til å bygge en lignende replika til en prototypstasjon i Fremo jeg så vidt har begynt på nå.
Spennende! Er det lov å spørre hvilken stasjon?

Kjempebra hvis det kommer flere stasjoner med "komplett stillverk" på FREMO-treff etterhvert.

Det med ratlende releer hørtes også artig ut, men det gjør modulen en smule tung da?
Ja, derfor står de fleste reléene i den avbildede boksen, men det blir jo ekstra løse deler av det.
Men det er faktisk noen som har foreslått at jeg bør bygge en ressonanskasse for å forsterke relélydeneLOL
Lydene kan sikkert simuleres av en lyddekoder, men det var dette med dynamikken i mekaniske relè da?
Dessuten har disse reléene så langt vært utrolig driftssikre.

Jeg ser at sporfeltene lyser gult alle sammen på bildet. Betyr det at sporet er ledig?

Ja det stemmer, akkurat som i virkeligheten (fail safeSmile)

Disse omtalte BD20"er styrer fire reléer som jeg har kalt sporfeltrelé.
Disse bryter igjen strømmen til blant annet sporfeltlampene når feltet er belagt.

Andre reléer i stillverket er:
-Innkjørrelé A
-Utkjørrelé M/O
-Utkjørrelé L/N
-Innkjørrelé B
-Sporrelé 1
-Sporrelé 2
-Forriglingsrelé togveier A-felt
-Forriglingsrelé togveier B-Felt
-Blinkerrelé
+ et dobbelt bistabilt rele (Viessmann) som styrer Tortoisene.

Signalmesteren på Oslo S vil nok riste på hodet av disse benevnelsene, men la gå.

Det er 2 sporsperrer med "S-låser" på stasjonen også, men bare den ene låsen virker helt som forbildet foreløbig. (forriglet mot stillverket)

Edited by jevistad - 05 desember 2007 at 19:35
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2008 at 00:04
I hvilken haug fant du dette stillverket?

I grunn flott system. Og jeg tror nok at stillverksmesteren synes dette er helt topp. Wink
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.