Trondhjem Modelljernbaneklubb - nytt anlegg |
Post Reply ![]() |
Author | ||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 november 2007 at 23:47 |
|
Norges eldste modelljernbaneklubb, Trondhjem Modelljernbaneklubb, stiftet 1955, holder for tiden på å bygge et to-etasjes anlegg med samlet anleggsflate på i overkant av 100 kvadratmeter. Det forrige anlegget, Glomfjordbanen 2, ble revet i vår, og nå arbeides det med Glomfjordbanen 3. Lokalets vegger og tak er imildertid av en litt vanskelig beskaffenhet med hensyn til å kunne henge opp tunge ting, så vi er nødt til nærmest å bygge et rom inne i rommet. Vi har med oss et par arkitekter samt andre nyttige fagfolk, så her arbeides det etter profesjonelle kriterier - og det tar tid.
![]() Om prosjektet kan du se på vår nettside http://www.tmjk.no. Vi har delt oss inn i ulike grupper, og jeg leder sporgruppa, eller Baneavdelingen. Siden rommet ennå ikke er klartgjort for å bygge på selve anlegget, har vi startet på den ene av oppstillingsstasjonene som vil fungere som en midlertidig endestasjon inne på selve anleggsområdet, mens den senere altså skal "forvises" til ytre gang. Kravet til modellestetikk er derfor lavt. Anlegget for øvrig vil bli lagt med maks code 75, men skjulte spor og oppstillingsstasjonene legger vi med det spormateriellet vi har fra før, code 100. Bortsett fra en manglende travers i ytterste ende, ble den ene oppstillingsstasjonen, Nedre Fiklagard, fullført sporleggingsmessig i kveld, og med at en hjemmesnekra svingskive ble montert. Nå må Elektroavdelingen overta under stasjonen, og koble strøm til slik at vi kan få prøvekjørt den. I kveld var det derfor bare "tørr-trening" for Di 3-loket, som attpå til hadde slepesko. Men hva gjør man ikke for fotografen? ![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lenka til www.tmjk.no er ikke den beste for å finne ut om det nye anlegget. Byggebloggen vår er kanskje et bedre valg: http://blog.tmjk.no/
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den er lagt til i mine favoritter allerede, og jeg leser den hver uke
![]() Men hvorfor manuell omskifting av polaritet på svingskiva? |
||
![]() |
||
RaA ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg lurte på å benytte en slik automatisk polvender for vendesløyfer til DCC-anlegg til svingskivene mine - kan det tenkes at noen har testet ut og har erfaringer med det?
Edited by RaA - 28 november 2007 at 18:52 |
||
mvh Ragnar
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En måte å snu polariten automatisk på svingskiver kan være å bruke endebrytere.
Litt leamikk må til, men det fungerer utmerket.
![]() Bildet er fra en skjult skyggestasjon hvor man ikke trenger skjule så mye (!) , men jeg vil tro det går an å få til noe lignende på undersiden av en skive.
Endebryterene fåes på bla. Clas Ohlson Edited by jevistad - 28 november 2007 at 19:38 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da jeg monterte svingskivevogna på klubben i går, ble det også nevnt en slik automatisk innretning som en mulighet. Jeg går ut fra at det er en slags elektronikk som føler på polaritetene. Får håpe at den "slår til" før kortslutningsbryteren trer i virksomhet. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med jackplug som både strømoverføring og sentertapp, er det ikke så mye som stikker ut på undersiden, da den dreibare biten ligger helt innkapslet. Men det er klart at med en enkel løsning som det tok krot tid å bygge, så taper man kanskje noe annet på andre felt.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
RaA ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja - de der er vistnok så lynraske at det ikke knitrer i lokets lyder en gang. Jeg vet ikke helt sikkert men tror at forskjellige manuelle og endebrytere som skifter sakte ikke vil være helt greit når en først kjører DCC - og det skal vel TMJK gjøre eller? Lok som får slike "avbrudd" kan gjøre en del merkelige ting som forksempel begynne å kjøre uten at noen har vridd på et ratt noe sted.
Edited by RaA - 28 november 2007 at 20:09 |
||
mvh Ragnar
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er muligens denne det siktes til?
Edited by jevistad - 28 november 2007 at 20:32 |
||
![]() |
||
janerts ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jepp. Utfordringa no er å finne kva kasse den vart lagt i då vi pakka ned. ![]() Jan-Rune |
||
![]() |
||
RaA ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, nettop en slik som Lenz LK 100 vil tydligvis kunne nyttes. Hvis jeg har forstått beskrivelsen til Lenz riktig:
Ved en del norske svingskiver er det jo krysspisser ( noen kaller de hjertestykker og skinnekryss ) ute på steinringen. Dette blir da ganske enkelt å få til i modell siden sporene i stallen kan avsluttes med isolerende lasker mot krysspissene i begge skinnestrenger. Krysspissene og svingskivebrua - eller tørnbrua kan da ha samme polaritet fra vendesløyfeautomatikken mens det som ligger utenfor isolerlaskene kan ha samme polaritet som det man har som standard på banen. Da er det kun loket på tørnbrua som får kastet om polariteten mens det prøver å komme seg inn på fast grunn.
Hmmm: Det er et eller annet rart alikevel her siden krysspissene må skifte polaritet for valg av nabosporet så de må kobles som Pecos electrofrogs. Og ved 180graders snurr. Kanskje det er best å stå over prototypens mest delikate løsninger hvor coal was king og det ikke gikk strøm i skinnene?
Edited by RaA - 28 november 2007 at 20:59 |
||
mvh Ragnar
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Litt terminologispissfindigheter. Norsk 1:1-betegnelse for det mange kaller hjertestykke er skinnekryss. Det er jo der skinnene krysser hverandre. Kryss-spissen er så den (halv)delen av skinnekrysset der de to skinnene går sammen i en spiss. DVs. det oransje på tegningen nedenfor av et 1:7-skinnekryss.
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
RaA ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Godt dokumentert. For svingskivers del ligger stallen til venstre og svingskiva til høyre i forhold til figuren Svein har lagt ut.
Her et nærbilde av fenomenet
Edited by RaA - 28 november 2007 at 22:51 |
||
mvh Ragnar
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |