MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dreieskive
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dreieskive

 Post Reply Post Reply
Author
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dreieskive
    Posted: 31 oktober 2007 at 11:29

Hvordan kan jeg gjøre det med strømmen på en dreieskive når jeg skal snu loket? Det blir jo bare kortsluttning.

Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 15:10
Hvilken dreieskive har du?
hvordan er den tilkoblet kjørestrømmen?
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 15:50
Jeg har en Heljan som jeg fikk av en jeg kjenner.
Den er litt gammel.
Det er ikke noen motor til den heller.
Den er koblet som vanelig med rød ledning på den ene skinnestrengen, og
sort på den andre. Slik jeg gjør det på skinnene.
Jeg har også koblet skinnene som jeg skal sette loket på med en sukkerbit, som skal kobles til de andre modulene.
Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 16:16
Det høres ut som denne dreieskiven har strømtilførsel rett fra påkjøringssporene og til sporet ute på skiven. I så fall vil jeg tro du kan kjøre ut på skiven selv om du fjerner den røde og sorte ledningen som forsyner selve dreieskiven med kjørestrøm. Kan du det så er det bare å la være å bruke disse to ledningene, og heller bare mate strøm inn i alle av/påkjøringssporene rundt skiven.
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 08:26
Tror du det går heller en annen metode.
Det blir litt vanskelig og gjøre slik, for da må jeg jo dytte fram og tilbake for å få strøm på skiven.
Håper du kan komme med et bedre forslag.
Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 11:50
Ålreit... Om du har forsøkt og det ikke funket så er det altså ingen elektrisk forbindelse mellom sporet på skiven og sporet den ligger til utenfor slik jeg mistenkte. I så fall oppstår vel ikke kortslutningen når skiven blir dreid rundt, men i det øyeblikk du begynner å kjøre lokomotivet av skiven??
 
I så fall er det du trenger en polvendingsbryter på kjørestrømforsyningen til dreieskiven slik at du kan snu polariteten på denne i forhold til polariteten i skinnene på anlegget når du har dreid den 180 grader rundt
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 13:22
Originally posted by eika eika wrote:

I så fall er det du trenger en polvendingsbryter på kjørestrømforsyningen til dreieskiven slik at du kan snu polariteten på denne i forhold til polariteten i skinnene på anlegget når du har dreid den 180 grader rundt
 


Dersom du kjører digitalt kan du også bruke en vendesløyfemodul som gjør dette automatisk, men det koster mer enn en bryter.
Et relativt rimelig eksempel er Digitrax AR1.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 15:06

Den tradisjonelle løsningen er litt vanskelig å forklare (men lett å tegne), men jeg skal forsøke.

Løsningen er å ha en skive under bunnen av snuskiva som rotorer med rundt (forutsetter at det er en aksel som stikker ned gjennom bunnplate). Denne skiva kan selvsagt også brukes til drift. På denne skiva festes to halvsirkler av f.eks. messing. Ledningen fra sporen festes til hver sin halvsirkel. Det festes to slepere til bunnplate utenfor skiva, av f.eks. messing, med en halv omdreinings avstand, slik at det alltid ligger en på hver halvsirkel. Disse sleperne får strøm fra inngående spor. Med en slik anordning vil polariteten automatisk snus riktig når skiva snur rundt.

Hvis du har litt tynn messing kan dette lages med saks, epoxy.lim og eventuelt ei lita plate av finer.

 
Øivind


Edited by oivind - 01 november 2007 at 15:08
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 15:13
Kan du sende meg en tegning Øyvind?
 
Men jeg får jo strøm opp til sporet, men når jeg snur og loket begynner å kjøre blir det kortsluttning mellom sporet på skiven og Hovedsporet.


Edited by eibro - 01 november 2007 at 15:27
Eirik
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 15:35
Hvis du oppgir e-mail skal jeg forsøke å lage ei skisse og scanne og sende til deg.
Med strømforsyningen til sporet slik jeg har forklart over blir det ikke kortslutning, og loket går alltid riktig vei. Det eneste er at du får et punkt normalt når skiva står på tvers av inngående spor, hvor det ikke er strøm på skiva.
Øivind
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 00:51
Hei Eirik

Gjør det på den enkle, klassiske måten som Eika anviser: En to-polet vippebryter med nøytral midstilling, f.eks www.elfa.se sitt produkt nr 35-222-65.  Koble slik at strømmen til skinne A på vendeskiva får pluss når venderen står i posisjon 1 og minus når venderen står i posisjon 2. Tilsvarende at strømmen til skinne B får minus når venderen står i posisjon 1 og pluss i posisjon to. Kjører loket inn på vendeskiva og stans det, snu skiva rundt, legg over polvendigsbryteren, og du kan kjøre uten a lage kortslutning
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 00:53
Språklig: Jernbanen har ingen dreieskiver utenom i snekkerier og keramikkverkstedene. Derimot står det mange vendeskiver rundt i det ganske land
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 09:24

Det ene uttrykket er vel like bra som det andre. Det som ble definert av tidligere NSB og som brukes av deres ”etterkommere” er ikke noe bedre norsk enn noe annet. Vi som driver med MJ kan kalle det hva vi vil. På min modelljernbane vil et alltid hete snuskive.

 

Øivind

 

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 20:32
Originally posted by oivind oivind wrote:

Det ene uttrykket er vel like bra som det andre. Det som ble definert av tidligere NSB og som brukes av deres ”etterkommere” er ikke noe bedre norsk enn noe annet. Vi som driver med MJ kan kalle det hva vi vil. På min modelljernbane vil et alltid hete snuskive.

 

Øivind



Jo jo. Noen kaller modelljernbane for leketog. Det ene uttrykket er vel like bra som det andre...Wink
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 10:14
Takk for tipset:)
Jeg tengte på det samme.
Måtte bare høre.
Eirik
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 12:46
Fint at du fant en løsning.
Det ser ut til at automatiske polvendere kan trenge fininnstilling.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 00:41
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Språklig: Jernbanen har ingen dreieskiver utenom i snekkerier og keramikkverkstedene. Derimot står det mange vendeskiver rundt i det ganske land


Sorry Terje, men den vanligste betegnelsen hos gamle NSB var SVINGSKIVE, ikke vendeskive. I muntlig tale blant jernbaneansatte kunne man likevel høre andre former, for eksempel "tørn".
Svein S
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 01:37
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Språklig: Jernbanen har ingen dreieskiver utenom i snekkerier og keramikkverkstedene. Derimot står det mange vendeskiver rundt i det ganske land


Sorry Terje, men den vanligste betegnelsen hos gamle NSB var SVINGSKIVE, ikke vendeskive. I muntlig tale blant jernbaneansatte kunne man likevel høre andre former, for eksempel "tørn".


Selvfølgelig, Svein OuchEmbarrassedEmbarrassed Kortslutning ikke bare på anlegget mitt
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 17:42

Er det noen som har peiling på hvilken Motor jeg skal bruke til Svingskiva?

Eirik
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 23:02
Kanskje disse kan brukes, de riktignok laget for Peco, men?
 
 
Se litt ned på siden.
 
Petter
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 19:44
Kan det være greit å bruke noen andre motorer og en Til -Fra- Til bryter fra elfa? Kanse en motor som går litt sakte? Jeg vet ikke.

Edited by eibro - 19 november 2007 at 19:45
Eirik
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2007 at 11:13
Den engelske motoren kobles til kjørekontrollen med en dobbelpolet bryter og kan dermed kjøres så fort du vil. Den er skikkelig nedgiret så dette fungerer bra. Har sett det i praksis på et N-anlegg og han hadde ingen problemer med å rette inn broen til sporene.
 
Petter
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2007 at 16:46

Jeg har MRC kontroll og hvordan skal jeg gjøre det da?

Jeg må vel kansje kjøpe en dekoder til også?
Eirik
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 15:23
Har kjøpt meg en motor til Dreieskiven og bryter også.
Jeg fikk en bryter med 1 pol og ikke med 2 pol.
Kan noen si meg hvordan jeg kan bruke den?
Kansje det ikke fungerer?
Må jeg kjøpe en med 2 pol?
Jeg vet ikke.
Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.