Print Page | Close Window

Dreieskive

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3016
Printed Date: 02 mars 2025 at 02:44
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dreieskive
Posted By: eibro
Subject: Dreieskive
Date Posted: 31 oktober 2007 at 11:29

Hvordan kan jeg gjøre det med strømmen på en dreieskive når jeg skal snu loket? Det blir jo bare kortsluttning.



-------------
Eirik



Replies:
Posted By: eika
Date Posted: 31 oktober 2007 at 15:10
Hvilken dreieskive har du?
hvordan er den tilkoblet kjørestrømmen?
 
eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eibro
Date Posted: 31 oktober 2007 at 15:50
Jeg har en Heljan som jeg fikk av en jeg kjenner.
Den er litt gammel.
Det er ikke noen motor til den heller.
Den er koblet som vanelig med rød ledning på den ene skinnestrengen, og
sort på den andre. Slik jeg gjør det på skinnene.
Jeg har også koblet skinnene som jeg skal sette loket på med en sukkerbit, som skal kobles til de andre modulene.


-------------
Eirik


Posted By: eika
Date Posted: 31 oktober 2007 at 16:16
Det høres ut som denne dreieskiven har strømtilførsel rett fra påkjøringssporene og til sporet ute på skiven. I så fall vil jeg tro du kan kjøre ut på skiven selv om du fjerner den røde og sorte ledningen som forsyner selve dreieskiven med kjørestrøm. Kan du det så er det bare å la være å bruke disse to ledningene, og heller bare mate strøm inn i alle av/påkjøringssporene rundt skiven.
 
eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eibro
Date Posted: 01 november 2007 at 08:26
Tror du det går heller en annen metode.
Det blir litt vanskelig og gjøre slik, for da må jeg jo dytte fram og tilbake for å få strøm på skiven.
Håper du kan komme med et bedre forslag.


-------------
Eirik


Posted By: eika
Date Posted: 01 november 2007 at 11:50
Ålreit... Om du har forsøkt og det ikke funket så er det altså ingen elektrisk forbindelse mellom sporet på skiven og sporet den ligger til utenfor slik jeg mistenkte. I så fall oppstår vel ikke kortslutningen når skiven blir dreid rundt, men i det øyeblikk du begynner å kjøre lokomotivet av skiven??
 
I så fall er det du trenger en polvendingsbryter på kjørestrømforsyningen til dreieskiven slik at du kan snu polariteten på denne i forhold til polariteten i skinnene på anlegget når du har dreid den 180 grader rundt
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: KnuT
Date Posted: 01 november 2007 at 13:22
Originally posted by eika eika wrote:

I så fall er det du trenger en polvendingsbryter på kjørestrømforsyningen til dreieskiven slik at du kan snu polariteten på denne i forhold til polariteten i skinnene på anlegget når du har dreid den 180 grader rundt
 


Dersom du kjører digitalt kan du også bruke en vendesløyfemodul som gjør dette automatisk, men det koster mer enn en bryter.
Et relativt rimelig eksempel er http:////www.digitrax.com/prd_powerman_ar1.php - Digitrax AR1 .


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: oivind
Date Posted: 01 november 2007 at 15:06

Den tradisjonelle løsningen er litt vanskelig å forklare (men lett å tegne), men jeg skal forsøke.

Løsningen er å ha en skive under bunnen av snuskiva som rotorer med rundt (forutsetter at det er en aksel som stikker ned gjennom bunnplate). Denne skiva kan selvsagt også brukes til drift. På denne skiva festes to halvsirkler av f.eks. messing. Ledningen fra sporen festes til hver sin halvsirkel. Det festes to slepere til bunnplate utenfor skiva, av f.eks. messing, med en halv omdreinings avstand, slik at det alltid ligger en på hver halvsirkel. Disse sleperne får strøm fra inngående spor. Med en slik anordning vil polariteten automatisk snus riktig når skiva snur rundt.

Hvis du har litt tynn messing kan dette lages med saks, epoxy.lim og eventuelt ei lita plate av finer.

 
Øivind


Posted By: eibro
Date Posted: 01 november 2007 at 15:13
Kan du sende meg en tegning Øyvind?
 
Men jeg får jo strøm opp til sporet, men når jeg snur og loket begynner å kjøre blir det kortsluttning mellom sporet på skiven og Hovedsporet.


-------------
Eirik


Posted By: oivind
Date Posted: 01 november 2007 at 15:35
Hvis du oppgir e-mail skal jeg forsøke å lage ei skisse og scanne og sende til deg.
Med strømforsyningen til sporet slik jeg har forklart over blir det ikke kortslutning, og loket går alltid riktig vei. Det eneste er at du får et punkt normalt når skiva står på tvers av inngående spor, hvor det ikke er strøm på skiva.
Øivind


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 02 november 2007 at 00:51
Hei Eirik

Gjør det på den enkle, klassiske måten som Eika anviser: En to-polet vippebryter med nøytral midstilling, f.eks www.elfa.se sitt produkt nr 35-222-65.  Koble slik at strømmen til skinne A på vendeskiva får pluss når venderen står i posisjon 1 og minus når venderen står i posisjon 2. Tilsvarende at strømmen til skinne B får minus når venderen står i posisjon 1 og pluss i posisjon to. Kjører loket inn på vendeskiva og stans det, snu skiva rundt, legg over polvendigsbryteren, og du kan kjøre uten a lage kortslutning

-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 02 november 2007 at 00:53
Språklig: Jernbanen har ingen dreieskiver utenom i snekkerier og keramikkverkstedene. Derimot står det mange vendeskiver rundt i det ganske land

-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: oivind
Date Posted: 02 november 2007 at 09:24

Det ene uttrykket er vel like bra som det andre. Det som ble definert av tidligere NSB og som brukes av deres ”etterkommere” er ikke noe bedre norsk enn noe annet. Vi som driver med MJ kan kalle det hva vi vil. På min modelljernbane vil et alltid hete snuskive.

 

Øivind

 



Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 02 november 2007 at 20:32
Originally posted by oivind oivind wrote:

Det ene uttrykket er vel like bra som det andre. Det som ble definert av tidligere NSB og som brukes av deres ”etterkommere” er ikke noe bedre norsk enn noe annet. Vi som driver med MJ kan kalle det hva vi vil. På min modelljernbane vil et alltid hete snuskive.

 

Øivind



Jo jo. Noen kaller modelljernbane for leketog. Det ene uttrykket er vel like bra som det andre...Wink


-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: eibro
Date Posted: 06 november 2007 at 10:14
Takk for tipset:)
Jeg tengte på det samme.
Måtte bare høre.


-------------
Eirik


Posted By: KnuT
Date Posted: 06 november 2007 at 12:46
Fint at du fant en løsning.
Det ser ut til at automatiske polvendere kan trenge http://groups.yahoo.com/group/Digitrax/message/121066 - fininnstilling .



-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: ses
Date Posted: 15 november 2007 at 00:41
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Språklig: Jernbanen har ingen dreieskiver utenom i snekkerier og keramikkverkstedene. Derimot står det mange vendeskiver rundt i det ganske land


Sorry Terje, men den vanligste betegnelsen hos gamle NSB var SVINGSKIVE, ikke vendeskive. I muntlig tale blant jernbaneansatte kunne man likevel høre andre former, for eksempel "tørn".


-------------
Svein S


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 15 november 2007 at 01:37
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Språklig: Jernbanen har ingen dreieskiver utenom i snekkerier og keramikkverkstedene. Derimot står det mange vendeskiver rundt i det ganske land


Sorry Terje, men den vanligste betegnelsen hos gamle NSB var SVINGSKIVE, ikke vendeskive. I muntlig tale blant jernbaneansatte kunne man likevel høre andre former, for eksempel "tørn".


Selvfølgelig, Svein OuchEmbarrassedEmbarrassed Kortslutning ikke bare på anlegget mitt


-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: eibro
Date Posted: 17 november 2007 at 17:42

Er det noen som har peiling på hvilken Motor jeg skal bruke til Svingskiva?



-------------
Eirik


Posted By: traiNman
Date Posted: 18 november 2007 at 23:02
Kanskje disse kan brukes, de riktignok laget for Peco, men?
 
Se: http://www.modelrailshop.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Turntables___Drive_Kits__all_scales__65.html - http://www.modelrailshop.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Turntables___Drive_Kits__all_scales__65.html
 
Se litt ned på siden.
 
Petter


Posted By: eibro
Date Posted: 19 november 2007 at 19:44
Kan det være greit å bruke noen andre motorer og en Til -Fra- Til bryter fra elfa? Kanse en motor som går litt sakte? Jeg vet ikke.

-------------
Eirik


Posted By: traiNman
Date Posted: 20 november 2007 at 11:13
Den engelske motoren kobles til kjørekontrollen med en dobbelpolet bryter og kan dermed kjøres så fort du vil. Den er skikkelig nedgiret så dette fungerer bra. Har sett det i praksis på et N-anlegg og han hadde ingen problemer med å rette inn broen til sporene.
 
Petter


Posted By: eibro
Date Posted: 20 november 2007 at 16:46

Jeg har MRC kontroll og hvordan skal jeg gjøre det da?

Jeg må vel kansje kjøpe en dekoder til også?


-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 25 november 2007 at 15:23
Har kjøpt meg en motor til Dreieskiven og bryter også.
Jeg fikk en bryter med 1 pol og ikke med 2 pol.
Kan noen si meg hvordan jeg kan bruke den?
Kansje det ikke fungerer?
Må jeg kjøpe en med 2 pol?
Jeg vet ikke.


-------------
Eirik



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net