Print Page | Close Window

Stillverk

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3106
Printed Date: 24 november 2024 at 04:27
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Stillverk
Posted By: ses
Subject: Stillverk
Date Posted: 04 desember 2007 at 14:02
Jeg fant et fantastisk bilde på AMJK sine nettsider fra et Fremo-treff i Tyskland nylig, som viser stillverket på en modell av Ganddal stasjon:
 
http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/2007%20Rendsburg/images/Bilde%201633.jpg - http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/2007%20Rendsburg/images/Bilde%201633.jpg
 
Jeg vet ikke hvem som har bygget dette, men det er det sikekrt noen som vet. Det kunne vært veldig interessant dersom byggeren kunne si noe om hvordan dette er laget og koblet elektrisk.


-------------
Svein S



Replies:
Posted By: eika
Date Posted: 04 desember 2007 at 14:39
Det er Dr. Vistad detTongue

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: traiNman
Date Posted: 04 desember 2007 at 16:11
Du finner ham her:
 
http://forum.mjf.no/member_profile.asp?PF=33 - http://forum.mjf.no/member_profile.asp?PF=33


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 desember 2007 at 23:56
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg fant et fantastisk bilde på AMJK sine nettsider fra et Fremo-treff i Tyskland nylig, som viser stillverket på en modell av Ganddal stasjon:
 
http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/2007%20Rendsburg/images/Bilde%201633.jpg - http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/2007%20Rendsburg/images/Bilde%201633.jpg
 
Jeg vet ikke hvem som har bygget dette, men det er det sikekrt noen som vet. Det kunne vært veldig interessant dersom byggeren kunne si noe om hvordan dette er laget og koblet elektrisk.
 
Hei

 

Hyggelig at du likte stillverkstablået.

Jeg vet ikke helt om oppkoblingen av dette bør være forbilde for noe, da det må betraktes som en prototype.

Det er jo relébasert, og det hele begynte med et enkelt ønske om å ”rive” signalene, og så ballet det bare på seg.

Og jeg er ingen signalmontør, så jeg har nok begynt i feil ende.

 

Stasjonen er bygd opp med 4 sporfelt; A & B feltet og sporfelt 1 & 2, som detekteres for materiell ved hjelp av en ferdigkjøpt variant av ”Optimized detektor” som tør være velkjent for byggeren av Gardermoen-anlegget Smile

 

http://www.ncedcc.com/nce2_022.htm - BD20

 

Det var faktisk dine artikler om byggingen av Gardermoen-anlegget som inspirerte meg til å bygge dette stillverket.

Jeg fikk tak i noen NX-relésatser fra det gamle stillverket på Bryne st, men mangepolede relé fra en gammel telefonsentral gjør nok samme nytte.

 
Relesats og strømforsyning fra en gammel PC
 
Ellers er det brukt en del dioder.

Koblingsskjemaet er tegnet på AutoCad som er litt vanskelig å gjengi her.

 
Det er en del arbeid å koble opp dette stillverket, og hadde jeg vært bevandret i dataprogrammering så hadde nok dét blitt benyttet i stedet.

Men da hadde man ikke fått med den stilige lyden fra reléer som trekker til og slipperSmile

 

Stillverket består av 4 ”hovedkomponenter: Tablå med kabler, Sentral koblingsboks hengslet fast i modulens underside, løs relesats med kabler og strømforsyning med kabler.

Sentral koblingsboks er forsynt med kontakter for tilkobling av de andre komponentene, inkludert egne løse, pluggbare kabler ut til sporveksler, signaler og sporsperrer på grunn av at det er en seksjonert modul.

Til noen av disse kablene er det brukt 4-pars datakabel med RJ-45 plugger og stikk.

 

Stillverket har naturlig nok ikke alle finessene som det i 1:1, men som jeg bruker å unnskylde meg med; jeg har ikke et helt rom til disposisjon som kan fylles opp med relé.

 

Men noe finnes da:

 

-         Ikke mulig å stille signal mot belagt spor

-         Ikke mulig med samtidig innkjør.

-         Ikke mulig å stille ”fiendtlige togveier”

-         Korrekte norske signalbilder i hoved- og forsignal.

-         Når togvei er lagt kan denne kun løses ut ved belegg av sporfeltet eller ved nødoppløsning.

 

 
Ellers er det drøftet litt på forumet tidligere: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1434&KW=Stillverk&PID=9718#9718 - Stillverk  

 

Send meg gjerne en PM hvis du vil vite mer.



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 05 desember 2007 at 11:12
Det er hyggelig at man kan inspirere hverandre. Du gav meg nemlig lyst til å bygge en lignende replika til en prototypstasjon i Fremo jeg så vidt har begynt på nå. Den hadde denne typen tablå i den perioden jeg modellerer stasjon. Det med ratlende releer hørtes også artig ut, men det gjør modulen en smule tung da?
Jeg ser at sporfeltene lyser gult alle sammen på bildet. Betyr det at sporet er ledig?


-------------
Svein S


Posted By: olavm
Date Posted: 05 desember 2007 at 14:33
Hei
I disse tider med lydekodere som kan programmeres av oss selv - hva med å tenke annerledes - bygge et slikt stillverk med en eller flere lyddekodere?
Det skulle gi få vektproblemer...
 


-------------
OlavM


Posted By: jevistad
Date Posted: 05 desember 2007 at 19:34
Originally posted by ses ses wrote:

Du gav meg nemlig lyst til å bygge en lignende replika til en prototypstasjon i Fremo jeg så vidt har begynt på nå.
Spennende! Er det lov å spørre hvilken stasjon?
 
Kjempebra hvis det kommer flere stasjoner med "komplett stillverk" på FREMO-treff etterhvert.
 
Originally posted by ses ses wrote:

Det med ratlende releer hørtes også artig ut, men det gjør modulen en smule tung da?
Ja, derfor står de fleste reléene i den avbildede boksen, men det blir jo ekstra løse deler av det.
Men det er faktisk noen som har foreslått at jeg bør bygge en ressonanskasse for å forsterke relélydeneLOL
Lydene kan sikkert simuleres av en lyddekoder, men det var dette med dynamikken i mekaniske relè da?
Dessuten har disse reléene så langt vært utrolig driftssikre.
 
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg ser at sporfeltene lyser gult alle sammen på bildet. Betyr det at sporet er ledig?
 
Ja det stemmer, akkurat som i virkeligheten (fail safeSmile)
 
Disse omtalte BD20"er styrer fire reléer som jeg har kalt sporfeltrelé.
Disse bryter igjen strømmen til blant annet sporfeltlampene når feltet er belagt.
 
 
Andre reléer i stillverket er:
-Innkjørrelé A
-Utkjørrelé M/O
-Utkjørrelé L/N
-Innkjørrelé B
-Sporrelé 1
-Sporrelé 2
-Forriglingsrelé togveier A-felt
-Forriglingsrelé togveier B-Felt
-Blinkerrelé
+ et dobbelt bistabilt rele (Viessmann) som styrer Tortoisene.
 
Signalmesteren på Oslo S vil nok riste på hodet av disse benevnelsene, men la gå.
 
Det er 2 sporsperrer med "S-låser" på stasjonen også, men bare den ene låsen virker helt som forbildet foreløbig. (forriglet mot stillverket)


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Dagfinn
Date Posted: 23 februar 2008 at 00:04
I hvilken haug fant du dette stillverket?

I grunn flott system. Og jeg tror nok at stillverksmesteren synes dette er helt topp. Wink


-------------
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net